Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettsajten
Läst 4617 ggr
Onikan
0

Riktigt förvildad -FÅNGAD!!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min gamla tråd "Riktigt förvildad -FINNS hem?" blev så lång att min gamla datorstackare har tufft att öppna den, så jag startar en ny nu lagom till jag har extremt glada nyheter att berätta!!

Ikväll, efter måndagens förföljarskräck och sedan 3 dagar med fälla-försök inklusive en kväll när han åt maten i fällan men den inte gick igen, fick vi äntligen fast vår lille Robinson som vi matat sedan augusti ute på otäcka öde ön.

Endast 2 timmar efter vi satt ut fällan fick vi en fångst som vi knappt trodde var sann! Känslan när vi rundade brofästestolpen och såg fällan med STÄNGD dörr var obeskrivbar! Dessutom satt det en katt däri, vår katt!! Det var faktiskt riktigt overkligt.

Denna tappra lilla katt som levt gud-vet-hur-länge på denna ö utan mat och värme, som jag omnämnt här som Riktigt Förvildad var inte alls panikslagen som vi trott. Han satt i fällan helt stilla, hade nog levt rövare först för en del av inredningen var omflyttad och han hade två rispor på nosen, men all maten vi lagt in och det var mycket, var noga uppäten in till sista slick…
Två stora ögon såg på oss, ett litet morr när vi kom intill, men inte ett enda fräs, inget kastande runt i buren, ingen panik. Han såg nästan ut att lyssna.

Vi åkte hem till mitt badrum med honom och han var så tyst, stilla och duktig på vägen dit i fällan med en filt över. När han fick komma ut ur fällan gick han husesyn, lite försiktig, men gick självmant åt den änden av badrummet där vi satt (närmast dörren, är ett avlångt badrum) och bara nån halvmeter ifrån oss, för att lägga sig i transportburen jag satt bakom tvättmaskin som bra sovplats för honom.

Vilken katt! Inget fräs, ingen panik. Vi vart helt chockade.
Denna katt som inte vågat sig närmare än max 20 m ifrån en människa och som jag själv endast sett till EN gång under dessa 2 månader av matande… Wow.

**Robinson är inne!!!
**Jag är så glad så det går inte att beskriva!
Det blåser hårt och kallt ute, det regnar och det är inte långt ifrån nollgradigt, men det gör ingenting. Robinson är inne :)

Onikan
0

Tyvärr är bilderna lite suddiga då det är lite mörkt bakom tvättmaskinen i transportburen där han ligger nu ;)

kattassen
0

Å nu gråter jag en skvätt! Detta var verkligen härliga nyheter så här före läggdags. En stor kram till er som arbetat för Robinsons överlevnad och naturligtvis en slängpuss till "Robban" själv. (För han vill väl inte ha någon puss på nosen än)Flört Vad söt han är glömde jag nästan säga!

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Onikan
0

Tänk att man kan bli lycklig av att se en sån här bild…. ;)

Simson
0

Vad HÄRLIGT!!!! Tänk att han är en sådan duktig kisse efter allt!! Vi gör vågen här hemma nu!!! Kram och puss på er för allt ni gjort! Envisheten segrade till slut även här! Kyss

Puss på dig Robinson! Nu får du varmt och skönt inatt!!! Kyss

Rosor till dig/Er alla!!!

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

Onikan
0

Kattassen;
ååh tack, jag känner mig helt känslosam jag med! Har aldrig fångat in en katt så här innan, å förväntningarna har varit så låga för vi har trott att han skulle vara så tokförvildad så jag vet knappt vad jag ska tro nu… Imorgon blir en spännande dag!
Hihi nej puss på nosen är nog liiiiite tidigt! men jag ska försöka skicka lite "hjärtavärme" från dig till honom, han lyssnar så otroligt noga när man pratar med honom, så jag tror han kan ta emot lite hjärtavärme också!

Vill passa på och ge en enormt ELOGE till min vän Hanna för att hon den där dagen i slutet på augusti när hon såg katten första gången, sittandes och äta ur en gammal McDonaldspåse reagerade, köpte mat och drog igång allt detta!! Hon som aldrig haft katt i hela sitt liv, Robinson har henne att tacka! Hon är en riktig djurvän!

anebit
0

Så underbart att Robinsson kommit in i värmen nu när kylan kommit………….  Mat - värme - kärlek - omvårdnad.   Han känner sig nog som världens lyckligaste kisse nu att få sova varmt och torrt i natt.  En eloge till er som kämpat så bra………

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Onikan
0

hihi taaack Simson!!
Vet du??
Efter han fick komma ut på min toalett ikväll åkte jag till hästen en dryg timme och när jag kom hem igen hade han ätit upp ett fat med kanske 1 dl (?) burkmat, en halvfull skål med torrfoder, druckit lite vatten och kissat en stooor skvätt i kattlådan! Duktig va?!!

Jag är grymt imponerad av denna katt.
Önskar fotona visade hans blick bättre, för när jag pratar med honom ser han verkligen ut att Lyssna, vilken själ denna katt måste ha… vilka ögon. Wow.

Onikan
0

En till bild :)

Hur mycket mat vågar jag ge honom hörni?
Tar hemskt gärna emot tips när det gäller precis inkomna "hemlösingar" och vad jag ska tänka på…

Det är ju tänkt att Alexej ska bli permanentmatte åt den här tappre killen, men det är nog bra om han får vara här några dygn iaf innan vi påbörjar den långa resan dit :) Om hon ännu vill ha honom förstås, med sin lååånga nos, pluffsiga kinder och revor på nosen ;) hihi han ser minst sagt egen ut. Men söt!

Onikan
0

anebit - ja man undrar verkligen vad som försiggår i hans tankar just nu! Han verkar ganska slut faktiskt, hoppas han kan känna sig lite trygg också. Men det tar väl lite tid förstås?

Det blåser så hårt ute nu här att det viiiiner i mina vädringsluckor, kallt som sjutton och regnar -åh vad glad jag är att han är inne nu! Å att vi slipper åka till den där rysliga ön mera ;)

kajsa08
0

Jätteglad för Robinsons skull! Och för eran, ni har gjort ett jättejobb för kissen! Gläds med er alla!

Sagolika
0

Ge honom lite mat men ofta, hellre än för mycket på en gång om han fått klara sig på lite mat innan. Sen kan man öka det gradvis. De kan få problem med magen annars.

Vad skönt att han är inne i värmen nu Glad

johnnys girl
0

Ta det lite lugnt med med maten i början. Gärna små portioner ofta så att magen får vänja sig.Katter som gått hemlösa länge brukar ha en tendens att hetsäta och då är et bra med så portioner annars spyr de bara upp allt.

Jag tycker att det låter som om det finns hopp för Robinson och att han kanske haft ett hem en gång i tiden. Riktiga skyggisar brukar inte äta och gå på lådan det första de gör när de kommer in, det är de alldeles för stressade för. Sedan tycker jag att hanvekar rätt cool i sin transport bur. Så ser inte en utomhusfödd kisse ut direkt närde kommit in.

Lycka till med lilla sötnosen

Ständig uppassare till griniga Luffar´n, Snygga Smilla, Busiga Mina, Skygga Tingeling, Charmören Flea och hunken Roffe.
Volontär på Stockholms Katthem
www.katthemmet.nu www.svekatt.se

Onikan
0

Ja det är lite det jag är rädd för, magproblem eller att han kräks upp det igen om han äter för mycket! Han har ätit ganska mycket nu ikväll, först burkmaten i fällan vilket var kanske 1 dl (svårt att uppskatta) och nu ungefär 1 dl burkmat plus en halvfull stoor matskål (grön ikea) med lätt uppblött torrfoder och nu för en halvtimme sen fyllde jag på lite till torrfoder… Vågar nog inte ge mer ikväll? Han är SÅ hungrig :(

Men imån, små portioner ofta då?
Är torrfoder eller burkmat bäst för magen?

Tack!

Onikan
0

johnnys girl -vad glad jag blir att du tycker han verkar som en katt som haft hem någon gång, för det var vår spontana tanke också!! När jag tog sista korten satt jag dessutom precis precis utanför transportburen och han såg inte speciellt rädd ut, som ni ser på bilderna. Fundersam, mycket fundersam och lite försiktig, men gud han borde ju fått panik om han varit född i det vilda!

Vem dumpar sin katt på en öde ö? :(
Har inte kunnat se om han har nån ID-märkning så visst, det finns ju möjlighet att han "sprungit bort" men att gå över en lååång smal träbro över vatten för att gå just till denna ö och stanna där verkar jättekonstigt av en katt med ett hem?

Har nog gett honom lite för mkt mat, ska försöka hålla mig tills imån nu ;)

Tack!!

JosephineF
0

*dansar glädjedans* Inatt får han sova i värmen med mat i magen, INGENTING hade kunnat göra mig gladare nu!

Onikan
0

kajsa08 och Jossan
Tack snälla söta ni för så fina ord! hihi härligt Jossan, glad att ni delar glädjen med mig! Hade det inte varit för denna sajt hade vi inte blivit peppade att tänka att katten kanske inte är så vild som man trott, å härigenom hittade vi juh fantastiska Alexej som gjort möjligt för oss att ta in honom! Vilket forum, jag är helt imponerad!

*glaaad*

Tittade precis till honom, han är nog precis slut för han verkar inte rört sig, låg kvar i transportburen och vilade, varken mat eller låda var rörd så han är nog proppmätt och toktrött. Hoppas han kan sova gott nu i värme, på en torr handduk (önskar jag tänkt på att lägga in en fleecefilt istället men men) och i trygghet.

Hans ögon.. han ser lite ärrad ut i själen. Undrar vad han tvingats vara med om egentligen.. Han lyssnar så himla noga när jag pratar med honom, tittar mig djupt i ögonen, vet nog inte än vad han ska tro eller våga hoppas på. Lovade honom att jag aldrig ska låta honom vara med om nåt hemskt igen, nu är han trygg. Lillpojken…..

Onikan
0

**FRÅGA;

Tror ni att han kan få värmeslag av att bo i mitt varma badrum efter att ha bott ute så länge??
**Han har ju tjock päls och det är ett mkt varmt rum faktiskt…
Kanske bidrar till hans trötthet -värmen?
Han har ju iaf en stor skål vatten.

JosephineF
0

Onikan; det är drygt två veckor sedan jag fick in Johan, en utmärglad, kall pojke. Han sover fortfarande mest hela tiden. Han äter och går på lådan och gosar massor, men det tar tid att hämta sig efter ett liv ute! Så ge honom tid att vila ut! Och återigen; all heder åt er som räddat honom! Jag lullar fortfarande omkring här och ler som en byfåne =) Jag är så GLAD att han är inne i värmen!!

emjon
0

Vilka härliga nyheter och jag blir så rörd över ert engagemang för kissen och vilken lycka att han nu är inne i värmen. Verkar vara en riktig kämpe och en härlig kisse som nu efter så lång tid på ön kommit till paradiset. Först få komma in i värmen med egen sovplats och sedan mat och omsorg.

Blir roligt och höra fortsättningen om hur det går för kissen.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

Jenna-Gun
0

Gråter av glädje.

Så underbart att kissen är inne i värmen. Vädret lät inte så bra.

Lycka till Robinsson.

Jenna

essut
0

Grattis, vilken lycka att han har fått komma in i värmen.Kyss

Lena
0

Det var bra nyheter så här på nattkvisten!

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

karins
0

Vad underbart att Robinson är inne i värmen nu! Man blir ju bara så gladGlad

martdat
0

Vilken underbar start på denna morgon! åh vad jag blev glad när jag såg detta!Skrattande

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Alexej
0

Vilka underbara nyheter! Så skönt att ni fick tag i honom. Här var det oväder inatt då tänkte jag på Robinson och alla andra hemlösa katter….Ledsen

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Onikan
0

Duktiga lille kissen!
Inte en enda olycka utanför kattlådan hitills! Bajsat och kissat minsann och inatt har han nog utforskat hela badrummet för det fanns kattsand-spår överallt, tom på handfat och högst upp på toastolen ;)

Nu ligger han i transportburen, har krafsat bort handduken och ligger på tidningen jag hade i botten och morrar lite lätt när man sticker fram huvudet, men tystnar sen. Har bara ätit några få torrisar under natten, blev nog rätt mätt efter storportionen han satte i sig på kvällen ;)

Min vän kommer hit strax så ska vi ge honom lite burkmat till frukost, hoppas han vågar sig ut ur buren då!

Onikan
0

Alexej - fick du mitt pm igår kväll? Sidan bråkade lite då, så jag vet inte om det kom fram?

Jaaa, det var tur att han slapp vara ute denna natten som var och många kalla nätter framöver :) Jag kan inte riktigt fatta att vi har fått tag på honom, äntligen.

essut
0

Ska han kastreras innan han åker till Alexej? Tänkte om vi skulle bidra med lite pengar??

kattlover
0

En sån fin liten gubbe!   Vad underbart att han har fått komma in i värmen och att det går så bra.  Han visste nog att det skulle bli oväder den lille och då var det dags att låta sig fångas in. Skönt!

Simson
0

#26 Fantastiskt att han är så nyfiken och vågar sig ut på så många små äventyr redan…toastol, handfat mm. Bådar gott inför framtiden! Fortsätt lägga in fler bilder. Det vore kul att se hur det går för honom.

Att han går så duktigt på lådan måste väl visa att han en gång haft ett hem. Med tanke på att han ej är panikslagen heller.

Självklart är vi med och samlar in till kastreringen…många bäckar små…

Alexej
0

Ja, det skulle vara bra om han är kastrerad innan han kommer. Golfplatskatten har fått rejäjlt stryck här för några dagar av min bamsekatt Rasmus efter att Bulle angrepp en av honorna (Naquita) igen. Sedan dess har Bulle lugnat ner sig betydligt och Rasmus går omkring här som värsta översittare.

Det är inte lätt att få så olika katter att trivas eller samsas ihop. Och nu är det 3 av katterna som har börjat att kissa och bajsa inne. Golfplatskatten och en KKShona som fattar inte kattluckan-hade hela sommaren bara ett öppet hål där och Naquita som har blivit rädd för golvplatskatten sedan hans sista angrepp. Han har blivit jättesnällt nu sedan han fick stryck men med Naquita måste jag börja vid 0 igen.

Onikan, kan du inte pma ditt kontonummer till alla som vill bidra till kastreringen? Jag är så klart också med!

Jag fick pm, tack!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

JosephineF
0

Alexej, du är verkligen en klippa för de här katterna. Helt otroligt..

Onikan
0

Men gud vad fantastiska ni är!!
Ett litet bidrag vore guld värt för själv är jag tyvärr arbetslös just nu och min vän är fattig student =/ Vad godhjärtade ni är på detta forum, helt fantastiskt!!

för visst vore det nog bäst om han är kastrerad när han kommer upp till Alexej, han kan bo i mitt badrum under tiden!

Ska ringa runt djursjukhusen här och kolla vad det kostar. Vore ju fint att få öron, tänder osv kollade också när han ändå är sövd.

Ni som känner att ni vill och kan bidra med en liten slant kan skicka ett PM till mig så kan ni ju få mitt kontonr när jag kollat upp vad det kommer kosta!

*rörd*

Alexej
0

Djursjukhus brukar ta betalt för inredningen…Men kollar också vanliga veterinärer och distriktsveterinären. Brukar vara mycket billigare.

Onikan
0

Okej, men hur gör man med kastrering om det är distriksveterinär eller dylikt, nu när kissen är så rädd?

Vi ringde läckeby djursjukhus här utanför stan som är vana vid skyggisar och de tar 460 kr för en hankattkastration… Vi bokade en tid preliminärt, men går ju förstås att avboka om det behövs.

Tror du man kan komma ännu billigare undan än så?

Simson
0

Är de vana vid skyggisar är det väl nästan värt en krona mer??

essut
0

Det var ett bra pris tycker jag. Bra oxå att djursjukhuset är van vid skyggisar. Kom ihåg att öronmärka och vaccinera honom på samma gång. Det kanske blir ett större belopp men det får vi ta.

yavannaKementari
0

#31 Har lilla kanelbullen åkt på stryk? Stackars liten (L) Fast de låter som han kan ha behövt det:D Busebullen, hoppas han förblir snäll som ett lamm :)

#35 Det tycker jag är ett rimligt pris, absolut. Brukar vara mkt dyrare på djursjukhus rent generellt.

Onikan
0

Simson - jag var på detta djursjukhuset med min f.d. skyggis för 4 år sedan när hon skulle kastreras och jag tyckte att de skötte det jättebra! Talade också om på telefon nu hur hela situationen var och fick ett jättebra bemötande, hon skrev in att han är hittekatt och rädd så vet veterinären det innan.

kattlover
0

Tycker absolut att ni ska åka dit med lille Robinson, men säger som essut att passa på att vaccinera och öronmärka samtidigt. När ska ni dit?

Onikan
0

kattlover - vi ska dit på onsdag morgon. Ja om det går ekonomiskt vore det ju guld att vaccinera och id-märka också.

Vet inte vad det kostar riktigt, blev bortskämd med att min kompis vaccinerade mina 2 katter här med lite vaccin hon hade kvar hemma, men nu har hon inget jobb (läser slutet på veterinärutbildningen) och inget mer vaccin hemma tror jag :(

Onikan
0

Robinson tycker om sin starkt rosa nya lya ;)

Han ligger därinne och vill inte gå ut när vi är i badrummet, trots att vi lockade med ett fat med burkmat 3 dm utanför.

Men när vi gått ut och kikade in genom nyckelhålet lite senare var all maten borta och han tassade runt i badrummet.
Nu ligger han dock i sin lya igen. Handdukar är för töntar, det är DN som gäller, bästa madrassen som finns :)

Han jamar en massa, låter inte som om han vet vad han vill säga, låter som den höga ton katter kan ta innan de börjar morra, men det kommer inget annat än höga jamtoner. När vi är nära. Han är nog trött och vet inte vad han ska tro.

Sötnosen.

Onikan
0

Alldeles nytaget foto, händer är inte så läskiga iaf….

helenaroth
0

Jag bidrar med en slant till kastrering och ev annan vet.vård.

Du får PM

JosephineF
0

Onikan, högerklicka på bilden när du öppnat den och kopiera den, inte adressen till den. Klistra in i inlägget och spara så hamnar den i texten.

Onikan
0

Ni är mer fantastiska än ord kan beskriva!! Jag är tårögd!
Det är otroligt vad djurvänner kan göra tillsammans, för utan ert stöd och utan Hanna hade jag aldrig fixat detta. Nu var det ju Hannas förtjänst att jag fick vara med och hjälpa Robinson, men ni förstår kanske hur jag menar, man är starkare tillsammans!

Tack rara Helenaroth! (å alla ni andra!)

Onikan
0

Jossan -haha NU fattade jag! *pust* Tack! Alexej har också försökt hjälpa mig och förklara men först nu föll poletten ner hehe. Ska bara lägga det på minnet också ;)

JosephineF
0

Skrattande

essut
0

Om man gör allting på en gång så brukar man få ett bra pris. Ring och hör hur mycket det skulle kosta för allt.

Imasy
0

Onikan- Pm:a mig ditt konto nr, så sätter jag in en pytteliten slant. Sitter själv i samma situation som du, men det är väl klart att lille gosinge ska ha vård, det är han verkligen värd efter allt han stått ut med.

Sidentass
0

guuuuud så underbart..helt fantastiskt jobbat tjejen!!! Är så glad för såväl din som för kisses skull…han påminner om den allra första hittekatten som jag tog hand om…han hette Felix..

Hoppas nu du får en riktigt skön helg efter ett gediget arbete!!

evamojje
0

Helt fantastiskt gör stora tassvågen här hemma och ska självklart bidra med en slant när lönen kommer ..

Bra jobbat Skrattande Tassar i massor från Mojje Busan Björne Kisen och matte Eva

Skicka ett sms med texten Katthem 25 eller Katthem 50 till nr 72970 så skänker du Stockholms Katthem motsvarande belopp.

majvi
0

Det här är väl ännu ett bevis för att det inte går att se om det är en utefödd katt ,eller om det är en katt som en gång haft ett hem men sen behandlats illa av människor  så länge de är ute.

För jag tror inte att denna katt är född ute.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Imasy
0

Håller med föregående talare, han verkar inte alls vara ute-född, tycker han ser alltför cool ut. Tycker det nästan ser ut som att han faktiskt njuter av att bli ompysslad Kyss

Hawknestgrove
0

JAg vill också hjälpa lite med en liten slant……Så glad jag blir!PM:A

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

storAnnette
0

Jag är med,har PM:at dig!

Ankie
0

Underbart, vad glad jag blir och vad ni är snälla som så tålmodigt väntade ut kissen.Glad Envishet lönar sig ibland.

Hawknestgrove
0

Som sagt, PMa mig, så jag kan sätta in en liten peng nästa vecka!

Engla
0

Bra jobbat! Han är jättefin! Liknar en katt som heter Sickan på Katthemmet Kompis! Skrattande

/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

Onikan
0

Oj vad ni är fantastiska!!!!!!

Jag har tokglada nyheter hörni, så håll i er i Idolsofforna!

Bilden får tala åt mig…..

kattassen
0

Å jösses amalia! Det var minsann ett stort steg i rätt riktningSkrattande

Onikan
0

ROBINSON är en kelgris!! FörvånadFörvånad

Onikan
0

Det är knappt jag tror det är sant………

Onikan
0

återkommer med mer info i Idolpausen ;)

TACK till min älskade sambo som poff fick fram tamkatten i Robinson!!

Simson
0

Helt otroligt vad fort han blommat upp!!

JosephineF
0

Oh my!! Förvånad

Simson
0

Det är så att tanken slår en…har ni fångat rätt katt?! Flört

Onikan
0

Jösses, jag tror vi är kära ;)

Onikan
0

Simson -hehe ja det undrade jag med nästan!! ;)

Måste berätta för er alla;
Jag var i stallet under e.m. när min sambo kom hem, sedan åkte jag bort till mina föräldrar för att hämta avmaskningsmedel till Robinson. Då får jag ett MMS från sambon där kissen är UTE ur transportburen och äter mat nära min sambo!! ojoj tänkte jag, vilket framsteg, för hela dagen har han vägrat lämna transportburen.

Då får jag ett till MMS där sambon sitter på golvet intill katten och KLAPPAR honom! Jösses går han att klappa?!! svarade jag.

Då kommer MMS nr 3, då har min kära sambo Robinson I KNÄET!!!! Förvånad Då fick jag bråttom hem kan jag lova!!

Då var det så här, sambon hade gått in för att ge honom mat, katten fräste som sjutton och gömde sig i transportburen. Sambon satte sig sonika framför buren i 20 minuter och sen gick kissen ut, nosade lite på ett finger och VIPS började kela!!

Helt otroligt!
Vilken katt.

Nu ikväll har han även kelat med mig, Hanna och hennes sambo. Ibland fräser han först när man kommer in, för att strax kasta sig emot handen för att kela. Han är gosigare än de flesta katter jag mött! jösses.

Onikan
0

Det är så att man kan börja gråta vid tanken på att en så här kelen, tam, kärleksfull och fin katt har levt ett hårt uteliv i minst många månader, och varit så rädd att han inte vågat gå närmare än 20 meter ifrån en människa Ledsen 

Ingen öronmärkning, inte kastrerad och JA, han är en han ;)

Alexej
0

Det är fantastisk kul att läsa! Men kanske bra att kolla gamla sökesannonser och att sätta bild av honom i olika kattforum eller KKS. Kanske finns ändå någon som saknar honom!

Onikan
0

Hej Alexej!
Ja det får vi nog allt göra. Han är dock inte öronmärkt och inte kastrerad, men man vet ju aldrig.

Oj vad han har charmat oss redan!!! *kär*

Vet du vart man kan hitta Bortsprungna-annonser på nätet?

Onikan
0

goooooosig

Onikan
0

Kolla här, han har så skumma morrhår på ena sidan, det ser ut som om de är avklippta?!

johnnys girl
0

Men det är så roligt att läsa. Jag tyckte ju utifrån bilderna och din beskrivning av hans reaktioner i går att det inte lät som om att han var en äkta skyggis.Mmen att det skulle gå så här fort kunde jag inte ana. Jättekul! Bered er på att umgås med ett stycke katt de närmaste dagarna. Han har nog ett uppdämt kärleksbehov nu. Så det blir till att gosa på.

Liten kille..jag blir alldeles varm om hjärtat när jag ser bilderna.

Ständig uppassare till griniga Luffar´n, Snygga Smilla, Busiga Mina, Skygga Tingeling, Charmören Flea och hunken Roffe.

Onikan
0

johnnys girl - ja det minns jag att du skrev! Helt overkligt vilken utveckling detta fått, jag kan knappt tro det själv. Roligt att du trodde på honom redan igår, har du ett sjätte sinne? ;)

Jaaa, jag önskar jag kunde släppa ut honom i hela lägenheten för han hade nog gärna velat ligga i soffan och mysa men det går inte, så man känner sig bra elak att stänga in goskillen på toa… Men dels är han ju okastrerad (å mina flickor inte kastrerade ännu, var tänkt göras i feb för vi vill ha den ena lite tamare först och de är ju innekatter därav ingen brådska) och dels har han några kala konstiga fläckar på svansen, och det rycker till i pälsen ibland så jag är lite orolig han ska ha nån ohyra, å så har han faktiskt gått å småskvätt lite i badrummet, kissade en pyttefläck på min tröja när jag satt ner och han gosade runt mig…

Om du blev varm i hjärtat av de bilderna måste jag visa dig en favoritbild vi tog nyss!!

Alexej
0

http://www.kks.nu/ Efterlysningar

http://www.animalrescue.se/efterlyst.php?djurtyp=1

http://www.djurhemmet.nu/

http://www.katthemmetkompis.se/

http://www.katthemmet.info.se/

Kanske skicka bilden till dessa länkar under upphittad eller i gästboken?

Jag har kollad en massa efterlystbilder men inte hittat något.

Kanske ändå sätter in en annons i tidningen typ svart-vit hane upphittad…

Lena
0

#76 Vilken härlig bild! Tala om att kissen är lycklig nu!

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

johnnys girl
0

Onikan Definitvt inget sjätte sinne, Skrattandedäremot många års erfarenhet av infångning och av skyggisar.

Underbar bild på tvättaskinen.

Misan
0

Å vad underbart att höra att han är inne, en liten Zorro i repris.

Grattis till er båda

Lisa

karins
0

Vad glad jag blir av detta :-)  Så mysigt härliga bilder!

Onikan
0

Tack, vad underbara ni är!!

Varning för äckel;

Kollade vid rumpan på honom imorse och då var det en mask på väg ut!! yäck och usch. Så jag gick genast och riggade en tallrik med avmaskningstablett och potatismos. Han har säkert magen full med mask :( Men hörni vad händer nu? kommer all mask ut i lådan när han bajsar eller? död, levande? Vi tvättar mocka-spaden noga efter vi mockat hos honom, men vi har bara en spade så den använder ju ju även i våra flickors låda. Smittorisk?

Stackars Robinson :(

anebit
0

Men en sån goskille. Stackarn som gått ute så länge och farit illa utan kärlek……..  Men nu får han ta igen det dubbelt upp…..Glad

Blääää det där med masken!  Tror att masken dör av medlet…..

Onikan
0

Nu har han ätit upp sin avmaskningstablett (ihop med lite potatismos och lite burkmat) och faktiskt fått ett litet bad!
Han jamade och jamade och stretade lite, men gud så snäll katt jämfört med alla andra katter jag badat genom åren.
Han var så urbota smutsig och fet i pälsen så vi ville få bort det värsta iaf. VILKEN KATT! Han förvånar mig ständigt, så snäll, så godtrogen trots sin bakgrund, han litar på oss!

Min kära sambo som var lite ifrågasättande innan till att låna ut badrummet till en vildingkatt är totalt förälskad, han tillbringar mer tid med Robinson än mig… Å Robinson bara älskar honom.

Ja, vilken katt!
Han har ett stort hjärta.

vanessa
0

Blir så glad i hjärteroten av att läsa detta. Han verkar i mina ögon vara en katt som levt ute ett bra tag, men varit tamkatt. Han kommer framöver att vara lite oroad av höga, plötsliga ljud som smällar i dörrar och så. Men detta är så härligt att läsa.

Har missat tråden efter infångandet, så jag har läst allt nu och tänkte skriva att han varit tamkatt, men så löste sig det genom din sambo. Härligt. Snacka om att han är tacksam. Varit med om det tidigare, och bättre vän kan man inte få. Även om det är så att han ska flytta. Om du nu klarar av att släppa honom :-).

Priset på kastrering lät väldigt bra, med id-märkning och vaccination så blir det högre. Men är värt det. Blir varm i hela hjärtat av att läsa det här. Mys. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Onikan
0

**
vanessa -**åh tack för dina fina ord! jag är faktiskt tårögd.
Det känns fortfarande så overkligt, att gospojken på min toalett är samma katt som var livrädd på ön.. Vart har han sovit? Vart har han hållt till om dagarna? Vad har han ätit? Vad har folk (eller deras hundar? många som går med sina hundar där och de kanske jagat honom?) gjort emot honom därute eftersom han var så rädd? Hur länge har han varit där? Ja minst 2 månader vet vi ju, säkert ännu längre. Jag tippar minst ett halvår.

Du har rätt, höga ljud eller oväntade saker är lite läskiga, eller när han sovit djupt och man kommer in lite häftigt genom dörren, då kan han fräsa med öppen mun tills man brjar klappa honom, då kommer han ihåg att vi inte var farliga.

Nyss, innan hans bad, låg han uppe på tvättmaskinen på sin fleecefilt och jag klappade honom lite lutad över. Han la sig på rygg lite lutad emot mitt bröst och blundade, spann och njöt medans jag kliade honom på magen, mellan frambenen och under hakan! Kärlek!

Åh du har varit med om detta förr?
Jag har genom åren köpt 3 katter från KKS som haft knasiga ägare och tagit in en skyggis från ett stall, men Robinson är speciell. Att vända så totalt på ett dygn! Det känns som ett mirakel. Ja hur ska vi kunna skiljas åt från honom? ;) Vi får se hur allt artar sig, hans bästa kommer först.

JosephineF
0

Man får kärlek i hjärtat av denna tråd.. Jag blir så glaaaaaaaad för Robinson! Inatt fick dundermys av min Sigrid och då tänkte jag på lille Robinson =) Jag har pratat om denna katt konstant sedan han fångades =) Halva Sundsvall vet nog om att Robinson bor i ett badrum numera! Jag tror jag ska starta en Robinson Fan Club *fniss*

Mer bilder!! =)

Alexej
0

Ni får gärna behålla honom, för mig finns alltid någon katt…

Men kan du pma mig ditt kontonummer?

Onikan
0

Alexej - vad rar du är!!
Vill ju inte ta "din" katt ifrån dig :) men om våra två oroliga, svartsjuka flickor accepterar hans närvaro (efter vet-besöket) och han verkar kunna bo i lgh utan utegångsmöjlighet kanske han kan stanna, men är flickorna sura och han vill få gå ut kanske han kan få bo hos dig? Låter det som en bra deal?
Förstår ju om du ställt in dig på att bli Robinsonmatte annars och börjat längta! Det viktigaste är att han har det bra! å ditt hem låter som drömmen, absolut.

Han är säkert glad vad han än får, men kattkompisar tror jag inte är nåt problem för han är så nyfiken på våra katter, när han sett nån skymt av dem när vi öppnat dörren för att gå in, eller när de jamat till varandra.

Kan det inte vara onsdag nu?! :P

Alexej
0

Jag har 8 speciella katter, så jag länktar inte precis efter en ny katt. Men kan alltid ställa upp till den omtalade 9onde katten…:)

kattlover
0

Åh, vad underbart att Robinson visade sig vara en goskille. Han har fullt upp att visa sin tacksamhet mot er nu.  Vad glad jag blir!

Simson
0

Vilken underbar bild på Robinsson på tvättmaskinen!! Snacka om att han mår bra!! Vad härliga ni är du och din sambo! Det kommer att bli en välmående kattkarl av Robinsson. Det syns. Jag tror det kommer att bli svårt att skiljas från en som har givit sitt förtroende så totalt. Tror sambon vill ha han kvar nu när han märker vad bra arbete han gjort med att få Robinsson trygg. Kärlek är aldrig fel.

Att skaff en tredje katt är det bästa jag gjort. Då finns det alltid en kompis som är pigg på något bus. "Har man dängt upp en så kan man dänga upp en till", hälsar Julian, som just somnat efter att ha dängt upp först Atos och sedan Indy! Flört

Ett fortsatt Lycka till med denna succéhistoria.

Onikan
0

Det är säkert ingen som är inne här och läser vid denna tid en lördagkväll men jag måste bara berätta, är helt överfylld av känslor inuti just nu… Har mysig hemmakväll med vin och en god film ikväll men för kanske en halvtimme -en timme sen gick jag in på toaletten för ett snabbt toabesök, men fastnade.

Robinson hoppade ner från sin standard-sovplats på fleecefilten uppe på tvättmaskinen för han ville så gärna gosa. Jag satte mig ner på golvet med ryggen emot väggen och benen rakt ut längs golvet. Då hoppar han upp i mitt knä, lägger sig ner, spinner och njuter av att bli klappad. Snurrar och lägger sig på rygg med magen i vädret och har nu huvudet uppe i min famn, liksom på min arm och resten av kroppen lååååång och utsträckt längs med mina ben, totalt upp å nedvänd :)

Så somnade han… Med magen i vädret, med min arm om hans kropp och efter att ha legat där uppåner och sett mig djupt i ögonen en lång stund. Han somnade med min hand på hans hjärta och sov djupt i säkert en halvtimme. Så djupt att han började drömma och rycka i kroppen i drömmen.

Helt underbar!
Jag satt där och blev överväldigad av känslor, en stark vilja att ta hand om och skydda denna lilla varelse som utlämnat sig så totalt åt mig, ge honom all kärlek i världen.

Oj vad mäktigt.
Tyvärr inget foto på det :(

JosephineF
0

Lite svårt att fota det kanske, sittandes på golvet med katten i famnen =) Låter alldeles underbart dock! Låter nästan som om han bestämt sig för att flirta in sig hos er? ;)

Och jo - vi utan liv sitter här jämt! Japp..

karins
0

Vad härligt det låter! Att han somnade i din famn…mysigtFlört

solweig
0

jag blev alldeles tårögd, när jag läste vad du skrivit. det måste ju vara helt underbart det du fick vara med om. jag längtar tills jag får krama lasse. än så länge får jag bara gosa med murre. krama robinson från oss.

Alexej
0

Varför kan inte fler katter uppleva en sån underbar räddning? Ingen katt har bett om att bli född till ett liv i eländet….Gråter

Kittekatten
0

#93 Skrattande Såå härligt, förstår att du blev sittandes, svävande på små moln. Visst är det en häftig känsla när man upplever att en skygg katt ger en totalt förtroende. Har bara upplevt det på kattungar, måste vara trippel glädje med en vuxen katt som har hunnit skaffa sig ganska tungt bagage. Jag bara sitter och ler, ger må-bra-känsla bara att läsa om det.

anebit
0

#93  Så underbart det låter, tårarna rinner sakta  ner för kinderna av glädje ……… En sån skön känsla att han är så förtroendefull  att han somnade i din famn….. Jag är så glad att du har honom inne i värmen……….. förstår att du inte kunde gå tillbaks till filmen

Imasy
0

en liten påminnelse bara. du skrev att dina honor var okastrerade. pojkar kan ju göra bebis iaf upp till en månad efter kastreringen, iaff du inte visste. Flört

JosephineF
0

#100 WHAT!?!?!? Förvånad

Imasy
0

Förresten, ska han inte få vara kvar hos er, myspruppen? Oskyldig

Imasy
0

-Jossan-, japp det är sant Flört ca 3 veckor efter att jag kastrerat min hane, prarade han min löpande hona. Ingen fara på taket tänkte jag, han är ju kastrerad. Hoppsan sa, så började mammans mage att växa, och ut ploppade det ut bebisar efter en tid.

Kollade upp hur detta var möjligt, ocg både veterinär och olika uppfödare säger att de kan göra bebis i upp till en månad efter kastreringen, vilket låter ganbska vettigt, då det var det som hände för mig. Inte vet jag om han passade på att lagra något i nån hemlig kanal där inne för att kunna hämnas för boll klippningen.Räcka ut tungan

Onikan
0

Imasy - WHAT???! oj…. men jösses! Nu får iofs mina honor p-piller för att inte löpa (de var tokiga!) tills de ska kastreras, men jag litar inte helt på p-piller… Får nog diskutera detta noga med veterinären innan vi vågar släppa ihop! Men tack för att du skrev det, bra att veta!

Vi har ju bestämt att kastrera flickorna efter jul eftersom lilltjejen är så blyg och gillar inte att bli lyft, så vi tränar varje dag med henne och det går verkligen framåt, men vi vill ha henne mkt mer trygg innan vi går dit och tills nu har vi ju inte sett någon som helst brådska med det… å nu går det verkligen inte ekonomiskt sett. Oj, oj, men gud vad dumt.

De är så känsliga de här flickorna, helt otroligt känsliga. När vi har gäster eller bara nån kommer över en stund är katterna helt annorlunda, blygare, återhållsamma, håller sig undan och kan skygga iväg om de luktar på en människa som luktar nytt…
Det är som att när de blir osäkra faller de tillbaka in i det apatiska tillstånd de hade när de bodde 4 katter på en liten toalett i ett år :( och till och från blir de sådana nu när Robinson är på toaletten. Äldsta flickan som är tokgosig beter sig som att hon är rädd att hon ska bli utkastad igen, eftersom hon inte får 100% av vår uppmärksamhet just nu och ser stundtals osäker ut. Men idag och igårkväll har hon mer varit sig själv, gosat och sovit hos mig.

Lilltjejen den blyga kissade i sängen i går kväll :(
Vi hade problem med kissolyckor första veckorna efter vi köpt dem, för de var så osäkra, chockade och började löpa. Sedan dess har det varit toppenbra i flera månader, inte en tendens till olycka övht.
Idag är hon dock lite mer sig själv, leker på golvet nu, men det vore ju bra om man kunde släppa ihop dem efter kastrationen för att se om det funkar ihop med Robinson, för jag tror det gör dem mer stressade att det finns en katt därinne bakom dörren, men de får inte se honom?!

Men nu blir jag ju osäker… kattungar vill jag inte ha.

Onikan
0

förresten har jag tagit massa nya härliga bilder på Robinson, kommer strax ;) Han är INTE lätt att fota för han tycker att man ska gosas istället!

Onikan
0

Igår fick herrn ett välbehövligt bad, dock ett snabb-bad och ingen nogrann tvätt in mellan tår och andra veck ;) men dock lite schampo och ljumt vatten genom pälsen.

Så här mycket jobb får man då!!

Onikan
0

Ibland när man busar och blir killad på magen kan man se så här sötrolig ut ;)

De här smutsiga, trötta tassarna behöver inte frysa något mer :)

Onikan
0

Nu blir det bildbomb, ni med modem får ha överseende med mig Generad

Herr Robinson, eller Snuffe som min sambo envisas med att kalla honom, har fått modella lite idag, det är svårt att fånga hans rätta Jag på bild, men den här bilden kommer iaf i närheten…

Onikan
0

Sötnosen…..

Pelusa
0

Onikan…. tror missen har adopterat er, for life!
Han kommer hur som helst aldrig att glömma er - och fortsätta tacka er så länge han lever.

/Pelusa *som har en mysig bedmate som en gång i tiden var en avlivningshotad, utefödd vildis*

Alexej
0

Onikan, med p-piller borde det inte kunna händer något! Underbara bilder!

JosephineF
0

Ja, det där med bebbar efter kastrering har jag aldrig hört! Jisses, det måste vi informera om!

En fråga Onikan - nu vet inte jag hur det fungerar med riktigt förvildade katter så, men kan dom inte bli tryggare efter kastrering? Att dom slipper en massa rusande hormoner i kroppen.. Iofs går dom på p-piller så är det ju en annan sak..

Sedan - vore det inte ett klockrent fall för Billystiftelsen detta med kastreringen av Onikans två kattöser? Ni som är med i stiftelsen?

Mary-kate
0

Hur mycket kostar det att kastrera honkatter??

Kan du ta reda på det??

Onikan
0

Måste bara visa er ett par bilder Hanna tog ute där Robinson bodde…. det är i skymning så de är lite mörka men illustrerar lite hur rysligt det är där ute….

Ledsen

Jag sätter ut mat i fällan…

Onikan
0

Mary-kate - nu har jag iofs redan PMat dig, men om nån annan är nyfiken, här i krokarna kostar det ca mellan 840-900 kr att kastrera honkatter, vad kostar det i andra delar av landet??

Jossan - jo det har jag också hört talas om. Våra flickor kommer säkert bli lite tryggare efter de är kastrerade kan jag tro, men hm ja nu utlämnar jag mig men rent krasst var det så att vi hade lagt undan pengar till flickornas kastration men när katterna var nya här kissade de sönder saker för över 3000 kr, bla en stor bäddmadrass, så efter att vi fått p-piller, provat och det funkade bra, och veterinären tyckte vi skulle vänta tills lillan var lite tamare, tog vi sparpengarna till ny madrass istället. Men ja, dålig tajming med arbetslösheten, men jag får nog snart jobb så det löser sig, herregud ni har hjälpt till tillräckligt!!! Det känns fantastiskt att "främmande människor" vill hjälpa oss få Robinson till veterinären, jag trodde inte sånt kunde ske! Otroligt! *bockar djupt*

Onikan
0

Men Pelusa… försöker du få mig att gråta? ;) Vilka fina ord, herregud, jag är glad bara han får leva ett gott liv nu resten av hans tid. Är det hos oss blir vi tokglada men behöver han något annat, kommer jag glädjas åt att ha kunnat hjälpa honom dit istället och att han får vad han behöver!

Jag har faktiskt en grabb redan som är lite lik Robinson, han heter Zeus. En innekatt från KKS som vid 1,5 år ålder kom på att han behövde ut, han är (ursäkta uttrycket) lika full av energi som DAMP-barn, det räckte bara inte att bo inne. Så han bor nu hos mina föräldrar som har villa intill skogen, för hans skull. Jag saknar honom jättemycket trots att det gått ett par år, men sätter hans välmående först. Här kan han inte gå ut. Så om det krävs kommer jag med glädje släppa Robinson också, för det viktigaste är att HAN är lycklig. Usch det är jobbigt att älska djur…. ;)

Måste ju passa på å visa 2 bilder på Zeus, mitt hjärtas kung!
Ursäkta att det är helt OT Generad (utanför ämnet)

JosephineF
0

Onikan - på de här sajten klappar samtliga hjärtan unisont för katterna. Därför är det många som vill öppna sin plånbok och hjälpa till. Det finns många sätt att visa sitt engagemang och det är bara ett av dom. Personligen har jag oftast bara råd att skicka iväg en femtiolapp, men tio stycken a 50:- blir nästan en kastrering! Jag ställer upp som jourhem åt mitt lokala djurhem, det är vad jag kan bidra med. En del kuskar land och rike runt för att hjälpa till, en del virkar kattleksaker med mynta för KKS, åter andra informerar om kattens status. Vi har ett valspråk här - ingen kan göra allt men alla kan göra något - och det tycker jag sammanfattar det här forumets stora hjärta.

När sedan någon blir så tacksam som du gör det bara engagemanget än större härifrån! Jag tror jag pratar för oss alla här när jag säger att vi är enormt tacksamma och glada över hjälteinsatsen med Robinson. Både vad gäller dig, Hanna och de "karlar" ni fått ha med i mörkret! Den här tråden är nog vad vi alla behövde efter höstens mödor - och då menar jag inte för mig, utan för alla eldstjälar på katthemmen runt om som kämpar så hårt med att rädda katter!

Så njut av gemenskapen =)

Simson
0

Jossan satte pränt på precis allt jag känner!

JosephineF
0

Men vilken tur då Simson! Nu slapp du knappa tangent =)

kattassen
0

Här är en till som instämmer i -Jossan-s "kör" ovan!

Det är så mycket man vill hjälpa till med men man kan inte göra allt. Därför känns det så skönt att man någon gång kan ställa upp med något - , "ett badrum", en peng, en biltur, en annonsering eller vad det nu kan vara.

Simson
0

Du är min talesman, Jossan. Det hade inte blivit hälften så snyggt sagt annars! =)

JosephineF
0

Jossan - talesman. Mmm.. Låter bra! Det köper jag! =)

RoseM
0

Men gud vilken SOLSKENShistoria! Har missat den här tråden.

Vilken skillnad på katt på den första bilden och den sista bilden! Ståtlig har han blivit! Helt underbart!:D:D

<333

Onikan
0

Jossan - nu sitter jag här och ser knappt vad jag skriver för ögonen helt tårfyllda! Generad 
Tack för dina ord, de gick rakt in i hjärtat och samtidigt är jag så glad att jag hittade detta forum med människor som mig, som önskar man kunde rädda ALLA katter, inser att ingen kan göra allt och här visar ni mig hur jag rätt kan kanalisera min stora vilja att hjälpa, genom att tillsammans med andra begränsade kattvänner bli en stor stark kraft. Det är otroligt.
Å insikten att bara för att man inte kan öppna sitt hem för en hemlös katt finns det så otroligt många fler sätt att hjälpa på, det inspirerar och glädjer mig enormt. Då behöver jag inte känna frustration mer, jag kan försöka vara transporthjälp när jag är ute och åker, sy kattleksaker, skänka en peng ibland, eller något annat, för det finns ju så många fler sätt att göra en skillnad på, än just som hem åt en katt, man kan ju inte ha hur många katter som helst Oskyldig

Jag blir väldigt glad om vårt kämpande för Robinson kan ge andra glädje och värme i brrrr höst(vinter?)kylan, speciellt de som kämpar i motvind och ser mycket elände.
För alla de hundratusentals katter som är hemlösa precis just nu är inte en katt mindre så stor skillnad, men för DEN katten gör det en enorm och livsavgörande skillnad. Så måste man nog försöka tänka.

Tack snälla du!!! *rörd*
(ps: Tack Simson & Kattassen för att ni höll med Cool )

Onikan
0

**Och ett STORT tack till er som redan donerat pengar!
**Jag ska sammanställa det på tisdag så ni får se hur mycket vi fick ihop!

OBS!
Jag vill precis lika mycket och från mitt hjärta tacka alla som inte kunnat skänka en slant men tagit sig tid att skriva i tråden, bry sig och peppa oss. Pengar gör fysiska saker möjliga men mental styrka ger kämparkraften. Den är minst lika viktig. Det gör mig så glad att folk vill höra, orkar kolla på alla mina bilder ;) bryr sig, vill följa den här herrns öde. För han ÄR speciell. oh ja. Och säkert här för att lära oss både det och det andra…

TACK ALLA!
Fortsätt gärna skriva om ni har ork ;)
Jag är så glad att jag gärna bubblar mer om herrn :p

Onikan
0

*host host*

För att ingen ska glömma bort hur han ser ut slänger jag in ett par bilder till på lille Robinson! Oskyldig

kattassen
0

Ah det är en sådan bildskön herre. Ett riktigt porträtt ju!Kyss

JosephineF
0

Ja, han är verkligen ursnygg!

Onikan
0

hihi han har en konstig skönhet! När jag första gången såg honom var det mest två stooora kinder och en toklång näsa, men den var nog lite svullen då för han såg lite rolig ut.
Han gör sig fint på bild -när han sitter still! Gosa är ju mycket bättre! Önskar att jag kunde fånga hans djupa ögon bättre, när de riktigt ser in i mig, in i själen. De är både sorgliga, hoppingivande och otroligt intressanta.

Du må tro att det smärtar i hjärtat att gå ut från badrummet, för numera blir han så ledsen när man går efter en kelstund att han sitter vid dörren och jamar högt, sorgset och beklagande Gråter
Det känns lååångt till onsdag..

Han har en så härlig grej han gör.
När man har honom i knäet, eller sitter på huk vid tvättmaskinen och klappar honom när han ligger där, så sträcker han ut ena frambenet och klappar oss på kinden! Förvånad Alltså en riktig, liten försiktig klapp med tramdynedelen utav tassen på kinden, både på mig och sambon, hänt flera ggr. Liksom verkligen sträääcker ena frambenet för att nå, klappar sin fina tassklappsmekning på kinden och tar sedan tillbaka tassen igen. Tyvärr inte fångat det på bild. Man blir helt paff och hjärtat klappar till. Jag har aldrig sett en katt göra så, det känns så.. mänskligt.

Jenna-Gun
0

Han är bara sååååååååååå

stilig Robinson

Nospuss Jenna

JosephineF
0

Onikan, det är lika bra du inser att han valt er! =) Det är som min Grynet, hon pistolhotade mig så jag var tvungen att låta henne stanna.. Vi tvåbenta har inte mycket att säga till om, och det är ju högst tydligt att Robinsson satt in stora charmoffensiven på er! =)

Lillgrynet som bebbe med lilla bebbemagen.. Saknar den magen idag! =)

Onikan
0

Naw så söt Grynet är Jossan!!
hehe ja gissa om vi hoppas med stora H på att flickorna här hemma ska gilla honom lika mycket som vi gör. Han får försöka charma dem också sen ;) Ja men det känns ju verkligen som du beskriver, att han försöker bevisa för oss att vi ska vilja ha honom.
Sambon är förälskad, haha sedan Robinson kom ut och gosade med sambon i fredags har jag inte behövt mocka en enda kattlåda en enda gång! ;) Sambon sköter Robinson med stor omsorg och när han ändå mockar där, tar han flickornas lådor också. Han gick med Robinson i famnen ett varv i lägenheten idag för att "visa honom runt" men utan att få nosa på tjejerna förstås.

Är dock himla orolig för hans svans. Försökt titta nogrannare på den men det gillar han inte riktigt. Det ser inte i mina ögon ut som avskavd päls, är så rädd att det ska vara ringorm. För hur noga vi än försöker vara så är det omöjligt utan handsprit hemma och byta kläder hela tiden, att inte sprida en smitta. Fan, försökt vara så noga. Hoppas, hoppas det inte är något allvarligt…

Han har också nåt som läcker Oskyldig
Vet inte om det är snoppen eller rumpan, men en liten droppe bildas "där bak" lite ibland och man får en droppe nånting på byxorna ibland.. skumt.

Hur gammal är din Grynet nu, eller hon kanske är lika liten och söt än?

Jenna-Gun
0

Men ni skulle väl till vet snart eller har jag fattat fel.

Då får vet titta på svansen oxå

Jenna

Onikan
0

Jenna -jadå, på onsdag morgon ska vi dit!

Javisst, ska be dem titta på svansen då, titta på allt de bara kan undersöka på katten ;) Hoppas det inte är ringorm eller nåt smittsamt.

Tack, ska hälsa herrn komplimangerna, då blir han nog stolt! :)

Nu får han precis fisk-kvällsmat utav min kära sambo så nu måste jag gå och se honom mumsa!

JosephineF
0

Grynet är runt sex månader nu! För 1½ månad sedan såg hon ut såhär: (ska försöka lägga in nåt nytt kort i morgon)

Alexej
0

På pengar från mig får ni väntar tills den 19. Då regnar det pengar här-iaf duggregn:)

Hehe, kollar vad ni trodde om Robinson:

Katthemmet här kan hjälpa oss med att försöka fånga honom i fälla, men vi vill inte fånga in honom innan vi VET vad vi ska göra, dvs är han totalt panikslagen och inte verkar sansa sig eller verkar ha haft människokontakt förr är det nog bäst avliva honom, men jag vill gärna ha en till plan, för tänk om han inte alls är så vild när han lugnat sig? Då önskar man ju honom en chans, men ingen av oss kan ta hem honom tyvärr :(

Här står en del om ringorm:

http://siames.ifokus.se/Articles/Read.aspx?ArticleId=feb92b3f-948b-4b00-9479-6f9f087b2530

http://norskskogkatt.ifokus.se/Articles/Read.aspx?ArticleId=a30c9d41-3ee1-48bc-a429-6d4291bde0ca

karins
0

Visst är han en ursnygg kattkilleKyss

maggan47
0

ursnygg var ordet, och som sagt, ibland finns inte alla kontanter man skulle vilja hitta i sin plånbok, just nu är det långt till lön, men viljan finns och den är viktig också, så håll ut, KyssMaggan47

Onikan
0

Alexej -åh herregud, hoppas verkligen inte han har ringorm! Förvånad
Läste båda länkarna, speciellt den sista var ju förfärlig! Visserligen har hans pälsavfall på svansen inte runda former, och huden ser inte upphöjd och torr ut, som det beskrivs, men min vän som är färdig veterinär snart sa att det kan se väldigt olika ut. Men håll tummarna att det verkligen inte är ringorm!! Finns ju mkt annat, han kanske fått nåt starkt på svansen när han rotat runt bland soporna på ön, där slängs mkt skit… såg två gamla bensindunkar bredvid soptunnorna tex.

Usch nu blev jag nervös. Är det ringorm spelar det ju ingen roll om vi tvättar oss noga & byter kläder efter vi varit hos R, det kan ju smitta via damm….

Tack snälla för att du också vill hjälpa Robinson med en slant!!

Haha vad kul att du tog fram den gamla texten jag skrev för några veckor sedan, tänk så fel man kan ha! Det är tur att man lär så länge man lever. Livet har bra märkliga vändningar ibland… fantastiskt.
Minns första (och enda) gången jag såg honom på ön.. Han satt intill vägkanten på påfarten till bron, vi stannade bilen en bit ifrån honom och då brydde han sig inte, men när vi klev ur bilen kanske 10 meter ifrån honom så sprang han för liiiiiiiivet, ner bland gräs, buskar och träd, sprang som en hjort, fort och långt bort, gud så skygg han såg ut då.

Onikan
0

Jossan -vilken skönhet till panterkatt hon är Grynet!! Hon kommer bli läcker som vuxen! Härlig bild med ormbunken som inramning. Ser gärna fler!

Du som tyckte att Robinson lagt in charmoffensiven här för att kanske få stanna, kolla in den här bilden *skratt*

"Snälla, låt mig stanna, låt mig stanna, låt mig STANNA!!"

zenita
0

vilken härlig kisse. klart han ska få stanna, han har ju valt er!/zenitha

evamojje
0

Blir alldeles tårögd när jag läser om Robinson och hur han har funnit sig till rätta hos er för det verkar onekligen som om han hittat hem Skrattande

Och han e ju för söt jättefina bilder *L*

Du kan väl PM mig så jag vet vart jag kan sätta in en slant till Robinson.

Mojje och Busan vill ju självklart ge en slant ;-)

Skicka ett sms med texten Katthem 25 eller Katthem 50 till nr 72970 så skänker du Stockholms Katthem motsvarande belopp.

Onikan
0

zenitha -hihi ja visst är han!
Jo han har verkligen fångat våra hjärtan! Han ska bara charma flickorna här hemma lika fint också sen efter kastrationen ;)
Han skulle passa bra in i deras små goshögar de brukar ligga i, flickorna är så enormt tajta och sover nästan alltid tätt, tätt intill varandra. Som här…. --->

Onikan
0

evamojje -vad rar du är!! pm kommer :)

Ja han har tagit oss med storm, å han är så otroligt speciell. Grymt intelligent tror vi, han försökte öppna badrumsdörren själv igår… hrm ;) Det är otroligt att det kan gå så här bra, en riktig solskenshistoria tycker jag att han är. Bevis på att ingen kan döma katten efter håren, eller hur säger man? ;) Den räddaste katt kan vara en gosmaskin innerst inne.

Tack, det är roligt att fota katter tycker jag :)
Hälsa Mojje och Busan!

Onikan
0

Knäkatt, vem, jag?

kattlover
0

Åh, sååå stilig han är och en sån gose.  Han har bestämt var han ska bo helt klart.

Onikan
0

Jag berättade lite högre upp om hans sköna grej, hans tass-klappar på kinden när man gosar med honom.

Jag har fångat det på EN bild, men haha då kom han visst lite snett och klappade näsan på min sambo istället för kinden, men man får inte vara kräsen så ;)

Visst är han underbar?? Kyss
*smälter*

Simson
0

Ja han är helt underbar!!! Det är så roligt att få se fler bilder på han och utvecklingen!!

Det kallas strategi med stort S, det där att charma den som är mest emot… Skrattande

Vem skulle inte bli kär och förlora hela hjärtat när han sätter tassen så där på kinden?!? Kyss

JosephineF
0

Charmkortet - jösses. Klapp på snokenkortet - jösses. Jag diggar Robinson stenhårt! Mer bilder! =)

Onikan
0

hihi vad söta ni är, jag är inte svårflörtad, här kommer lite fler kort ;)

Ooh, att ligga åt det här hållet var också skönt!!

_Vad gör du där matte??
_

Myyys

Alexej
0

Tyvärr finns artikeln inte kvar;

Robinson räddad från Svinö

Publicerad: 2007-02-16 12:52:54 | Källa: www.barometern.se (Oskatshamns-Tidningen)

Fler än två katter dumpades på Ölandsbron i helgen. En räddades i lördags och ytterligare en återfanns under torsdagen svårt medtagen, mager och nedkyld….

Onikan
0

När min sambo kommer med lite ost blir Robinson precis TOKIG, nästan tuggar i luften, jamar, far runt, hoppar och ja vad som helst ;)

JosephineF
0

Men gud, han är sååå charmig! Vilken linslus! Kan man bli annat än kär?

Onikan
0

**
Alexej -** ja det där var en sorlig historia. Förra vintern dumpade någon idiot kattungar uppe på ölandsbron, en fick panik och hoppade från bron när räddningspersonal försökte få tag på honom på kanten, landade på Svinö och trots att katthemmet letade från morgon till kväll 5 dagar i rad, satte fällor och allt, återfanns aldrig den katten. Han kallades Robinson av tidningarna och det var inspirerad av det som Hanna började kalla "vår" kisse för Robinson II :) Hade varit fint om det varit den katten som hoppade men det var fel färg på katten :(

Onikan
0

Jossan , han är ÄNNU charmigare än bilderna visar!!
I eftermiddag när sambon kom hem från jobbet gick han direkt in till Robinson, klappade honom lite, lyfte upp honom i knäet och la honom på rygg i hans famn och kissen bara ligger kvar, njuter. Han är som ett spädbarn. Nä, bättre ;) Pratar jättemycket med jamningar, svara på tilltal, spinner bättre nu, och när man lämnar badrummet sitter han vid dörren och jamar ledset 5 minuter innan han går och lägger sig igen…

Vilken katt! Så oerhört svårt att förstå att denna katt varit så livrädd för människor i många månader…..

Onikan
0

Här hittade jag ett roligt kort från i fredags….
Robinson låg uppe på tvättmaskinen och blev klappad, rullade så han fick magen i skyn, rullade lite till av njutningen, kråmade sig och VIPS trillade han ner bakom tvättmaskinen strax efter denna bilden togs… *fniss* Han blev rätt paff!!

Onikan
0

Nu åker jag till Skåne över dagen imorgon, men hitills har vi fått ihop en bit över 800 kr så det är inga problem med att få till kastrering, vaccination och id-märkning på onsdag, plus pengar ifall han behöver mer vård tex för ringorm eller öronskabb av en mkt givmild och snäll användare här som också är rar nog att hjälpa oss så att flickorna får kastreras på fredag.
Helt otroligt, finns inte ord. *rörd till tårar*
Det är tur att jag skriver och inte pratar, för det är tjockt i halsen ;)

KRAM på er alla!!

Berättar hur det går på onsdag, ska bli spännande att höra vad veterinären säger om honom!

kattassen
0

Lycka till med veterinärbesöket och hoppas att han får "godkänt" och kan få komma ut ur karantänen snart!

Alexej
0

Tänkte framförallt på att det står flera katter dumpades men bara 2 hittades, kanske han kommer därifrån?

Är det samma katter som var kattungar och visades i hitta hem?

Hawknestgrove
0

Så fina bilder! Och en 50 lapp kom från mig nu i kväll också!

Onikan
0

Alexej - aha du tänkte så, nu ska vi se om jag förstått det rätt efter vad tjejen på katthemmet berättat (de var med på bron och försökte rädda kattungarna, hon SÅG en kattunge hoppa :( ) Jag vet iaf att en kattunge fångade dem, tror en brandman lyckades med det (?) och den kattungen har tjejen på katthemmet hemma hos sig nu :) Sedan var det en kattunge som blev så rädd att den hoppade, landade i nåt träd på denna ön. Sen vet jag inte om en till hoppade och återfanns skadad eftersom det står att de fann 2… Mitt inne är skandal Generad
Vi frågade iaf katthemmet om "vår" katt kunde vara en av de bro-dumpade (för det trodde vi först!) men då sa hon att han hade fel färg… Den var bruntigré tror jag, som hoppade. Tänk vilken story det kunnat vara annars ;) men de var ju kattungar när detta hände och isf skulle Robinson inte vara mer än knappt ett år gammal och han ser äldre ut tycker jag…

Jag missade tyvärr när de var med i Hitta Hem, men hörde att de varit det. Om hon hade 2 kattungar som hette Robinson och Fredag så var det (håll i dig, för nu blir det krångligt) en TREDJE Robinson haha. Efter att en kattunge hoppat och landat på ön var katthemmet otroliga, i snö och kyla var de ute på ön från morgon till kväll och letade på ön i 5 dagar i sträck. De hittade flera andra katter, men inte den som hoppat… Bla hittade de 2 små ca 7 veckor gamla kattungar i en snödriva som någon dumpat Skrikandes och det i grevens tid,  så de överlevde. Dessa 2 döpte katthemmet till Robinson och Fredag. Precis som tidningen kallade en av brokatterna Robinson och vi kallar vår herre Robinson… phu, man borde verkligen ha bättre fantasi… finns det inte fler figurer som bott på öar??!

Ha det gott!
Veronica som är uppe i ottan och snart ska åka till skånelandet, pust 60 mil i bilen… men det är det värt för jag ska få skön behandling utav min osteopat!

Onikan
0

PS: Har skickat flera bilder på herrn i mitt badrum till katthemmet så ska hon jämföra med alla Bortsprungna-efterlysningar de får in, ifall han skulle vara saknad. Har också mailat och bett kks lägga in honom på deras hemsida.
Just in case…

Hawknestgrove
0

Hm…. den där ön verkar vara något som är ett dumparställe för allt möjligt… Borde rensas upp!

Onikan
0

God kväll allihopa!

Har nyss kommit hem efter en lång dag i bilen, pust.
Försöker sammanställa en lista på vad vi ska be veterinären kolla på imorgon, snälla läs och kolla om ni kommer på något som jag har glömt som kan vara bra att fråga!!

¤ svansen -håravfallet
¤ varför det ofta bildas en droppe kiss vid snoppen, urinvägsinfektion?
¤ någon ohyra?
¤ ögon, öron, tänder.

Simson
0

Hej Onikan!! Jag har också varit till osteopaten idag!Glad Tack gode gud för dem säger jag bara!!! Lycka till i morgon!!

Onikan
0

TACK och mer än tack till alla ni som stöttat, peppat, skrivit och hjälpt oss i den här tråden! Det betyder så mycket mer än ni tror!!

TACK också till er som även haft möjlighet att donera en slant till Robinson! Ni 7 guldhjärtan som gått samman så fint har ordnat så Robinson kan få gå till veterinären, wow!!
Sammanlagt har vi fått ihop 850 kr! Kyss
-plus en större summa pengar från en pärla här på forumet som ska gå till eventuell extravård och kostnader utöver ovan nämnda summa, och hjälpa oss få våra tjejer kastrerade! Förhoppningsvis gör det att Robinson kan bli en i vår lilla familj lättare :) 

Tänk på oss imorgon.
(å håll tummarna att han iiiinte har ringorm…)

Onikan
0

Hej Simson!
Nej vad roligt, går du också hos osteopat?? De flesta jag möter säger.. ost-vad? ;)

Min underbara osteopat åker tyvärr till sin dotter i Sydafrika på fredag och är borta i 5 månader! så jag måste prova en ny under tiden…

Vad tycker du om osteopatin då?
Tänkte börja osteopatutbildningen nästa höst jag ;)

Simson
0

För mig med fibromyalgi och en massa annat "sk*t" så är osteopatin underbar. Naprapati funkar mycket bra. Däremot passar det mig som gammal smärtpatient superbt att äntligen hitta något där jag inte behöver prestera något med att "stå ut" med att det gör ont att bli behandlad. Osteopatin är härligt för att det inte har "hårdhänt" manipulation av lederna. Det gör att jag går dit med lätta steg. Och ännu lättare hem! Glad

Började gå på osteopatskolan i Stockholm för några år sedan. Underbart ställe. Passar en långtidssjukskrivens plånbok också!!

Efter var behandling slapp jag ljuskänsligheten och kunde gå utan solglasögon och med rak rygg hem! Halleluja!! Cool 

En kille döpte jag om till Botoxmannen för han fick alltid bort bekymmersrynkorna i pannan! Skrattande

Ja gå utbildningen!! Det kommer aldrig att finnas tillräckligt många osteopater i Sverige.

Onikan
0

*skrattar* Botoxmannen, haha!
Men åh vad härligt att det hjälper dig med fibromyalgi så mycket, att du slipper ljuskänslighet också, glad för dig!! Måste pm:a dig imån (för sjukt trött nu efter behandlingen och 60 mil i bil) och fråga om vad du tyckt om skolan i sthlm, för jag vet inte om jag ska läsa i sthlm eller göteborg…

Jag gillar också att en behandling kan vara så mjuk men ändå så effektiv!! Jag har en nackskada sedan ca 6 år tillbaka efter en ridolycka, så det arbetssättet är ett måste för mig om jag ska kunna arbeta som osteopat. Det kraniella är ofantligt fascinerande tycker jag! Att kunna påverka hela kroppen bara genom vissa punkter på kraniet… wow.
Min osteopat är det enda som hjälpt mig, läkarens tabletter och sjukgymnastens styrketräning gav nada. Har gått till min osteopat i 4 år nu, hon är min livsguru, förebild och stora inspiration!! Vilken kvinna. Före henne vågade jag inte ens låta någon röra min nacke, det är guld värt, och absolut värt den långa resan.

hehe ja, håll tummarna för mig att jag kommer in i höst och att nacken min fixar allt pluggandet!!! är så otroligt sugen.

Hawknestgrove
0

Oj, så kul att du fått ihop så pass1 Det räcker ju gott till kastrering och vaccinering i alla fall, eller hur? Till Robinson, alltså!

Onikan
0

haha ja till Robinson ;) Sambon (som är enda andra mannen i familjen) vill jag helst inte ha kastrerad än på ett tag ;) Cool

Ja, det är fantastiskt!!!

Simson
0

Nej sambon får du inte kastrera!! Skrattande

Alexej
0

Bara bra om du få pengar över för att tjerna bli också kastrerade!

Therese87
0

Hur har det gått??

Onikan
0

**Phu, nu är han hemma igen!!

**Robinson uppförde sig exemplariskt hos veterinären, han hade inte ens sagt något när de stack honom, vilken katt!

Han har blivit kastrerad, vaccinerad och ID-märkt i form av tatuering i örat. De kollade honom för chip, men han hade inget.

Då snoppen läcker kiss nästan hela tiden och han kissar mycket i lådan (snoppen läckte en fin liten fläck på undersökningsbordet i morse) tog vi även ett urinprov, men det var negativt. Förhoppningsvis försvinner detta nu efter kastrationen.

Svansen då. Bara att ta ett prov för att kolla om det är ringorm kostar 850 kr (!) men efter att veterinären undersökt honom konstaterade hon glatt att det INTE var ringorm. Däremot var det en bit/rivskada. Han har varit så rädd om den, så jag har inte kunnat titta ordentligt på svansen. Veterinären såg två bithål och när hon tryckte kom det ut var, så det var rejält infekterat.
Så medans han ändå var sövd för kastrationen tvättade och dränerade de såret och vi ska tvätta med klorhexidin hemma nu och han har fått smärtstillande och antibiotika utskrivet. Stackarn :(
Veterinären trodde att om han inte fått vård för svansskadan kunde infektionen blivit så stor att man till slut fått amputera svansen! Detta drog givetvis iväg på räkningens storlek.

Vaccinationen blev en glad nyhet, vet inte om de hade nytt vaccin eller nåt, för numera behövs inte omvaccinering förrän om ett år, istället för om 3 veckor som annars vid grundvaccinering. SKÖNT!

Han har fått en tratt runt huvudet stackarn, det var inte roligt alls. Djursjukhuset var gulliga och skickade med 1,5 kg torrfoder av en lighvariant från Hill's, med motiveringen att hankatter går enormt lätt upp i vikt efter kastration. Snällt av dem!

Ögon, öron och övrigt såg jättefina ut, ingen öronskabb och personalen var förvånade över att han ändå var i såpass fint skick för att ha varit hemlös.

Slutsumma;
Djursjukhuset: 2027 kr
Medicin & sårtvättartiklar: 118,50 kr
= **2145, 50 kr
**
Tack vare insamlingen fanns det pengar till allt detta!!
**Glädje, värme och kärlek till er alla!!! **

Misan
0

Vad skönt att höra att det "bara" var ett bitsår och att det inte hade gått för lång tid.

Krama om killen jag förstår din lycka att han är så go och vill stanna hos dig.

Lisa

Onikan
0

uuuuh, inga bilder, inga bilder!

Onikan
0

stackars sötnosen…

kattlover
0

Vad skönt att det inte var ringorm.  Vilken tur att ni fick in honom nu, tänk att behöva gå ute med infekterad svans.  Hur länge bör han bo i badrummet innan han får träffa era tjejer? Räckte pengarna till hela räkningen?

Misan
0

Jag avgudar svart/vita katter, han är så fin även med tratt.

kattlover
0

Han är ju jättesöt i tratten ju!  Skrattande

Onikan
0

Kattlover - ja otroligt skönt att det inte var ringorm!! Veterinären lät lättad också ;) Ja Hanna och jag diskuterade det på hemvägen, tänk om han gått ute hemlös nu med den svansen… :(
Vet inte exakt hur länge han bör bo i badrummet, men han ska ha tratten på sig tills svansen läkt, vilket tar minst en vecka troligen, ska äta antibiotika och smärtstillande i 7 dagar.
Mina andra två katter ska kastreras på fredag, de kanske också får tratt? Vi får nog se hur alla mår i helgen och då avgöra när vi kan släppa ihop dem. De behöver ju vila också.

Ja, tack vare att vi samlade ihop 850 kr till kastration, vacc och idmärkning, plus att en användare här var gullig nog att vilja hjälpa till med kastrering utav mina tjejer plus hjälp med Robinsons veterinärbesök genom att donera en stor summa pengar på flera tusen så fanns det pengar även till den utökade vård han nu behövde på djursjukhuset, utöver kastreringen, vaccinationen och id-märkningen.

Helt otroligt, vi har räddat ett litet liv hörni! Allihop tillsammans, med pengar, aktivt fångande och letande, energi, kämparanda, goda tips, hem-erbjudanden och framförallt HOPP!

Onikan
0

Direkt när han fick komma hem och ut i badrummet gick han till lådan och kissade, så duktig! Upptäckte sedan att hans fleecefilt som jag lagt i transportburen var helt nerkissad men det var säkert att han inte kunde hålla sig under uppvaknande efter narkosen… Stackarn.

Man ser lite grand att de rakat på svansen här….

Onikan
0

Misan - taaaack, lite söt är han ju i den trots hans ledsna min! Rosetten är sötast ;)

Ja, jätteskönt att det "bara" var ett bitsår. Undrar vad för djur som bitit… kunde vara tex en annan katt sa veterinären, men vi har inte sett några andra katter där och vi har ju varit där MYCKET och med mat och allt, kanske var nåt annat djur? Har synts en räv där, kanske kom han undan med bara ett svanssår i flykten från räven?? vem vet…

Onikan
0

Så här ser hans svans ut..

inte så lätt att se…

kattlover
0

# 182    Jag blir riktigt rörd. Fantastiskt att även få läsa sådana här solskenshistorier…. som det nu blev.   Han hade tur lille Robinson.

Alexej
0

Vad, har du fått så mycket pengar? Räcker det nu för alla djur? Fantastiskt gjord av den person som gav såååå mycket. Puss till Robinson!

kattlover
0

Det kan inte vara ormbett då? Brukar det inte bli sådana märken då??

Onikan
0

Jag tror inte att hon har nåt emot att jag berättar, vill ju inte "smyga" med detta! Mary-kate här på forumet har varit så otroligt vänlig att hon skänkt fem tusen kronor, jag tror att hon är synsk ;) för hon ville att det skulle gå till dels att kastrera båda tjejerna och även till Robinson så att vi kunde kolla upp honom extra noga och ha råd med eventuell extravård utöver det som först skulle göras; kastration, vaccination och id-märkning. Vilken ängel!!! Vad göra med de pengar som blir över tänker jag diskutera med Mary-Kate om en idé jag har… otrolig trygghet att veta att även om någon komplikation tillstötte idag så kunde vi betala!  

Jag vill dock inte på något sätt förringa någon annan, eftersom det betyder lika mkt i hjärtat mitt oavsett om ni gett 10 kr, 1000 kr eller gett av er energi och inspiration till oss genom era ord här. Robinson har alla att tacka!

Men GUD så skönt det var att vi hade råd att lösa ut honom idag!! ;)

Onikan
0

kattlover -förstår din tanke!

Dock luras korten. Man ser egentligen bara det ena hålet bra på bilden och det har de skärt upp och dränerat, vilket gör att det lite på bilderna kan se ut som två ganska täta hål… men i verkligheten är de två "riktiga" hålen lite för långt ifrån varandra för att vara orm, om det är inte en stor boaorm eller nåt Förvånad

Om du tittar på bild 1 igen kan du se ett "rött" hål tydligt och till höger ett svart hål, om du har bra ögon ;)

kattlover
0

Boaorm….   Fundersam   Hmmm  nej, vi kan nog överge den teorin. Jag tycker mig se ett svart hål lite ned till höger ja. 

Kan inte tänka mig att Mary-kate skulle ha något emot att vi får reda på att hon är största sponsorn.  Det är ju fantastiskt generöst att ge en sån stor summa.  Rosor i mängder!!!

solweig
0

jättegulligt av mary-kate, vilken bra syrra man har. lycka till med robinson. kram solweig.

essut
0

GladVisst har vi en bra syrra..

zenita
0

goa snälla moster Oskyldig

kattassen
0

Kul att det gick så bra hos veterinären och så skönt att det inte rörde sig om ringorm. Skador med infektion är lurigt så det var väl skönt även det att han fick den behandling han behövde.

Jätterosor till alla er som hjälpt till att sponsra Robinson, denna gång hade jag inte den ekonomiska möjligheten men jag hoppas jag kan hjälpa till någon annan gång istället.

Alexej
0

hurra!

Mary-kate
0

Jag ville åka på semester i år men ingen ville följa med. Min dotter skall flytta hemifrån och börja plugga. Den resa jag vill göra går bara 1 gång om året. Båten har redan gått.

Så jag får vänta tills nästa år.

Så nu har jag delat ut lite pengar till några katter.

Hoppas det blev till hjälp.

Pelusa
0

Inte första gången som mary-kate rycker in och i princip "tömmer sin spargris" för en misse i nöd. 

Du är för go, damen :) En klart lysande pärla… bland många andra goa pärlor och hederknyfflar till kattvänner här som utan knus strömmar till och drar sitt strå till stacken när det krisar på allvar.

/Pelusa

Simson
0

Vad underbart att du har pengar så det räcker till alla!! Hurra!!

Heja Mary-Kate för din hjälteinsats!

Jag tycker Robinsson ser stolt ut i sin tratt! Han blir inte ensam om nu tjejerna också får tratt senare…

Jenna-Gun
0

Kan inte låta bli att tycka kissar är söta i tratt. Robinson är så underbart vacker.

Pussa kissen från mej.

Jenna:)

Onikan
0

Mary-Kate -absolut blev det till hjälp!!!
Nu när jag precis tvättat Robinsons svans själv för första gången förstår jag på riktigt varför veterinären tog detta på så stort allvar. Vid första åsyn, å på bilderna här, syns det liksom inte hur djupt speciellt det ena såret är, och hur svullen och ofantligt öm han är i svansen… :( Läskigt.

Rädda en svans är att rädda en katt, nu har vi både räddat en katt och räddat en svans och därmed räddat katten en gång till :) Du är en ängel!!!

Det här är en sådan solskenshistoria att jag varje morgon kommer på mig själv med att ha svårt att verkligen FÖRSTÅ att detta händer på riktigt. Å han ger, oh vad han ger tillbaka Robinson. Önskar jag kunde ge till er också, vad han ger till oss. Ikväll, innan svanstvätten låg han ihoprullad i min famn igen, som ett litet barn, ledsen över sin tratt men sååå kärlekstörstande, och när jag kliat honom en stund innanför tratten i ansiktet kom den igen -tassklappen på min kind. Försiktigt, md infällda klor och idag en riktigt långsam, mjuk kindklapp med hans blick rakt in i mina ögon. Det är inte bus, det är verkligen kärlek han ger. Då kommer nästan tårarna.

*kär* Det här är en vän för livet. Klart tjejerna kommer godkänna honom, det måste de :)

Onikan
0

Jenna_Gun - hihi håller med, tycker också katter är lite söta i tratt, även att de som Robinson är lite ledsen, börjar dock komma på hur man tex dricker vatten med den på och försöker inte klia av den.
Ska framföra komplimangen och med glädje även pussen! Det här är en katt som tacksamt tar emot pussar.

Kattassen -ja man känner verkligen en lättnad att han kom till veterinären och att de såg och behandlade skadan, nu är det mitt ansvar att tvätta noga så det läker fint. Hoppas det läker bra, får ju antibiotika i 7 dar lillgubben. Vågar inte trycka för mkt  för han har så himla ont, men samtidigt ska man ju ta bort ev sårskorpor och försöka pressa ut ev kvarvarande var.. svårt.

Solweig Essut Zenita -vad roligt, jag visste inte att ni var släkt allihopa!!
Vad underbart med sånt kattengagemang i hela familjen, ta hand om varandra! å pyssla om mary-kate lite extra åt mig är ni söta! :)

Onikan
0

Simson -jag funderade just på det! Var 4 år sedan jag kastrerade en hona sist, mindes inte om de brukar få tratt? Det får de alltså? haha vad sött, då har vi 3 trattisar hemma samtidigt sen!!! Vi längtar ju efter att släppa ihop dem (å Robinson tränar på att försöka öppna badrumsdörren för att kunna vara med oss hela tiden) men vore det inte en rolig syn med alla tre katterna med tratt i sjå med att försöka göra upp och lära känna varann ;) *skratt* Hemskt, men oh så komiskt.

De har dock nosat på varann lite kvickt genom transportburen. Lilltjejen Tilde som är yngst var totalt fascinerad och där var båda katterna hela tysta vid den lilla nos-stunden. När Laika nosade var det dock en av dem som morrade lite tyst, vet inte om det var Robinson, var svårt att höra. Men vi kanske skulle sätta nät för badrumsdörren först, så de kan hälsa därigenom innan de träffas helt? Eller är det dumt tro? Bättre få göra upp fria?

Han må se stolt ut men han är ledsen, ser hemskt ynklig ut just nu.. *aj i hjärtat* å går in i saker hela tiden och slickar i luften när han inte kan komma åt där han vill… älsklingen..

zenita
0

vi har två till här inne som är släkt o det är: maggan47

o therese87

Hawknestgrove
0

Mary- Kate…. JAg är alldeles mållös….. Så fantastisk du är!!!!!! Så otroligt bra att det gick fint för Robinson! Men den resterande summan kanske behövs, dåman inte vet hur det går med det lilla kisseriet! eller hur? MAn ska inte ropa hej förrän man är över bäcken! Tratten tror jag, att han har mest för svansens skull. När flickorna ska kastreras, så kanske de behöver tratt, det är ju så himla individuellt.

Simson
0

Onikan: När Atos hade tratt (se tråden med hans operation) så kom han på att den var till hjälp…den var perfekt att sätta över matskålen och få äta ALLT själv i lugn och ro!! Skrattande Sedan kunde man också använda som slev genom att köra ner tratten i torrfodret, vända upp tratten och öppna munnen och bara vänta att allt ramlade ner…Skrattande Han är inte dum min gubbe!!! Kyss

Däremot var det lite jobbigt när han spydde för då stannade det kvar i tratten också… Ledsen

Alexej
0

Igentligen behöver ingen katt tratt efter kastreringen, det är bara när det blir komplikioner tex genom för mycket tvättande och slickande eller om såret skulle bl infekterad. Vår veterinär använder tratt högst på en av 100 kastreringar.

Onikan
0

Hittade en "gammal" bild som känns i hjärtat….

Ögonblicket när livet förändrades radikalt för denna katt….

Onikan
0

Sår-nytt:

om någon orkar läsa mer, blir jag glad för lite tankar eller råd.
Har tvättat svansen igen nu imorse och fick denna gång klämma ut lite var (lite, sen spraaaaaaaaang han) och det otäcka är att under själva hålet som veterinären skurit upp som dränage är liksom själva fickan nedåt, med var i. Det betyder att om varet ska kunna komma ut måste man trycka det uppåt till hålet, det kan alltså inte rinna ut självmant. Konstigt, önskar att veterinären hade lagt ett snitt i nederkanten utav fickan istället… Nu är det verkligen upp till mig att trycka ut skiten.

Min kära häst har lyckats med en hel del sårskador under åren och det är ju modell mycket större och en gång fick hon en rejäl ficka där det bildades var. Då la veterinären dränaget längst ned, så att skiten kunde rinna ut själv.. Synd att det inte gjordes här med. Visserligen enorm skillnad i storlek på sår, men i förhållande till kroppen är ju Robinsons lilla plutt-varficka lika stor som hästens flera decimeter stora…

Hm.
Aja, får väl plåga honom med massa tryckande där hela dagarna då, men det oroar mig lite.

kattlover
0

# 208     Och vem kunde tro att ni just hade fångat världens gosigaste katt då.

Onikan
0

haha, nej vem kunde tro det?! inte vi iaf ;)

evamojje
0

Blir så glad av at läsa den här tråden. Du och din sambo har gjort ett fantastiskt jobb och ni ska ha en stor eloge för detta Skrattande 

Jag hoppas verkligen att Robinson blir frisk från sitt sår på svansen snart och att mitt tips som jag pm om hjälper.

Tassar i massor

Eva+kattkoloni

Hawknestgrove
0

Ja, men han får väl dessutom antibiotika?

Onikan
0

Gunilla, vadå? visst får han antibiotika?
men skiten måste ju ut också… men det går bättre nu! :)

Denna kommentar har tagits bort.
Hawknestgrove
0

Ja, men det blir mindre och mindre var, ju längre det går med antibiotikabehandlingen.Han har ju inte hunnit få så mycket antibiotika än, eller hur? Bara två eller tre dafgar?

maggan47
0

nu är jag hemma från jobbet, och har en fungerande dator (vilket jag  INTE har på jobbet) å  kan läsa vad som hänt sedan sist, är man borta 24 timmar hinner det hända en delGladoch vilka bra saker, som med Robinson, vad tvättar ni såret med Klorhexidin eller jodopax, som Gunilla skrev, kommer ju att bli bättre när antibiotikan tar, inget dräneringsrör, hade ju varit bra, så det hålls öppet, men detta ska gå bra, och snart får Robinson stånga huvudet med andra kissar kram till er Maggan47

solweig
0

onikan. vill förtydliga det här med släkten. jag, maggan47,essut o mary-kate vi är systrar. zenitha är min dotter o therese87 är mitt barnbarn hon är dotter till zenitha. så det är mycke kattokigt släkt det här.

Onikan
0

solweig, oj nu ska vi se om jag förstått rätt.. ni är 3 systrar, zenitha är din  dotter och therese87 din dotterdotter, oj!
Vilken familj!!!!

Jag som nyss fått min kära mor att börja förstå att det KANSKE kan vara skäligt att ta betalat för huskatter ;) Hon är djurvän, förstå mig rätt, men det här med att katter är värda att betala för och att deras status kan höjas genom det går inte riktigt fram ;) Nej men det här med kärlek för djuren går säkert i arv, mycket genom att man lär ut kärleken och respekten för djuren.. en fin gåva!

Ni måste prata mycket katt på släktmiddagar ;)

Onikan
0

maggan47, Robinson har också fått en ny tråd ;) Det gick långsamt och trögt i denna långa tråden för många så jag blev ombedd att starta en ny :)

Jag tvättar än så länge med varmt vatten och klorhexidin men fick ett bra tips på pm om väteperoxid, det kan nog hålla såret öppet bättre, ska se om jag har det i stallet, annars får jag försöka hinna förbi apoteket med idag, fullt upp! Nyss varit å lämnat tjejerna för kastrering, lagat frukost åt mig och Robbis (läs lurat i honom medicinen) och satt mig här. Om en timme när jag förhoppningsvis hunnit städa hela lägenheten ;) ska jag åka till stallet och motionera hästen, för att lunchfodra hästarna och hämta ut flickorna på djursjukhuset igen vid kl 14, pust.

Men jo, det läker säkert bra med tiden! :)

JosephineF
0

Onikan, dom är fyra systrar =) Solweig, mary-kate, essut och maggan47!

Therese87
0

Galna katt-släkten med andra ord Skrattande

essut
0

#222# du har så rätt vi är "galna" eller hur???

Therese87
0

Haha ja precis ;-) Galna i katter! Undra om det går i generna??

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.