Uppköpt - dyrare priser
Den stora kattmatsbutiken har köpt upp den lilla. Det verkar ha gått på "en natt" eller nåt… Genast höjs priserna. 100 g kattmat av ett visst märke går nu på 29 :- Samtidigt annonserar den stora butiken att det nu är 20 % rabatt på samma märke på den nyinköpta lilla butiken. Då hamnar man på - den lilla butikens tidigare prisnivå. Ungefär.
Den stora butikkskedjan har redan en butik, ca 200 m därifrån. Med höga priser som blir allt högre. Nu blir den lilla butiken också dyr. Jag gissar att den stängs så snart hyresavtal och annat tillåter det.
Snart finns bara de största aktörerna kvar i stan? Allt fler handlar på nätet, som är billigare. En trist utveckling, tycker jag. Det behövs konkurrens butiker emellan, och butiker på plats i stan.
Jag gick därifrån. Jag hade ingen lust att handla till någon slags fejk-extrapris. Kan köpa samma blötmat billigare på andra sidan stan. Eller på nätet. Eller så får kisse äta något billigare. Bra mat behöver inte alltid vara dyr.
Ser också hur den dyra kattsanden har blivit ännu dyrare - igen - i den stora butiken. Inte helkul det heller.
Men självklart betalar man för det man tycker att katten där hemma behöver.
Stängs butiker ner där du bor? Hur upplever du prisutvecklingen när det gäller kattmat och kattsand? Vad tycker du om extrapriserbjudanden, som erbjuds precis samtidigt som samma kattmat höjs rejält i pris?
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Jag bor nära ett shoppingcentrum, men djurbutiker har svårt att överleva där. Det märks på att utbudet blir mindre och mindre och att de sedan går i konkurs. Jag handlar sällan kattmat och kattsand i fysiska butiker och priserna på annat har (också) svårt att konkurrera med de lägre priser man kan hitta genom att jämföra nätbutikernas priser.
Jag började med att beställa kattsand för att slippa bära och då blev det naturligt att även beställa stora matförpackningar där. När man ändå beställer sina standardvaror är utbudet för annat också både större och billigare. Förr kunde man behöva åka runt i hela stan för att hitta exakt vad man var ute efter, men nu behöver man inte ens lämna hemmet.
Jag tycker att det är trevligt att gå in i djurbutiker och titta på utbudet där, men är det något jag gillar och kanske t.o.m. köper då kommer jag förmodligen ändå beställa det i fortsättningen.
Nyligen när jag snabbt ville testa ett särskilt veterinärfoder köpte jag en 1.5-kilos påse i fysisk butik för 429 kr (Arken zoo). I (annan) nätbutik fanns samma påse att beställa för 325 kr (t.o.m. som ordinarie pris!).
Ju mindre butikerna är, desto mindre blir rimligtvis också utbud och omsättning i den butiken och det borde vara svårt att förena med billigare priser.
Sajtvärd Katter iFokus
- Redigerat 2026-08-25 12:07 av OberonsMatte
Vi har inte haft djuraffär sen 2016 tror jag i min stad. Grannstaden hade flera för många år sedan. Nu finns bara en kvar en arkenzoo. Veterinärkliniker har ju lite också. Tyvärr är Veterinärkliniken i stan väldigt liten så utbudet är litet. Sen är den kliniken oseriös också. Så jag åker inte dit. Våra katter går på veterinärfoder så kan inte handla i vanlig butik.
Det finns lite på swedish agro i stan också i och för sig.
Mvh
Mig