Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettutanför-ämnet
Läst 490 ggr
myriis
0

Orolig..

Gud, jag kan inte låta bli att vara orolig! Detta handlar inte direkt om katter, men det är väl lite likheter iaf..

Jag har 4 kaniner (för tillfället även 3 st ungar som är en vecka gamla) och det är väl dem som tar upp all min tid ;P Jag är dock väldigt "beskyddande" över mina kaniner, inte vem som helst får hålla i dem eller gå på promenad med dem m.m Detta verkar en av min systers kompisar blivit jäkligt sur på, så jag fick höra för några veckor sedan att hon köpt 4 kaniner! Alla från blocket och dvärgvädurar, den yngsta var en 8 veckors hane och dem andra var två vuxna honor samt en vuxen hane. Hon hade även köpt burar (för pengar som hon snott från sina föräldrar) men två av kaninerna bodde på för liten yta samt en kanin bodde i en hamsterbur..
Iallafall är det ju tydligen "så otroligt jobbigt" att släppa ut kaninerna enskilt i rasthagar, så hon släpper ihop dem. En hona har redan fått ett jack i örat (>.<) och ja, ni kan ju gissa vad som händer när en hane och två honor släpps ihop? Jag bävar för att hon får kaninungar..
Men, saken är den att hon säger att hon har min systers kanin på foder medan syrran är bortrest (What? Min syrra är hemma..) Då min syrra för det första inte äger någon kanin, utan dem tillhör mig, så fortsätter jag vara orolig. Sen, vad händer med dessa då min syrra "kommer hem" ? Nu har hon tydligen sagt att hon ska ha en av kaninerna på foder, vad är det med dem andra tre då?

Jag blir bara så himla arg och orolig.. Har försökt kontakta henne men lönlöst, och min syster vill inte bli ovän med henne. Gud vad jag blir sur -.-

myriis
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Var bara tvungen att visa en bild på min lilla dvärghare Sera:)

rulda
0

vilken sötnos!
Usch va trött jag blir på folk som vill ha djur bara för haandets skull och inte för att ta hand om dom rätt.
Man måste lära sig innan man kan ta hem ett djur. Tex om vad som händer om man släpper ihop kaniner av olika kön.

Men att hon har snott pengar av sina föräldrar?! Viste dom inte om att hon skulle skaffa kaniner?
Hon kan väll inte bara ta en av dina kaniner så där hux flux bara för att din syster inte kan/vill säga imot? Bor du inte med dina kaniner så du kan hindra henne?!

hmm vet nu inte hur gammal du är (påmin mig att kolla din press) men om du bor hemma med dina föräldrar och om det är där dina kaniner bor också så borde dom kunna hålla ett vakande öga.!

myriis
0

#2: Nope, hennes föräldrar har ingen aning om att hon köpte kaniner (hon tog nog säkert runt 5000 kr) Var nog lite otydligt, men hon behåller en av sina kaniner och ljuger för sina föräldrar att det är min kanin (eller min "systers kanin") som hon har på foder för att vi inte vill ha kvar den (!?)

Ps, glöm inte att kolla min press :P

Erika91
0

Jösses vilket jobbigt läge.. men föräldrarna måste väl se att några tusen är borta? Och se  kaninerna där hon gömmer de?
Jag tycker att du ska berätta för hennes föräldrar!

myriis
0

#4: Ja, det är skitjobbigt. Vet inte riktigt vad jag gör ifall hon vill att vi ska ta kaninerna (vilket hon troligen kommer vilja när hon tröttnat på dem. Jag vet att hon kommer göra det, hon har tidigare släppt ut 2 hamstrar i skogen för att dem var "tråkiga" och jobbiga att sköta.)

Problemet är att hennes föräldrar är lite.. tja.. konstiga. Hennes pappa kan bli så otroligt arg, så honom är jag ganska rädd för. Och hennes mamma är också likadan..

Tydligen har inte hennes föräldrar märkt ngt ännu..

Alexej
0

Ingen bra situation. Vet inte hur jag skulle göra i din situation. Går det att prata med dina föräldrar så att de kan pratar med hennes föräldrar? För det blir bättre om vuxna blir inblandade för kaninarna måste få ett bra hem sedan, framförallt när det snart blir fler. Tjejen verkar har lite problem och då är det bra innan det blir värre. Vad händer om hennes föräldrar kräver av din syster att ta kaninarna tillbaka? Lögner slutar alltid illa, förr eller senare. Men inte heller roligt att stå som skvallerkärring. Ja, jag skulle försöker att hitta någon vuxen som kan prata med hennes föräldrar!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

myriis
0

#6: Jo, jag har pratat med mina föräldrar men dem har ingen lust att ta kontakt med hennes föräldrar, just för att dem är ganska argsinta. Inte mot sina barn dock, så flickan går det ingen nöd på..
Mamma vill absolut inte att jag ska ta några fler kaniner, och inte jag heller. Har knappast plats för så många (då det är rätt dyrt med flera kaniner om man tänker på mat & annat) T.ex en matskål och vattenskål kostar runt 80 kronor, sen kostar pelletsen och hö 70 kr i månden per kanin. Och det är ju lite mer som ska till..

storAnnette
0

Vad tror du hon gör med de andra tre kaninerna?

Vi har haft en kanin,Skutten.Han bodde på balkongen tills han dog av ålder,han hade alltid bott utomhus så det passade honom.

Min personliga bild visar kissen Tara och Skutten när de delar på gräs jag plockat in,det ser så härligt ut.Brukar tänka på honom jämt när jag går förbi en massa klöver eller annat kaningott.

myriis
0

#8: Låter underbart :) Alla mina kaniner bor ute, det känns naturligast och då har dem möjlighet att springa lösa eller i stora hagar året om. Jag tror hon släpper ut kaninerna i skogen. Antinge hon eller hennes föräldrar, när dem får veta att hon köpt dem.

Kanske ska tillägga att jag funderar på att varna denna tjej att jag anmäler till djurskyddet dels för att hon har så små burar. Det finns inget mer jag kan anmäla för just nu, tyvärr..

storAnnette
0

#9 D klarar sig inte i skogen.Be henne att få ta dem till dig istället så kan de få ett nytt hem sedan.Kanske föräldrarna vill sälja kaninerna så de får igen pengarna?

vanessa
0

Helt otroligt hemskt. Tycker att du ska prata med hennes föräldrar, eller låta någon av dina föräldrar göra det så kan hon inte anklaga dig direkt. För du berättade bara för dina föräldrar, och visste inte att de skulle prata med hennes… Stackars kaniner. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

myriis
0

#10: Precis, jag vet att dem inte klarar sig i skogen.
Saken är den att jag inet har råd med flera kaniner. En bur för 1 kanin kostar ju numera ca 700 kr, med tanke på att hennes burar är för små kan jag inte använda dem. Har en bur som jag kan använda iofs, till iallafall en kanin.

Det är synd att det inte finns "kaninhem". Ett sånt skulle jag vilja starta när jag blir vuxen! Iallafall ska jag titta lite på omplaceringshem för smådjur, så kanske jag kan lösa det..

Alexej
0

Marknaden är överfulla med annonser. Kanin/hamster/marsvin bortskänkes med allt tillbehör pga tidsbrist. Så många som tröttnar på sina små djur, framförallt mot vintern, när det inte är lika kul att ha ett djur.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

myriis
0

#13: Precis, det är så synd om djuren.. Speciellt när man inte kan ta något, man vill bara ta alla och ge dem ett värdigt liv.

rulda
0

tycker att det är så tråkigt när sånt här kan hända.
Men att skylla på er och säga att det är eran kanin är så fel! Kan du inte ta ett allvarligt snack med den här tjejen?

Att först sno pengar från sina föräldrar (dom måste väll märka att det saknas så mycket pengar?!) och sedan behandla djuren som hon gör och desutom skylla på att det är eran kanin!!! Någon måste tala alvar med den här tjejen innan det går riktigt illa!

myriis
0

#15: Jo, men tyvärr får jag aldrig möjlighet. Hon svarar inte i telefon, på msn eller när jag t.o.m. en gång gått hem till henne! Sen har jag ju hört om andra hon blivit osams med, dem är det inte så kul för.. Denna tjej har väldigt mycket kontakter, och jag kan ta min egen syster till ett ex. Hon fick 300 spamsamtal till hennes mobil på en dag och säkert över 60 mejl. Det var väl då ett "mildare" straff. Det brukar röra sig om utfrysning/mobbing.

storAnnette
0

#12 Ja,jag förstod att du visste det.Kanske någon kompis kan ta in den som du inte kan ta in?OM föräldrarna alltså inte gör det rätta,alltså ser till att kaninerna har det bra tills de får nya hem.

Prata med dina föräldrar,det är nog det bästa tipset!Så får de hjälpa dig,det är ingen lätt sits du hamnat i.

rulda
0

usch desto mer jag hör om den här tjejen desta mer förtvivlad blir jag….

Erika91
0

#16 Henne tycker jag inte att din syster ska vara vän med!!

myriis
0

Jag ska försöka få kontakt med henne ett tag till, om inte får jag väl ta dra in mina föräldrar, eller iallafall göra ett försök..

#19: Nej, jag fattar inte hur hon kan.. Jag skulle aldrig vara vän med ngn som henne, jag skulle bryta kontakten direkt.

Hawknestgrove
0

Låter ju helt befängt! HAr du inte möjlighet att anmäla? Djuren sitter ju som du säger i små burar?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

myriis
0

Enligt kompisar har hon tydligen iallafall ordnat stora hagar till husdjuren och nya burar. Jag hoppas att det är sant, så får väl försöka prata med henne igen.

storAnnette
0

Skönt att höra det!

Mettan
0

Varje kommun har ju en djurskyddsinspektör. Ring till kommunen och fråga efter någon som har hand om det. De brukar tillhöra miljöförvaltningen. Sedan kan du prata med henne eller honom och tala om att du är rädd för att hon ska släppa ut kaninerna i skogen. Det är faktiskt ett brott att överge ett djur, eftersom djuret är vant vid att få mat och sedan helt plötsligt inte får det. Då riskerar man att djuret svälter ihjäl och det är djurplågeri.

Du kan be djurskyddsinspektören att du får vara  anonym gentemot tjejen, eftersom du är rädd för vad hon kan hitta på.

Om hon inte är myndig och bor hemma hos föräldrarna är det DE som är ansvariga för djuren och kan ställas till svars.

Du har ingenting att vara rädd för, eftersom du kan be att det får heta att anmälan är anonym. Dessutom kan du ju säga att de inte  bor i bra burar. Vilken kommun bor du i? Om du bor i Skåne, kanske vi kan hjälpa till. Du kan maila direkt till mej på spottymamma-medlem@yahoo.se, så ska jag se om vi kan lösa det på något sätt.

Lena
0

Usch vilken jobbig situation. Det som slår mig är att den här tjejjen nog är i behov av akut hjälp för egen del. Helt klart står det inte rätt till där. Det som är så himla trisst är att djur är inblandade, det gör det än mer tragiskt och jobbigt. Vi får hoppas att det stämmer det där att hon skaffat större hagar åt kaninerna. Annars är det väl ett fall för djurskyddsinspektören. Märkligt det där att vissa människor kan sätta skräck i ett helt grannskap. Det verkar ju som föräldrarnas är lika hotfulla som tjejjen själv. Innerst inne är det små, mycket små rädda och ynkliga personer som beter sig så här.

Vilken fin kanin då har på bilden däri #1. . :)

En fråga lite utanför vad tråden handlar om. Är det vanligt att folk släpper ut kaninerna när de tröttnar på dem? Jag såg en helt svart liten kanin från tåget häromdagen. Den sprang lös vid banvallen. Blev beklämd. Hur går det för en stackars kanin när den släpps lös på det där sättet? Jag antar att den liksom katterna dukar under när det blir kallare väder.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Hawknestgrove
0

Ja, jag tror att de små djuren lider i det tysta. Ingen uppmärksammar deras lidande, när folk tröttnar på dem, då de är fullständigt oskyddade enligt lag.De syns ännu mindre än katter.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

storAnnette
0

Jag tror att folk släpper ut kaniner också (som katter) när de tröttnat.

En av mina systrar som bodde i Sthlm flyttade till ett nytt ställe på Kungsholmen (Grubbensringen) och de tyckte först "o,så fint med kaniner bakom huset" sedan insåg de att det fanns rätt många som bodde i kullen,de åt upp blommorna och så och for säkert illa.De måste ha härstammat från någons utsläppta kaniner. 

Om folk släpper ut kaniner i Norrbotten kan jag aldrig tänka mig att de överlever en vinter,däremot kan de leva ute om de får obegränsad tillgång till mat och kan värma sig (så bodde vår kanin).

myriis
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja, det är långt ifrån alla kaniner som klarar sig. Visst kommer väl kaninerna över gräs eller någon god bärbuske, men det är ju inte direkt allt dem behöver.. Och dem kan ju få upp ordentlig vinterpäls (med tanke på att många kaniner bor i uteburar året runt), så jag tror inte dem fryser ihjäl, utan det är större risk att dem blir fångade och använda i hundkamp, påkörda eller skjutna.

Det är så synd att massa kaniner blir utsläppta. Och ja, det är väldigt vanligt. Folk ser ju inte skillnad på vildkaniner och vanliga kaniner.. Speciellt svårt skulle det vara ifall någon av mina harar rymde, för då tror jag nästan ingen skulle misstänka att det var en tam kanin. När min Expo (se bild) rymde trodde folk att det var en hare. Men harar har ju uppåtöron? ;P Troligen för att han har "harfärg". Och en hare som går fram till alla och vill bli klappad? ;P Tror inte det. För min Expo är som en liten hund.

Lena
0

#28 Folk är nog rysligt okunniga dessutom. :(

Hur kom Expo tillrätta sedan? För jag antar att han gjorde det?

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

vanessa
0

Som sagt, en massa släpps ut i Stockholm, och gräver tunnlar under marken, vilket inte uppskattas av staden så att säga. Men de matas alltid med grönsaker och frukt. Varje år så används kattknepet, de skjuts. Många överlever och så är det igång igen. Jisses, om folk kunde lära sig. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.