Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkastrering-idmärkning-vaccination
Läst 2748 ggr
Marja
0

Varför inte kastrera mera

Jag blir ganska upprörd när jag läser vissa trådar.

På en site som hittekatter trodde jag att det skulle vara seriöst, att flera människor skulle komma med fräscha idéer för att förbättra katternas situation - men icke.

Här finns det en alldeles färsk tråd om  en kattmamma som snart skall föda. Många som försöker gissa när ungarna föds, hur kommer de att se ut och finns det verkligen inte en webkamera att tillgå.

Men snälla, hur många trådar finns det inte om akuta behov av akuthem eller permanenta hem? Varför i hela fridens namn blev inte den kattmamman kastrerad? Det sista som behövs är väl flera katter?

En dräktig katthona blir inte ledsen om ungarna aborteras. En katt saknar inte sina ungar innan de har blivit födda. Vi har sett det många gånger på katthemmet där vi kastrerar dräktiga honor. 

Man skall inte förmänskliga katterna, de går på sina instinkter och de har inte samma känslor som vi människor har. 

Det bästa sättet att förbättra situationen för de oönskade katter som redan finns är väl att se till att det inte blir flera katter.

Kastrera mera.

MorganP
0

Vet du med kunskap hur långt gången den dräktiga honan var som du i #0 skriver om?

Imasy
0

jag tror ingen här inne medvetet avlar på sina huskatter.

men många har tagit hand om dräktiga huskatter utifrån, och det är väl inget fel i att önska att förlossningen går bra, även om katten aldrig skulle ha blivit dräktig från första början om vi fick bestämma?

hemlösa katter/ungar finns det väl i överflöd, men varför ska vi bestämma vilka som får leva och vilka som ska dö? tycker det blir lite dubbelmoral i att höja kattens status…

Marja
0

# 1 Nej, det vet jag inte. Men det har tydligen gått ett par veckor nu. Alltså hade det inte varit problem att kastrera.

karins
0

#0 Nej här avlar ingen på huskatter. Och den katt som nu snart ska föda, är väl så långt gången att man inte tar livet av dessa kattungar med en kastrering. Men att hon sedan efter födslen och ammningen, blir kastrerad. I sådana här fall där tex en före detta oansvarig ägare eller förvildad katt som blir gravid och det har gått så pass långt. Tar man inte livet av kattungarana. Det vore grymt. Jag tycker du ska skaffa lite mer kunskap om vad vi gör här inne på hittekatter.

Ankah
0

Erm….skriver inte Naquita i första meningen därinne att kissen var gravid i v. 8, typ? Kan kännas lite grymt att abortera foster som har kanske några dagar kvar i livmodern..? Läste du över huvud taget? Eller är det det att du vill att alla ska hoppas att kissarna kommer ut vanskapta eller dödfödda?

sugar
0

Jag håller med Marja.Förut när jag växte upp Lät man inte kattmamman behålla alla kattungarna. Man sparade en eller två. Att inte kastrera eller avbryta en dräktighet innebär att vi får aldrig ner detta stora kattbestånd. Varför skaffa fler kattungar när ung. 100 00 katter springer omkring här i Sverige hungriga, hemlösa,sjuka. Vi bör ta hand om de som redan finns inte låta fler födas. Vad finns det för garanti att dessa kattungar som föds inte går samma öde till mötes som de redan hemlösa.

Jag är för att avbryta dräktighet på katt. Så ni som är emot avbruten dräktighet på katt, ge då en garanti på att dessa stackars kattungar som föds verkligen får ett varaktigt och livslångt hem i 15 - 20 år. Har man åsikter om att kattungar ska födas, då ska man ta ett praktiskt ansvar för sina åsikter. Det är så lätt att sitta och skriva, Låt alla kattungar födas! och lämpa över ansvaret på andra.

VI HAR FÖR MYCKET HEMLÖSA KATTER HÄR I SVERIGE: INGA NYA KATTUNGAR TACK!!

Sugar

Naquita
0

Vill bara informera dig om att den honan du pratar om är en katt jag enbart haft i 2 veckor, då hon kommer från ett djurskyddsärende. Hon var alltså i 7e veckan när hon kom till mig och ja anser det vara mord att abortera så gamla foster. Grymt och känslokallt ät det, när kattmamman VET OM att hon är dräktig och känner sina ungar leva och sparka därinne. Men det är min åsikt, det finns inga lagar som säger när vi får abortera eller inte.

Jag har kastrerat dräktiga honor med, så jag är är inte emot det, men då har de varit så tidigt att de själva inte ritkigt förstått vad som ska hända.

Tycker inte om sådana här påhopp när du ej vet vad som egentligen händer, hoppas du tänker dig för nästa gång du skriver något liknande.

glad påsk på er!

karins
0

Ja när jag växte upp tog man livet av kattungarna, med att dränka eller vrida nacken av dom. Blir ju ungefär samma sak med en så långt gången graviditet. Denna katt i tråden är ju ingen katt någon avlat på.

Naquita
0

"En dräktig katthona blir inte ledsen om ungarna aborteras. En katt saknar inte sina ungar innan de har blivit födda. Vi har sett det många gånger på katthemmet där vi kastrerar dräktiga honor. 

Man skall inte förmänskliga katterna, de går på sina instinkter och de har inte samma känslor som vi människor har. "

Jag håller inte med dig. Hur kan du veta vad en katt känner och inte känner? Vi kan aldrig VETA det, vi kan bara gissa. Och vi människor är inga tankeläsare direkt. Tycker det går alldeles för långt ibland med denna kastreringshysteri på katthem och kattföreningar, när mamman är i 7-8 veckan. Ja, det finns många hemlösa katter i Sverige, men det ger väl inte oss människor rätten att mörda små liv som faktiskt kan överleva utanför mammas mage? Det är ju som att slå ihjäl dom när de fötts. Skulle vi resonera så skulle vi abortera oss människor och hundar också i sent skede, för se så mycket hemlösa människor och hundar det finns här i världen. Och ja, jag drar ofta liknelser mellan djur och människor, för vi är också djur även om vi är lite "smartare" art än alla andra.

Jag har alltför många gånger varit med om just tvärtom hos en hona som förlorar en kull. mammor som slutar äta, blir deprimerade och tappar lusten att göra någonting, som rsar i vikt och inte vill leka, inte ens dricka.

Hur kan du uttala dig som att du vet och kan bäst, när vi alla här på hittekatter har rätt till olika åsikter? suck…..

Naquita
0

#8 tack någon som förstår min poäng!

Alexej
0

Marja, det här är en hittekattsajt. Men ibland är katter som tas in dräktiga. Vi rekommendera abort hos de flesta. Men är en katthona högdräktig är det mord-kattmord. De små kattungar har inte gjort fel och varför skulle vi ta deras rätt att leva. Vi är medveten om situationen för katter i Sverige men det är aldrig kattens fel. Och nakdelar med en sen abort är alldeles för stora.

Att vi glädja oss sedan för en födelse är klart. För dessa kattungar kommer att få en fin tid med sin mamma i ett hem och blir sedan lika noga omplacerad som vilka andra katter som helst.

Att göra abort på en högdräktig hona vore grymt och fel. Vi får inte bara se katter som en antal hemlösa katter utan som varelse med känslor och rätt att leva. Också de ofödda.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Faxlin
0

Jag måste säga att jag blir lite upprörd jag också. Fast av denna tråd. Jag trodde det skulle handla om det vi alla jobbar för att fler ska kastrera sina katter så vi slipper alla dessa kolonier. Men istället handlar det om en hittekatts ungar. Naquita är en otrolig eldsjäl här inne, hon har räddat så otroligt många katter att det är en fröjd för själen. Hon har nu tagit hem en dräktig hona, och det är det absolut bästa som hade kunnat hända den honan. Nu är hon hos någon som kan det här, som finns som stöd och hjälp under hela tiden.
Att hon delar den tiden med oss ser jag som självklart. Det är en hittekatt. Jag vet att hon också delar med sig av sina raskatter när det är dags för dem. Och jag uppskattar det väldigt mycket då jag faktiskt bryr mig om Naquita som person (nej, jag känner henne inte irl) och till hennes person hör hennes djur. Att få dela den biten med henne känns privilegat och roligt.

Naquita jobbar liksom oss andra för att katter ska kastreras, jag vet också att hon kastrerat havande katter förrut. Men man måste se till varje ärende inte göra det till ett måste med kastrering i varje läge. Denna hona kommer också kastreras, när bebisarna är födda och vuxna nog. Men att kastrera så långt fram i graviditeten det vet jag till och med veterinärer som av humana skäl vägrar att göra.

Du kan inte sätta dina värderingar på en hel sajt. Det fungerar inte så. Vi är många som tycker att det är okej att kastrera havande katter bara de inte är för långt gågna.

Varför kan inte vi få tycka det? Och varför ska inte vi kunna hoppas att allt går bra för dem. Har inte mamma katt lidit nog när hon bott ute? Måste vi önska död och förbannelse över hennes bebisar också? Nej, om du läser runt riktigt här så ser du att en annan kattmamma som varit ute länge faktiskt äntligen fångades in just för att hon är höggravid. Och jag är säker på att den mamman inte skulle gått i fällan om hon inte ville komma in och föda sina ungar denna gång. Jag tror hon inser att ungarna inte skulle överleva ute nu.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Jenna-Gun
0

Håller med Naquita o Åsa rill allt ni skriver.

Tusen rosor till er alla som hjälper till att de kissarna får den hjälp o trygghet de behöver.

Tycker #0 ska läsa på lite och inte dömma ut en hel sajt.

Jenna

Erika91
0

Jag kan inte annat än att hålla med Åsa, Naquita och alla andra som är på den sidan!

JosephineF
0

Jag tror Marja missuppfattat de trådar hon skummat igenom. Här bedrivs ingen medveten huskattsavel. De förlossningar som vi skriver om här är nyss intagna hemlösa katter där dräktigheten är för långt gången för abortering. Detta står klart och tydligt i bl.a Naquitas tråd redan i ursprungsinlägget.

Vill man ha något att reagera mot och irritera sig över föreslår jag att man kontaktar vår jordbruksminister. Där finns en del att diskutera.

Lena
0

#0 Nu får du väl ta och ger dig tycker jag, varför kriterserar du tråden om vanvårdskatten som ska föda ungar hos Naquita? Jag vet inte vilka kunskaper du/ni har i ärendet men att avbryta en så långt gången dräktighet är ingenting som kattkunniga veterinärer brukar rekomendera.

Hoppas det hela bygger på missuppfattningar annars måste jag säga att jag blir mörkrädd. Vi ska väl inte börja slå mot varandra vi som jobbar för hittekatter och för ökad status för katter. Naquita är den enskilda medlem som gjort mest av oss alla för utsatta katter, hon förtjänar inte den här typen av kritik och smågiftiga pikar.

Marja jag trodde även Stockholms katthem tog hand om dräktiga hittekatter och lät dem föda sina kattungar när det är långt gånget som här. Eller har jag helt fel där? Menar du att ni avbryter alla dräktigheter på honkatterna som kommer in, hur långt gånget det än är? Skrev gärna och berätta för det här är i så fall helt nya rön för mig att det ska vara helt oproblematiskt att göra så.

Naturligtvis jobbar vi för att katter ska kastreras, det gör vi varje dag här på sajten och har så gjort sedan sajten startades. Men att abortera en hittekatthona som blir infångad i högdräktigt skede är något helt annat. Det ligger mycket nära den gräns där man tycker det är helt okey att avliva hittekatter i största allmänhet, slå ihjäl kattungar etc. Det finns ju många som menar att det är den bästa metoden att komma tillrätta med Hittekattsproblematiken. För mig har det dock inte något att göra med att höja kattens status. Rätta mig om jag har fel.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Mettan
0

Jag tycker också att Marja är ute och reser totalt. Vi har nog alla här tagit hand om hittekatter, för egen del bara kattubngar. Tack vare KKS och Naquita blev de sen aste omplacerade och kommer att kastreras, när det är dags.

Jag har själv 2 kastrerade hankatter och en okastrerad honkatt. Honkatten b lir 7 år och skulle kastreras, när hon råkade ut för en bilolycka. Hon fick p-piller då, eftersom hon hade fixerat bäcken i 7 veckor. Sedan kom hon hit och har varit innekatt sedan dess. Tyvärr har det varit lite problem med att komma till veterinären med henne, eftersom jag inte litar på veterinärerna här i stan. Så hon har fått fortsätta med sina piller. Nu VÅGAR jag inte kastrera henne, eftersom jag är rädd för att hon ska få juvertumörer, när hon slutar med pillerna. Nu får hon bara en pilla var tredje vecka och det gör i alla fall att hon inte löper. Lite rädd är jag också att hon in te ska klara narkosen. Kompisens katt gjorde in te det, utan dog för att han fått för mycket av den varan, hos en veterinär i Helsingborg.

Sedan ska du ha klart för dej att inte alla som tar hand om katter kan kastrera dem p g a ekonomin, inte organisationerna heller.

Därför förordar jag TNR-metoden, som alldeles för många kommuner inte accepterar p g a konstiga idéer.

Man kan inte lagstifta om kastrering av katter, tyvärr, men vi som har katter kan i alla fall se till att inte DE får en massa oplanerade kullar.

Katter, som blir utkasgtade, eller rymmer blir snabbt förvildade och blir då svåra att fånga in. Kattmamman hos Naquita kommer att få det bra och ungarna kommer till hem, där de också får ett bra liv. Därför är det roligt att en omhändertagen katt och hennes ungar kommer att få ett BRA liv, istället för att lida.

Pelusa
0

#16 "Nu får du väl ta och ger dig tycker jag, varför kriterserar du tråden om vanvårdskatten som ska föda ungar hos Naquita? Jag vet inte vilka kunskaper du/ni har i ärendet men att avbryta en så långt gången dräktighet är ingenting som kattkunniga veterinärer brukar rekomendera"

Det här är väl ett typexepel på en laddad fråga som jag tycker man borde få diskutera på ett seriöst hittekattforum utan några pekpinnar och övertoner enligt flera inlägg ovan.

Jag tycker alltså att Marja startade en viktig principiell diskussion som väl borde höra hit? Upplever inte heller hennes inlägg är ett påhopp på Naquita utan upplever mer att hon använder just det exemplet (bland flera) som ett exempel i sakfrågan.

Måste oxå säga att i motsats till dig, Lena, så vet jag vilka kunskaper som finns på Stockholms katthem eftersom jag har jobbat där. Kan bara hinta lite försiktigt om att det katthemmet är ett av de största i Europa, hjälper nog flest katter öht - och det krävs självklart en hel del kunskaper i branschen om man är föreståndare och fullt ansvarig för katterna på ett sådant katthem.

Jag vet inte heller om man öht kan snacka om "moral" i hittekattsvängen. Är inte det lite övermaga som det ser ut i Sverige idag? Är det något som är "moraliskt" i de hemlösa katternas situation och öde tro? Är det t ex moraliskt riktigt att låta en illa medfaren och vanvårdad misse gå igenom ytterligare en besvärlig födsel? Något som kommer tära rejält på hennes krafter och immunförsvar? Och är det moraliskt riktigt att låta fler hemlösa katter födas till en värld där det inte finns ett hem för alla?

Själv anser jag att en dräktig, hemlös, illa medfaren och vanvårdad katt ska så långt som möjligt slippa föda fler kullar när hon väl har kommit in i stugvärmen. Kan ju vara den tredje eller fjärde kullen på ett år t ex…. varför fostren helst ska aborteras på studs om den kompetente veterinären anser att det kan göras utan att det blir medicinska problem för honan.

Därmed inte sagt att jag tror att man kan lösa problemet med hemlösa katter genom att ta död på dem. Dit är steget långt och läser man in den synpunkten i den här viktiga frågan så har man nog tagit del men inte förstått.

Förstå oxå att saken inte handlar just om Naquitas kullar utan är mer ett inlägg i debatten "kastrera mera"!

/Pelusa

martdat
0

Jag är iallafall tacksam att kattmamman det talas om här hamnade hoss Naquita.hade hon vart kvar där hon kom ifrån så hade hon snart blivit avlivad av komunen,i stället fick hon och hennes bäbisar en ny chans,deras liv är oxå värt mycket.Hade själv en akutkisse från samma fall, hon var höggravid och födde ca en vecka efter hon kom till mig,hade aldrig kunnat göra abort så sent,,,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

JosephineF
0

Jag upplever Marjas inlägg som ett påhopp mot hela hittekatter i fokus med tanke på följande;

'På en site som hittekatter trodde jag att det skulle vara seriöst, att flera människor skulle komma med fräscha idéer för att förbättra katternas situation - men icke.'

Jag tycker inte att vi förtjänar ett sådant påstående, så många medlemmar vi har som engagerar sig snudd på dygnet runt för dessa katter. Det ser jag som ett påhopp och jag reagerar därefter. Om TS läser igenom fler av trådarna här tror jag hon inser att det pågår en kamp mot både myndigheter, privatpersoner, ekonomi, väder och vind. Vi skriver ut och sätter upp affischer med kastreringsbudskap och samlar in pengar för kastrering av upphittade katter. Alla dessa eldstjälar som tillverkar och auktionerar ut ting där alla pengar går till hittekatterna.. Jag förstår inte hur man kan uttrycka att här inte produceras fräscha idéer för att förbättra för katterna?

Puma77
0

Nähä jag tillför kanske inget? Hm

Själv anser jag att sen abort inte är ngt som jg skulle vilja göra. I ett tidigare stadie ok min inte senare. Sen så är min kar kastrerad och skulle aldrig få kattungar med tanke på att så många föds. Visst vore det kul med ungar men då tr jag hellre in en dräktig hittekatt. Sen gläds jag givetvis av de bilder som visas på födsel och ungar här inne, de lyser ju även upp den ibland så mörka tillvaron som kan uppstå. För vem älskar inte kattungar.

//Pia

Pelusa
0

#20 Kampen mot myndigheter, privatpersoner, ekonomi, kastreringsbudskap och insamling av pengar  till eldsjälar är erhört bra och behjärtansvärda insatser som jag stöder till hundra. Men snälla, kalla det inte för nya, fräscha ideer, please! Den kampen föddes långt före sajtens tillblivelse och har pågått i minst 10 år för min del. Andra har kämpat mycket längre än jag…. och kampen fortsätter givetvis med eller utan hittekatter i fokus!

Glad påskafton, Jossan - och tack för debattenCool

Lena
0

#18 För att bemöta ditt brandtal Pelusa så tycker jag att hela tråden startade fel då den hade en sänkande ton både mot Naquita och Hittekatter i Fokus. Om man vill diskutera sakfrågan 'sen kastrering av dräktig honkatt' kan man ju faktiskt göra det i en mer neutral ton, då slipper man den här typen av upprörda känslor. Men nu valde Marja istället att sänka oss och på det sättet anlade hon tonen i tråden. Hon kunde t.ex istället ha bjudit oss på sina erfarenheter av hur man på Stockholms katthem tacklar situationen dräktiga katter.

Jag betvivlar inte Stockholms katthems proffesionalism! Det här var bara något som var främmande för mig då jag fått uppfattningen att man även där låter hittekatter föda sina kullar när det är långt gånget. Jag blev helt enkelt tagen på sängen och ganska förvånad.

Jag har via PM bett Marja att berätta om de här nya rönen att det tydligen inte alls är någon som helst fara att kastrera katter precis innan de ska föda. Om det finns nya kunskaper i ämnet är det mycket intressant att få ta del av dessa. För det finns ju även rent medicinska aspekter av saken om vi nu lämnar allt vad moral och känslor heter utanför diskussionen.

Citerar dig här: "…..varför fostren helst ska aborteras på studs om den kompetente veterinären anser att det kan göras utan att det blir medicinska problem för honan".

Pelusa det är ju just detta som veterinärer inte brukar göra när det gäller långt framskridna dräktigheter. Det är ju också precis av den anledningen som det finns kattmammor med kattkullar på de flesta katthemmen och i många jourhem. Vet att även du har gett rådet till dem som vill vara med om en kattkull, att ställa upp som jourhem för en dräktig hittekatt. Detta som ett bättre alternativ än att ta kullar på sina egna katter. Men med dessa nya rön och den hållning som ni förordar så behövs inte det längre.

//lena

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Imasy
0

Aldrig tidigare har jag skådat ett sådant engagemang för katter som jag har gjort här på denna sajt.

ideerna är många till hur man kan få in pengar på både det ena med det andra sättet.

vet inte hur många tusenlappar som har skickats till varandra här inne från privat personer till privatpersoner som hittat en hemlös. pengar som gått till helt främmande människor, som vi egentligen inte vet ett dugg om, men huvudsaken är att ännu en katt blir kastrerad, så har jag och många andra långt innan mig valt att lita på denna människa som startat en insamlig.

jag skulle kunna räkna upp drivvis med saker som har åstadkommits här inne, så att på detta: På en site som hittekatter trodde jag att det skulle vara seriöst, att flera människor skulle komma med fräscha idéer för att förbättra katternas situation - men icke. Ser jag ingen som helst grund i.

JosephineF
0

#22 Nej, nya fräscha idéer är det knappast. Jag menar mer på att vi inte på något sätt sitter här och rullar tummar. Som Lena säger ovan startade Marja denna debatt med en negativ klang, visst får man fler reaktioner av det, det är sant, men många av oss här är så slutkörda att detta sätt att skapa debatt står oss upp i halsen.

Det är inte vi som ska läxas upp, det är de ansvarslösa kattägarna samt den usla djurskyddspolitik vårt land bedriver som bör få sig en känga. Vi arbetar redan i motvind, varför ska vi då börja hacka på de som ändå försöker göra skillnad? Vad blir bättre av det?

Glad påskafton på dig med Pelusa =) Och yrar jag så smått nånstans så beror det på min dunderförkylning.. Svårt att tänka klart =)

Lena
0

#22 Naturligtvis är det så att det har kämpats för förändringar vad gäller katters situation i Sverige även innan Hittekatter i Fokus kom till världen. Men att som TS utrycker sig: "På en site som hittekatter trodde jag att det skulle vara seriöst, att flera människor skulle komma med fräscha idéer för att förbättra katternas situation - men icke." Känns faktiskt både orättvist och hårt. Dessutom är ju även hon en medlem och därmed hjärtligt välkommen att bidra med fräscha ideer. Hon verkar ju sitta på ganska många som föreståndare för ett av Europas största katthem. Jag tycker vi jobbar med detta hela tiden så gott vi nu kan. Men vi måste jobba tillsammans och vara ett team, inte gräva ned oss i skyttegravarna och skjuta skarpt. Det hjälper definitivt inga hittekatter.

//Lena

Pelusa
0

Men oj, Skrev jag ett brandtal? Och citera mig gärna, Lena Cool men så här skrev jag om man nu tar hela stycket, vilket väl belyser min åsikt i frågan i sin helhet:

Själv anser jag att en dräktig, hemlös, illa medfaren och vanvårdad katt ska så långt som möjligt slippa föda fler kullar när hon väl har kommit in i stugvärmen. Kan ju vara den tredje eller fjärde kullen på ett år t ex…. varför fostren helst ska aborteras på studs om den kompetente veterinären anser att det kan göras utan att det blir medicinska problem för honan.

Föreslår nu att debatten får fortsätta utan personpåhopp och ironier eftersom det väl är en en viktig angelägenhet i hittekattsvängen.

/Pelusa

Lena
0

#27 Det är inga ironier eller personpåhopp med i spelet från min sida Pelusa. Jag svarade enbart på ditt inlägg #18 . :)

Citatet kan gärna stå med i sin helhet det förändrar inte min kommentar till det.

Att diskussionen fick den ton den fick tillskriver jag tonen den startade i. Icke desto mindre är det en viktig och dessutom laddad fråga. Har därför startat en neutralare tråd där man även kan rösta i detta ämne: länk till tråden.  Dit är du också välkommen att diskutera den här laddade sakfrågan.

Avslutar med att önska en God Påskafton!

//Lena

Pelusa
0

Tack, Lena… been there, done that!

Skrev inget brandtal precis Cool men väl några små synpunkter som vanligt!

Ha en trevlig fortsättning på påskhelgen du oxå!

/Pelusa

MelindaS
0

Jag tycker det är helt fel att kastrera en långt gången dräktig katt. Jag har varit hos Naquita och sett hennes dräktiga hona som hon fick hem till sig för inte så länge sedan. Tro mig hon är långt gången. Det skulle vara enligt min mening grymt att kastrera. Kattungarna är liv och mamman vet om att hon har bebisar i magen. Kattmamman som jag har hos mig fångade vi in för en vecka sedan och hon fick ungar igår. Hon var mycket långt gången alltså. Dessa fall vet katterna om de ska få kattungar. Det märks på dem. Ingen kan veta exakt hur en katt tänker, känner och upplever saker. Och det finns många som anser olika vad gäller kastrering av katter som är dräktiga. Min syn är dock att när de gått såhär långt som dessa katter har så kastrerar man dem inte. Jag förespråkar dock att kastrera katter som inte är dräktiga. Och dessa honkatter som får ungar kommer att kastreras så fort det är möjligt och fler kattungar kommer inte att födas.

Kramar Melinda

Hawknestgrove
0

JAg personligen anser att det är en väsentlig skillnad på LÅNGT gången och FÖR långt gången…….Vi är väl för 17 inte konservativa katoliker här inne? JAg är sekulariserad katolik……Om det inte är för lång gånget och om kissens hälsa inte äventyras och OM en abort i samband med kastration väsentligt förbättrar kissens styrka så finns det jju bara ett sätt att göra. Precis som Pelusa skriver här inne, ibland kan det rentav vara förenat med livsfara, att låta en stackars utmärglad hittekatt gå hela graviditetetn ut.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Naquita
0

#31 vem har sagt ngt om utmärglad?

återigen lägger EN person SIN åsikt som den enda rätta. "finns bara en sak att göra"  ja, om man har samma åsikt som dig ja.

Hawknestgrove
0

No further comments. Läs hela inlägget.

" Om OM inte fanns, hade F*N varit präst…"

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

JosephineF
0

Rätta mig om jag har fel nu. Nu pratar jag om Naquitas kattmamma vilket är exemplet Marja tog upp i ursprungsinlägget. Denna katt var varken sjuk eller utmärglad när den kom till Naquita. Hon var dessutom för långt gången för abort (7:e veckan) enligt den moral de flesta av oss här känner, inte alla men de flesta, och i det fallet litar jag oerhört på just Naquita som dels är en kunnig hittekattshjälpare och dels uppfödare av raskatter. Hon har därmed varit med om en och en annan dräktighet misstänker jag. Jag skulle satsa mina sista slantar på att Naquita hellre hade sett att denna kull kunnat förebyggas med en tidig kastrering av kattmamman INNAN hon blivit dräktig.

Eftersom denna tråd handlar om just det exemplet och det exemplet uppenbarligen inte är skrämmande på något sätt tycker jag att vi begraver den här trista debatten och istället lägger våra synpunkter i den nya tråden Abort på katter ur hittekattsperspektiv som är mer allmän och inte hänger ut någon helt oförtjänt. För diskussionen i sig är väldigt intressant och aktuell.

/ Jossan - medarbetare

Lena
0

#34 Jag instämmer med dig Jossan att vi nu istället fortsätter diskussionerna på neutral mark i tråden Abort på katter ur hittekattsperspektiv

Låser härmed tråden och alla som vill fortsätta debatten ur ett neutralt perspektiv är välkommen till den andra diskussionen istället. Känsloladdade frågor bör egentligen aldrig diskuteras ur ett personligt perspektiv, det leder till låsningar, irritationer och att sakfrågan kommer helt ur fokus.

//Lena

Inlägget är låst för nya kommentarer