Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketttips-råd
Läst 2475 ggr
[lillalollo]
1

Hur gör man? hbg

Strök omkring en väldigt tam liten katt hona i centrala helsingborg idag. Man såg tydligt att hon inte hörde hemma där ute och kommit ifrån sitt hem. Hon gick fram till varenda människa och skulle in överallt.

Jag ringde polisen och hon skrev upp ärendet och sen mailade jag tassebo som inte svarat. För vad ska jag göra när jag ser att alla går förbi och jag ska till jobb efter lunch och känner ingen med bil som kan hjälpa mig hem med katten. För isåfall hade jag ju tagit hem henne och sen satt efterlysning.

Efter jobb så får jag lov att be en gammal vän leta efter katten i stan med mig. Det är som att leta efter en nål i en höstack. Alla skrymslen och grindar mot gårdar m.m. Jag hittade henne inte..Men jag kan inte ringa honom varje dag för den självska fan är inte direkt en djurvän. (förlåt ordvalet)

Jag kunde inte se något nummer av det lilla jag kunde se i örat. Imorgon om jag stöter på kissen. Hur gör jag då? Vem kan jag ringa. För polisen verkar inte göra något såvitt jag förstod. Så lade de bara in anmälningen om stykande hemlös katt.

Karmatarerskanise
0

Hur vet du att den var hemlös/bortsprungen? Var den undernärd? Skabbig?
att den gick fram till alla och ville in överallt säger ingenting om att en är hemlös eller kommit bort.

Tassebo är ofta fullsatt tyvärr.

kattassen
5

Oavsett om den är hemlös eller ej, bortsprungen eller ej så skall den ju inte springa omkring i centrala stan. Det innebär risk för liv och lem och man måste på något sätt hjälpa den lille/lilla att finna sitt hem (nytt eller gammalt).

Det är nog bra om du kunde sätta upp lite lappar i området där den synts, så kanske du kan få mer information om var katten är och ev var den hör hemma. Många människor reagerar inte och tror att den "skall nog vara där" eller "bor väl här i närheten". Verkar det finnas bostadshus där den kan tänkas bo?

Man kan faktiskt förbarma sig över en katt och ta hem den bara man ser till att lägga ut annonser bums och sätta upp lappar där den återfanns. Polisanmäl att du har den i säkert förvar etc.

Kanske du kan få kontakt via katthemmen i närheten, med några som kan hjälpa dig att köra/spana/vakta mm?

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Jourhemmet
1

En innekatt som inte är van att vara ute stryker sig definitivt inte mot benen på okända. En katt som kommit på villovägar brukar gömma sig och inte bete sig så där. Sen är det ju galet att katten är ute i en sån miljö, redan där så har kattägaren förbrukat sin chans för att äga en katt tycker jag.

Karmatarerskanise
0

#2 Många som bor i centrala HBG har utekatter som springer i centrum.
Jag ställer mig mot att man ska ta varenda katt man hittar bara för att man får för sig att den saknar hem eller inte hittar hem.

Det verkar troligare att detta är en katt som bor i stan och som brukar vara ute i stan.

Är katten inte undernärd eller skabbig ser jag ingen anledning till att ta den. Om det är en utekatt som bor i staden och man tr hem den, blir det inte stöld då?

Josefa
6

Jodå, en innekatt som inte är van vid att vara ute kan mycket väl springa efter folk och be om hjälp. Det beror helt å kattens personlighet. 

Var i Helsingborg fanns katten? Hbgs centrum är ju väldigt långsträckt.

kattassen
6

Jag anser inte att man stjäl en katt om man omhändertar den tillfälligt medan man letar rätt på hemmet. Ett hem som bryr sig om sin katt kommer sannolikt att annonsera själva inom kort och likaledes svara på alla lappar och annonser man själv lägger ut. (OBS Jätteviktigt att man gör. Samt även anmäler till polisen) Det kanske finns en ID-märkning i örat eller ett chip vilket då kan påskynda att katten kommer hem igen.

Om inte annat kommer det att bli en liten lagom läxa för ägarna att sedan hålla bättre koll på sin katt än att släppa ut den i stadsmiljön.

(Jag ser centrala Helsingborg framför mig som ett mindre kattvänligt område…)

Karmatarerskanise
0

Hade jag varit den vars katt man tog (om jag nu skulle vara så dum att jag hade utekatt) hade jag anmält personen som tog katten. Det är ingen annans sak att lägga sig i var personer väljer att ha sina katter så länge de inte finns någon lag som säger att man inte får.

Jag tror inte alls det lär någon läxa. Personer som släpper ut sina katter i stan vet vad dom gör. Att någon tar deras katt och hänger lappar förändrar inte på något.

Och jag håller med, stan är verkligen ingen plats för utekatt. Sedan är jg ju emot alla utekatter.

kattassen
7

Kan säga att jag hade nog blivit glad om någon hade ringt och sagt att min katt var i säkert förvar och inte ute och sprang på gatorna.

Men folk är olika - jag har sett verkligheten med andra ögon så jag tar det säkra för det osäkra och "bär hem" katter som ser vilsna ut. Sån är jag och hittills har jag inte fått på tafsen - snarare ett tack och en chokladkartong.

Karmatarerskanise
0

#8 Släpper man frivilligt ut in katt på gatorna, så är man nog mycket väl medveten om det ;)

Jourhemmet
3

Hade mina katter råkat komma ut så skulle dom definitivt inte stryka sig mot okända människor. Släpper man ut sina katter i stan ska man inte ha katter!

Karmatarerskanise
0

#10 Tycker inte man släpper ut katter alls om man inte bor i skogen långt bort från civilisationen.

Men det ger ändock inte mig eller någon annan rätt att ta beslutet om katten ska få vara ute eller inte.

Josefa
6

Och hur ska man kunna veta om katten är utsläppt medvetet? Om katten springer jamandes efter folk på gatan så tycker iaf inte jag att det känns som katten är på hemmaplan. Om katten är van vid att spatsera runt i centrum så har den sin invanda runda och springer inte efter folk.

Karmatarerskanise
0

#12 En social katt som är van vid uppmärksamheten man får i stan gör så jo.

kattassen
9

#9 Så vad skall man göra då tycker du?

I ett andetag skall man inte stjäla någons katt - så då får katten gå kvar ute på gatan.

I nästa andetag säger du att katter inte passar ute i storstan och är man så dum som släpper ut sin katt får man skylla sig själv.

Hur hade du agerat i detta läge? Blundat och hoppats att katten går hem själv till sin något korkade ägare?

Karmatarerskanise
0

#14 Om katten inte såg ut att vara dålig så hade jag den låtit vara. Det ger ingenting att ta en katt som ägarna själva låter vara ute, för den kommer ju ut igen så fort ägarna har sin katt.

Jag anser nämligen inte att man stjäl andras djur.
Vad du menar med att de "får skylla sig själv" vet jag inte.

Jag anser att det är dumt ja, men det ger fortfarande inte dig elelr mig rätt att ta beslut åt dom.

Så jag hade inte agerat alls. Jag låter andra sköta sina djur så länge de inte går mot lagen.

kattassen
7

#15 "Skylla sig själv" menade jag som en förlängning till din mening "Jag tror inte alls det lär någon läxa. Personer som släpper ut sina katter i stan vet vad dom gör."

Ta konsekvenserna kanske jag skulle sagt istället.

Men det kan ju bli ungefär samma sak. Händer det katten något (vilket är tämligen sannolikt i stadsmiljö) om man släpper ut medvetet får man skylla sig själv eller ta konsekvenserna.

Fast det är katten som lider mest om det händer nåt - det är det jag vill förhindra med mitt agerande.

Karmatarerskanise
0

#16 Men du hindrar ju inget genom att ta katten och sedan lämna tillbaka den till ägarna som mest sannolikt kommer fortsätta med samma sak igen.

förstår fortfarande inte?Jag har varken sagt "I nästa andetag säger du att katter inte passar ute i storstan och är man så dum som släpper ut sin katt får man skylla sig själv." eller "I nästa andetag säger du att katter inte passar ute i storstan och är man så dum som släpper ut sin katt får man ta konsekvenserna."

Lena
13

#17 Nja där håller jag inte riktigt med dig! Det är faktiskt många kattägare som tänker till om andra reagerar på deras katthållning. Tyvärr är det mycket myter i farten som gör att folk inte riktigt tar sitt ansvar som kattägare. Mycket vanföreställningar som ställer till det. Finns nog inget annat djur som det råder så mycket missuppfattningar om som just katten (huskatten). Får kattägarna mera kunskaper från någon som reagerat på hur de håller sin katt kan saker börja hända som gagnar både katten och dess ägare. 

Att ta hand om en katt som verkar vilsen och inte ser ut att må bra är inget brott eller någon illgärning så länge man anmäler till polisen att han hittat katten och gör vad man kan för att finna eventuell ägare. Av alla vilsna katter som omhändertas är det dock försvinnande få som verkligen har en ägare. Det är ett mycket, mycket, mycket större problem att katter får gå därute, svälta och frysa ihjäl för att ingen bryr sig - ingen reagerar.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[lillalollo]
12

Katten hade stripig päls, bruna tänder och var inte jättemager. Man kunde känna en antydan i ansiktet. Och knutpunkten, 7 eleven och butterix tycker jag är lite väl centralt.

Hur som helst så tycker jag inte alls katter hör till inne i city och jag har då aldrig sett en katt där tidigare. Och jag är då så god djurvän att jag inte tycker det är okej och uppmärksammar det. Än att gå förbi och hoppas någon annan tar hand om det. 

Sen struntar jag fullständigt i om det klassas som stöld eller liknande. Jag tar hellre risken att se till djurets bästa.

Nej, vi kanske inte har rätten att bestämma om ägaren vill ha katten som ute eller inne katt. Men jag har rätt och säga vad jag tycker.

Sen finns det en lag om tillsyn för katt och hundar. En katt mitt i centrum har du ingen tillsyn till. All trafik kring centrum kan när som helst döda kissekatten.

Sen hur den är med människor handlar väl om personlighet men av det jag såg så väljer jag att se att den var vilse , hungrig och förstod inte alls cityverksamheten. 

Jag önskar att i framtiden så skall det bli ennu hårdare lagar och bestämmelser om vem som får äga ett husdjur.

kattassen
9

#19 Mitt råd kvarstår- ta in katten!! Snälla den behöver din hjälp!

Karmatarerskanise
0

#18 Och jag har stött på de som bestämt står fast vid sin åsikt om att katter ska vara ute, till vilket pris som helst :(

#19 "Sen finns det en lag om tillsyn för katt och hundar. En katt mitt i centrum har du ingen tillsyn till. All trafik kring centrum kan när som helst döda kissekatten."

En katt i ett villaområde har du inte mer tillsyn till än en i staden. Ingen utekatt har du någon koll på efterosm de flesta inte håller sig inom synhåll.

carlas
5

Håller med dig #19. Och instämmer i kattassens råd #20. Hoppas du kan ta in katten. Den behöver din hjälp! Det är det som räknas.

Uppkatten
6

#21 Problemet i det här landet är INTE att folk bryr sig FÖR MYCKET om andras katter, och kattstölder hör knappast till de mer vanliga brotten… Problemet i det här landet är att vi har mellan 100 000 - 150 000 vilsna/hemlösa missar där ute för att folk INTE bryr sig! Och de missarna far ofattbart illa.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Josefa
6

Ja springer den nere på järnvägs/drottninggatan så bör den plockas in. Tror inte ens att en mindre begåvad hade släppt ut sin katt där. Och det är knappast stöld om man meddelar polisen och sätter ut annonser om att katten är omhändertagen. Det kan ju vara en katt som smitit ur transportburen i värsta rusningstrafiken på Knutpunkten.

Karmatarerskanise
0

24 då har du för höga tankar om folk. Med tanke på att folk slår sina djur är det väl inget som helst konstigt att en del riskerar detas liv i centrum. Jag ser det som stöld om man tar en katt bort från dess område för att man anser sig ha rätten att bestämma om området är bra eller inte. Att kontakta polisen förändrar inte syftet.

Katthemsmatten
7

Det är en ofantlig skillnad mellan stöld och omhändertagande, Hera! Om du stjäl en katt lär du knappast anmäla till polisen att du har tagit in den och du annonserar inte på olika sätt om det  heller. Ditt synsätt är skrämmande och dessvärre signifikant för den rådande 'jag, jag och mitt' mentaliteten som mer och mer breder ut sig i samhället. Här har TS noterat en katt som uppenbart söker kontakt för att få hjälp. Kattens  fysiskat status säger mig att den har varit ute mer än några enstaka timmar.

TS, hoppas du får fatt i katten och kan ta in den. Polisanmäl och se till att scanna den för att se om den är chipmärkt. Det kan vara en katt på rymmen även om jag kanske inte riktigt tror det. Snarare en hemlösing.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Karmatarerskanise
0

#26 Jag ser det som skrämmande att ni ser det som "omhändertagande" när det mycket möjligt handlar om en katt som ägarna själva låter springa ute i innerstaden, och er syn skrämmer mig att "ni kanske kan lära dom något".

Och ja, det är stor skillnad på de tu.
Stöld är när man tar en katt från den plats den hör hemma på. Omhändertagande är när man tar en katt som mår dåligt.

Uppenbarligen var denna katt inte i ett bra skick.
Men att ni hade tagit en katt som mår bra bara för att den är i innerstaden, det är fel! Då tar ni katten från dens hem och således stjäl den från ägaren.

Josefa
7

#25 Vilket syfte menar du då. TS är orolig för att en katt förvirrat springer runt på Helsingborg mest trafikerade område. Massor med bilar,bussar, tåg/buss/färje resenärer och gud vet allt. Nej en vettig människa släpper inte ut sin katt där. Chansen är bra mycket större att katten har förirrat sig dit. Även om den skulle bo i närheten och det kanske är meningen att den får gå ut på någon av bakgårdarna så borde ägaren bli tacksam för att den hjälps bort från platsen den nu befinner sig på.

Karmatarerskanise
0

#28 Jag bor i staden i fråga och vet att det finns utekatter mitt i staden.
Jag ser det inte som förvirrat för att en katt går fram till folk.

Och nej, en VETTIG människa gör det inte, men det finns gott om andra med.

Josefa
7

Jag har då aldrig stött på någon löst gående katt vid Knutpunkten. Och jag går där så gott som varje dag. Jag skulle definitivt reagera om jag såg en där. De har inget där att göra.

Karmatarerskanise
0

#30 Inte jag heller vid knutan, men på bruksgatan, kullagatan osv.
Verkligen ingen plats för utekatter, men ändock finns det dom som har det mitt i stan.

Josefa
3

Om katten brukar bli utsläppt på någon bakgård på Bruks eller Kullagatan så tror jag att ägaren blir ganska så glad om någon plockar in den och hjälper den hem, om den skulle förirra sig bort på Järnvägsgatan.

Karmatarerskanise
0

#32 Vi har helt enkelt olika åsikter. Jag tror inte någon är så dum att den inte förstår att katten kommer gå även utanför en gård ;)

Och de som släpper ut rakt på bruksgatan, tr4or du att de tror att katten kommer sitta där?

Josefa
8

Jodå de förstår helt säkert att de traskar vidare. Av den anledningen tror jag att folk inte är så benägna att släppa ut katterna i det området, utan snarare tror att katten kommit ut av misstag om den bor i området. 

Du menar alltså på fullt allvar att man ska låta en irra runt på Järnvägsgatan? Hade samma sak gällt om det varit en hund? Ett 3-årigt barn? Självklart ger man dessa individer hjälp. Skulle det då vara så att ägaren tycker att djuret eller barnet ska traska runt där själv, så får man anmäla dem till Lst eller Socialen, så får de titta närmare på saken. 

Förstår inte hur du kan se det som en stöld om man plockar in en katt som man misstänker vara på fel plats, om man samtidigt anmäler att man plockat in den. Stöld är att man plockar på sig något i syfte att antingen behålla det själv eller lämna/sälja det vidare. Om jag plockar på mig en plånbok som ligger på gatan och låtsas som om det regna så är det stöld, men om jag plockar upp plånboken och anmäler den upphittad så är det knappast stöld.

Karmatarerskanise
0

34 barn och hundar hålls under en helt annan uppsikt än vad ute katter gör. Så jämförelsen är dålig. Som sagt, hade katten sett frisk ut hade jag möjligtvis flyttat den till bruksgatan. Det är även stöld om man gör det för att försöka lära någon något.

Josefa
8

Nej jämförelsen är inte alls dålig. Katter får inte släpas ut på platser där det finns stor risk för att den kan orsaka stor skada, vilket den kan göra om den virrar runt på Järnvägsgatan. 

Det är väl inte frågan om att lära någon något. Katten kan ha vandrat långt, liftat med en bil, smitit ur en transportbur,  blivit dumpad, råkat bli utsläppt, ja det kan finnas hur många olika orsaker som helst att katten befinner sig där. Den minst troliga är att någon medvetet låter sin katt springa där.

Karmatarerskanise
0

#36 Syftar på det som skrivits längre upp.

Uppkatten
13

#35 Jag skulle gärna vilja att du presenterade någon form av statistik över hur vanligt det är med kattstölder. Hur ser det ut i Helsingborg? I Sverige i stort? Menar du verkligen att det här är ett generellt problem i Sverige i dag? På vilken grund? Känner du överhuvudtaget någon som fått sin katt stulen?

Vi har ett överflöd på katter i det här landet. Det går att få katter gratis utan större ansträngning. Dessutom finns det ca 150 000 vilsna/hemlösa katter där ute. Så varför skulle någon vilja stjäla en katt???! Jag kan lova att det finns långt många fler som vill bli av med sin katt, än folk som är så desperata "att få katt" att de börjar stjäla katter.

Och stjäl man något så ringer man naturligtvis inte till polisen och talar om att man har stulit…

Jag tycker att du för ett mycket märkligt resonemang.

Varför slår du f ö inte en pling till polisen och hör efter med dem om de anser att det är stöld om man tar in en misse som vistas i en akut farlig miljö (om missen därtill är i tveksamt skick, extremt kontaktsökande, och en upphittat-anmälan upprättas). Jag tycker att det vore intressant om du kunde berätta för oss om polisen anser detta vara stöld. Passa samtidigt på att kolla med polisen hur vanligt det är med kattstölder.

Så kan du återkomma hit sedan och lära oss!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Karmatarerskanise
0

Eeh, statistik på vad? Jag har aldrig sagt att det är vanligt.
Detta blir bara löjligare och löjligare så jag ger mig ur. Ni har en skum syn p en del saker gällande andras katter.

Josefa
5

#39 Du har ju också en ganska knepig syn på hjälpbehövande katter. I #35 skriver du att du möjligtvis hade flyttat katten till Bruksgatan om den sett frisk ut. Varför Bruksgatan? Den kan ju lika gärna komma från Dunkershållet. Eller följt tågspåret söderifrån. Då blir den ju ännu mer vilsen. Och vad hade du gjort om den inte såg frisk ut? Låtit den gå kvar? Varför?

Uppkatten
6

#39 Vems katter?

Visa för oss att det alls föreligger ett problem med kattstölder innan du yttrar dig tycker jag. Problemet i vårt land är inte att kattvänner springer omkring och stjäl katter. Problemet är att folk ofta inte tar ansvar för sina missar och att vi därför har fått en situation med 150 000 vilsna och hemlösa katter som far extremt illa. 

Anser du att katter stjäls så ska du nog kolla noga med polisen först vad som krävs för att det skall betraktas som stöld. Och kunna berätta för oss ungefär hur vanligt det är.

Rödis
5

En mycket märklig tråd detta… följ du ditt hjärta och plocka in katten, skymningssaga! Om vi vore fler att lägga oss i, bry oss, skulle nog kattens ställning vara tryggare idag. Är den ägd förlorar du inget, inte katten heller… visar det sig att den är hemlös så får en hjälpsökande herrelös katt till komma in i värmen. 

Visst, det har hänt att katter blivit inplockade fast de befunnit sig i sitt eget revir, hamnat som upphittad på något katthems sida med foto o allt men det är väl inte direkt någon "kattastrof", värre om den blev påkörd…

Sen finns det visst katter som stannar där de släpps ut… även om de inte är många…

Selma99
9

Jag måste yttra ett par ord…jag brukar annars undvika att argumentera när jag läser/märker att någon står så långt bort från mina åsikter och värderingar som du Hera gör men…

Om en katt i en ohälsosam miljö tas omhand, anmäls till polisen så visar det på ett engagemang och ansvarstagande av upphittaren. Om det sen dyker upp en ägare som släppt ut katten i en sån miljö så kan det vara så att man i alla fall har påtalat olämpligheten att släppa ut en katt i centrum - o det är på sin plats. Sen kan kan det ju vara så att katten hamnat där utav helt andra anledningar.. Eller att det helt enkelt är utkastad. 

Nä ja gillar inte ett sådant resonemang du för här - för mig är det snarare oansvarigt att inte agera. Om någon hittar min katt vart jag nu än hade släppt ut den så hade jag varit tacksam att få tillbaka den. O det tror jag de flesta sunda djurägare är. Sedan finns det oansvariga kattägare och de lär sig knappast av att ingen reagerar.

Lena
6

#25 Hera du har fel! Det räknas inte alls som stöld om du omhändertar en katt som ser ut att vara bortsprungen. Inte om du samtidigt meddelar polisen att du omhändertagit den. Så ser lagen ut. Sedan om du personligen ser det annorlunda så är det dina personliga åsikter och tyckanden som det handlar om och inte lagen. Viktigt att skilja på det! 

Den som låter sin katt gå omkring utan uppsikt i en olämplig miljö bryter sannolikt själv mot djurskyddslagen, vilket den som omhändertar katten kan anmäla till Länsstyrelsen.

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Lena
4

Citerar #18 "Och jag har stött på de som bestämt står fast vid sin åsikt om att katter ska vara ute, till vilket pris som helst :("

Jo den typen av kattägare har nog de flesta av oss träffat på. Det finns envisa människor som vägrar ta till sig kunskaper då de anser sig har rätt i allt de gör, kan allt om allt och inget har att lära av andra. Det är väl tyvärr därför som det är så illa ställt med hemlösa katter i våra arma land…… Katter kan man tyvärr behandla lite hur som helst enligt allt för många och vem som helst kan även bli kattägare…

Djurälskaren87
6

Om jag var den katten hade jag velat träffa på en sån som ts. En person som värnar om djuren och tar de säkra före de osäkra! Uppdatera gärna