Sommarkatten - en myt
Det är trist att myten om sommarkatten lever vidare, inte minst på sociala medier…
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Jag kan faktiskt ärligt talat om att en "herrelös" katt sökte min uppmärksamhet för ca 4 år sedan, en ca 1 år ung honkatt som sökte skydd under min altan. Den sökte skydd mat och fick det av mig, sakta blev vänner och hon vågade in i mitt hem där två andra vuxna honor fanns som behövde samsas. Med tiden avled en av mina äldre honor (Janson) och Engla var nu min äldsta honkatt. "Mittens" som gömt sig under min altan gjorde sig alltmer hemma, hon fick veterinärvård, chip och blev registrera, ingen saknade henne trots många efterlysningar. Efter 2 år blev hon mamma till tre små honor, därefter kastrerad. Nu har hon och hennes döttrar ett mycket fint liv här i huset, får gå ute, rent och snyggt hemma, veterinärvård mm. Jag tänker på vad som hade hänt med "Mittens" om jag bara struntat i henne, hon hade säkert inte klarat vintern. Nu lever hon, hon och hennes tre döttrar mår exemplariskt bra. Och jag ångrar inte en sekund att jag tog hand om henne och fick vara med när hon föddes sina tre små.
För blinda själar
är alla katter lika.
För en kattälskare
är varje katt unik.
#1 Herrelösa katter är något helt annat än sommarkatten.
Man räknar med att det finns ca 100 000 - 200 000 herrelösa katter i Sverige. Det är övergivna och vilsekomna tamkatter och deras avkommor.
Sommarkatter är snarare kattungar som familjer tar sig an under sommarsemestern men som de sedan överger när de flyttar tillbaka "till stan" frampå höstkanten.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
En grundlig undersökning skulle nog visa att det hela tiden försvinner minst lika många katter (förmodligen fler) än de okända katter som hittas. Att helt vanliga kattägare haft en katt som "försvunnit" är inget ovanligt. Bland efterlysningarna på t.ex. Vilse finns det mängder av katter som aldrig återfunnits - och då ska man komma ihåg att det bara är en bråkdel av alla saknade katter som får ordentliga (och offentliga) annonser.
När katter "försvinner" är det många kattägare som alldeles för snabbt utgår ifrån att katten är död och då slutar de leta. Om katten försvinner långt hemifrån är det också svårt rent praktiskt att fortsätta leta hur länge som helst. Om katten är en utekatt med oregelbundna vanor har ägaren kanske inte ens en tanke på att leta. Id-märkta hittekatter visar att katter kan hittas både efter lång tid och långt hemifrån, men om hittekatten är omärkt förblir det ofta en gåta var den kommer ifrån.
I stort sett alla har hört talas om helt vanliga kattägares katter som försvunnit och många kan även berätta om egna katter som försvunnit. Om den grymma "sommarkatt"-sagan var ett verkligt fenomen borde någon, enda medlem i en sådan familj kunna berätta om kattungen som enligt plan övergavs för att klara sig själv när sommaren var slut.
Sajtvärd Katter iFokus