Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattmat
Läst 2456 ggr
zorro2
2013-09-03 22:15
0

sheba

hei! når tarzan som snart blir 3år kom til meg förre året agusti testade jeg olika blötmat til honom, da han ikke åt torrfoder. Kjöpte olika blötfoder også fikk han testa seg fram. det ble sheba i sås.

En veterinär sa " ger du honom dette kommer han til å bli tjock" men han er mkt ute så jeg tenkte ikke så mkt på. Var egentlig litt glad for jeg ville og vill at han skal lägge på seg lite.

sen sa en annan veterinär at sheba er bare godis, jeg frågade vad hun mener med det, er det näringsmessigt men jeg fikk inget bra svar. Så nu funderar jeg er sheba i sås en dårlig foder?

er det typ, som at vi skulle äta skräp mat varje dag?…men han ratar jo allt annat, tunnfisken, mjau, all blötmat från djuräfferen ratas.

torrfoder knaprar han bare lite då og då, det er ingen hovedbasföde for honom.   

nån som har forslag på blötmat?

Hanna
2013-09-03 22:36
2

Mjaus blötmat vet jag många gillar att ha till sina katter. Vi hade även det till våran. :)

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

zorro2
2013-09-04 09:21
1

han ratar som sagt det meste, men jeg kan prova mjau igjen. men avvaktar litt. Då han inte mår så bra, så nu får han äte vad han vill bare han äter.

takk for tipset

Josefa
2013-09-04 11:47
0

Veterinärer får tyvärr väldigt lite utbildning i näringslära. De blir dessutom sponsrade av fodertillverkare, så de pratar för den tillverkaren som sponsrar dem. Torrfoder innehåller ofta en massa utfyllnad  som spannmål som katten inte har någon nytta av. Blötfoder innehåller kött och vatten och ibland lite spannmål. Spannmålet har katten som sagt ingen nytta av, men mängden spannmål i viss blötmat är ändå försvinnande liten mot vad torrfodren innehåller. Och det är spannmålet som katterna i första hand blir överviktiga av. 

Shebas Classic varianter är iaf fullkost. Har för mig jag läst någonstans att alla varianterna inte är det, men kan ha fel. Kolla på burkarna om det har taurin tillsatt.

zorro2
2013-09-04 15:56
0

ok, takk Josefa.

kattunge blötforder smaker det bättre? jeg mener så han kan få smaken av det t.ex mjau og efter 1-2kattunge mjau blötfoder så kan jeg overgå til blötmaten för vuxna.

Josefa
2013-09-04 18:09
0

Jag tror faktiskt att kattungematen isf smakar lite mildare. Kattungarna här äter iaf hellre vuxenmat än kattungemat. Men mjautetrorna  finns i många olika smaker. Både i sås och i gele. Nötfärs i gele är populärt här. Tänk på att mjau inte innehåller något utfyllnadsmedel, så katterna behöver inte äta lika mycket av det som av många andra sorter, för att bli nöjda.

zorro2
2013-09-04 22:20
0

oj, jaha du, trodde faktisk at kattungematen smakte mer.

Takk for hjelpen, skal testa nötfärsen…hat testat endast såstypen.

zabelle
2013-09-05 13:00
0
Hanna
2013-09-05 15:03
0

#7 Läst på flera ställen att det där inte stämmer och har cirkulerat runt i ett par år. Kan dock inte veta säkert.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

zabelle
2013-09-05 15:28
0

#8 Hoppas du har rätt, det var ingen rolig läsning.

Zabelle