Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettbortsprungna-upphittade-katter
Läst 3261 ggr
amator_feles
0

Upphittad i Falköping

Fortsättning på den här tråden!

Ikväll har vår hittekatt varit hos oss i tre dygn och ingen har ringt. Katten verkar vara pigg och kry men han har en ganska tjock mage, den känns spänd. Jag misstänker mask så han har fått Flubenol i tre doser. Jag har i och för sig inte hittat några större mängder avföring i lådan så han kanske är förstoppad. Han äter glupskt och mycket - dubbelt så mycket som vår halvårshankatt - och det borde han väl inte göra om han är förstoppad.

Nu ikväll konstaterade jag att han har öronskabb. Han har också något svart, hårt kring nosöppningarna. Det går att pilla bort men jag vet inte vad det är.

Ibland kan det bli dyrt att vara snäll. Men han är så fin!

Engla
0

Du är en ängel och kissen är jättefin! Jag hoppas ni lyckas hitta ett hem till honom!

/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

modellflickan
0

Vilken söt kille! :)

Erika91
0

Jag håller med om allt som Engla säger!

essut
0

Kan det inte vara sårskorpor han har kring nosöppningarna? Det har Pontus ..Vet inte vad det är? Tack för att du har tagit hand om kissen.

Ankah
0

Min lilla har också sådant i näsan….jag tror att det är en blandning av snor och jord…hon bökar mycket i blomkrukorna…

Lena
0

Det där svarta som han har i näsan brukar man hitta på hemlösa katter som gått ute ett tag. Det brukar gå över efter ett tag inomhus i ordnad tillvaro. 

Öronskabb är också väldigt vanligt. För det behöver kissen behandling via veterinären.

När det gäller maten är det bra att ge en sådan här utsvulten katt lite., lite mat i taget. När de är utsvultna blir de oftast vädligt glupska vilket i sin tur orsaker krig i magen som inte är van vid så mycket mat på en gång. Resultatet blir då ofta diarrerar och magknip.

Kissen är jättefin! Tack för att du tagit hand om den.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

amator_feles
0

Idag är lillkattens mage mindre och mjukare. Jag har kollat igenom kattlådan men hittar inget konstigt (läs mask).

Det vore skönt att få veta varifrån han kommer, hur länge han har gått ute och om han är vaccinerad.

#1 Engla: om ingen ringer efter honom så behåller vi honom. Vi söker ju nytt sällskap till vår Lukas och de två har redan börjat bli kompisar och leker lite, lite.  

För två veckor sedan såg jag en lapp i mataffären om någon som tagit hand om kattungar som hittades i en låda ute, under skydd. Det är inte helt otroligt att det är en av dom kattungarna. Jag tog en bild på annonsen men känner inte igen de två ungarna som syns på bilden men dom är svartvita och det kan ju varit fler än dom två.

#6 Lena: det är lätt att ge en tiggande katt mer mat men jag är inte van vid en katt som äter så mycket så han får mindre än vad han vill ha. Passar jag honom inte så äter han upp Lukas mat också. Har tagit bort torrfodret så att jag kan kontrollera hans ätande.

/Anna 

Hawknestgrove
0

Grattis till din nya fina kisse!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....