Puffig svans
När en katt är arg händer det ju att den puffar upp svansen, men kan det också hända att katten har puffig svans när den gör något väldigt nytt och spännande? Något som är kul men ändå läskigt?
Eller betyder det alltid att katten är arg?
Inte arg nödvändigtvis, men mer rädd skulle jag säga. Katten burrar upp sig för att bli så stor som möjligt, ofta för att slippa att faktiskt bråka. Jag tror inte en katt som har kul burrar upp svansen.
Vad är det för situation det gäller?
Sajtvärd på Lajv och medarbetare på Ätstörningar :)
Jag har en katt sedan tidigare och har fått hit en till för några dagar sedan…och jag kan inte riktigt tyda alla signalerna.
Min katt blir alltid väldigt leksugen såhär sent på kvällen och när hon började skutta omkring med sin boll började den andra katten också springa. Det såg ut som att de försökte leka, men min katt burrade upp svansen så jag blir osäker på om det är en maktgrej eller lek.
Men sedan när de sprungit färdigt hoppade den nya katten upp på fönsterbrädan och vände lugnt ryggen mot min katt som satt och luktade på nya kattens svans och då var de helt coola.
Känns lite skumt bara..vet inte riktigt vad de pysslar med.
Låt dom bara vara. Dom är antagligen rätt osäkra på varandra, så då är det ju inte konstigt om dom inte riktigt vet om dom ska leka eller bråka. Det borde lösa sig med lite tid :)
Sajtvärd på Lajv och medarbetare på Ätstörningar :)
Två av mina katter kan fluffa upp sig när de leker :)
Hmm, bara att vänta då
Ska bli skönt när de är vana vid varandra så jag kan sluta spionera när de försöker leka…*oroar mig i onödan*
😎
Min ena katt burrar upp svansen ordentligt när hon är sådär riktigt busig så hon nästan spricker :) Hon vill att man ska jaga henne och då springer hon runt som en galning med uppuffad svans :)
#6 "Hon vill att man ska jaga henne" haaaha :D vilken rolig grej.
aldrig hört om en katt som vill bli jagad. så lustigt.
Jag kan väl förresten berätta att det verkar som att det var mer bus än allvar när de jagade varandra, för idag kan de gå fram och lukta på varandra utan problem.
#7 Hahah inte? Båda mina gillar när man jagar dom, trodde det var vanligt :) De liksom tittar på en och gör nå knasigt ljud sen springer de och står sen och väntar in medan man jagar dom och när man kommer nära tar de sats och vickar på stjärten och flyger iväg :) Sen stannar de upp och väntar på att man ska komma ikapp igen så upprepas det :) haha knäppisar!
Ja det handlar nog om bus, lekar kan ibland gå ganska vilt till :)
Min katt Andra Saker puffar upp svansen i tid och otid utan att vara arg. Ibland vet jag ju att hon är irriterad, för det märks på hela henne. Ibland tror jag att hon puffar upp svansen bara för att hon kan typ.
Svansen blir i alla fall jäffefluffig och puffig!
Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

Jag var jourhem åt en katt som kunde burra upp svansen när han stod och mjölktrampade för sig själv för att han hade det väldigt väldigt mysigt.
Nu är jag jourhem åt en annan som ofta gör det när hon är på riktigt rejält lekhumör, till exempel när hon vill att den andra kissen ska jaga henne så håller hon svansen sådär böjd när den går upp strax efter svansroten och sen neråt, och så blir den tjock samtidigt. Och samtidigt så visar hon med hela sitt kroppsspråk "KOM OCH LEK MED MIG!!!".
Gemensamt för båda är att de inte hade/har svansarna helt uppburrade, men 25-75% kanske, beroende på hur starkt de verkade/verkar känna.
Hittade en sida med förklaringar i vad kattens olika typer av "svansföringar" betyder. Se den här länken!
Eftersom katter är individer kan dock variationer förekomma. Men får därför lära sig att läsa av sin/sina egen katter.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
#12 Ja precis så där glad och buspuffig svans får ena katten här hemma också!
Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!
#13 Haha dom är så gulliga med fluffig svans 😉
#11 Vilka bra beskrivningar!