Hem sökes till vuxna kattor
Finns det något katthem i Norduppland? Vi bor i Alunda, ca 4,5 mil no om Uppsala och 10 mil n Stockholm. Om det finns något katthem i närheten, jag kan åka en bit också naturligtvis, vore jag tacksam att få veta. Jag har tre vuxna hankattor som jag inte har möjlighet att ha kvar längre. Tack Susanne

Kanske ska förtydliga…vi har alltså inte skaffat dessa kattor utan kattorna har skaffat oss. Det har blivit för många kattor som flyttat in här så det känns lite ohållbart. Naturligtvis matar vi dom och dom har ett krypin, men det är lite svårt att ha så många kattor (fn tio) med nära grannar osv. Då tänkte vi börja med att höra om någon kan ta emot dessa tre jag skriver om.Susanne

Om du går in på länkar här uppe så finns det länkar till olika katthem i landet, roligt att du engagerar dej i dem,!
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Tack för hjälpen. Susanne

Uppdatera gjärna här så vi får se hur det går! Känner ijen ditt problem, hoss min pappa som har gård på landet ser man alltför offta hur andras katter flyttar in, häromveckan när pappa skulle ner i pannrummet så kom det en svart vit katt och ville kela, de hade aldrig sett den förr,,, och när jag var där för några dagar sedan så mötte jag en liten odeyed katttjej på gården, den vet vi ägaren på men endå,kolla gjärna tråden kattungar i husgrund så ser du vad för sorts ägare den tjejen har,,,
Hoppas du hittar ett hem för dessa. Ibland går det också att erbjuda katthemmet att du fungera som fodervärd tills de har hittat ett nytt hem för katterna och betala veterinärkostnader under tiden. Största problemet för ett katthem är att de inte har plats.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

#4 kattungar i husgrund!!! Var hittar jag det?

Tack för alla trevliga svar.
Kattor är både fascinerande och märkliga. Vi bor ju på landet och på somrarna har vi dörrarna öppna och man går ut och in. En sensommardag låg det en främmande katt och tvättade sig i soffan. Han hade bara knallat in utan att nån av oss märkt det, inte ens hunden, lagt sig och soffan och såg ut att tänka, här är jag, här vill jag bo och utstrålade en enorm ja, jag vet inte, men känsla för att han verkligen ville stanna. Han var hur lugn och fin som helst, såg ut att må bra, och visade tydligt att han ville stanna här.
OK, visst fick han det, vi döpte honom till Ingo. Vi har gjort i ordning ett krypin till alla kattor och där bodde han tillsammans med alla andra. Vi kelade med honom och ibland var han inne i huset. En försommardag försvann han. Var borta hela sommaren. Sen på sensommaren kom han till oss igen. Och bodde i vårt "katthus". Så hände samma sak igen nästa vår, han försvann - och kom tillbaks till oss på hösten. Förmodligen var han sommarkatt hos några sommargäster och när dom åkte flyttade han till oss. Nu är det tyvärr några höstar sedan vi såg honom. Jag hoppas hans sommarfamilj har hand om honom på heltid nu, lilla Ingo.

#6 Hm jag skrev det här men hittar det inte själv nu… näväl, min pappa har en granne med tre halvvilda okastrerade honor som la ungar i våran gamla ladugård. hon vägrade ta ansvar och det enda hon ville var att låta jägarn skjuta dem, en kull som jägarn inte fick vantarna på flyttade in i husgrunden, min väninna och jag + pappa+hans sambo fångade de med fälla 4 st, och vi fick hjälp av DV med veterinärvård, de bodde hoss min vänninna som stödhem och fick alla nya hem, kort resume, ska se om jag kan hitta tråden sen,,,

Nu har två av de tre katter jag sökte hem till blivit omhändertagna av Föreningen Samvetet hittekatter i Uppsala. Och jag är övertygad att dom kommer att få det bra. Vi har vaccinerat dom och i morgon ska dom till veterinär för kastrering. Dom är fr o m ikväll i ett jourhem i Uppsala och där har dom blivit så väl mottagna. Den tredje katten var inte lika lätt att fånga in. Han är väldigt stressad, har nog varit med om en olycka eller slagsmål eller nåt för hans högra bakhöft är väldigt tilltufsad. Vi ställde fram mat och försökte locka men han stack. Men vi ska göra nya försök. Tusen tack till jourhemmet och Föreningen Samvetet.

Roligt att höra om framsteg! är de andra kissarna okastrerade så det finns risk för kattungar?

Vi ska kastrera dom. Det är tre honkatter varav en är lite äldre och två kissar födda i augusti. Så har vi fyra hankatter varav en är gammal och kastrerad. De andra tre ska vi kastrera. Undrar om man får mängdrabatt hos veterinären? Men det är värt att kastrera, både för kattägare och katten själv.
Underbart av Samvete att hjälpa er och underbart att ni matade katterna under tiden.
Kolla priser hos olika veterinärer också distriksveterinärer som är ofta billigare. Fråga efter rabatt, några gör det!
Hittade en tips från Solweig:
solweig
2008-02-06
15:05
i ultuna utanför uppsala har dom en kampanj. 400 kr. då ingår öronmärkning ,kastrering o vaccination.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
ring dit så fort du kan . svårt att få tid där annars. tror att kampanjen gäller till maj månad.

Tusen och åter tusen tack för tipset. Vi bor ju 4,5 mil utanför Uppsala. Åh vad bra att få veta det. Ska till Ultuna idag med vår hund som är opererad. Han ska vattentraska. Ska prata med dom då. Hjärtligt tack ännu en gång.

Nu har jag tid för alla sex katterna till kastrering och öronmärkning och vaccinering av två. Det känns jättebra! Återigen ett stort tack för tipset. Det var verkligen bra./Susanne

Nu har vi lyckats få tag på den tredje katten vi skulle få lämna till Föreningen Samvetet hittekatter i Uppsala. Den ska få komma till ett jourhem i Uppsala i kväll. Den föreningen och säkert alla andra föreningar som jobbar med katterna gör ett jättejobb. Tusen tack!
Men o så bra allt löser sej.
Kram till er.
Jenna
Super!

Nu har jag av Föreningen Samvetet hittekatter i Uppsala fått veta att de två första vi lämnade till dom har blivit mindre skygga. Den ena har t o m hoppat upp i soffan och gosats med. Båda är numera kastrerade och då upptäcktes öronskabb så det får dom behandling för också.
Den tredje katten fick ett jourhem igår kväll. Hemmet den kom till är väldigt duktiga på just skygga katter. Tänk så mycket bättre det blir även för den, slippa gå runt och ha det jobbigt. Nu kan även den kattens personlighet få komma fram.
Toppen!!!!!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....