Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 1140 ggr
Sidentass
0

Oroligt - felaway..

Precis hemkommen efter att ha varit o köpt mej ett par kontaktdosor felaway…Lucia har längre tid varit på Michelle o hennes son Spirit..o nu på senare tid har hon visat total aggressivitet mot Zazza…dom slåss så tussarna ryker, och därför har jag de sista dagarna inte vågat haft dom i samma rum…Zazza liksom Lucia ser mej som sin "mamma" och är som plåster på mej….så innerligt kärvänliga o goa båda två…men alltså inte mot varandra! Detta har lett till att några ur flocken urinmarkerar hemmavid tyvärr..så nu har jag gjort slag i saken o åkte iväg till djurkliniken. Nu låter jag det ta sin tid innan eventuell verkan från felaway…hjälper det inte är jag rädd att vi måste ta det tråkiga beslutet att försöka finna ett hem för Lucia där hon får bli ensamkatt o få en alldeles egen matte eller husse att rå om..

Någon som har nåt mer tips om vad man kan göra..

Jourhemmet
2

Om katterna helt plötsligt blir ovänner så är det möjligt att någon av dem är sjuk. Det låter uppenbart som det Lucia som inte mår bra. Boka vettid med urin/blodprover till att börja med.

Sidentass
1

#1 Nu har ju Lucia varit på Michelle o Spirit en längre tid, men övriga katter har hon inte haft problem med, men det är möjligt att du kan ha rätt..har tänkt att ta en rutinundersökning på varenda katt här framöver..

liindaahh
0

Är alla kastrerade?

Sidentass
0

#3 ja…dom är kastrater hela bunten..

Lena
1

När det blir osämja i gruppen brukar det alltid bero på att något har förändrat sig. Sjukdom hos en ranghög katt kan t.ex få de av lägre rang att föröka ta över. Men det kan även vara andra orsaker som har utlöst det. Oftast är det den äldsta katten som är ranghög. Hur ser åldern ut i förhållandet mellan Lucia, Michelle och Spirit?

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Sidentass
0

#5 Har ju varit mycket borta nu i vår-sommar i samband med mina Örebro-resor, o katterna har haft sonen hemma..så det kan ju kanske bidra till det hela också..men samtidigt så har Lucia ogillat just Michelle o hennes son Spirit under väldigt lång tid. Lucia vet jag inte ålder på, men hon är yngre än både Michelle o Spirit..Bamse med sina 16 år är äldst i katteriet, han är inte sjuk, men har fått stelare leder, och ibland undrar vi om han inte lämnat över tronen till Lassie 15 år som han är förtrolig med…nu ska jag ta o städa här i huset, sen koppla in feliway såväl som på övervåningen som undervåningen..

lillmymlan
2

Jag hoppas att det ordnar till sig med Feliway i uttagen. Mina katter reagerar direkt när det är dåligt med Feliway i refillerna, så de varnar när jag själv missat att det är på väg att ta slut.

Märkte stor skillnad när det varit varmt ute också för då har man ju öppet och feliwayen smiter ut genom fönstret utan att göra nytta tyvärr.

Nu när det blivit svalare och fönstren är stängda nattetid så märker jag att det lugnar ner sig i flocken och att feliway får göra nytta.

Har dessutom haft en misse som behandlats för UVI och det påverkar alla de andra missarna här hemma… kissar en fel så tror alla att det är toalett där :( ett rent elände tyvärr.

Toalådor överallt och feliway i uttagen och sedan kolla upp Lucia hos vet, lämna ett urinprov ifall att det kan vara UVI :(

Kram till siden och nospussar till alla lurvtussar

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

Katthemsmatten
0

Din frånvaro kan vara en bidragande orsak och nu är det stor konkurrens om dig. Hoppas det löser sig.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Sidentass
0

Tack för alla tumhållningar! Nu ska städas färdigt för att elimentera alla ev. härliga "dofter" innan jag proppar i kontakterna!;-) 

#7 Vad bra att du nämde detta med öppna fönster, det har vi nästan jämt här…ska ta o tänka på det, mycket att hålla ordning på o pyssla med..

Lena
0

Tror också att din frånvaro påverkat katterna och fått dem mera bråkiga och stridslystna. Det kommer säkert att normalisera sig igen om allt blir mer som vanligt. Feliway hjälper ofta på traven. När det gäller sjukdom brukar det vara den katt som är krasslig som de andra ger sig på, särskilt när det är en katt i dominerande ställning.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Sidentass
1

#10 Michelle har varit "offer" för Lucia tyvärr..så man kan anta att hon kan ha vissa problem eftersom det händer att hon skvätter..föreslog min sambo igår att vi hela familjen skulle åka iväg med hela oktetten för undersökning eftersom vi inte har bil. Åker vi buss får vi göra som när vi far upp till Norrland, använda kärrorna o placera burarna på varandra..tanken var också att man kanske då skulle få någon form av mängdrabatt. Men så är han upptagen med jobb i Kalmar hela veckorna, så det lutar åt att vi får ta en eller ett par  katter i taget iallfall..känns som att vi ska börja med Michelle och någon till..