Bra barnbok
Jag vill tipsa om en bra barnbok som handlar om sommarkatter och medmänsklighet. Läs för barnen och tipsa dagis/lekis.
Den heter Ensammast i världen, Magda Eggens har skrivit och Tord Nygren illustrerat. Den finns säkert på bibblan men kostar bara lite över hundralappen på Bokus och Ad libris

Den ska jag låna på bibblan. Tack för tipset!
/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis
Det är verkligen vad som behövs en sådan bok! Den måste jag försöka komma över och skriva om här i Hittekatter!
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Jag har beställt den via Bokus
Den kostar 111:-/inkl frakt
Tänkte den skulle vara en julklapp till mitt barnbarn.
Tänkte hon kunde ta boken med till skolan och få läraren att prata om det.
Håller med om att den boken är jättebra, lättläst och snygg!
Jag har gett varsin till två av mina gudbarn i julklapp förra året.
Kan ju konstatera idag att boken är mycket uppskattad hos barnen!
/Pelusa

-Den ska jag låna!! Så ska jag uppmuntra min son till att göra en redovisning av boken i sin klass. Om han vill.
Tack för ett bra tips!

Lånar/köper.
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.
#3 Mycket bra idé Jenna-Gun! / Lena
#4 Just en sådan bok som man vill att barn ska uppskatta! Kul att höra att så även är fallet! / Lena
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Vad roligt att det är fler som tycker om den. Vi har den i skolan och även de lite äldre barnen läser den. Vi hade med den i ett tema om ensamhet. Jag har en elev från Burundi vars föräldrar är mördade och hon bor hos en vuxen syster. Jag drog den parallellen om flyktingar som inte heller får komma in, och fick några att tänka.
#8 Barn är mycket klokare än vi vuxna många gånger när det kommer till riktigt svåra saker. Då kan en bok på det här temat vara mycket värdefull.
//Lena
Info om boken från bokus:
Ensammast i världen
Skickas normalt inom 3-6 arbetsdagar.
92:- En liten svart kattunge med vita tassar blir lämnad kvar på landet när familjen åker tillbaka till stan. Den hittar varken mat eller husrum, den är alldeles övergiven och ensammast i världen.
Boken " Ensamast i världen" verkar ju jättebra, hm … funderar på om jag ska köpa den till min kompis barn. Hm fast han är bara 2 år snart. Men om några år så. Ler.
Tack för tipset!
MVH Ambrosia

den ska jag köpa i julklapp till mina barn, tack för tipset!!
Som sagt det verkar vara en toppenbra barnbok på det högaktuella ämnet Hittekatter!
//Lena

gud vad bra att en sån bok finns!
Ska skriva om den i Göteborgs Katthjälps nästa medlemstidning!

Jag pluggar till lärare (lågstadiet) och hade denna boken vid en egen lektion (praktik). Har försökt prata mycket om djur och hur man ska vara som god djurägare och denna boken tog barnen till sig enormt!
Jag la upp lektionen som så att först läste jag boken och sen pratade vi om den. Nästa lektion så fick dom rita bilder och sen berätta med egna ord om vad dom tänkte då dom ritade.
Gjorde även detta först med min dotter 6 år (hon får vara testpanel) och hon sa nåt vettigt.. "man kan inte göra sig av med katter hur som helst, man ska ha dom hela livet inte bara lite grann". Och kunde hon som är 6 år iof präglad av sitt liv här hemma där hon vuxit upp med 4 katter..och då och då akutmissar, men kan en 6 åring tänka så förståndigt så borde även äldre barn göra det, eller i alla fall läras att tänka så.
Efter boken så pratade jag om olika katters öden både sorgliga och lyckliga..och jag kan nu ett halvår senare glatt konstatera att klassen på 24 elever är tja inte alla men i alla fall 90% kattvänner.
Jag bor i närheten av min praktikskola så jag har fått lite besök av småfolk som vill komma och klappa de där katterna jag pratat så mycket om.
På både gott och ont..
:-)
ÅsaP
#15 Underbart exempel från riktiga livet! Det bevisar att min hyptos som jag har i bakhuvudet stämmer - att det är mest lönsamt att börja med barnen. Barn är många gånger mycket visare än vi vuxna är. Det verkar tyvärr som att vi människor blir fördummade på vissa punker av livet istället för klokare.
Underbart citat av din dotter: "man kan inte göra sig av med katter hur som helst, man ska ha dom hela livet inte bara lite grann".
//Lena
Det verkar vara en helt underbar bok. Jag ska köpa den till mig själv.
AsaaP: Vilken fin insats för framtiden du gjorde där. Jag tror barn från början har en helt annan öppenhet och känsla för djur. Innan vuxna hunnit överföra sin ibland vuxenklyvenhet inför liv och liv.
Barn kan också påverka sina föräldrar. Min brorsdotter älskar djur och när hennes far skulle ut på älgjakten hade hon en allvarlig diskussion med honom. Brodern har numera helt och hållet lagt geväret på hyllan. Han berättade för mig att han inte längre förmår skjuta någonting levande, inte ens pricktavlor för den delen.;-)!
Soulway

Barn är från början stora djurvänner, den är det vuxna i dess omgivning (oftast) som får barnet att tappa kärleken och anamma någon annans aviga inställning till ex katter.
Oftast om ett barn sparkar efter en katt och säger kattjävel så har h*n hört det någon annanstans innan. Och om mamma eller pappa säger såna saker så måste det väl vara ok enligt ett litet barns logiska tänkande.
Jag tar alla tillfällen jag kan för att prata om katter och har visat alla fina katthems kalendrar med olika kattöden i. Några barn i klassen är rädda för katter och jag har pratat med min handledare om att vid nästa NO lektion att jag får ta med mig en av mina heffaklumpar så att barnen får bekanta sig med en katt kanske för första gången för en del.
Jag vet bara inte riktigt hur jag ska få ihop en lektion runt omkring just det…att klappa kisse i 40 minuter känns lite länge
ÅsaP
#18 Låter som en utmärkt idé att låta barn som inte träffat katter på nära håll få ett bra tillfälle att göra det under ordnade former. Det går säkert att fylla ut den del av lektionen som de inte klappar katten med kattkunskap i största allmänhet.
//Lena
Puttar upp det här bra boktipset som jag fått en fråga om.
//Lena

Å den boken var bra! Jag såg den på Karlsson och jag läste lite i början och sedan slutet av den i affären
#15 Vilket bra initiativ!! 
#18 Bra idé 

Mycket bra och bör ligga överallt just nu. Så kanske föräldrarna lär sig något. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

För er som vill köpa boken så kan jag berätta att vi har den till försäljning på Stockholms Katthem. Boken kostar 100 kr och då går pengarna oavkortat till våra katter. Ni som inte bor i Stockholm ka PM:a mig så kan jag skicka den med posten, fast då tillkommer porto.
Ständig uppassare till griniga Luffar´n, Snygga Smilla, Busiga Mina, Skygga Tingeling, Charmören Flea och hunken Roffe.
Volontär på Stockholms Katthem
www.katthemmet.nu www.svekatt.se
#23 Det var intressant och bra att veta! :) En medlem frågade efter den idag.
//Lena
Bra, då ska jag köpa boken, får komma förbi någon dag, kan du lägga undan ett ex tror du, Eva, så jag är säker på att få den
hr ju lite lång resväg Maggan47

#25. Jag lägger undan ett ex till dig Maggan. Du kan väl passa på att komma nästa söndag när vi har CafeKatt och ta en fika. Eller varför inte på Hittekattens Dag 2 september då vi har Öppet Hus med loppis, lotterier mm
Ständig uppassare till griniga Luffar´n, Snygga Smilla, Busiga Mina, Skygga Tingeling, Charmören Flea och hunken Roffe.
Volontär på Stockholms Katthem
www.katthemmet.nu www.svekatt.se