Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettsajten
Läst 2485 ggr
[Kittypurrpurr]
4

Hemlös katt.

Hej. Sen i somras började en katt synas till i min trädgård. Han kom hit ibland för att hitta mat sen började han vara här dagligen. Så därför började vi hälla upp mat till honom. Skålen är aldrig tom. Han var skräckslagen för människor. 
Har kollat runt omkring om någon saknar katten. Taskigt och säga detta men det är oftast bondkatter som blir hemlösa men denna katten har isblåa ögon är vit gul fläckig med randig svans så känns lite konstigt att någon slängt ut den. 
Några dagar sedan började han vilja komma fram till en. Han ålade sig fram och gör revir på våran tävlings sulky vi har. Han försöker men kommer inte kiss så han kanske är kastrerad. Min katt gör ju likadant trots han är kastrerad sen tidigt. 
Några få dagar senare började han stryka sig längs benen men var jätterädd ifall man sträckte handen mot honom. Idag vågar han men är fortfarande rädd ifall man hukar sig ner till honom. Vi har öppnat dörren till husvagnen, byggt en isolerade kojja med dynor i och igår gjorde vi ett litet hus i frigolit till honom. Kan även gå in i pannrummet eller i stallet men han vill inte gå in. Lagt blöt mat som "lockning" men han vågar inte. Han är skräckslagen för att bli inlåst. 
Nu är vi så fästa vid han att vi vill behålla honom. Ta in honom i huset så att säga men då vill vi helst åka till veterinären med han och kolla sjukdomar ifall han skulle ha något och vaccinera, Har ju andra katter så. Han ser ju frisk ut. Riktigt vacker päls och inte mager. Han behöver såklart tid på sig att komma närmare. Hade jag tagit in honom hade han säkerligen fått panik. Men är ju så att jag bor på landet rätt nära vägen och katter vi haft ute har blivit överkörda :( Är rädd för att han ska bli det med. Känns som nu eller aldrig. Hur ska jag göra? Frosten har varit här och det bara regnar medan han ligger och sover på en sten i ösregnet nära vägen :(
Tips? Blir så ledsen, får magont av att  veta att han är där ute och kan bli överkörd för folk kör som dårar på landet.

[dvärghamster Uppfödning]
4

Om du vill ta hand om honom så är det enligt lag att du måste gå till polisen för att se om någon har gjort en anmälan om att katten är borta. Dom kommer då att ta katten och sedan efter 1 månad om ingen har hämtat honom så får du tillbaka honom för en liten summa. Jag skulle ta kort på katten och gå till polisen för att kolla om någon har anmält honom försvunnen. För att det är inte snällt att ta någons katt som någon kanske letar efter.

Edit: Det finns ingen lag som säger att polisen tar hand om någon katt i en månad. Däremot är det lämpligt att 1) kolla med polisen om det finns en efterlysning och för att undersöka om katten är id-märkt. Om så är fallet ska polisen hjälpa dig att spåra ägaren via SKK och Sveraks register 2) kolla efter annonser på Blocket, katthem och i närliggande butiker 3) själv annonsera om att man hittat en katt. Det kan ju finnas en ägare som söker sin katt.  Katthemsmatten, medarbetare

[Hen]
4

Åh vad fint, du gör verkligen allt för honom. jag har tyvärr inga bra tips om att då in honom, mer än att om du kan locka in honom i en kattfälla? finns att låna på katthem tror jag. såklart blir han skärrad om du tar in honom men om han får vänja sig på en mindre yta först så tror jag nog han kommer att bli trygg hos er. Anmäl honom upphittad till polisen. Sätt ut annonser på katthemmens sidor och på Facebooks kattgrupper i ditt län. Han kan ha en ägare fast han är mager och skygg!

[Juel70]
1

Har du provat lägga ut annons ifall någon saknar honom? FB har ju Missing cats osv. Kanske finns någon familj som saknar och längtar efter honom.

[Hen]
3

Ps. Tre månader efter att du anmält katten som upphittad tillfaller katten dig ifall ingen ägare dykt upp. Så polisanmälan är viktig om du vill behålla honom Facebook: Efterlysta djur, Hjälp katter att hitta hem + katthemmens sidor brukar många följare.

Uppkatten
7

#1 Du skriver att polisen kommer att "ta katten" och att TS får tillbaka katten efter en månad om ingen har hämtat den. Får jag fråga var i landet det fungerar så? Min erfarenhet är att polisen gladeligen låter katten stanna där den är, och att man sedan överlåter katten till upphittaren efter en tid om man inte har funnit någon ägare. Upphittade katter är inte direkt något som polisen brukar vilja befatta sig med… kan någon ta sig an katten så brukar de uppskatta det. En skygg och rädd katt riskerar dessvärre att inom kort bli avlivad om den hamnar hos polisen.

#0 Var i landet finns katten? Kanske finns det någon härinne på sajten som bor i närheten och som kan hjälpa dig med fälla/infångning. Alternativt kan vi tipsa dig om no-kill katthem i "rätt" del av landet som kanske kan bistå dig med fälla och tips.

Min gissning är att den här katten har levt med människor tidigare och då kommer den förmodligen rätt snart att börja "minnas" och tycka om att få bo inomhus igen.

Anmäl missen som upphittad till polisen på 114 14.

När det blir möjligt kan det vara bra att kolla om katten är id-märkt (i örat eller via chip).

Sätt upp upphittat-lappar i närområdet och hör om någon vet något om katten.

Lägg ut annons på t ex Blocket, närbelägna katthems hemsidor, på Kattpolisen i fokus etc.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[Hen]
3

Jag har aldrig hört om poliser som "tar" katter, kanske har de rutin att lämna den till Katthem på vissa ställen? Men det tror jag inte eftersom katthemmen är överfulla! Polisen har ingen hittegodsavdelning full av djur, väl? :) Alla hittade katter som jag hört talas om har anmälts hittade och skrivits in i polisens dator för att ev ägare ska ha chans att hitta katten inom en tid (Det är olika men 3 månader gäller iaf i Stockholm) men alla de katter jag känner till har varit kvar hos upphittaren (eller frivilligt lämnats till Katthem av upphittaren om denne är allergisk eller så).

Uppkatten
5

Den här katten har möjlighet att få stanna hos upphittaren, därför lär ingen polis komma dit och hämta katten för att omhänderta katten under en månads tid, utan de kommer istället att uppskatta att katten kan få stanna där den är i väntan på att en ev. ägare skall hittas.

Problemet med katter som hamnar hos polisen är att de ofta inkvarteras en kort tid på ett pensionat. Är katten skygg eller om ingen ägare hittas så avlivas katten ofta inom kort (så snart pensionatet inte får ekonomisk ersättning längre för att ha katten där).

Det finns också katthem som avlivar skygga katter, eller katter som av andra orsaker är "svårplacerade".

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[Hen]
2

Lite OT nu men: Just det nu kommer jag ihåg att de Katthem som har avtal med polisen (dvs om polisen får in en katt som upphittaren inte kan ta hand om) .. Det är Katthem som INTE har no-koll-policy. Polisen signar bara avtal med Katthem som går med på att avliva skygga katter om dom inte blir sociala efter en viss tid. :/ Viktigt alltså att om man hittar en katt: ringa och anmäla den upphittad men man får behålla katten hemma.

[dvärghamster Uppfödning]
2

Från Polisens hemsida! Äganderätt för andra djur När det gäller andra husdjur än hundar kan du som upphittare få behålla djuret efter en viss tid, om du vill det. Djuret tillfaller upphittaren: 1. Om ägaren inte är känd inom tre månader från det fyndet anmäldes hos polismyndigheten, 2. Om inte ägaren hämtar djuret inom en månad från det han eller hon av polismyndigheten underrättats om fyndet, 3. Om ägaren till djuret inte vill ha tillbaka djuret. Om du som upphittare vill ha djuret är du skyldig att ersätta Polisen vad det kostat att hantera djuret under tiden. Betalar du inte inom en månad tillfaller djuret staten.

Uppkatten
3

Stannar katten hos upphittaren hela tiden är kostnaden för polisens hantering av djuret rimligtvis noll.

Hamnar katt med polisens hjälp på katthem brukar polisen i praktiken överlåta katten på katthemmet efter ca 10 dgr. Polisen har inte möjlighet att "låta förvara" alla upphittade katter i månader… Betänk att det finns mellan 100 000 -150 000 vilsna/hemlösa/dumpade katter i det här landet.

Upphittade katter sitter inte heller på pensionat i månader normalt sett…

[Kittypurrpurr]
1

Bor i en liten by så alla känner alla här så det har varit lätt att "leta" efter ägare här. Har 3 grannar men det är ju klart att katten kan ha försvunnit mycket längre ifrån och hittar inte hem. Har lagt upp annons om var jag hittat katten och utseende och letat också på hemsidor om någon saknar honom. Sidor som KKS, kattjouren på fb.
Han har varit här sen Juni och har inte fått något "svar".
Min syster nämnde något om Att överlämna till polis men inte trott att det var så hårda regler. Räddade en kattunge när jag var tolv (är snart 23) och han var ju i en påse. Knuten. Han var inte alls gammal. Var ute och red och hörde den jama. Han bodde hos oss hela livet men hans liv togs av två killar som finner det roligt att köra över djur. Polisen blev indragen och dom fick varning. Smitnings olycka då vi bokstavligen fick leta upp delar/organ så det är därför jag är så rädd för att dom ska få syn på denna stackare med :'( Jag klarar inte uppleva det igen. Absolut inte.
Så min andra fråga är. Ska jag överlämna honom till polisen? Och jag älskar honom som min egen nu och kan/får jag inte "köpa" honom är det då 100% att han kommer till ett permanent hem? Fann han skygg och sårig/blodig för några månader sedan och nu väntar han dagligen på att jag ska komma ut och klappa honom. Ser han som min egen nu men är kattälskare och djuren kommer klart först. Att han ska ha det bra och få bli älskad kommer helt klart först. Jag mår så dåligt och kan inte fokusera på någonting då det enda jag vill nu är att han ska bli lycklig. Han är så glad när jag kommer ut och ska släppa ut hästarna och han väljer idag kel framför mat. Tänk att lite kel kan göra ett sådant mycket värdefullt liv till den lyckligaste i världen :( <3 Älskar honom så mycket.

Tack för alla svar jag fått <3 Och hade ingen aning om att det var lag på att lämna in dem till polisen. Så ber om ursäkt för min "dumhet"

Uppkatten
6

Det är inte alls lag på att lämna in upphittade katter till polisen! Däremot bör du ringa och anmäla att du har hittat katten IFALL det skulle finnas en ägare någonstans i landet som letar (och letat länge!) efter sin katt.

Katten kan bo kvar hos dig hela tiden, och hör ingen ägare av sig blir katten så småningom din. Det är lite olika hur lång tid det tar, ring polisen på 114 14 och fråga hur de brukar göra där just Du bor! Men max 3 månader tar det som jag har förstått det (har ingen ägare hört av sig inom den tiden överlåts katten på dig).

Skulle du däremot lämna in katten till polisen och säga att du inte kan ta hand om den så finns det en risk att katten INTE hamnar i ett permanent hem, utan t ex på ett kattpensionat under en kort tid för att därefter avlivas p g a t ex skygghet.

[Hen]
4

Du har fått bra svar i #12.

Du har INTE gjort nåt olagligt! Och du är INTE dum. :) Polisen kommer INTE ta katten ifrån dig (de har fullt upp med sitt). Och allt kommer gå BRA. Såhär:

– Du anmäler  katten som upphittad enbart därför att då vet du 1) att kattens ägare har en chans att hitta den och 2) att tre månader efter att du anmält den som upphittad, så är katten din (om du vill, och det vill ju du). Det betyder att resten av sitt liv tillhör katten dig, även om fd ägaren skulle dyka upp om ett år typ.

– Ta katten till en veterinär (om inte det är gjort) som får kolla allmäntillståndet + läsa av katten med en maskin som ser om katten har ett chip i nacken. Veterinären kollar då även om katten är kastrerad. Annars boka tid för det! Är katten varken kastrerad eller chippad är risken/chansen ännu större att den inte är saknad av en ägare. (Chipläsare finns även på katthem samt hos polisen, men polisen tar nog betalt för att läsa av). Katter kan, som du skriver, hamna långt från sitt hem. T.ex. när de råkar lifta med ett flyttlass eller dumpas av semsterfirare som inte hittar katten just när det är dags att åka hem osv.

Jag tycker verkligen att du låter som världens mest omtänksamma kattägare. Superfint att läsa om ditt engagemang. Alla som har tagit hand om hittekatter vet hur du känner (jag är en av dom). Klart ni hör ihop nu!

Lite allmänt, kanske sånt du redan kan utantill men:

– När du tagit in katten, håll den inne i en månad så den bor in sig och känner revirkänsla där. Sen kan du vänja katten steg för steg att gå ut och komma hem. Om du vill.

– Katten behöver kastreras asap om inte det är gjort. Han kan såklart även behöva avmaskas.

Ang. rädslan för att nåt ska hända katten ute så finns det många sätt att begränsa risker såklart. Du kan ha honom som innekatt med tillgång till en katt-hage i trädgården (enda som behövs är ett staket med överhäng på några dm så katten inte kan klättra över det). Ja, det finns hundratals tips för hur katten ska vara trygg. Det är bara att skapa nya trådar och fråga om det. Många här har bättre tips än jag.

Rödis
2

Har varit med hittekatt till polisen för avläsning av chip, de tog inte betalt men gav mig däremot fel kattnamn… vet inte hur de strulade till det men ägaren avlästes rätt iaf. Den andra katten var försvunnen också och stod på samma ägare. Den ena katten var försvunnen från sitt jourhem, den jag tog in var försvunnen från hemmet som adopterat den av samma förening…