Kattpest i Göteborg...
Idag finns en artikel i City Göteborg med rubriken; Kattpest sprids i Göteborg. Länk till artikeln.
I Artikeln berättar hyresvärden Poseiden om de stora problem med sommarkatter som finns i bostadsområdet Backa Röd. Ofta hittas döda katter i området som kostar bolaget mycket penger i form av sanering.
Djurens Vänners ordförande i Göteborg (still going strong) uttalar sig också i artikeln och menar att det borde vara förbjudet att släppa lös katter. Djurens vänner har redan tagit emot 100-talet sommarkatter. Djurens vänner räknar med att var tjugonde katt bär på dödlig smitta som sprids genom att katter nosar på döda eller sjuka katter som blivit liggande.
I artikeln står "Skaffa inte katt om du inte är säker på att du kan ta hand om den." följt av "Om du trots allt skaffat en sommarkatt - lämna den till ett katthem. De här finns i Göteborgsområdet: Djurens vänner Göteborg, Göteborgs Katthjälp, Djurens Vänner Uddevalla, Djurens Samarittjänst Gråbo, Råmossens katthem Alingsås, Göteborgs Djurskyddsförening Mölnlycke" med telefonnummer till respektive katthem/förening.
Artikeln är skriven av: moa.karnstrand@city.se
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Om du trots allt skaffat en sommarkatt - lämna den till ett katthem.
Blir så arg så jag spricker.Hur oinformerad och korkad får man bli som journalist? Vaddå lämna in? Katthemmen är inga serviceinrättningar som automatiskt bara tar emot alla katter som ingen vill ha. Åhhh….måste lugna ner mig lite..
Det finns alldeles för många människor ändå som tror/tycker att det är katthemmens förb***de skyldighet att ta emot just deras katt de vill bli av med. Vi behöver inga tidningar som spär på eländet ytterligare och lättvindigt skriver att det är bara att lämna in din sommarkatt"
Ska skriva ett välformulerat och trevligt mail till journalisten och upplysa om platsbrist, ägaransvar mm när jag lugnat ner mig lite
Ständig uppassare till griniga Luffar´n, Snygga Smilla, Busiga Mina, Skygga Tingeling, Charmören Flea och hunken Roffe.
Volontär på Stockholms Katthem
www.katthemmet.nu www.svekatt.se

VAD F*****N E DETTA!!!!!!
Kommer att skriva henne ett mail och kräva en följdartikel!!! Det står bara fel på fel på fel!!! Är vansinnig!!!
Suck alltså. Hur oinformerad får man bli??? "lämna in katten till närmaste katthem", vilket jäkla resonemang!
Ser fram emot en uppföljning av det vettigare slaget, hoppas de skriver en ny artikel, Miranda.
Ja visst blir man arg! Hur galet får det bli egentligen.
#2 Har du fax Miranda så kan jag faxa över en kopia av artikeln. Kan ju kanske vara bra att ha texten i sin helhet.
//lena
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

nej tyvärr har jag ingen….. är det mycket text? Kanse att du kan skriva den? Eller bara dom delar som behöver kommentar?
#5 Det är inte jättemycket text, huvuddragen av artikeln finns med i #0.
Så här lyder ingressen: "Sommarkatter i stan blir ett allt större bekymmer. Nu får bostadsbolagen sanera från kattlik i källaren och små utrymmen. - Det är att jättestort problem säger XX Djurens vänner."
Annat citat från artikeln: "I Backa Röd har hyresvärden Poseidon haft stora problem med katter och kattlik. Man har vid flera tillfällen fått anlita företag som kommit och sanerat under altaner och torpargrunder. _ Det är vildkatter som matas av en del hyresgäster. De går och lägger sig och dör och hyresgästerna märker att det börjar lukta säger XX förvaltare på Poseidon."
Det jag skrivit om att man ska vända sig till katthem och också direkt citerat ur atikeln.
//Lena
Ni som är aktiva på katthemmen, ni ser ju verkligen problematiken och får alla skällsord på er när folk inte fattar att ni inte är tacksamma och kysser marken för dem när de vill erbjuda er kattungar, som de har blivit "allergiska" mot, eller vad 17 som helst. Gör gemensam sak och plita ihop en insändare som ni alla kan levererera till de stora dagstidningarna!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
vet inte om artikeln just dykt upp på hemsidan, men här är länken i alla fall:
http://www.gt.se/nyheter/1.781494/kattpest-sprids-i-goteborg
#8 Men vad bra att du hittade den! :)
//Lena

Enormt djupa suckar hörs från mig. Så om ni undrar varför det blir tryckskillnader där ni bor så är det därför. Är på vad det gäller "uppföljning" till artikelförfattaren. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Hur har det gått? Har ni mailat till journalisten?
/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

herregud, va e detta för nått!?
Skaffa inte sommarkatt men om du gör det lämna in den till ett katthem (!!!!!!)
Det behövs inga om, för ingen katt ska vara eller bli sommarkatt, ingen katt förtjänar det! Om om inte fanns skulle världen vara bättre..
Katthemmen har ju som ni skriver fullt nog med katter tyvärr.. egentligen borde inte katthem finnas för egentligen skulle inte hemlösa katter finnas.. men det är bara en dröm man önska skulle vara sann.

#11 vi diskuterade vad vi skulle skicka här:
http://www.hittekatter.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=44d23f61-237f-471c-895b-bc79c767b21d
Fick svar ganksa så fort och skickade tillbaka följande:
"Tack för ditt mail!
Vi, inte bara Göteborgs Katthjälp, men alla som har undertecknad förra mailet tycker att artikeln har gjort så mycket skada till katthemsverksamheten och kattens status pga felaktiga påståenden att ni borde skriva en ny artikel som innehåller fakta istället för fabuleringar. En annan möjlighet är att vi får skriva en insändare/debattartikel.
Att Göteborgs Katthjälp inte gick att nå på tisdag betyder inte att man inte behöver kontrollera sina källor. Kontrollerar man inte sina källor och kollar man inga fakta riskerar man att sprida rykten. ******* är en otrovärdig källa och en jägare kan inte bedöma om en katt bär på kattpest. Obduktion hos t ex Statens Veterinärmedicinska Anstalten av dom katterna som hittades död eller sköts av jägaren är det enda sätt att kunna ställa diagnosen kattpest på dessa katter.
Sen tycker vi att det är otroligt naiv att skriva att man kan skaffa sommarkatt så länge man lämnar in det hos ett katthem. Hemlösa och förvildade katter är Sveriges största djurskyddsproblem just nu. Det finns tusentals hemlösa katter och dom få katthem vi har kan inte ta hand om dom pga plats- och resursbrist.
Vad ni borde lägga märke till istället är att Poseidon, som är kommunalägd, lämnar in katter hos Djurens Vänner, en förening som är välkänd hos kommunens Miljöförvaltning och Polisen, i negativ bemärkelse, och som, från samma kommun, inte har fått tillstånd för verksamheten.
Som sagt vill vi att City publicerar antingen en ny artikel som innehåller fakta eller att vi får skriva en insändare/debattartikel.
Mvh, "
Hon svarade att får vi skriva en debattartikel på 1200 tecken… inte mycket men bättre än inget….

Bra skrivet Miranda!
Inte så mycket, men bättre än inget som du skrev!

Det är ju kanon Miranda. Vill du ha hjälp så pip till på min e-postadress. /Vanessa

vet inte riktigt vilka punkter vi ska välja få fram i den, är så mycket som var fel i artikeln…. vad tycker ni?
Undrar om dagens artiklar i Expressen kan ha något samband med den här kritiken? Vet inte som dessa även publicerades i GT?
//Lena

Läser igenom och återkommer till dig imorgon om punkterna. Kanske fler kan läsa och fundera lite? /Vanessa

tack Vanessa! Finns det egentligen skillnad mellan en debattartikel och en insändare? Om ja, vad är skillnaden?
Ja det fanns ju som sagt flera sakfel i artikeln. Hittar fyra områden som man skulle kunna behandla var och en för sig.
- Påståendet att det finns en kattpestepedemi i Göteborg.
- Förhållandet sommarkatter/förvildade katter eller vildkatter som de kallas.
- Uppmaningen att den som har sommarkatt ska lämna in den på ett katthem.
- Poseidons sätt att hantera problemet förvildade katter.
Vet inte men vore det inte taktiskt att få fram att det finns alternativ som TNR, samt något om katthemmens situation och att problem aldrig behöver uppstå om kattägarna tar sitt ansvar kasterar och ID-märker.
//Lena

Själv skulle jag vilja ta upp följane i alla fal:
1. Att Ekelund och en jägare inte kan diagnostisera kattpest utan att bara vet. med. laboratorier kan göra det genom obduktion av avlidna katter.
2.Citys påstående att om man skaffar sommarkatt att man då i alla fall ska lämna in till katthem när sommarn är över.
3. Att poseidon, som är kommunalägd, lämnar in katter för avlivning hos djurens vänner, som inte fick tillstånd från samma kommun att bedriva katthemsverksamhet.
Vi får ju bara skrivia 1200 tecken, inte mycket….
1 och 3 tycker jag är jätteviktiga, framförallt för Göteborgs invånare.
Nr. 2 skulle vara självklart för alla, men det är säkert bra att påpeka att det inte finns katthem som kan ta in omplaceringskatter öht och bara en liten andel av alla hemlösa katter kan tas in. Annars funderar folk att den den vägen, kastar ut katten , då kommer den småningom iaf in på ett katthem.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
#21 Problemet är väl hur man får med allt detta på 1200 tecken?
//Lena

Plitar för fullt just nu, hoppas hinna så att ni har det imorgon bitti.
Skillnaden mellan debatt och insändare är för det första att debatt blir längre än en vanlig insändare. Sedan så låter de texten vara som den är skriven och kortar inte. Men som sagt, det stora är att man tar upp något som man debatterar om. För/mot/lösning och sådant.
Ska göra mitt bästa, sedan får ni fixa med det hela själva. Lägger mer ton och form på det hela. Faktan är du själv bäst på Miranda. /Vanessa

Sitter med detta, är nu nere på 1400 nedslag. Så lite mer klippande. Men det är inte lätt kan jag säga att få med allt. Försöker dock med skohorn. /Vanessa

Hur går det Vanessa? vore Toppen om tidningen får med detta .. Katastrof att de säger att det typ "bara" är att dumpa katter på katthem hejvillt utan att behöva ta eget ansvar!
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
#26 Vanessa och Miranda har tillsammans filat ihop en debattartikel som nu är insänd. Den ska enligt vad tidningen uppgett publiceras under nästa vecka.
//Lena