Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattmat
Läst 2208 ggr
[eskils]
2013-07-14 10:58
3

Orijen?

Kan man få ett råd av någon som vet? Har tänkt att börja ge min ena kisse Orijen torrfoder, som lär vara bra pga högt proteininnehåll. Hon accepterar inte blötmat tyvärr. 

Men ser nu att det innehåller enterococcus faecium.

I Wikipedia står det så här:

Enterokocker är en grupp grampositiva, fakultativt anaeroba bakterier som finns i magtarmkanalen. De kan orsaka sjukdom så som urinvägsinfektioner, sårinfektioner och ibland även sepsis och endokardit. Den vanligaste sjukdomsalstrande enterokocken är Enterococcus faecalis; näst vanligast är Enterococcus faecium.[1] Båda arterna och särskilt Enterococcus faecium är ofta resistenta mot många sorters antibiotika och alltid mot cefalosporiner[2].

Varför har man det i kattfoder??

Jourhemmet
2013-07-14 13:42
0

Kollade runt lite och tydligen tvistar de lärde fortfarande om ifall de är ofarliga eller ej.

Personligen ger jag ej Orijen pga att den innehåller fisk.

Vinterdag
2013-07-14 14:27
0

I Danmark har flera veterinärer gått samman och ifrågasatt Orijen då flera katter som ätit fodret fått kraftigt förhöjda levervärden!

[eskils]
2013-07-14 14:44
1

#1 och #2 Tack! Har nu också kollat runt lite och kom fram till att tre kanadensiska torrfodermärken med högt köttinnehåll (Taste of the Wild, Orijen och Acana) alla innehåller enterococcus faecium.

Men två engelska märken (Carnia Lynx och Applaws) innehåller inte den. Inte heller Porta 21 gör det, men där anges inte tillverkningsland, vilket för mig är lite suspekt.

Man har ju hört att amerikaner lär vara lite slarviga när det gäller antibiotikaresistens, så kanske kanadensare är det också.

Vill ju inte utsätta kisse för något som möjligen kan vara sjukdomsframkallande, så jag lutar nog åt ett engelskt märke (utan fisk). ❤️

Lena
2013-07-14 23:06
3

Det är så svårt det där med foder. Känns som man blir lurad hela tiden när det enda man vill är att ge så bra foder som möjligt till sina katter.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Uppkatten
2013-07-15 09:01
2

#4 Håller med fullständigt!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[Skyggisen]
2013-07-15 11:43
0

Någon som har erfarenhet av märket Four Friends? Bra eller dåligt?

Slampen
2013-07-15 14:33
0

Det är ett bra foder med hög kötthalt. Använder det då och då till mina katter.

Jourhemmet
2013-07-15 16:01
0

#36 För lite fett. Fetthalten bör ligga på 20-22%