Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 1105 ggr
siberlina
0

forl

hej    finns det    någon som vet   något   om  tand  sjukdomen forl.min katt  sotis  hade den sjukdomen

Erika91
0

I denna artikel på cornishrex.ifokus står det om tandsjukdomen forl: Forl hos katt

Lena
0

Vet inte så mycket mer än att tandroten absorberas succesivt så att katten tappar sina tänder. Katter som har den sjukdomen brukar behöva sanera tänderna regelbundet. Sjukdomen är vanligare hos vissa raser. Siames om jag inte minns fel.

#1 Bra med länken! :)

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Erika91
0

Entligen så kan jag verkligen lägga in en länk så där :D Med mycket ändringar och allt så gick det!
Men jag skrev ju vad länken skulle heta i adressfönstret så det vart ju helt fel.

gubben
0

Det är fruktansvärt smärtsamt för katten och man bör gå till en veterinär som har tandläkarutbildning. Man måste göra en djupröntgen för att kunna se ordentligt vilka tänder som är angripna för när det syns på ovansidan av tanden så har det gått lång tid och oerhört smärtsam tid för katten och det är alltså bättre att dra ut de tänder som är angripna innan det går så långt om man vet att katten har FORL.

siberlina
0

tack  för alla   råd . jag  har funderat  mycket  på  varför   min katt   sotis mådde    så  dåligt    och det   kanske   berodde  på detta,nu är han     ialla fall   i  katthimlen.

gubben
0

§5 Han är väl inte i katthimlen p.g.a FORL hoppas jag?

elena
0

Tror inte veterinärerna vet så mycket om FORL. Min Balines (snart 15 år) fick diagnosen när han var ca 7-8 år. Han har alltid haft mycket tandsten och jag blev rek att köpa foder hos vetten, vilket minskade tandstenen ordentligt.

I våras drogs första tanden och vetten var då inte säker om det var FORL. Tanden hade emaljskador. Han har aldrig haft ont eller varit besvärad på något sätt.

siberlina
0

nej  gubben, han är inte i katthimlen  pg av  forl.men hann mådde illa   en längre tid   och hans lever blev påverkad.och han fick  gulsot och   vetten kunde inte     se   på proverna var det berodde   på  ,han var verkligen dålig    och dom  ville  lägga in honom  , men jagvalde att  avliva honom, eftersom   dom inte kunde hitta  felet tillatt   han inte kunde äta.han  drog ut endel tänder   för några år sen   pg av forl, sen  opererade dom bort  snoppen på honom  pg av urinsten  , så det  var  mycket  fel med    lille sotis, han hade ett  tuft liv innnan  han kom till  mig. jag  tror    att  han   led   mycket  sista tiden ,kanske pg av tänderna

gubben
0

§7 Det är därför man ska försöka hitta en veterinär som även är tandläkare för djur. Det brukar finnas på de större djursjukhusen.

§8 Stackars liten. Du fattade nog helt rätt beslut och det låter som om han hade fettleversyndrom (fast det borde ju veterinärerna ha upptäckt. Beronde på vad det är för veterinär förstås) och det är visserligen behandlingsbart men har inte så bra prognos och då brukar de helt enkelt sluta äta och svälter ihjäl. Beklagar sorgen, det är alltid jobbigt när man mister någon.

siberlina
0

hur     kommer det sig att  endel katter  får fettlever,är det någon som  vet,undrar  en frågvis

gubben
0

Om en katt svälter eller går ner i vikt för fort så kan de få det. Varför vet jag däremot inte men katter tål svält väldigt dåligt.

emjon
0

Min älskade kisse Knodden som nu är i kattthimlen hade Forl. Det mest ledsamma var veterinärernas okunskap och att det gick långt innan kissen fick hjälp. Vi gick regelbundet hos veterinär för att ta bort tandsted och flera av hans tänder gick av. När vi kom till vår veterinär på landet så fick vi för första gången höra talas om forl och det var 2002. De opererade bort 6 tänder och kissen klarade det bra under några år. Sedan blev han av med resten av sina tänder utom de små grynen fram. Fast han inte hade några tänder så hade kissen en enorm livsvilja och han levde ändå ett bra liv. Han hade också astma som han klarade av med långtidsverkande kortison de sista åren. Dessutom hade han överaktiv sköldkörtel som han fick medicin emot så det blev nog lite mycket för honom också mot slutet.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

siberlina
0

min sotis  hade ochså en   otrolig livsvilja  ända   tills  slutet, men    jag   ville  inte att  han skulle lida, han försökte    att  inte  visa mig  hur  ont  han hade,

Hawknestgrove
0

Bra med denna tråd! Gubben vet en massa om just detta!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

vanessa
0

En katt klarar sig endast utan mat i tre dagar. Efter det så bryts deras kropp ner och en massa följder blir av det. Så när man tar hand om en kisse som svultit så ska man inte ge den en massa mat på en gång. Utan små portioner och öka vartefter. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

gubben
0

§12 FORL  brukar aldrig angripa huggtänderna utan bara molarerna (tror jag att de heter) och premolarerna så det var lite konstigt att de drog ut huggtänerna också. Här har jag en bra länk med beskrivning av sjukdomen. Den är på engelska men tyvärr så finns den bästa informationen alltid på utländska sidor.

http://www.dentalvet.com/patients/cats/could_my_cat_have_a_forl.htm