Skygg kattunge
Vi hämtade igår hem en liten kattunge som behövde ett nytt hem. Han blev nästan genast accepterad av våra 2 äldre katthemskatter och idag har dom busat runt en hel del tillsammans. Däremot så springer han så fort hans små ben bär honom så fort vi kommer mer än 3 meter ifrån honom,oftast. Med lite tur så får man klappa honom.. Men man märker att han trots allt vill ha närhet för han sover hos oss i sängen, men så fort vi rör oss så hoppas han ner och springer iväg…
Tips om vad vi ska göra för att få honom att känna sig trygg??
Vad fina katter ni har!! Det är nog ingen risk med den nya katten… 
Nej, ni har bara haft honom sedan igår, han leker med era katter, ni har klappat honom och han sov med i sängen. Det är mer än bra. Han lär sig det mesta av de andra katter,är inte de rädda för er, då kommer han också till er. Sedan är det det med maten, finns inte många katter som kan motstå lite mat. Ser absolut inga problem, andra katter behöver månader innan de vågar sig fram under soffan.
Berättar gärna mer hur det går!
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Vilken bra länk!
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Oj, det känns så länge sedan jag skrev detta. Det är 62 jourisar sedan och jag fick verkligen lära mig från 0 vad det innebar att ha skyggisar på jour. De första som kom in kastade sig mot fönstret, rev ner varenda blomma, hängde i garndinerna och min arbetskamrat stod mitt på golvet och skrek: -"Hjälp, vad är det som händer!" Sedan var det att fundera och prova sig fram vad som fungerade.

Hur avmaskar man 4 vuxna skygga katter samtidigt?? Hmm! Funderade. Blandade till avmaskning mosat i tonfisk en liten dos på 4 kaffefat. Utrustade mig med 2 gardinstänger. Smög mig in och med lugna rörelser puttade jag fram faten med ena gardinstången samtidigt som jag parerade med den andra gardinstången så att inte en katt åt upp mer än en dos. Tre katter gick hur fint som helst och den fjärde grunnade bra länge innan den smakade. Det var tålamod, tålamod och rörelser som en sengångare!
Issa, jättekul att läsa om ditt kunnande om skygga katter. Är sååå trött på debatten att skygga katter bara kan avlivas.
Den braiga länken om skyggisar har jag förmedlat ett antal gånger till rätt många människor under årens lopp. Tack för den, Issa, den är guld värd!
/Pelusa
Ge inte upp *L* låt kissen få ta den tid han behöver, kan ta tid men kan oxå gå fort men oavsett låt katten själv betstämma sina framsteg. Ge uppmuntran genom att hålla på med dina andra kissar så kissen ser att det inte e så farligt *L*.
Läs mitt inlägg om min skyggis Busan
Lycka till
Eva & Mojje & Busan
Skicka ett sms med texten Katthem 25 eller Katthem 50 till nr 72970 så skänker du Stockholms Katthem motsvarande belopp.

Tack för era tips. Känner mig lugnare nu. Har aldrig haft en skygg katt förut och trodde att den här lilla kattungen alltid skulle förbi sån… Så dum och nervig man kan vara ibland hihi
Och han har redan gjort framsteg… Med våra andra katter funkar han ju jättebra, leker och sover ihop med och dom tycker nog att det är en kul liten prick! Förutom när han försökte "snutta" på våran ena hankatt igår,våran nästan 6 kilos stora hankatt var inte precis nöjd med att bli misstagen för att vara en honkatt!Haha
Med oss går det ju som sagt lite långsammare. Han springer iväg och gömmer sig nästan så fort vi rör oss men han har faktiskt kommit fram och nosat lite på oss i soffan ett par gånger. Och på natten när han tror att man sover så kommer han och myser och spinner intill, ligger gärna på magen på en =)Vi får ge honom mer tid helt enkelt
ISSA: Vad du är fiffig!! "utrustad med två gardinstänger" haha ja alla sätt är ju bra… =)
beundrar era tålamod med skyggisar!!även dom katterna behöver ju någon som älskar dom.Keep up the good work! Själv känner jag att nu får det nog räcka med 3 hittekatter. Men jag är så glad att jag iallafall har fått chansen att hjälpa dom 3. Kramar till er alla änglar därute som gör så mycke för våra lurviga vänner!!
#0 Så söta de är katterna där i fönstret. Jag är övertygad om att det här kommer att gå jättebra. De andra katterna är en stor tillgång då de kommer att lära honom att tvåbeningar faktiskt kan vara rätt okey. Så bra att ni tagit hand om honom! :)
#2 Kanonbra länk!
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Jag tror också att detkommer att gå utmärkt!!!!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Ville bara uppdatera hur det gått. Nu har det gått en vecka och efter ungefär en halv veckas total skygghet så tvärvände det och vi har fått en riktig liten myskisse!! Han ligger gärna på oss eller tätt intill på nätterna,busar som en riktig ligist på dagarna och spinner som ett helt sågverk så fort man tar i honom.
Tror att han, precis som några av er skrev, tittade på de äldre katterna när dom mös och umgicks med oss och insåg att det inte var så farligt
Tack för alla tips!!
så glad för den lilles skull, hade ju en vuxen skyggis under min säng i 4 månader
Felicia, hann ju nästan glömma bort henne om det inte vore för låda, och tom matskål, kom inte fram om någon var upp, men en dag vände det, och med besked, först mot oss, och sedan mot övriga världen, hon var 5 år då hon flyttade in, mobbad, flyttad, utefödd
Maggan47

Grattis!!!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....