Vitaminer till katt?
jag har haft ett långt samtal med min syster om Trötters matvanor. Han äter allt han kommer över.
Den senaste veckan har han ätit pistage nötter, spagetti (han snodde just från min tallrik), senap, gravad lax, hamburkare, gurka, glass, ost, fiberrikt börd, kokt korv, korvbröd, ketchup, hovmästarsås, sötsur sås, kyckling och potatis. (även kattmat och torrfoder i mängder)
Nej jag sitter inte och matar honom med detta utan han passar på så fort jag vänder bort huvudet en sekund. Han tar tag i maten och springer in under soffan och sitter och smaskar.
Trötter äter väldigt mycket men går inte upp i vikt. Min syrra sa att det kan bero på brist på vitaminer, att det är därför han äter allt som kommer i hans väg.
Hur kan man ta reda på om en katt får för lite vitaminer?
Trötter och Toker får exakt lika mycket mat men Trötter förblir en liten liten kisse medans Toker snart har större rumpa än mig.
Båda två är avmaskade (har stenhård koll på mask då det är det vidrigaste jag vet)

Hahaha, Trötter låter som min Ture när han var ung. Han åt ta mej tusan allt, t.o.m apelsiner. Nu vet ju inte jag hur gammal Trötter är men är det en äldre katt så kan det vara idé att kolla hans sköldkörtelvärden men annars så borde han få i sig tillräckligt med vitaminer genom maten förutsatt att han får bra torrfoder och mjukfoder förstås. Vad ger du honom för kattmat?

Gubben du svara innan jag hann putta :)
Trötter är två år. han får Pussi och mjau blötmat (jag varierar) och Purina torrfoder.
Kom in i vardagsrummet nu då satt han med hela munnen full av spaggeti såg ut som om hade skägg :S
Har funderat mycket över detta och i hemmet där dom bodde förut så var det 6katter totalt och Trötter och Toker var lite mobbade (kan det bero på att dom är speciella?) så det var hård konkurens om maten. kan det ligga bakom?

Du får helt enkelt låta bli att ha mat framme så han kan nå det så äter han ju mer kattmat i stället. Han borde dock snarare bli tjock av den diet han håller men han har väl snabb förbränning. Katter är ju olika precis som vi människor. Om du har haft honom i två år så borde matkonkurrensen ha försvunnit tycker jag. Jag tror inte att han lider av vitaminbrist i alla fall för det är nog rätt ovanligt hos katter med normala hem. Aptiten verkar det ju inte vara något fel på så så länge han verkar frisk så är det nog ingenting att oroa sig för.
nej jag har inte haft honom i två år utan bara i fem månader men dom är två år gammla.
Dom har alltid fri tillgång till mat och han äter och äter och bajsar och bajsar. Hur ofta ska en katt bajsa per dag? *funderar*
Låter inte maten stå framme men det är i obevakade ögonblick han är framme.
Jag och sambon satt och åt kött en dag och medans vi pussas lite granna (i 10sekunder) passar Trötter på att sno sambons köttbit och springer iväg med den… Helt otrolig katt.
vetten sa att han såg jättefin ut när hon kollade hjärta, tänder och päls.

Hahaha, jaa du det är nog bara att låta honom vara och gilla läget. Om du bara har haft honom i fem månader så kan det ju mycket väl vara så att han fortfarande har beteendet att käka så mycket som möjligt medans det finns något kvar. Normalt tror jag att katter bara bajsar en gång om dagen men det är klart om han äter som Trötter så kan det väl bli mer antar jag.
haha jag tycker att jag springer och plockar bajs hela dagarna. Tror att både toker och Trötter bajsar ungefär 2-3 gånger varje dag. Förstår inte hur så små kan produsera så mycket.
jag är glad att dom äter i alla fall, är inte ett dugg kinkiga med mat (som kanske märks) ska nog skicka ett mail till fd matte och fråga om hans matvanor där hemma. Det är skönt att vi fortfarande har kontakt så man kan fråga om dessa saker :)

Det är ju jättebra att ni håller kontakt, gamla ägaren och du :D
#8 det var ett krav både från min och hennes sida. Jag tänkte in mig själv i situationen. Tänk om någonting hände som gjorde att jag inte skulle få behålla min kisse, jag skulle gå igenom eld och lågor för att höra att han/hon mår bra!
Själv älskar jag att prata om mina kissar och vem lyssnar inte bättre än den förra ägaren ;)

#9 Nej det är nog ingen som lyssnar bättre men jag lyssnar nog bäst ;D Jag älskar Toker ochTrötters historier :D
Man sitter bara och gapar över deras upptåg :)
Haha jag gapar också är inte vad vid att ha yngligar hemma.
Jag sitter för övrigt och drägglar över alla Sverkers mysbilder (ha begär)

haha :)
hihi du kunde ha varit kattvakt förra veckan åt Sverker då? ;) Vi skulle till Göteborg men det blev inte av för vi hade ingen som kunde vakta Sverker..men nu har vi en till nästa gång ;)
inga problem det enda som gör mig lite skrajsen är hur trötter skulle reagera. Han styr detta hem med hjärntass. Toker däremot tror att alla är hans bästa vänner :D

Haha, Sverker brukar ta övertaget hos farmors katter.. de blir rädda för honom och han vill så gärna nosa på de! Så kanske Toker skulle bli Sverkers bästa kompis? :)
Trötter kanske blir vän med Sverker också? ;)

Men vad rolig Toker är som tror att alla är hans bästa vänner 
haha e lite jobbigt när vi är ute och går på promenader han och jag. helt plötsligt kommer det fram någon katt som jag brukar gosa med när jag är ute och går.
Den kissen kommer framspringandes till mig och tänker "oohh nu får jag massa gos" men ser inte Toker (han ligger oftast i en buske) så det kan bli en massa fräsande och skrikande medans Toker bara går rakt fram högt kurrandes och vill bli bästis ;)

Så sött :) Katter kan missförstå varann likaväl som vi människor :)
Lilla rara Toker :) Men tycker inte Trötter om att gå i sele?
Trötter är för feg för att gå i sele. Jag började seleträna båda två samtidigt och gjorde på exakt samma sätt. När jag tog ut dom första gången (tog båda samtidigt vi var två stycken) så började Toker nosa runt och tyckte det var lite läskigt men ändå intresant. Trötter darrade som ett asplöv och satt ihopkrupen i min famn med huvudet i armhålan på mig hela tiden. Han gör fortfarande så när han blir rädd för någonting. Kryper nära och gömmer huvudet. Jag känner att jag inte vill utsätta honom för någonting som skrämmer honom så mycket så han får vara inne. Det trivs han väldigt bra med också han skriker aldrig vid dörren så som Toker gör.

Det är bar att du inte tvingar honom till det då! :)
Att han inte blir lite avundssjuk när Toker och du går iväg för sig själva..
haha han tycker nog att det är skönt att få lite lugn och ro i huset :) men han brukar leta efter Toker om han inte hittar honom.
Men när vi kommer in igen då ska det nosas (speciellt om Toker har rullat sig i kattmyntabusken här utanför)

haha Trötter vill ju också rulla sig i kattmyntan säkert.. du får sno upp plantan så han också får rulla sig i det ;) Eller åtminstone låna den ;)
haha jag plockar kattmynta ganska ofta ifrån den (men bara när grannarna inte ser) sen hamnar dom i bläckfiskar till KKS börjar bli riktigt grym på att virka nu. Men har ännu inte skickat mina alster till Morgan

haha nemen där ser man :)
Jag tror att du virkar jättebra faktiskt! :)
för att vara nybörjare så är jag löjligt stolt över vad jag har åstakommit :D

Jag tror att det är jättebra också :)
När jag hade syslöjd i femman så virka jag en mask hemma och klippte bort själva början eftersom det inte skulle sticka ut och då vart ju hela den sönder ;) Men det var i femman det, tror ni att jag lärt mig nått från dess?! Syr in symaskinsnålen i fingret, fäller ett tungt bord över huvudet i träslöjden.. tummen mitt i handen kallas det men ändå fick jag näst högsta betyg i slöjd (?) Men jag tror inte KKS vill ha såna leksaker jag gör och förresten så har jag gett bort garnet till Karin :)
tror ibland att lärarna ser mycket på hur mycket man försöker och inte vad man åstakommer :)
Hade en spanskalärare som gav mig godkänt i spanska. Jag förstår fortfarande inte varför då jag inte kan säga ett ord på spanska efter den där kursen… jag är ingen språkbegåvning är imponerad över att jag kan prata över huvudtaget!
Men jag försökte i alla fall ta extralektioner med henne och jag försökte värkligen!
Haha klippa av en bit :P det har faktiskt jag också gjort en gång.. blev så arg på mig själv efter det..

Så måste de gjort i slöjden! Men jag tackar och bockar bara ;)
Det var väl inget stort projekt?

Nej nu har jag varit inne i ytterligare en tråd och pratat bort ämnet.
Någon mer som har råd till rulda? :)

Har faktiskt ingen aning hur man tar reda på om katter har vitaminbrist. Brukar ge VitaBe till mina katter, det står att de ska få glänsande päls livslust och vitalitet. inehåller B1, B2,B5,B6, E och niacin. Ja mina katter är pigga iallafall. men ingen aning om de behöver dom 
Jag har lärt mig att katter inte behöver extravitaminer. Men sedan finns det matmonster också hos katter, typ Gustav…
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
kanske är så att trötter helt enkelt är ett "matmonster" då :) är så skönt att ha er att fråga
#28 jag är också ganska duktig på att prata bort trådar :P

Ja han är nog en Gustav……gillar han lasagn oxå 
jag har faktiskt aldrig provat med lasagne men det skulle inte förvåna mig. Han äter pasta, ost och köttfärs (är det något mer i lasagne?!)

Nej det är nog vad lasagne inehåller ;-)
Har du kollat hans stamtavla…?
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
nee önskar att jag hade tillgång till den. Men låångt där bak så finns nog en Gustav som älskade lasagne ;)
Det låter som att det kan vara stressrelaterat. Många hittekatter kan ha den här sortens beteende som kommer sig av att de mer eller mindre fått slåss om brödfödan. Kan även uppkomma i hem med många katter där det är hård konkurrens om maten. Man kan här nästan tala om att katten fått ätstörningar. Hur är han i sin mage? Får han inte diarré av att han äter så mycket olika saker. Katter med maskinfektion kan också uppvisa dylika symtom. Ibland är det kombinationer av båda.
Mitt råd till dig är att låta honom äta mat i enskilt rum utan andra katter. Du kan ge honom mat fler gånger om dagen i mindre portioner. Ett bra foder att ta till är Hills W/D, som innehåller mycket fibrer och är snällt mot magen. Det är ett högkvalitativt foder så han behöver inget extra tillskott av vitaminer. Vill du ge honom något extra kan öljästtabletter vara bra då det är bra för magen bland mycket annat. Försök sedan att se till så att han inte kommer åt annan mat. Med tiden kommer beteendet att avta, fast det tar i regel lite tid.
Vet du om han är avmaskad?
Har haft flera hittekatter som haft dessa typer av ätstörningar. T.ex våran Saga som nu är helt symtomfri.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

lena: det står i inlägget överst att han är avmaskad? :) hihi
jag skulle oxå behöva få veta hur man gör för att få veta hur det är med vitaminerna på katten. för det finns ju en massa saker som kan bero på vitaminbrist och även om katter vanligtvis inte har brist på det så kan det ju hända. borde finnas nåt enkelt sätt.
hoppas du får veta vad det beror på och att det inte skadar lille trötter. stackars misse som ska vara så rädd oxå
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan
Både Trötter och Toker har tillgång till mat och torrfoder dygnet runt då dom visade beteende på hetsätning i början. Dom åt och åt och åt sen så spydde dom upp allting igen. Kan gissa att det berodde på att dom åt för fort.
Dom hade hård konkurans om mat i förra hemmet och jag ville visa dom redan från början att här behövde dom inte gå hungriga. Så jag lägger upp mat (både torrfoder och blötmat) i en varsin skål till dom.
Dom första veckorna så var matskålarna alltid renslickade men nu har dom blivit bättre så nu lämnar dom ofta mat och går tillbaka flera gånger till matskålen istället.
Trötter hade jättemycket diaré innan jag avmaskade honom och lite precis efteråt. Men jag gav honom helt lactosfri mjöllk en gång om dagen och magproblemet försvan.
När han får tag på någonting olämpligt att äta så kommer det tillbaka diaré men bara för en dag.
Jag måste lära mig lite bättre att hålla koll på min mat då jag inte är van vid detta beteende. Men snart så kommer nog både Trötter och jag att lära oss att från min Tallrik äter bara jag!
#37 tack för att du puttade upp den andra tråden väldigt intresant läsning!
tänk om Aren hade dn aptiten! det enda som egentligen lockar honom, är det som är förbjudet här i huset. fick lite färska räkor i fredags. jag fick gå ut på trappan och äta dem……
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
#40 haha det är alltid vi människor som får dra det kortaste strået, äta goda maten utomhus :P