hur lång tid
hei! undrar bare hur lång tid ni låter det gå innan ni tar med en skyggkatt til veterinären??
jo, jeg forstår at det beror på kattens tillstånd, men säg at katten såg allment frisk ut. Men hadde varit der typ ca 5veckor og inte varit hos vet enn….
forstår även at om det endast gäller en kastrering +vaccinering at man kanskje venter i några veckor tills katten har landat også…men ja, hur lenge venter ni????
Katthemmet där jag är volontär låter katterna träffa veterinären så fort hon kommer till katthemmet, dvs inom en vecka för genomgång, kastration, id-märkning och vaccination. Skulle det vara en katt som förefaller vara sjuk så är det givetvis direkttransport till djursjukhus så att katten slipper onödigt lidande. Alla katter som behöver vård ska självklart ha det så snart som möjligt.
Medarbetare Hittekatter iFokus
tenkte vel det og det er jo så det skal vara…………
men hur och hva gör man om la si at ni #1 inte har några vana som kan ta hand om skygge og rädde katter? avvaktas då veterinär besiktningen?
Hej, Är katten infångad anser jag att den bör besiktigas a s a p: den kan ju lida av ngt mer osynligt problem som urinvägs- el öroninflammation i onödan. Eller vara chippad och bortsprungen. Är problemet att den är inne men svår att hanteras/få in i en transportbur? I så fall finns massa "knep" hur man kan göra det lättare för sig….;) Bara att fråga, om det är problemet. Annars ser jag ingen som helst anledning att vänta- katten behöver kastreras för att lugna ner sig på långsikt och lika bra att få det gjort. //Elsa
Har du en veterinär som tar emot skygga katter så in på kastrering besiktning så fort du får en tid!
#2 Om man arbetar med skygga katter så har veterinären fått erfarenhet av dem också. Misstänker man att det kan finnas sjukdom så är det till veterinär i samma stund som misstanken uppstår. Ingen katt ska behöva lida i onödan. I stockholmsområdet finns ett antal kliniker som har fler veterinärer med större eller mindre erfarenhet av skyggisar. Känner de sig inte helt komfortabla så får alltid den som kommer in med katten vara med och assistera för att det ska gå så lugnt som möjligt till för alla parter.
Medarbetare Hittekatter iFokus
jeg vet inte mkt om stället, et katthem ja…men vet inget mer………når jeg såg katten og fikk veta at den var skygg og ohanterbar og hadde enn inte varit hos veterinären…….då blev jeg lite ledsen. Og det verkade inte som at de engagerade seg så mkt i dessa 2katter.
jeg var der endast for at kolla, dem hadde nåt öppet dag eller öppethus eller nåt.
jeg blev lite nyfiken på hur ni andre som er her inne gör ang. skygge/rädde katter med veterinär besök, pga fremst besiktning når katten er infången.
Det beror väl lite på omständigheterna och behovet. Om katten är tagen direkt utifrån behöver den ju kontrolleras, vaccineras och kastreras. Kommer den däremot från en förening där detta redan är gjort är det ju inte lika bråttom förutsatt att det inte är någon form av problem som dyker upp i form av sjukdom liknande.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Jag försöker få en tid hos veterinären så fort som möjligt för kastrering m.m.
Dels kan de vara sjuka eller ha ont utan att de visar det, dels så tycker jag att det blir jobbigare för dem om de först ska landa och få förtroende för mig och sen när de tror att jag är ganska hygglig ändå så ska jag tvinga in dem i en bur till ett veterinärbesök som inte uppskattas.Då har jag tappat deras förtroende och får börja om, kanske inte från början men självlart blir katterna mer misstänksamma mot mig igen ett tag.
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.
antar at kattene kommer utifrån. Frågar man för mkt om dessa katter så er det tystnad som råder verkar det som.
#9 Nu talar du i gåtor? förstår inte riktigt?
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"