Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattprat
Läst 1600 ggr
Jourhemmet
3

ohyremedel

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad kan jag ge för ohyremedel till kattungar som endast är ca tre veckor? Det kryper i pälsen på dom och enligt fass så får inte Frontline ges till kattungar under 1 kg, dessa väger 467 och 477g.

Josefa
1

Prata med veterinär.

Jourhemmet
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Och denne lille..

Lena
0

Stackars småttingar att de fått ohyra. Har du lyckats identifiera vilken sort det rör sig om?

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

lillmymlan
0

Bada dem i ohyreshampo, eller är det för små för det också?

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

Josefa
0

Ohyreshampo är svårt att få tag på numera. 

Om det är löss så funkar det att kamma bort dem efter hand som de kläcks. De dör ganska snabbt om de lämnar kattkropen. Loppor är det lite värre med. Vid öronskabb kan du droppa öronen med barnolja 2 gånger om dagen i 14 dagar efter att du sköljt ur öronen ordentligt först.

lillmymlan
0

Jag köpte för löss och loppor…. på Grizzly fanns det

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

Lena
0

Det finns en del ekologiska medel som inte är giftiga. De fungerar så att de täpper till andningsorganen hos ohyran så de dör av det. Kommer inte ihåg vad det hette. Exner heter det jag tänker på. Det fungerar men man får vara lite mera ihärdig. 

Läs mera här!

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Jourhemmet
2

Inget av medlen som finns är för så här små kattungar. Troligtvis rör det sig om igelkottloppor enligt veterinär. Jag fick rådet att bada dom och tvätta med vanligt djurschampo för ibland räcker det tydligen.

De har ingen öronskabb utan "bara" dessa äckliga saker som krälar runt i hela pälsen och de ser ut som små små silverfiskar 🤮

Blir ett nytt bad i morgon så får vi hoppas att dom dött.

Lena
2

#8 Exner ska du kunna använda. 

EXNER Petguard

Är det första 100% ekologiska medlet mot ohyra hos
sällskapsdjur, som även vårdar hud och päls

Följande ohyra behandlar du framgångsrikt:

• Loppor
  • Löss
  • kvalster
  • Fjäderbitare
  • öronskabb
  • med flera

Exner Petguardär med sin världspatenterade sammansättning helt ofarligf att använda då den endast innehåller vatten, fett, mjölkäggvita, sockermonohydrat och aska.
Den har en svag lukt av fil till skillnad mot andra preparat som tillexempel innehåller vitlök.

Verkningssätt:

Matstrupen och ohyrans andnings-system, som består av ett antal små rör som mynnar ut på kroppen, sätts igen och klibbas ihop av Krypfri så att ohyran till slut kvävs

Jourhemmet
0

#9 Tack. Ska leta imorgon var det finns att köpa.

Lena
0

Det brukar finnas i välsorterade djuraffärer. Det går även att köpa via nätet. T.ex HÄR!

Josefa
0

Jag har använt ohyreshampo på små kattungar. Men det är som sagt svårt att få tag på det.