Utekatter?
Här hemma hos oss stryker det omkring så många katter att det inte är klokt.. Tur att jag har min kanin Roxy (som förövrigt säkert tror att hon är en pitbull) som morrar och håller dem borta från resten av kaninerna. För dessa katter bråkar gärna med mina kaniner.
Har ni utekatter eller innekatter? Om jag hade katt skulle jag nog vilja ha den inne, det är annonser överallt om bortsprugna kissar. Fast iofs bor jag ganska nära stan, om jag bodde på landet skulle dem nog få vara ute. Hur tror ni katterna trivs/ har det bäst?
Mina båda killar är innekatter även om jag och Toker brukar ta en promenad med sele lite då och då!
Vi bor i lägenhet precis brevid en hårt trafikerad bil väg så jag skulle aldrig kunna med gott samvete släppa ut mina älsklingar.
Men en gång när jag och Toker var ute såg vi inte mindre än 20(!) andra katter som sprang lösa.
Men på sommrarna när vi är ute på i sommarstugan får både Trötter och Toker springa som de vill. Men jag är otroligt noga med att dom ska vara inne under nätterna. På dagarna går dom inte så långt och dom är duktiga på att svara när jag ropar ;)

Min katt, Sverker är innekatt, men han har varit utekatt innan han kom till katthemmet. Men han har blivit övergiven i skogen så han trivs jättebra inomhus eftersom han är lite rädd att han ska lämnas i skogen (detta vet jag på grund av att han hela tiden vill in när han är ute i sele).
Men han får gå ut flera gånger om dagen på balkongen och det trivs han kanon med!
Ja svår fråga om katter trivs bäst som inne- eller utekatt. Personligen så tror jag att det är upp till varje katt men i stan/nära eller andra ställen det är mycket trafik på har katten det bäst inne! Men på landet där det inte är nära trafiken så trivs den bäst där. Så det beror på miljö och katten själv. En del katter går faktiskt inte att ha inne om de en gång varit utekatter men många katter kan vänja sig vid att vara innekatt efter ett liv som utekatt. Men katten vill helst inte vara inne hela tiden, den vill kunna gå ut i sele eller på balkongen och få frisk luft. Sedan är det viktigt om man har en innekatt att den har många sovplatser, lite variation mellan leksaker och dess ställen mm.

Innekatter

Innekatter.Ute bara om det är innätat,stort eller litet.Det finns för många elaka människor och hårda bilar ute för att katterna ska ha det bra tyvärr.

Bilar är hårda och katter är mjuka, så jag har innekatter.
Innekatter - är alldeles för rädd om dom för att släppa ut dom!
Innekatter här oxå. Dom är ute i sin rastgård så dom får frisk luft ändå. Tycker det är bättre än att dom är ute i otryggheten.
Vi har innekatter. Det känns som att spela rysk roulette med katterna om man skulle ha dem utomhus. Det är tyvärr så få miljöer nuförtiden som är lämpade för utegående katter. Dessutom har flera av våra hittekatter haft ett jobbigt förflutet som gör att de helt enkelt är rädda för att vara utomhus. Istället får man bygga upp en bra inomhusmiljö. Vi ska bygga en kattgård vad det lider.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Innekatter med balkong tillgång. Något de älskar under vår, sommar och höst. Vintern är inte så kul där ute anser de :-). Selpromenader med en av dem. Den andra är så skygg för främmande määniskor och ljud att jag inte riktigt vågar ännu. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Mina katter går ut en eller ett par åt gången då vi kan ha koll på var dom är…sen när dom har återvänt släpper vi ut ett par andra..det är omöjligt att ha koll på så många som åtta katter om alla skulle vara ute samtidigt. Nu bor vi i ett område så när som trafikfritt..men trots det så önskar jag få en kattgård till stånd..även om området är lugnt o fridfullt så vill jag helst ha alla inne eller på tomten.

mina katter är utekatter och de yngsta hade aldrig stått ut som innekatter. de hade blivit deprimerade. deras största lycka i livet är att ströva omkring här i närheten och jaga fåglar o möss och sådär. märker det på katten som måste vara inne nu, han blir galen. han drar med mig på långa promenader och försöker gå ut i åkern med mig på släptåg.
men min ena gamla katt hade älskat att vara innekatt, hon orkar ju inte jaga och så. tyvärr så är hon inte rumsren.
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan
Tre innekatter, ett pejlhalsband som används ibland av Arne(katten heter det) men med mig som sällskap på promenad och en nybyggd rastgård. Som alla älskar…. Vi bor på landet, men trafik finns 400 meter härifrån och lodjur finns i skogen. Så nope, inga lösa katter här inte!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Utekatt har jag. En som jagar både näbbmöss och sorkar, och lägger dom på trappan som "presenter". 
(jag är ju emot att lägga ut råttgift, så då är det bättre med katt. Och råttfällor - uäk, alla dessa råttor som blir i dom, äckligt!
)
Bor i en by, där det är lugnt med trafiken, dessutom är ju Vimsan livrädd för bilar - hon sticker iväg som ett jehu bara jag startar min bil, som ett "streck" in under verandan.
Utekatter på dagen
Innekatter på natten.
Tack för era svar! Jätteroligt att läsa era anledningar och så :)

Mina är innekatter. Spotty var utekatt innan hon kom hit, så hon försöker smita ut ibland. Ludde går gärna ut i sele, han blir överlycklig när han märker att jag tar ner sele och koppel. När vi sedan kommer ut i trappan har han så brått att komma ut i trädgården, att han sträcker ut hela flexikopplet. Spotty gillar inte selen precis, men det är nog för att hon inte gillar att man tar i henne överhuvudtaget. Hon vill komma själv. Archie vill inte vara ute alls. Jag försökte ta honom i selen en gång, men han skrek hela tiden och ville in, så han var nog inte ute mer än knappt 5 minuter. Mimmi håller sig i närheten av människor hela tiden och nu flyttar hon snart. Semlan är än så länge bara nyfiken, men har lärt sig att klättra upp i köksfönstret via en stol, så innan han flyttar ska han få prova selen. Men det får bli en dag när inte schäfern är hemma. Däremot ska han få följa med upp till en annan granne som har en hund som Ludde älskar och dessutom 2 kastrerade honkatter, varav den ena troligen gärna vill leka med honom. Hon får inte igång den andra honkatten till lek. Jag tycker det är viktigt att Semlan är både katt- och hundvan. Då är det lättare att hitta ett bra hem till honom. Dessutom har han ju aldrig sprungit ute själv, i alla fall inte sedan han kom hit, så han blir nog en bra "stadskatt".
ett tips, som jag har, när det gäller råttgift. Har en kompis i Stockholm, som har hästar och stallkatter i positiv anda. Hon vill inte heller ha råttgift, både för katter och hundar och ungars skull. Så de kör med en blandning av gips (pulver)och havregryn! Fungerar jättebra. Billigt dessutom och alldeles ofarligt för andra varelser.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....