Mager katt
Hej!
Jag är lite orolig över min grannes katt. Jag upplever att den har blivit ganska mager nu över sommaren. Jag funderar på om det kan bero på att han har fått mask eller något liknande. Reagerar katter så att de blir magra om de har mask? Katten kommer varje dag och häldar på mig så jag funderar på om jag ska köpa maskmedmedel och ge honom.

Ja katter magrar av när de har mask.
Men katt blir smalare på sommaren också.
Sköts katten för övrigt illa? Om katten har mask så är det jättebra om du avmaskar honom, men om han inte har det och du avmaskar honom så är det väl ingen fara? För avmasningsmedel ger väl inga biverkningar eller problem om de inte har mask när de avmaskas?

De kan bli smala, men jag ser mest svullna magar av mask. Tycker att det kan vara vad som helst som gör kissen mager, allt från problem med lever, njurar till mask som sagt. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Hur sköter grannen sin katt? Kan du inte prata med henne och fråga om den bl.a är avmaskad nyligen. Som en del redan sagt så kan det vara något annat som är fel med katten.
Har du kontakt med din granne? Kolla det med avmaskning. Jag gav mina Drontal nu. 80 kr för 2 tabletter. En tablett räcker för 4 kg katt. En dos räcker. Går bra att dela. Ställ dig med katten i famnen på en våg, sedan utan katt. Mina katter väger rund 3,5-4 kg.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
är grannens katt gammal, nedsatt njurfunktion samt diabetes ger också magra katter Maggan47

Om jag vore du skulle jag nog försöka att på ett anspråkslöst sätt ta kontakt med grannen och prata om missen…försöka få upp en god kontakt genom att tala om hur fin missen är..att ni brukar träffas ibland o "språkas vid"…om du då påpekar att du tycker misse magrat och undrar vad det kan bero på så kanske du kommer till en viss klarhet i vad det kan bero p娅många missar blir ju också mer rörliga över sommaren och springer av sig på ett annat sätt än vad dom gör vintertid..
Som andra redan skrivit och som du själv misstänker kan det mycket väl vara en maskinfektion som är anledningen bakom att katten magrar. Det finns två grupper av inälvsmask som katter kan drabbas av; spolmask och bandmask. Det är framförallt bandmasken som ger den typen av symtom, medan spolmasken ofta ger en svullen buk. Drontal som Landsfreak tipsar om är ett bra medel som biter på bandmask.
Andra orsaker till avmagring är sjukdomar som njursvikt och diabetes. Hur gamal är katten? Njursvikt är vanligt när katten blir lite äldre. Både vid njursvikt och diabetes får katten ökad tröst och större urinmängder.
Som flera redan förespråkat är det nog en bra idé att försöka prata med grannen. Ett veterinärbesök i det här läget är aldrig fel. Om det är en granne som det inte går att prata med, pröva med en avmaskningskur för det är inte farligt på något sätt om man bara följer föreskriven dos.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Hej!
Tack för alla svar! Grannkatten är ca 3 - 4 år. Jag träffar katten dagligen när han kommer till mig för att få lite godis. Detta att katten har blivit smalare är det enda jag har märkt på honom så jag kan tänka mig att det är mask som han har. Katten är rätt så bra skött av sin husse så jag får väl ta och bita i det sura äpplet och gå och prata med grannen.
Kanske det blir delad vårdnad?
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
När Trötter fick mask så magrade han vilket gjorde honom äckligt smal (han är ju så liten)
Men jag märkte även att hans ögon inte var lika klara längre och så självklart det vidriga med maskarna i analöppningen.
Han kliade sig så mycket att han fick sår också :S
Men så fort avmaskningen var klar så blev han bättre igen :)
Ett gammalt "bondsätt" att se det på här uppe i Bohuslän är om djuret är "vasst" i ryggen. Då är det mask. Stämmer väldigt bra!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....