Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterbortsprungna-upphittade-katterkastrering-idmärkning-vaccination
Läst 54 ggr
Uppkatten
2026-08-13 20:14
2

Det var visst inte vår katt

Annons idag:

"För 45 dagar sedan hittade vi en katt som vi trodde var vår katt. I dag hittade vi vår katt. Hoppas någon känner igen katten."

Ja, hittar man sin försvunna katt så är det klokt att kolla så att chipnumret stämmer…

Inte kul för den familj som nu saknat sin familjemedlem i 45 dagar.

Inte kul för den bortsprungna katten heller, som ingen har letat efter på 45 dagar.

Nej, det är inte alls självklart att man känner igen sin bortsprungna katt flera veckor senare.

Det finns goda skäl till att katter ska vara idmärkta och registrerade i jordbruksverkets kattregister. Det gynnar både katt och kattägare.

Jag tror dessvärre att det är rätt vanligt att folk har "fel" katt därhemma…

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

OberonsMatte
2026-08-13 20:37
3

Man kan även se annons med bild på upphittad katt och folk som som svarar "kan ev. vara min".. Om det hade varit otydlig bild på t.ex. helsvart korthårig katt hade jag haft förståelse för det, men en mönstrad katt med vitt i både ansikte och på tassar?? I vår tid har väl kattägare hela telefonen full med bilder på sina katter - eller är det bara jag som har det? 😅

Inte ens helsvarta korthåriga katter ser likadana ut och med dagens bildsamlande finns alla möjligheter att jämföra bilder på form och färg (innan id-chip kollas). Skulle inte skada om fler kollar lite närmare på de bilder som finns innan de tipsar upphittare om olika efterlysningar. Ibland blir det nästan komiskt hur olika katterna kan vara.

Sajtvärd Katter iFokus

Uppkatten
2026-08-13 20:59
3

Mönster och vita tassar ändrar sig sällan.

Sedan blir det knepigare. I alla fall om det har gått en tid. Dels kan själva katten bli tjockare/smalare.

Svarta katter tenderar också att bli solblekta.

Ett problem är våra kameror. Ljusförhållandena när bilden tas kan få samma katt att se grårandig ut på ena bilden och brunrandig ut på nästa bild.

Vita fläckar kan se stora ut på vissa bilder, och mindre och med annan form på andra bilder, trots att det är samma katt som fotats.

Överhuvudtaget så är bilder väldigt bra på att ljuga. Därför är det viktigt att jämföra noga, men i slutänden är chippet det viktiga och avgörande.

Men jag håller med: många är dåliga på att jämföra bilder på upphittade och efterlysta katter. Det kan bli väldigt tokigt.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
2026-08-13 23:21
0

Det verkar som att man chipkollade katten man trodde sig vara ägare till, när den katten "hittades". Dock hittades inget chip, men "kattägaren" fick veta att chip ibland slutar fungera/kan vandra o.s.v. Så man tog hem katten.

När de nu hittade sin katt - på riktigt - togs även den till veterinär, och den katten var ju chippad, med "rätt" idnummer etc.

Då hade de plötsligt "en katt för mycket".

Nu diskuteras det för fullt i tråden på FB vad som är "rätt" att göra i det här läget. Ska katten släppas ut där den hittades för 45 dagar sedan? Ska man istället annonsera i flera olika kanaler? Bör katten rentutav betraktas som hemlös och ställas på kö till ett katthem? Eller bör familjen behålla katten och fortsätta ta ansvar för den?

Ja, vad tycker och tänker du?

OberonsMatte
2026-08-13 23:40
1

#3: Jag tänker att den som trodde sig vara kattens ägare ska behålla katten medan rätt ägare eftersöks. Att bara släppa ut katten igen när den varit hemifrån i minst 45 dagar är alldeles för osäkert.

Sajtvärd Katter iFokus

• Redigerat 2026-08-13 23:41 av OberonsMatte
Uppkatten
2026-08-13 23:43
1

#4 Ja, har man tagit sig an en katt så har man ett stort ansvar gentemot den katten, tänker jag.