Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettbortsprungna-upphittade-katter
Läst 3441 ggr
sandrej
1

Strykarkatt, hur gör man?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har en hankatt som har strukit runt vårt hus en längre period. Nu när det börjat bli kallare försöker han smita in i vårt hus. Han har fått lite mat ute och han äter som han aldrig sett mat förut. Han är uppsvullen så först trodde vi det var en supergravid honkatt men det verkar vara så att han är maskangripen.

Han smet in i helgen och då försökte min pappa lyfta ut katten som då bet honom rejält. 

Annonserat på facebook utan att få några svar. Har hört av mig till katthemmet men de är inte intresserade eftersom han bitit någon. "vi tar inte in katter som bits när de hanteras". 

Jag kan tyvärr inte ta hand om katten då vi redan har tre katter som ogillar denna hankatt och dessutom är mitt i en flytt.

vad tusan gör man?

sandrej
0

(han är inte öronmärkt)

rosablomma
0

Var bor du?

Djurälskaren87
4

finns de inga mer vettigare katthem i närheten?? dom du ringde verkar ju inte direkt kunniga gällande katter efter den kommentaren

sandrej
0

Jag bor i Nyköping och vad jag vet finns det inga fler katthem här?

Svaret från katthemmet:

Hej!

Det första ni bör göra är att annonsera att katten finns runt er.Men eftersom den inte är hanterbar så finns det ju möjlighet att det är en vildkatt.Vi kan tyvärr inte göra någonting. Katterna vi tar in måste vara hanterbara dvs framför allt inte bitas när de blir hanterade.

Med vänlig hälsning Linda

Kattens57
6

Får man fråga vilket katthem som svarar på detta viset?Katten kanske har ont någonstans,därav "sa"han ifrån!

Uppkatten
7

Sök på "Alla katthem i Sverige". Då hittar du en lista på katthem som du kan kontakta. Välj helst ett SVEKATT-katthem eller ett annat katthem med no-kill policy.

Katten är definitivt ingen "vildkatt", den enda vildkatten i Sverige är lodjuret. Det är inte heller en förvildad katt eftersom en sådan INTE skulle ha kommit in till er, låtit din pappa komma så nära honom att han kunde lyfta upp katten, och en förvildad katt skulle inte heller se så glad och nyfiken ut på kortet.

Förmodligen är det en katt som är vilse, dumpad eller liknande. Och den behöver få hjälp. Varför katten bet vet vi inget om, men det handlar sannolikt INTE om att katten inte är hanterbar!!!

Den här katten behöver få mat, vatten, skydd mot väder och vind mm. Den bör snarast tas till veterinär som får kolla om katten är chipmärkt mm.

Lägg även ut annonser på facebook, på Kattpolisen iFokus, på katthemmens upphittat-sidor, på Blocket, sätt upp lappar där du bor (på affärer mm), annonsera i lokaltidningen, ring polisen på 114 14 och tala om att katten är upphittad.

Har katten idag något skydd mot väder och vind? Se annars till att ordna det (t ex en frigolit låda).

Otroligt fin katt för övrigt!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
3

Ps. Kontakta FLERA katthem - det kan vara trångt om plats men kanske finns det ngt katthem lite längre bort som kan ta emot!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Lena
6

#4 Det var ett dåligt svar du fick tycker jag. Ett svar som tyder på att man inte har så mycket kunskaper om katter på det där katthemmet. En katt som själv söker sig in på detta sätt är inte vad de på katthemmet kallar vildkatt. Som redan påpekat är vildkatt fel begrepp när vi talar om vanliga katter. Tamkatten tillhör inte den vilda faunan. Alla tamkatter har sitt ursprung av att ha varit ägda av någon om inte annat bakåt i generationer. Tamkatter som inte har någon erfarenhet alls av människor kallar man förvildade. Denna katt är dock inte i närheten av att vara förvildad. Att han bet berodde sannolikt på att han kämpar så hårt för att få mat och i vild förtvivlan över att bli "utslängd" och fråntagen maten reagerade med att bita din pappa. Egentligen ett sunt beteende som tyder på överlevnadsinstinkt. Om vi människor vore i samma situation skulle vi nog också ha slagits för brödfödan. 

Kissen skulle behöva bli kastrerad, avmaskad och få komma in. Att han inte kommer överens med dina andra katter beror sannolikt på att han inte är kastrerad. Antar att så inte är fallet. En okastrerad katt har högre rang än kastrerade har. Någon som leder till osämja, men skulle gå över efter kastrering. Sedan är det alltid lite gruff när man sammanför en ny katt med dem man redan har.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Kattens57
3

Du kan ju ringa katthemmen om plats,finns det ingen för tillfället,så ställ den på kö.Har du ingen plats någonstans i hemmet så länge?Källare,förråd,garage?Kanske du kan ta den till någon veterinär för att kolla chip?Borde ju kastreras så han inte vandrar iväg,därav frågan om en liten vrå till honom i ditt hem :)  så länge,,,,

sandrej
9

tack för många bra svar.

tyvärr har jag ingen plats just i hemmet men det finns en klädd hammock ute med dynor i, inte supervarmt men iallafall mjukt och skydd för väder och vind och där kan han komma och gå som han vill. den huserar många katter (det syns på dynorna)

håller med om mycket ni säger och ska börja nästla i detta! tack för snabba och bra svar! (visste inte om att det fanns olika märkningar på katthem)

gjorde verkligen rätt när jag vände mig till det här forumet!

och jag håller med. det är fin katt och jag tror den där bit-incidentet bara var otur. han skulle inte varit så trevlig annars, han är ju kontaktsökande på ett socialt vis, ingen "vildkatt".

Kattens57
4

Kanske du kan få tag i frigolitlådor i djuraffären,bara att såga ut ett lagom stort hål så kan kan gå in och ut,de värmer väldigt bra :) Håll oss uppdaterade hur det går med kissen :)

Uppkatten
4

Googlar man på "kattkoja" och sedan går in på "bilder" så hittar man flera bilder på frigolit-kattkojor.

sandrej
1

såhär är läget nu: den har fått mat och vatten. efterlysningar på facebook har inte gett något än.

ska köpa avmaskningsmedel och sätta upp lappar i veckan.

fått tips om att den kan vara chippad men det känns lite otroligt,

då läste jag att om katten är chippad brukar den får ett "C" intatuerat i örat? stämmer det eller vad har ni för erfarenheter?

kattassen
5

Nej det brukar inte vara något tatuerat i örat när katten enbart är chippad. Chip sätter man i när katten är vaken men tatuering måste ske på sövd katt. Oftast tatuerar man inte i öronen enbart utan då i samband med kastrering. Ett chip kan man sätta in när som helst men brukar mestadels ske av kattungar innan katten är stor nog för kastrering.

Vanligt är att man passar på att örontatuera när man kastrerar, men den kombinationen är inte säker. Många katter kastreras men förblir omärkta. Som svar på din fråga kan jag min min erfarenhet säga att jag aldrig stött på chipmärkta katter som även har ett C i örat. För skall man ändå örontatuera så märker man med ett helt ID-nummer då katten ändå måste sövas.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

JenL
9

Om du inte får någon hjälp alls från katthem i närhet av dig, så kan du maila oss hos Föreningen 9Liv Östergötland. 

foreningen9liv@hotmail.com

Vi har egentligen intagningsstopp just nu men om det gäller akuta fall kan vi kanske hjälper till ändå.

Jennifer
Föreningen 9Liv Östergötland

Föreningen 9 Liv Östergötland
Email: foreningen9liv@hotmail.com
Hemsida: http://www.foreningen9liv.se

Facebook: http://www.facebook.com/foreningen9liv

Uppkatten
3

#15 ❤️

Gatukorsning
5

Jag tror att katten bet till för att den kanske har ont någonstans. Särskilt med tanke på att du säger att den är uppsvälld och verkar ha mask.

Ta du kontakt med Föreningen 9liv Östergötland i stället. De är inte så rädda för en katt som bits tror jag.

Ursäkta mig, men det svaret du fick från det katthem du kontaktat var bland det dummaste jag har hört på år och dar.

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

sandrej
8

Hej alla! tack för alla svar. har satt in en annons i tidningen och nyss ringde det en kvinna som trodde att det var deras katt som försvann från dem för ca 3 månader sen. (vilket stämmer bra på när han dök upp hos oss). de bor på ett ställe där bilar åker förbi så han kan ha hoppat in i en bil.

han var bara 6 månader så de hade inte hunnit kastrera och märka den ännu. så det stämmer bra!

de ska komma ikväll och kolla, håll tummarna!

Jassan
1

Håller tummarna stenhårt!!!!! 🙂

https://jazzans.wordpress.com/

sandrej
11

Katten hemma!! En barnfamilj äger den.

Jassan
3

Jippi!!!🥳 Bra jobbat!!!👍

https://jazzans.wordpress.com/

anebit
4

Underbart att du fick napp och katten hade ett hem…. jättebra jobbat! ❤️

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Uppkatten
6

Fantastiskt bra jobbat! ❤️ Härligt att denna fina katt har ett hem och att han har varit saknad! Kanske bör man påpeka för första katthemmet som kontaktades att det visade sig vara en ung okastrerad vilsekommen hankatt som hade ett hem och att han har varit saknad en längre tid, och att det således inte alls var en "ohanterbar vildkatt". Katter kan bitas av flera orsaker, t ex p g a stress, rädsla, smärta eller liknande, och det bör man KÄNNA TILL på ett katthem!

Genom att ge feedback kanske nämnda katthem får en bättre attityd nästa gång någon tar kontakt med dem i ett liknande ärende (i den bästa av världar…).

Uppkatten
2

Ps. Hur långt hemifrån var katten?

sandrej
3

katten var inte jättelångt hemifrån, bara lite vilsen!

lillmymlan
2

Sandrej ❤️ heja heja! Härligt att du/ni ordnade så missen fick komma hem igen… underbart…. tack tack tack! ❤️

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*