Utbildningen i ID-märkningen
Kollade nu med SLU i Skara för jag vet att de hade såna kurser förr men det har de inte längre. Tydligen inte heller i Uppsala.
Ni som har den behörighet, var gjorde ni den?
Andra tips?
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Jag gjorde min i uppsala.
Hittade nu en sida: http://smadjur.slu.se/kalendarium
ID-märkarkurs med chip för hund och katt den 14 November
14 nov 2009
Plats:
Universitetsdjursjukhuset,SLU Uppsala
Förkunskapskrav:
Inga
Mål med utbildningen:
Att kursdeltagaren efter godkänd kurs självständigt ska kunna chipmärka hund och katt.
Kursinnehåll:
Bakgrund när det gäller ID-märkning, administrativa rutiner som krävs, injektionsteknik, produktinformation samt praktiska övningar ingår i dagens program.
Allmän beskrivning:
Kursen är på en hel dag mellan
kl 9.30 - ca 16. Veterinär samt djursjukvårdare kommer att hjälpa till på kursen. Representanter från företag som saluför chiputrustning kommer att finnas på plats. Lunch och kaffe kommer att serveras under dagen.
Förmiddagen är teori och eftermiddagen består av praktiska övningar.
OBS!
Varje kursdeltagare måste ta med sig 2 valpar/kattungar (minst 6 veckor) eller 2 vuxna katter/hundar för chipmärkning. Ange om du tar med dig hundar eller katter så har vi lättar att förbereda uppstallningen.
Efter kurs ska man chipmärka ytterligare 2 hundar/katter innan man blir godkänd märkare på hund och katt. Kopior på dessa djurs veterinärintyg ska skickas till SKK, sen får man kursintyg samt fickintyg på att man är chipmärkare (detta kan ta några veckor från kursens datum). Först därefter kan man på egen hand chipmärka fritt på egen hand. Räkna alltså ej med att på egen hand märka en massa djur direkt dan efter kursen.
Då Djurskyddsmyndigheten den 12 april 2005 beslutade om att tångmärkning på hund och katt av lekmän ska förbjudas from 1/1 2009, har vi i samråd med SKK bestämt att redan nu endast erbjuda kurser i chipmärkning för lekmän. Det finns idag tillräckligt många utbildade tångmärkare på marknaden. Vi anser också att det är fel att utbilda någon på tång om man bara kan använda sin utbildning i några år.
Kursform:
Teori och praktik
Föreläsare:
Sanna Tjernström, veterinär, Inst för kliniska vetenskaper, SLU
Helena Skarp, företrädare för SKK's ägarregister (hund och katt)
Företrädare från Jordbruksverkets Centrala Hundregister
Ev medverkan från företag som säljer chip/utrustning
Kursansvarig:
Susanne Pettersson
e-post: kompetenscentrum.smadjur@slu.se
Kursarrangör:
Kompetenscentrum kliniska vetenskaper, SLU
Antal deltagare:
max: 20, min: 15
Samarbete med:
Svenska kennelklubben, Jordbruksverket
kompetenscentrum.smadjur@slu.se
----------------
Skrev nu dit och frågade om en ny kurs.
Imasy, kommer du ihåg vad du fick betala? Hur ska man få med sig 2 katter?
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
jag tror det var 3800 kr jag fick betala. Man stoppar katterna i bur och åker ;)
Sedan så får de sitta i deras burar under dagen.
Då får jag låna några katter i Uppsala:)

detta låter intressant som tusan =)
Jag hänger på i den utbildningen. Hoppas du får redapå om någon utbildning planeras.
Helt klart intressant!
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
jag skulle vilja gå en sån kurs. Tänk så bra att kunna märka för det måste ju bli billigare för vår lilla förening att märka själva? MEn måste man somi mitt fall åka ända till uppsala?
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Det låter faktiskt som en god idé att skaffa sig sådan licens. Tänk vad man kan sätta igång och märka katter sedan
Nej skämt åsido kan det nog vara bra att kunna detta.
Ingen av mina 4 katter är chipmärkta så det är bara att ta med några av dem isåfall.
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus
ja hade det funnits här på västsidan så hade jag gärna bekostat mig en sån kurs….

mm.. hade det funnits i skåne hade jag gjort det, lätt! men har inte råd att åka till uppsala utöver kursavgiften. :( Det hade väl inte varit så svårt att ha utbildningen på olika ställen? De hade ju kunnat flytta runt.
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan
jag har mailat till Blå Stjärnan och frågat vart jag ska snoka vidare.
Ta kontakt med SKK eller SLU. Om jag inte minns helt fel när jag gick min utb för 4 år sedan, då tror jag även att möjligheten att gå kursen i Skara fanns.
Jag hittade för övrigt på information/inbjudan om kursen på SLU´s hemsida.
Nu har jafg mailat Slu också. Ska ta kontakt med SKK i morogn….
#14 Vad bra . Intresse finns hos mej oxå.
#13 Va det inte så att man va tvungen att beställa så många ID märkningar itaget att det blev dyrt att ligga ute med den kostnaden ??
Åh som man måste köpa? Annars så vore det kul att faktiskt även eventuellt åka till uppsala om det knep….
Jag har köpt fem-pack för 423 kr tror jag det var sist jag beställde, inkl frakt då.
Datamars har som minsta en 10-pack tror jag, gick väl på ca 800 kr tror jag.
det var ju inte farligt. Kan ju för min del nog lätt omsättas, om man mer elelr mindre IDmärker till självkostnadspris om folk blir medlemmar i föreningen!
*bump* Vet ni om det finns en kurs nagonstans i år ?
Jennifer
9Liv
Föreningen 9 Liv Östergötland
Email: foreningen9liv@hotmail.com
Hemsida: http://www.foreningen9liv.se
Facebook: http://www.facebook.com/foreningen9liv
Har du hört med SKK/SLU?
När jag gick denna så var det en i sept. och en på våren om jag minns rätt.
På SKKs hemsida står bara kursen i April. Jag ska maila de igen.
Föreningen 9 Liv Östergötland
Email: foreningen9liv@hotmail.com
Hemsida: http://www.foreningen9liv.se
Facebook: http://www.facebook.com/foreningen9liv