Kattpensionat döms
En trist historia… Mycket här som får en att fundera över vad som hände…
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/oEq8nj/skane-kattpensionat-doms-for-djurplageri-katt-avlivades
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Om ägaren till katten vetat att omvårdnaden under semestern skulle skötas av tonåringar kanske dom valt annorlunda.
Redan där har väl pensionatet brustit. Man tror jag att man lämnar sitt djur till någon som tar sitt ansvar.
", men rätten anser inte att det är bevisat att lidandet var allvarligt"
Då undrar man med fasa hur ett allvarligt lidande ska vara … 😡
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Jag läste i en annan artikel att katten var på pensionatet i 12 dagar, men det framgår inte när pensionatägaren överlämnade ansvaret för skötseln. Under vistelsen minskade den 13-åriga kattens vikt från 3,5 till 1,7kg, men det jag kan undra är om katten vägdes inför vistelsen eller om det var en äldre vikt. Eftersom han var långhårig kan det vara lättare att missa en viktnedgång som ev. påbörjades redan innan han kom till pensionatet.
Om sommarjobbarna larmade genom sms 5 dagar innan avlivning skulle det vara intressant att få veta vad pensionatägaren svarade på det sms:et. Det naturliga hade varit att informera kattägaren och ta katten till veterinär för undersökning. Någon vuxen person måste ju ändå ha funnits behjälplig i en sådan situation (t.ex. de sommarjobbande tonåringarnas föräldrar).
Sajtvärd Katter iFokus

Står också att det fanns kattsnuva på pensionatet. Får man ens ta emot katter då?