Annonsforum för Bortsprungna/upphittade katter
HOPPSAN LURADE IN ER NU.VARFÖRdet då .jo jag har något som jag tycker är jätteviktigt att diskutera om. skapade en tråd om detta men fick inget gensvar kan ju omöjligt tro att ni är ointresserade om detta.det handlar om att det ska finnas ETT ställe dit man kan annonsera ombortsprungna o upphittade katter.en ide är att blocket som redan har ett bra upplägg på sina sidor ska ha en sida för bortsprungna katter- i sida för upphittade katter dit både katthem o polisen kunde hänvisa folk.man kunde sätta ut lappar så det blev känt.nu finns ju hur många dåligt skötta + bra skötta sidor som helst.där jag bor finns inga katthem alls .,så där hamnar ev lapp på ica om det alls kommer upp något.skryker det en katt omkring kunde man gå in o kolla om någon söker denna katt ,det är ju svårt att få tag på vissa även typ tama katter dom kan ju även vara öronmärkta men då måste man ju ha tag i katten+är den då chippad måste man ju åka till vet o kolla,vilket inte många gör.varje katt som är hemma är ju en förfrysen katt mindre.det finns många bra människor ,fast hjälpa en katt o inte hitta en ägare är för mångas ganska skrämmande ,därför låtsas man inte se istället.för risken är ju att man inte blir av med den.eller så låter man någon skjuta den,innan man hinner få några känslor för katten.tog själv yhand om i katt för 2 år sedan,hade tydligen hängt i centrum några månader,mitt i vintern.min dotter + kompis hitta den,jag kolla runt med folk däromkring. hitta ingen ägare o blev med 1 katt till,som tur var gick han ihop med mina 2 hundar + katterna tog det ett tag med,men det gick.hade det inte gått med hundarna hur hade jag gjort då.vet kostnad blev ca 5000 kr det första halvåret.nu fixa jag det ekonomiskt som tur va.jag skulle gärna vilja ha en disskution om detta,jag tycker detta är jätteviktigt för kattens status o att folk ska orka bry sig,hoppas ni svarar på denna vädjan och rubriken är inte tagen ur luften ,det fungerar så,det kan vara din bortsprungna katt det handlar om
Anmärkning: Jag har i rollen som Sajtvärd ändrat rubriken till ämnet det handlar om. Då är nämligen chansen större att det blir en fortsatt seriös diskussion om det rätta ämnet.
Här är länken till trådskaperens första inlägg i denna fråga: Länk
//Lena
Vi arbetar redan på detta efter din förra tråd. Det går inte i en handvändning att fixa ett så stort register. Det är mycket som måste ordnas, inte minst praktiskt.
Det är en bra idé men det måste vara genomförbart också. Som sagt, vi spånar!

Det där var inte snällt gjort.. Det du pratar om, vem ska stå för det hela hade du tänkt. Nån måste väl fixa hemsidan osv..
kanonbra ,jag tror att det har med kattens status att göra också ,känner folk att dom kan hjälpa till på ett enkelt sätt att katten kommer tillrätta ,genom att kolla annonser eller att sätta ut annons på ett säkert ställe så tror jag dom gör det.
min ide var blocket ,det kanske inte var snällt gjort men jag är beredd på att jobba med detta ,men jag tycker du har en väldigt konstig inställning ,är inte detta en sida som jobbar för alla dessa stackars katter.detta kan få kanske många katter att hitta hem o slippa svälta ihjäl.jag har hållt på att hjälpa djur i många år sen jag var liten är 48 år nu,jag ser att detta är ett stort problem o försöker hitta en lösning på problemet.jag ville ha lite synpunkter för att jag ska komma rätt i mina tankebanor ,det kan finnas andra bra ider som jag inte tänkt på.förlåt att jag lura in dig på tråden,det var för klatternas skull
Det essut menar i det här fallet är att vi inte kommer nånstans med skrämseltaktik. En sån här rubrik sätter hjärtat i halsgropen på oss alla, och det är lite fel sätt att gå tillväga. Vi lyssnade på din förra tråd och en av medarbetarna har börjat kolla upp hur det skulle fungera rent praktiskt att uppföra ett sådant register.
På den här sidan samlas eldstjälar som jobbar dygnet runt och lite till med katters status. Här rullas inga tummar!
min ide var i dagsläget att jag ska kontakta blocket om detta,jag ville veta om detta var en bra ide eller om jag gör något dumt ,man kan skicka in ider till blocket.eftersom dom har hela upplägget klart med län o så kanske det hade varit en lätt lösning
Hej, jag ändrade din rubrik. Den var inte bra och framförallt respektlös mot katter som upplever det just nu…
Vi försöker jobba med olika område, hjälper med enstaka katter, många av oss jobba på ett katthem, är jour/akuthem, bidrar med pengar, tid, kraft och hjärta. Samtidigt som vi jobbar aktiv med djurskyddsärende, tidningar, politiker och lagändringar.
Det med bortsprungna katter eller annonser är ett ganska nytt tema. Förrut var katter ofta inte ens värd en annons. De sista åren har internet kommit till hittekattsvärlden och många katthem hade inte ens egna hemsidor innan. Nu börjar det blir större och större och nästan alla katthem har bortsprungna annonser idag. Blocket har blivit väldigt stor den sista tiden och allt fler annonssajter har kommit till. Du kan gärna starta ännu en ny sajt med dina vänner men jag tror inte på det. Det har redan blivit alldeles för många och dåligt planerade. KKS har tex en ganska bra sida med efterlysningar men det fattas en riktig stor sajt som är för hela Sverige kanske uppdelad i län. Där alla katthem annonsera ut sina katter, polisen och alla privatpersoner.
Har du en uppfattning hur många såna efterlysningssajter det finns idag? Absolut omöjligt att hitta sin katt! Jag tror absolut på en bra sajt, men det krävs väldigt mycket planering och reklam. Vet inte om du är medveten om det?
Jag har skrivit till ifokuskillarna om idén och jag har inte fått ett svar än. För det är inget de beslutar på en dag, för en sån efterlysningssajt är inte med i deras sajtkoncept. Alla ifokussajter är uppbyggt på samma princip. Jag är medveten om att det skulle hjälpa många katter och kattägare med en bra sajt, men tänker absolut inte brådska med det.
Jag har sparad ditt namn och pma dig gärna när jag vet mer.
Alexandra
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Blocket har sina för-och nackdelar. Nackdel är helt klart att en katthittare måste betala för en annons och det är nog inte många som skulle göra det och framförallt inga katthem eller polisen.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
#0 Som sagt idén med ett riksomfattande register för bortsprungna katter och andra djur tycker nog de flesta av oss vore en bra sak om det blev verklighet. Och som du kan läsa jobbas det redan med frågan, så det stämmer inte alls att vi inte läst eller lyssnat på ditt första inlägg i denna fråga. Grejjen är dock att det måste till mycket arbete och eftertanke om inte det nya registret ska bli ytterligare en i raden än de som redan finns. Blocket är ett kommersiellt annonsforum där man säljer allt från frimärken till husvagnar. Ett sådant här register bör stå för sig själv och inte var en del i något annat.
Missade den rubrik då valt för det här inlägget. Vill dock råda dig att antingen aktivera den gamla tråden eller om du vill starta en ny diskussion om samma fråga använda en rubrik som stämmer med ämnet.
//Lena - Sajtvärd för Hittekatter i Fokus
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

#5# tack förklaringen skrev nog lite oklart. Jag menade precis som du skrev.

Tja,det finns faktiskt redan ett rikstäckande register!Det är polisen som har det och det kanske bästa vore att jobba för att:
1.Folk alltid ska anmäla bortsprungna/upphittade katter
2.Folk ska kunna skicka in bilder
3.De ska lägga ut bilderna med ort där katten försvunnit/hittats och i det registret ska folk kunna söka själva
Tror inte det är möjligt med ett heltäckande register för någon annan än polisen,det måste ju vara ett ställe som alla känner till och alla har tillgång till vilket inte gäller t ex Blocket.

Fasst polisen har bara hand om sitt eget distrikt, om det inte blivit ändrat nyligen, ,,,,men visst vore det bra om det gick att samordna detta hoss polisen,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Klart polisen har rikstäckande register också,de kollar först i sitt eget distrikt men de har tillgång till hela landet om de vill.Jag har frågat nån gång om det och den jag pratade med sa att de kan söka överallt.
Vore skrutt annars (och fint för brottslingar)!
Men jag tror inte att polisen är villig att lägga resurser (tid, personal och pengar) på ett fungerande register. Jag anmälde en upphittad katt personligen på polisstationen här och de skrev in det i en bok, samtidigt som kattägaren också hade gjort det. Men polisen kollade inte upp det och det i lilla Skara. Hittade ägaren genom tidningen.
#12 Är du verkligen 100% säker på att det finns ett sådant riksteckande register? Vem står för uppdateringen av det? Hur når man det? Men ingen vore gladare än jag om det existerar. Måste dock erkänna att jag aldrig hört talas om det.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
#16 Det är väl inget register som vi kommer åt, det är polisens egna interna väl?

För ganska många är sedan ioförsig, hade jag en hund som blev stulen,, det var polisen själva som sa att jag måsste ringa runt själv till övriga distrikt och anmäla där oxå, klart de kan komma åt uppgifter om de vill men det lägger de inte tid på när det gäller sådant här, och att de kan komma åt är ju inte samma sak som att det är ett samordnat regisater, men visst det kan ju ha ändrats men det tvivlar jag på.
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
Registret är numera databaserat, däremot läggs mycket riktigt lite tid på att verkligen föra in efterlysningar och även upphittade katter. Pratar polisens register nu..

Nä,jag menar förstås att det finns (eftersom de har en egen databas),eg att möjligheten finns eftersom ingen djurpolis finns.Problemet sitter i att polisen inte lägger ner jobb på djurärenden helt enkelt.Resurserna räcker väl inte till antar jag och det är en politisk fråga.Vi får lov att jobba för djurpoliser!Kanske en i varje län vore lagom?
Jag fick svar nu från iFokus. Idagsläget kan de inte ordna en passande sajt som vi skulle behöva.
Alexej, finns flera forum! http://www.gratisforum.se/ som exempel. Sophia85 har sina andra forum där!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Fast de erbjuder diskussionsforum. Ska ta kontakt med Blocket om det finns möjlighet till ett samarbete.
Ja kan vara en utväg
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Det som behövs är väl inte ett forum utan ett register samt möjlighet att posta med foto. Har man dessutom indelat i län kan man ha en kontaktperson per län som för in uppgifterna så det blir sökbart. Men var får man tag på ett registerprogram?
finns det ingen chans att blocket kan ta det som en gratistjänst.dom får ju väldigt mycket reklam om tex det finns en lapp hos alla veterinärer, att man kan söka på blocket efter försvunna djur.göteborgsposten har ju så har man hittat en katt kostar inte annonsen något.polisen kunde hänvisa alla att söka på blocket är ju också reklam.en tanke
#26 I en perfekt värld möjligen, men vi lever inte i en perfekt värld. Hade du inte tagit kontakt med Blocket?
JA SKREV ATT JAG SKULLE KONTAKTA BLOCKET EFTER ATT JAG KOLLAT OM MIN IDE VA OK,JAG VILLE KOLLA LITE,INGENTING ÄR OMÖJLIGT INNAN MAN FÖRSÖKT,MEN VISST KAN JAG KOLLA,DET FINNS MÅNGA FÖRETAG SOM STÄLLER UPP PÅ SAMHÄLLSTJÄNSTER.VILKET DETTA JU ÄR,
Jag fick tag på en intern mailadress på Blocket och skrev dit.
jättebra,kan man få med katthemmen bakom denna önskan är det ju jättebra,det är ju en mängd människor som jobbar ideelt eller hur det nu stavas.det är ju en länk till i detta arbetet.hHela arbetet med katter handlar väl om att vi inte lever i en perfekt värld men man ger väl inte upp för det,man måste ju tro o jobba vidare
Jag menar bara på att ingen vill jobba gratis och säkert allra minst Blocket. Men försöka går ju förstås!
förlåt om jag betett mig knasigt.orsaken är att det varit många jobbiga katthistorier denna sommar o höst,blev väl för mycket för mig.men jag tycker detta är jätteviktigt .ser i mitt jobb att många gånger kan man komma ganska långt med något ett företag ser som bra reklam och det tycker jag detta är,att se till att människor får tillbaka sina älskade djur och det ger ju postitiv reklam för dom.
Jag håller med dig, men jag är fortfarande skeptisk till att någon vill göra något gratis i det här landet.. Men det är klart en idé värd att spinna vidare på!