En fråga :)
Hur vet man när en katt är hemlös? på hur den ser ut? om den är skygg?
Hur identifierar man en hemlös kisse? :)
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
Det är inte alltid så lätt. Många gånger tror man att hemlösa katter är ägda utekatter. Det som kan avslöja att katten är hemlösa är t.ex. om den är sjuk, mager eller väldigt skygg. Söker den ständigt efter mat? Då kan den vara hemlös.
Har den heller ingen öronmärkning, chip eller halsband kan ju detta också vara ett tecken, eller om man ser att katten har pung (okastrerad) eller om en honkatt har fött kattungar utomhus. Dock behöver inte detta innebära att katten är hemlös då det finns många oansvariga människor där ute som varken kastrerar eller ID-märker sin katt.
Om någon uppmärksammat katten i ett område under en tid,och man har hört sej för hos grannar,lämnat in anmälan om upphittad katt hos polisen,lagt in upphittat i olika saiter typ Blocket etc,kollat id/chipmärkning hos vet/polis,och detta inte gett något resultat i form av att ägare hörts av,så kan man anta att katten är hemlös.Ser den dessutom smutsig ut i pälsen och i allmänt dåligt skick,så syns det ännu tydligare att katten troligtvis är hemlös.Jättesvårt att bedömma från fall till fall,men det första är ändå att kolla id/chip märkning,och anmäla som upphittad hos polisen,och annonsera,kanske i lokala tidningar.Katter kan ju rymma,och är de dessutom okastrerade så kan de ju vandra väldigt långt bort från hemmet för att söka honor,så det gäller verkligen att kolla upp allt ovan skrivna,innan man bedömmer den som hemlös.Men i regel är det folk som uppmärksammar en katt som håller sej till ett område,och som inte känner igen katten,hör ingen ägare av sej,så räknas den som hemlös.Kanske fler som har tips på hur man ska kunna veta egentligen om en katt är hemlös eller inte?
Om man sätter ett halsband med en liten lapp till ägaren lär man ju märka. Får man svar så är katten ägd, får man inte svar är den hemlös eller iallafall borttappad :)
Sajtvärd på Lajv och medarbetare på Ätstörningar :)
#1 Och #2 ni har lite bra tips :)
#3 Jo fast då måste man ju komma tillräckligt nära för att röra den :P men annars väldigt smart :)
Det var så att jag såg en ny katt utanför min lägenhet för nån dag sen och den var lite skygg så började fundera lite hur man egentligen vet att en katt är hemlös. Vet en annan katt som är vit svart som jag brukar se vid ett gammalt övergivet hus men grannhuset bor det folk i, man får på sin höjd komma 10 meter ifrån men det ser iaf inte undernärd ut om man säger så :P
Och så är det nån jäkel som bajsar under mitt vardagsrums fönster :/ inte så trevligt.. (inte för att det hör hit :P)
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
Vill bara tillägga att även den tamaste katten kan bli skygg när den är utomhus, så katten kan vara ägd trots att den uppvisar ett skyggt beteende utomhus.
Jo det vet jag :) och det är ju inte alla katter som kommer springandes och ska kela så fort man får syn på en människa :P
Ser du ofta en katt som letar mat och ser ovårdad ut är den nog hemlös.
Det värsta är att de flesta hemlösa katter ser man inte. De har en förmåga att hålla sig dolda och man får utveckla ett 'kattseende' för att notera dem.
Medarbetare Hittekatter iFokus
Skulle vara hus- o kattvakt en tid till mina vänner… där hade gått en grå lite jamande katt… sökande, tiggande liksom. När vi (3 katter, jag o grannflickan) anlände blev denne gråing närmast hysterisk… tror han tyckte ungefär att får dessa artfränder komma in… men jag då?
Lyckades så småningom sätta halsband med fråga på honom, när han nån gång kom in några steg via altandörren blev han faktiskt ivägjagad av husets katt! Hon tolererade mina men inte denne.
Sen jag åkt därifrån kom ett samtal från en granne till mina vänner, han sa att den grå katten kom till dem o tiggde också, väldigt hjälp- o kontaktsökande. Tack vare halsbandskommunikationen blev detta möjligt och jag fick ringa runt lite tills på den tiden - Gilos Katthjälp, var villiga ta in den Grå. Mina vänner släppte in honom, jag åkte ut igen o hämtade, direkt till veterinär och Grå fick så småningom ett för honom bra hem!
Egentligen var den kattens hjälpsökande mkt tydligt men vi kände oss inte säkra förrän någon fler bestyrkte. Det hade nämligen sprungit katter där förut som trots dålig skötsel var ägda!
Tänker som #7.
Ser man en mager ovårdad katt är den nog hemlös. Och vad betyder hemlös? En katt som kommer från en gård med en massa andra okastrerade katter anser jag också som hemlös.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus