Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettbortsprungna-upphittade-katter
Läst 4251 ggr
Minka040
21

Dags igen...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Var ute med hunden på sedvanlig runda i går och såg då en liten kattunge på ett närliggande grönområde. Har aldrig sett till några katter där och kattungen betedde sig vilset, svarade fint när jag jamade men halvsprang när jag kom för nära. Gick hem med hunden, hämtade lite mat, la ut det vid en stor hög av nedfällda träd och sly. Ropade och letade efter kattungen utan framgång. På eftermiddagen gick jag tillbaka med en liten koja och mer mat. Till min fasa såg jag att det skulle bli nedåt minusstrecket under natten. :(

Efter kvällsrundan med hunden gick jag dit en sista gång som en ren chansning, satte för hålet på kojan och lutade försiktigt på den. Var den inte lite tyngre ändå..? Kikade in och fick se en liten tass. ❤️Nu sitter den lilla räkan på toaletten för tillfället, han har ätit som en häst, varit på lådan i morse och kan inte sluta kela. Spinner oavbrutet.

Han är anmäld som upphittad och kommer annars att få bo med andra katter tills han är stor nog att hitta sitt för-alltid-hem. Skulle behöva lite hjälp med att åldersbestämma honom; vad tror ni som kan sådant här?

Djurälskaren87
1

va fin han är. svårt med åldern men 11 veckor kanske? 

skall han komma till ett katthem eller vad händer med honom? stackars liten:(

Minka040
6

Tack, det är en liten guldklimp. :) Gissade själv på runt 10-11 veckor, kroppen är väldigt liten så jag borde kanske tagit en bild där han står upp…

Om ingen ägare hör av sig har jag ordnat med ett jourhem till honom där det finns fler katter. Han ska där vaccineras, ID-märkas, försäkras och kastreras innan han åker till ett för-alltid-hem.

Djurälskaren87
0

ok jätte bra,får hoppas ngn saknar honom och han inte är dumpad:(

jo han har väll inte fått så mkt näring stackarn så därför han är magen, sedan har han kanske mask med?

Minka040
6

Ja, bandmasken som satt på min arm när han hoppat ner var ju en trevlig överraskning… 🤢 Jag behöver kanske inte ens säga att maskmedel införskaffades i rekordfart. :)

Minka040
9

Kan tillägga att jag fortfarande har mat ute där han hittades så att jag kan se om mammakatt/syskon kanske finns kvar ute. Jag tror tyvärr inte det, men det ska vara både hängslen och livrem, så att säga.

Lena
3

Så bra att du tagit in den lille! Även fint att du fortsätter att leta efter kattmamma och ev syskon. Om han är glupsk är det viktigt att han inte äter för mycket åt gången. Det kan ge problem med magen. Ge istället täta små mål. Ålder är alltid lite svårt så där på foto. Om de är undernärda kan det även vara missvisande. Har du kunnat väga honom och se hur mycket han väger? Vad jag kan se på fotot verkar ögonen ha växlat färg i alla fall.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Minka040
4

Tack Lena, han får mycket riktigt mat i intervaller, lite mindre åt gången. Han är tunn i kroppen med en mindre ballongmage, mest troligt full av mask. Inget gojs i öronen dock, ren i ögon och fria luftvägar. Luktar dumpad kattunge lång väg och det gör mig så ledsen hur man kan göra något sådant. Ögonen har absolut växlat färg.

Jag ska försöka väga honom i dag, hushållsvågen lade av i veckan (typiskt!) så jag ska se vad jag kan leta fram.

Minka040
4

Bandmasken förbryllar mig lite, han måste ju ha ätit gnagare för att få den. Men vi är mitt i en storstad och han är absolut tam. Kommer kanske från en bondgård utanför kanske..? Åh, man önskar att de kunde tala…

Lena
2

Ja har han bandmask måste han fått det via ett bytedjur, oftast råttor och sork. Tyder på att han levt ute ett tag. Antagligen med mamman. Även om mamman går ut och fångar bytesdjur måste hon tagit dem till kattungen. Lagårdskatt som någon tagit omhand och sedan dumpat? Eller smitit ut? Liter märkligt trots allt. Att han är så tam med en gång tyder ju på att han levt med/nära människor i alla fall.

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Djurälskaren87
1

ja jag reagerar på att han ändå trots allt överlevt ute och ändå så liten, så antingen är han dumpad för kanske två veckor sedan och lyckats överleva av råttor osv eller så har han en mamma som försörjt honom med matt som kanske blivit påkörd eller kanske var ute och hämtade mat till honom igår..

Josefa
3

#8 Är du säker på att det var en bandmask? De brukar inte komma ut hela, utan i små bitar. Och så pass ung som han är borde det inte varit mycket till mask, eftersom katterna får i sig äggen som sedan utvecklas i mag/tarmsystemet. 

Bandmask kan även smitta via loppor.

Minka040
11

#9 och #10 Ja, visst är det lite märkligt… Det är inte troligt att han levt på just detta området speciellt länge dock. Det går massvis med hundar där varje dag, de flesta lösa, och det går åt många kaninungar per år som dessa hundar jagar i kapp och dödar… Kattungen är en aning klumpig fortfarande och hade varit ett lätt byte för hundarna efter bara någon dag.

Ingen hade ätit av den utplacerade maten i dag, men jag fortsätter att byta ut den ett tag till. Det värsta jag vet är att man struntar i att det kan finnas en mammakatt, hon behöver lika mycket hjälp.

Djurälskaren87
2

12# önskade fler tänkte som du, alltså inte bara på kattungen utan även på att de kan finnas en kattmamma. får hoppas det finns en kattmamma så hon också kan få komma in till värmen och få kärlek och omsorg och återförenas med sin son.

Lena
1

Som #11 skriver tar det ett tag för bandmask att utveckla sig. Det är därför ovanligt att kattungar har det. Däremot spolmask eller rundmask som de även kallas. Kan du beskriva hur "maskfyndet" såg ut?

Minka040
2

#8 Jaha, via loppor? Det var intressant.

Jag tror att det var bandmask, det kravlade ut ett par till ur gumpen på honom. Är uppvuxen på landet så man såg ju en del sådant där och det kallades bandmask. De är vita och rör sig lite larvlikt, segmenterade kroppar.

Med risk för att detta blir den äckligaste tråden någonsin, här kommer en bild på en intorkad mask. Den var vit när den levde, kanske 1 cm långa. Jag är ledsen, ni äckelmagade! Josefa, du har väl sett det mesta så du får gärna ge ett expertutlåtande. :)

Lena
3

Du det där ser mera ut som spolmask än bandmask. Bandmask är långa bredare maskar som lossnar i segment och kommer ut med avföringen. Ser ur som risgryn och inte som en mask. Spolmask är mera som spagetti. De kan kommer ut hela eller i delar.

Minka040
2

Är inte spolmask mer runda då (typ som en förstorad springmask)? Mina hundar har haft spolmask när de var yngre ett par gånger, men de var ju absolut som du säger mer som spagetti. Dessa är platta, har tydliga segment, kan dra ihop sig och kryper ut ur gumpen på honom och rör sig sedan runt på hud och päls runt anusområdet. Men det kanske är spolmask, jag är ingen expert. Det som jag kan garantera att jag vet om dem är att de ska bort. ;)

Diagnostik (från SVA)

Oftast uppmärksammas infektionen av att djurägaren ser enstaka bandmaskleder (proglottider) i avföringen eller krypande runt baken, på svansen eller korset. Ibland kan hela kedjor av proglottider ses i avföringen. Bandmaskar avger ägg oregelbundet, varför träckprovsundersökning inte alltid visar om bandmask förekommer.

(Detta ovan nämnda är vad jag ser.)

Roslyn
2

Tror också på spolmask. Ge maskmedlet Milbemax kattunge  som tar både och. Så är du på den säkra sidan.

Josefa
1

#15 Undrar om det inte är en ihopdragen spolmask du har där.

Här är lite bilder på de olika maskarna. 

Välkommen till www.avmaska.se - Bayer - Hur ser maskarna ut?

Lena
1

#20 Det var bra bilder som du hittat där. Lägger dem i en egen tråd då det är värdefull information det där.

Minka040
8

Lilla bebben fick mycket riktigt Milbemax så nu ska äckelmaskarna (vad de nu än var) vara borta. Han mår riktigt fint nu, han gosar, leker, går på lådan och är fin som snus i magen. Däremot såg jag en kattunge till i dag. En svart-vit i samma storlek, men denna sprang på en tvärgata vid en stor inhägnad byggarbetsplats, också detta bara en liten bit från min lägenhet. Bara att börja sätta ut mat där i stället och försöka mata in hen fortast möjligt. Stackars lilla, mycket mager var den… 😕

Djurälskaren87
0

21# men gudva obehagligt::( kanske är en hemlös mamma som fått bebbar??

Minka040
6

#22 Ja, det hela känns underligt. Men någon måste ha umgåtts med kattungarna iaf då den kattunge som nu är inne är fullständigt tam och trygg. Ingen skabb, fina ögon och inte minsta snorig. Man blir bara ledsen.

Ingen har ännu ätit av maten från det stället där Snusen hittades (kattunge nr 1), så just där finns iaf ingen kattmamma/syskon.

Clifftan
6

#23 Måste bara få berömma dig för ditt engagemang, tänk om fler människor tänkte OCH agerade som dig. Tror många säkert kommer till en bra tanke men aldrig till handling, vilket är synd. Hoppas du lyckas få in den andra ungen också!

Minka040
7

#24 Tack för dina värmande ord, de betyder mycket. :)

I kväll blir det kattungejakt med mat utlagt i en riggad transportbur. Har en otrolig tur som har en lika blödig syster som vill hålla mig sällskap medan jag väntar.

Lena
3

Verkar ju misstänkt om ännu en kattunge varit synlig i grannskapet. Sannolikt finns det även en mamma där någonstans. Jättebra jobbat av dig! Håller tummarna!

Skönt att den röda kissen är bättre i magen! Milbemax är ett mycket bra medel!

Minka040
7

Tack Lena för de peppande orden! :)

Jag har ju en Lotin kattfälla också så den kommer att sättas upp i kväll, ifall det nu också finns en mamma där ute. Om vi har otrolig tur och därmed jaktlycka så lovar jag att uppdatera.

Katthemsmatten
3

Håller tummarna för att du fick in både mamma och unge/ar. Så härligt att höra att någon gör någonting rejält för kattungen och dessutom har förmåga att inse att en kattunge sällan kommer ensam utan har en behövande mamma. 🌺

Medarbetare Hittekatter iFokus

[Hen]
4

Måste bara skriva en grej till dig som skapat tråden:

UNDERBARA MÄNNISKA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Så fint av dig och dessutom så himla klokt och smart hanterat.

Minka040
12

Men, så snällt ni skriver… ☺️Men ni glömmer nog att det hela är inspirerat av den information och stöd man kan få på denna sajt, så egentligen ska Ni ta åt er äran. 🌺

Det blev som ni förstod ingen katt i fällan, men vi såg den lilla rackaren flera gånger och den äter nu regelbundet på samma ställe (vi matar på fyra andra ställen runtomkring, men ingen äter där ännu). I kväll kommer fällan ut igen och vi har hittat ett smart ställe att sätta den på. Många människor frågar vad vi sysslar med och tycker sedan att det är skönt att vi gör något och att det är så hemskt och blablabla. Men ja, jag blir lite trött, sååå fruktansvärt hemskt kan det ju inte vara om det räcker med att bara oja sig en stund för att sedan gå tillbaka in i värmen och tryggheten i sin egen lägenhet. Suck.

Katthemsmatten
5

#30 Precis så här är det vid varje tillfälle man är ute på kattjakt. Många med åsikter, några som ojar sig - men hur många gör någonting åt situationen?

Minka040
15

I går firade familjen min födelsedag på en restaurang. Precis när jag fått in min mat och höll på att greppa gaffeln ringer mobilen. I luren är vår "spanare" (en snäll granne vi pratat med om katterna) som från sitt lägenhetsfönster kunde se att min fälla inne på byggområdet hade slagit igen.

Grillad kyckling visade sig bli en frestelse för stor och totalt tog det en halvtimme efter att vi satt fällan tills vi fick napp. Det vara bara att släppa den varma maten och rusa dit tillsammans med min syster (vi hade helt fel skor att springa i, den saken blev klar…). Håll till godo, en liten och smutsig kattbebis som fångades på min födelsedag. 🎂

emjon
6

Vad härligt att läsa om ditt engagemang för kissarna 🌺

Så underbart att du på så kort tid gjort livet lättare för dessa små och vilken härlig födelsedagspresent❤️

Grattis till födelsedagen i efterskott🌺

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

Jessicahagstrom94
5

Vilken fin människa du är🌺

Minka040
7

Tack så mycket för era ord, emjon och Jessica! :)

Om vi nu antar att dessa två bebbar är syskon (vilket är troligt, man ser mycket sällan ens vuxna katter ute här) betyder det att mammakatt måste vara svart- eller blåpadda. Jag håller koll efter en sådan katt då jag är mycket ute och rör mig i området. Mat sätts såklart fortfarande ut, just in case.

Djurälskaren87
3

35# du är en underbar människa och en fantastisk djurvän!

vad söt missen var, väldigt söt liten fläck på nosen:)

hoppas nu mammakatt också får komma in! tror du att de kan vara en till kattunge kvar?

Djurälskaren87
3

sen också en till sak, den orange kattungen ser lite större ut än den svartvita:)

Minka040
5

#36 Tack för dina vänliga ord. :)

Jo, den röda ser lite större ut, men i verkligheten är de rimligt lika i storlek (flickan hålls av en man, kanske därför hon ser lite mindre ut). Men jag ska ta lite bilder på dem tillsammans när jag besöker dem så kan ni få se själva. :) De verkade känna igen varandra när de träffades, det var väldigt mysigt att se.

Katthemsmatten
5

Minka040, grattis i efterskott till födelsedagen och grattis till den nya fångsten! Fortsätt mata, helst i fällan (som ska vara gillrad så att den inte slår igen) så att mamma katt vänjer sig att gå in där. Hon kan ha sett vad som hände med ungarna och därför aktar hon sig noga för att gå i fällan. Mammakissar är rätt ofta litet för smarta för sitt eget bästa.

#37 Att den röda katten är större kan bero på att den varit snabbasat till de matfat som funnits att tillgå. Inte alls ovanligt att ungar från samma kull är tämligen olika stora i växten.

Djurälskaren87
3

39# jodå jag vet att det kan skifta med storlekar även om dom är ur samma kull men ville bara poängtera det ändå!

väldigt söta iallfall!

Minka040
7

Katthemsmatten, tack för dina gratulationer! :)

Japp, vi tänkte fortsätta med fällan, ska ha den i öppet läge som du föreslog. Det är lite bökigt med placeringen av den eftersom det är en inhägnad byggarbetsplats, men vi är två rätt smidiga systrar. 🦸‍♂️ 😉

bubbelbruden
2

Underbart..tänk om alla vore lika duktiga.

Katthemsmatten
3

#41 Det finns en fördel med att den står på den inhängnade byggarbetsplatsen och det är att den lär få stå ifred (förhoppningsvis) och att katten känner sig trygg där när det inte är en massa folk som springer omkring.

Minka040
7

#42 Tack, det är inspirerat av er här inne. :)

#43 Ja, precis. Vi satte först fällan utanför hägnet, men kattungen gick inte utanför staketet, det var som en magisk gräns. Men men, om inte Moses kan komma till berget så får väl berget komma till Moses, så att säga.

Det är ingen som äter i fällan än så länge, inte utanför heller på de andra matställena. Jag har satt upp lite lappar i området om att vi söker en utegående sköldpaddsfärgad hona och att vi hittat hennes tama bebbar. Inget napp än…

Med kattungarna går det dock bra, avmaskning är gjord på båda och vi väntar nu på att lilla flickan ska få bo in sig, sedan blir det ett besök hos veterinären för vaccination, ID-märkning och allmän översyn.

Tarotstollan
2

Grattis både till dig och den senaste infångade kissen!🌺
Följer spänt denna tråden!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Lena
3

Har jobbat lite för mycket den här veckan och därför inte haft möjlighet att läsa här inne så mycket. Det var positiv läsning att kisse 2 också fått komma in i värmen nu. Underbart söt! Katter som hört ihop tidigare känner alltid igen varandra när de träffas igen. Även när det gått ganska lång tid. Riktigt bra jobbat av dig Minka! Grattis på födelsedagen! Lite synd om maten bara! Hoppas du fick äta dig mätt efteråt sedan! 😉

[Hen]
1

Ååååh så fint. Blir helt tårögd. Hoppas hoppas mammakatten går i fällan också.