Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattprat
Läst 2400 ggr
[Skyggisen]
2

Ej registrerade katter

Funderar på en sak,det finns så många efterlysningar på försvunna/upphittade katter.De kan vara id/chip märkta många,men,,inte registrerade!Då funderar jag på om veterinärer/djursjukhus inte kan spåra ägare via sista alt första bokstav/siffra i märkningen och kunna den vägen se vilken veterinär/djursjukhus som märkt katten,och som då även via journalen kan se vem som står som ägare?Tror att id-märkningen funkar så? Att man kan utläsa på någon av siffrorna/bokstäverna vem som märkt?Eller är det endast på chip-märkning?Vore ju toppen om man kan hitta ägaren ändå på detta viset,om de nu "glömt"registrera sina katter!

Mari
10

Jag har genom mitt jobb i djurskyddet hittat ägarna till en handfull katter som varit idmärkta med antingen chip eller tatuering men ej registrerade på just detta sätt. Veterinären har gått in i sina journaler och sökt på de siffror/bokstäver man fått fram och de har då hittat något som matchat :-)

Tyvärr har inte alla veterinärer detta system, distriktsveterinären här hade inte den möjligheten att söka i sina journaler när jag var dit med en katt, tur nog så var katten idmärkt hos en annan veterinär i stan som då kunde kika i systemet. 

Varför är det inte som så att man redan hos veterinären får fylla i uppgifterna och veterinären skickar in ägarregistreringen? Tycker det är så tokigt att man själv får hem papperna, oftast glöms det bort eller så blir man sur när man märker att det är en extra avgift att få katten registrerad i ett av registren. 

Kanske något vi alla katträddare kan gå ihop och försöka få till ett bättre fungerande system?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Katthemsmatten
1

#1 Även om veterinären skickar in uppgiften till SKK så kan ju kattägaren strunta i att betala den låga engångsavgiften och då har veterinärens arbete varit bortkastat i alla fall. Inbetalningskortet går ju till djurägaren, inte till veterinären. Det kan man tycka en del om, men jag tror ändå att det är sunt så att det inte finns någon som av pin jävelskap skulle börja registrera ett stort antal katter på någon annan. Även om det kanske inte är så troligt.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Lena
11

En annan möjlighet hade ju varit att man betalade för registreringsavgiften redan hos veterinären. Att det ingick i ID-märkningen.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Alexej
3

Våra katter är alltid registrerade hos Sverak - som är gratis. Kattköparen ska sedan omregistrerar katten. Struntar de i det är katten iaf skriven på katthemmet.

Tycker det är jättejobbigt att det finns två olika registreringsförbund. Sverak och Svenska Kennelklubben. Inte alla som tänker på att leta hos båda ställen.

Förr hade veterinärer egna tatueringskombinationer men inte nu längre.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Mari
10

Registreringsavgiften borde veterinärerna ha inbakade i märkningskostnaden så som Lena ger som förslag. 

Bäst är att regga i båda registren så man är säker :-)

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Alexej
4

Men vi bojkoterar Kennelklubben för de jobbar ihop med Djurhemsföreningen. Så varför använder sig av Kennelklubben när det går gratis genom Sverak? Svenska Kennelklubben borde lämna över registret till Sverak!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Rödis
2

Kan hålla med dig där Alexej men veterinärerna  skickar ju till SKK, inte till Sverak! Kunde man förmå Kenneklubben att lämna över så vore det toppen, är väl dessutom en fördel att ha ett register för hundar och ett annat för katter.. eller?

Alexej
3

Här finns en lista på alla veterinärer och djurkliniker som samarbetar med Sverak. Det är bara att informera andra veterinärer så att de beställer Sveraks ID-papper.

http://www.sverak.se/ID/veterinar_samarbete.htm

Startsidan till Sveraks-ID-register: http://www.sverak.se/ID/index.htm

Djurhemsföreningen får 10 kronor för varje katt som registreras hos SKK och vi får inte glömma att mängder av katter blev avlivade för Djurhemsföreningen krävde 3-månads-regeln av sina ansluyna katthem.

Lena
0

#8 Jasså går det pengar till Djurhemsföreningen av registreringsavgiften! Det hade jag ingen aning om!

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Katthemsmatten
0

#8 dessvärre är det så sedan minst ett år tillbaka, kanske längre. Känns inte bra för mig som engagerat mig i skyggisar.

silversol35
0

Visste inte att man kunde registrera huskatter hos Sverak. Men det går alltså?

Katthemsmatten
1

De har ett ägarregister där alla katter kan registreras.

silversol35
1

#12 Ok, tack.

Mari
0

Huskatter går också att registrera hos Sverak, de får då ett huskattsbevis :-)

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Katthemsmatten
0

#14 Förvisso, men eftersom tråden handlade om registrering av id så svarade jag med utgångspunkt från det. Det registret ser i alla fall jag som är volontär på ett katthem där vi ofta möter märkta men oregistrerade katter som viktigare än ett huskattsbevis. Det är mer kul för ägaren än användbart när katten försvinner.

Mari
0

#15 Förlåt, tänkte inte på det :) Fick för mig att #11 menade själva registreringsbiten och inte registreringen av idmärkningen. My bad!

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Katthemsmatten
4

#16 Inte så lätt att hålla koll på 'registrering' 🙂De flesta har nog koll på att man hos Sverak registrerar raskatter för att få stamtavla. Väldigt få vet att man kan ställa ut sin huskatt också om den har huskattsbevis. Men det som, ur mitt perspektiv, är viktigast att få fram är just att Sverak har ett id-register där alla kattägare kan registrera sin katt så den har en chans att få komma hem igen om den lyckas smita.

Lena
0

Frågan är om myndigheterna kontrollerar i båda registren när de får in en märkt katt? Är det någon som vet hur det fungerar?

Alexej
1

Risken är nog stor att de bara tittar hos SKK. Det hela är så löjligt. När ID-register startades erbjöd sig SKK att ta hand om det för de hade redan en fungerande register för hundar.

Nu när Sverak äntligen har kommit igång då vägrar SKK att lämna över och startade istället en stör kampanj där de också lovade 10 kr till Djurhemsföreningen för varje registrering. Tror de tar 130 kr-då har de 120 kr vinst. Sverak är gratis. Men tydligen är pengar viktigare än logiken att en kattklubb ansvarar för katter och en hundklubb för katter.

Dessutom gör gratisregistrering att förhoppningsvis fler "har råd" att registrera sina katter. Vi registrerar alla katter på katthem, den nya ägare får sedan göra en gratis adressändring. Men det kan vi bara göra för att det är gratis.

Mari
1

Polisen i Söderhamn har iallafall informationslappar om Sveraks register, veterinärerna jag varit till med upphittade katter har kollat i båda registren också så här verkar de ha lite koll iaf.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se