Kattkoloni i Uddevalla! Hjälp behövs!
Följande nödrop har jag fått i min inkorg:
I Uddevalla har en dam matat katter under två års tid. Idag har hon ca 25 katter, varav ett flertal kattungar, i sin trädgård. Ett gäng eldsjälar försöker nu att hitta akuta hem till dessa små kattungar! De är födda i maj och juni. De stora katterna är extremt skygga och svåra att få tag i.
Tjejjerna vill även försöka att starta ett djurhem i Uddevalla-trakten då det verkligen finns stora behov.
Är det någon som kan ställa upp som akuthem eller hjälpa till på annat sätt? PM i så fall till JeanetteH
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Vi har fått mejl om det här till tigerharen för en tid sen och erbjudit vår hjälp men jag får tyvärr inget svar tillbaka.
#1 Pröva med ett PM får du se om det blir kontakt nu. Det vore ju toppen om Tigerharen kunde hjälpa till. Kunde ju bli ett TNR-projekt kanske?
//Lena
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Precis vad jag förslagit. Jag PMade henne nu, kan ju kanske varit nått strul med mejladressen.
Det 'är väl samma, en kvinna som matade hemlösa katter. Nu har grannarna klagad och kommunen vill skjuta. Kvinnans anhörig vill nu rädda katterna.
http://www.hittekatter.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=b92dcb07-626c-42b1-9f01-688a5fce3a0c
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
#4 Det låter ju likartat. Men det kan även vara så illa att det är ytterligare en kattkoloni. Situationen i Uddevalla är tydligen riktigt illa (precis som på så många andra platser). Hoppas JeanetteH ansluter sig till tråden och skriver lite mera om fallet.
//Lena
Skrivit och erbjudit mig hjälp med eventuell körning om det hjälper…
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Skall ner till uddevalla den 18:e på morgonen. Min opererade handled är lite dum, så jag ska poå återbesök. sÅ just precis den dagen så kan jag vara till hjälp hela dagen efter doktorn om så behövs!

Jag tror att detta är samma. Kolonin som livlinan arbetar med har vi erbjudit hjälp med kastreringskostnader. Men som sagt ett TNR-projekt hade ju varit att föredra, annars kommer situationen nog aldrig bli bättre, framförallt inte om det rör sig om så många katter. Jag undrar även om detta är samma koloni som vi blivit kontaktade om ett antal gånger genom åren och försökt hjälpa med, det har funnits en i närheten av biblioteket i uddevalla där vi tagit in flera katter.
#8 Instämmer till 1000% - TNR det hade varit grejjer det!
//Lena
det där med att vara akut hem.
kan man vara akut hem tex endast 2mån lr nån förbestämd tid?
eller är man det helt enkelt tills katten kommer in på ett katthem lr hittar permanent ägare?
jag antar att akut hemmet står för mat och sånt, men om katten behöver vetrinär vård. står akuthemmet för det?
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Zickan, i ett akutärande är nog alla glada för ett tillfällig hem i 2 månader. Vaniligtvis står akuthemmet för mat och sand och kattförening för veterinären.
Hör av dig till Malin på livlinan:
http://extrasida.se/home/sida.php?sida=4703685&ident=5087696&umeny=5&frame=&rub=Kontakt
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
#10 I sådana här nödlägen är alla hjälpande händer guld värda. Då handlar det om att lösa den akuta situationen som brukar vara förknippad med avlivningshot. Har man sedan lite mera tid att jobba på brukar det gå att hitta lösningar. Kan du ställa upp blir de helt säkert mycket tacksamma.
//Lena
men då så.. ska kontakta dom i morrn och se vad de säger.
har ju inge katt här just nu. iof en hund men han är kattvan och det går att dela av lghten. är ju så satans kallt ute för dom. själv fryser man nu.
mat och sånt är inge problem att stå för. men vetrinär kan ju kosta skjortan :-(
Ja, PM:A henne med en gång, när du ändå sitter här1 Varje sekund är dyrbar!
redan gjort ;-)
har mailat med henne lite om andra djur på livlinan så jag hade henne på tråden.. bara vänta svar.
kan ta två vuxna lr några små underr nån mån iaf.
#15 Toppenbra att du kan hjälpa till! :)
//Lena
mh.. finns säkert många som kan men inte alla vet om dessa sidor..
borde få dit en tidning lr det där tv programet jag hört talas om