Annons:
Etikettsajten
Läst 18093 ggr
bymaruska
2011-12-18 08:05

Töreboda katthem i brand!

Töreboda katthem har brunnit i natt och ett 80 tal katter är innebräda. Någon med bättre info? Fy så hemskt

Jag lägger denna tråd synlig ett tag framåt så ingen missar det viktiga nödropet!

/Kattassen -medarbetare

Annons:
kattassen
2011-12-18 08:16
#1

Expressen skriver:

http://www.expressen.se/nyheter/1.2655238/80-tal-katter-dog-i-eldsvada-i-toreboda

Herregud vilken katastrof!! 80 katter innebrända… GråterGråter

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

kissidor
2011-12-18 08:22
#2

så fruktansvärt! vilken skräck de ska ha känt… Gråter

Värd på Mobiltelefoner och Android

Alexej
2011-12-18 09:05
#3

nejj Gråter

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Jourhemmet
2011-12-18 09:15
#4

Gråter Ojoj förstå vilken panik katterna måste haft GråterGråter

Sagolika
2011-12-18 09:15
#5

Så förfärligt! Gråter

anebit
2011-12-18 10:02
#6

Usch så hemskt, läste det just på svt.   Ingen personal på natten som kunde ringa brandkåren.  GråterGråter

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Annons:
Josefa
2011-12-18 10:10
#7

Men stackaras små kissar.

majvi
2011-12-18 10:22
#8

Stackars katter.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Josefa
2011-12-18 11:37
#9

Lämnas verkligen katter i katthem helt utan tillsyn på nätterna?

Selma99
2011-12-18 11:43
#10

Usch så hemskt. Jag blir alltid så illa berörd och ledsen när man läser om hur djur blir innebrända (detta händer ju emellanåt i synnerhet när det gäller lantbruksdjur). Gråter

MewTwo
2011-12-18 12:03
#11

#9 Det är nog tyvärr så att det är få katthem som har någon bemanning nattetid, om det inte är någon sjuk katt som måste passas.

Har försökt nå Töreboda per telefon utan resultat - jag gissar att de har fullt upp med situationen som den är… Önskar bara att det gick att handgripligen göra något för att hjälpa OM det finns några levande katter kvar - eller något annat!

Det må vara Djurskyddet, men det är fortfarande en kattresurs som behövs - och om vi kunde räcka ut tassen till katthemmet Kompis, så borde vi väl kunna göra något nu också?!! Att sitta här och bara tycka synd om dem är ju ingen hjälp…

Finns det någon som bor närmare, har kontakter i Töreboda, som kan hjälpa till?! I alla fall med att få fram mer fakta?!

Lotteriet
2011-12-18 12:27
#12

# 11

Tyvärr tror jag det är tillbommat i väntan på teknisk undersökning så ansvariga har nog själva svårt att greppa situationen just nu. Den här typen av bränder är lite knepiga och kräver en hel del av tekniken för att reda ut orsak osv.

Vi får hoppas att de har ett gott försäkringsskydd!!

Liz-arden
2011-12-18 12:50
#13

#12 Precis! Det som har hänt är fruktansvärt tragiskt men det har hänt och det kan man inte göra något åt nu. Hoppas att de har bra försäkring så att verksamheten så småningom kan byggas upp på nytt.

Denna gång kanske med brandvarnare kopplad till vaktbolag eller räddningstjänst.

Annons:
MewTwo
2011-12-18 12:59
#14

Har nu pratat med DS Töreboda - en sorgsen representant, av förståeliga skäl.

De får ännu inte beträda brandplatsen. Det kanske blir först i morgon de kan ta hand om de stackars katterna, som ALLA omkom av brandröken.

Lokalen hade försäkring (hyresvärdens) men övrigt var oförsäkrat. Allting är rökskadat och sotigt.

Så vad som händer och hur/om de kommer att starta upp igen är alldeles för tidigt att spekulera i. Helt klart kommer hjälp att behövas i så fall, och då hoppas jag att ni vill vara med och hjälpa till! ♥

Maxima06
2011-12-18 13:02
#15

Gråter

Gullimat
2011-12-18 13:02
#16

Så hemskt sorgligt, alla katterna innebrända.

Liz-arden
2011-12-18 13:10
#17

Fy så hemskt!

Liten tröst i eländet dock att röken var det som dödade för brandrök somnar man gott av och ingen smärta känns. Alltid något. Gråter

Men vi får väl se till att detta slutar som för katthemmet Kompis. Sveriges kattvänner får mobilisera och hjälpas åt här så att verksamheten kan återuppstå! Om vi alla räcker ut en hjälpande hand och gör vad vi kan, praktiskt eller ekonomiskt kanske de drabbade orkar se en framtid trots katastrofen.

bymaruska
2011-12-18 13:11
#18

# 14

Oj då inget försäkrings skydd för verksamhet och inventarier det kan bli tufft om inte ekonomin är god. Vi vet ju alla att inget katthem går med vinst.

Katthemsmatten
2011-12-18 13:33
#19

#14 och 17: Jag tror att många i hittekattssvängen sitter beredda att hjälpa till efter bästa förmåga så snart vi vet vad som behövs. Hoppas att någon som har kontakt med styrelsen/ansvariga kan hålla oss andra uppdaterade.

Djurskyddet eller ej - i det här läget är det bara att hjälpa till för att de ska få en chans att hjälpa. 300 katter årligen är en ansenlig mängd som får hjälp. Enligt hemsidan är de ju involverade med just skyggisar och hemlösingar.

R.I.P. små vänner.Gråter

Medarbetare Hittekatter iFokus

Lena
2011-12-18 13:46
#20

Men vilken tragedi! Minns ju så väl hur det var när vi nåddes av budskapet att Katthemmet Kompis hade brunnit ned. Det är svårt att ta in det helt enkelt.

I Kompis fall överlevde många katter och det var då bråttom med hjälp här och nu, för att de skulle få mat och allt de behövde.

Om jag fattar det rätt överlevde tragiskt nog ingen av katterna i Töreboda. Antar att de då handlar om hjälp framöver om man bestämmer sig för att bygga upp verksamheten igen, vilket man får hoppas. Allt katthem behövs ju så evinnerligt väl.

Vi får försöka hjälpas åt att hålla oss uppdaterade i den här tråden.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
MewTwo
2011-12-18 14:21
#21

Ja, jag tror vi hjälper till bäst med att stå redo och vara lyhörda lite längre fram, när Djurskyddets medlemmar vid katthemmet fått överblicka situationen och vet vilka beslut de ska ta - kattkropparna ska ju omhändertas och huset saneras.

Allt är nog svårt för dem att fatta idag.

Men så småningom hoppas jag att vi kan visa dem hur ett hittekattsnätverk hjälper till att rädda både katthem och katter! ♥

Lena
2011-12-18 14:42
#22

#21 Ja så är det nog. Vi får vara beredda lite längre fram när de sorterat ut hur framtiden ska te sig och vet vad som behövs. Naturligtvis vill vi hjälpa till!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Puma77
2011-12-18 16:50
#23

Det har startats ett evangemang på fb om Töreboda
Här

 

//Pia

Sagolika
2011-12-18 17:19
#24

Hur vet de att det var brandröken de dog av?

ingvarisbjorn
2011-12-18 17:43
#25

Fy så sorgligt.

brutt
2011-12-18 17:45
#26

Så fruktansvärt hemskt! Arma djur inlåsta utan möjlighet att rädda sej själva.Gråter

Puma77
2011-12-18 17:47
#27

#24 Lokalen i sig ska vara intakt men har varit totalt rökfylld. Därav misstänker de att det är just röken de dog av och det är också den vanligaste orsaken att man dör av just röken.

 

//Pia

Annons:
Sidentass
2011-12-18 18:09
#28

Finner inga ord för hur jag känner…älskade små missar..enda trösten att deras lidande och ångest är över…..Må ni få vila i frid nu små missevänner…Gråter

[neveragain]
2011-12-18 18:29
#29

Titade in på deras hemsida och "träffade" några av de katterna som inte längre finns…. GråterRynkar på näsan

Puma77
2011-12-18 18:33
#30

#29 ja jag var inne tidigare men kunde inte titta på dem, blev ännu mer ledsamt.

 

//Pia

Katthemsmatten
2011-12-18 19:43
#31

Föreningen kommenterar på hemsidan: http://www.djurskyddet.se/skaraborg 

Låt oss räcka ut en hjälpande hand på samma självklara sätt som vi gjorde när Kompis brann. Och som nu Kompis gör - http://www.katthemmetkompis.se/default.asp 

Vi vet aldrig när det är vi och våra älskade missar som drabbas…….

Medarbetare Hittekatter iFokus

Lena
2011-12-18 19:49
#32

Bra att det börjar komma igång lite olika auktioner för Katthemmet i Töreboda. Vi ska starta en insamling även här på Hittekatter tänkte jag.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

MewTwo
2011-12-18 19:54
#33

Toppen - då är det läge att fixa en banner att sprida då… ♥

destiny
2011-12-18 20:04
Annons:
bymaruska
2011-12-18 21:20
#35

# 32

Det är otroligt värdefullt att en insamling kommer i gång här på HKiF och att arbetet med återuppbyggnad går fort fram.

Med all respekt för engagerade i katthemmet som är i stor sorg i dag och för alla katter som omkommit i natt. Det är en stor tragedi som hänt men klockan går tyvärr inte att vrida tillbaka något som vi alla önskar just nu.

Ett tomt katt hem!! kan bli räddningen för många katter som just nu lever under hemska förhållanden.

Jag brukar ibland tänka när det är tråkigt och tungt DET FINNS INGENTING ONT SOM INTE FÖR NÅGOT GOTT MED SIG.

[Sniff]
2011-12-18 21:35
#36

Stackars katter! Gråter

lillmymlan
2011-12-18 21:48
#37

Stackars missar som dog och stackars de som ska gå in och ta hand om detta sedan… hemska tanke… som jag lider med dem alla, både missarna och människorna!

R.I.P missarna Gråter

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

Engla
2011-12-18 21:59
#38

Det är fruktansvärt! Orden räcker inte till. Gråter

Kunde Katthemmet Kompis byggas upp tack vare gåvor från generösa och omtänksamma människor kan vi tillsammans hjälpas åt att byggas upp Skaraborgs djurhem.

**Kom igen kattvänner - vi gör det igen. Tillsammans kan vi bidra till att Skaraborg djurhem byggs upp.
**

/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

Sherwood
2011-12-18 22:03
#39

Det måste vara en stor sorg efter dessa katter där borta och värst måste det vara för dom som matade och skötte om katterna där under en längre tid. Men det måste ha varit ett stort ställe, för 80 katter låter mycket.

MewTwo
2011-12-18 22:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#40

Kan en banner som ser ut så här hjälpa till?

På Wikkibloggen vill den bara bli suddig tyvärr, men kan ni på HKiF spride den från oss & Wikki Crew till FB!

MewTwo
2011-12-18 22:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#41

En till… Sprid! Mitt o Wikkis Crews bidrag!

Annons:
Kattprinsessa
2011-12-19 01:22
#42

Så fruktansvärt sorgligt…. 82 katter som bara dog…. Och de hade precis fått chansen att kanske få egna hem…. Tårarna bara rinner…. Men finns det någon möjlighet att "klistra" posten, så att den är överst ett bra tag till?? Då ökar kanske möjligheterna till bidrag??

Jezza
2011-12-19 15:14
#43

Min kärlek går till alla katter, levande o änglar! <3

Sprider vidare på facebook o min blogg om insamling.

Tanken på dessa stackars som katter fick sätta livet till gör mej ledsen.Gråter

vilda-hilda
2011-12-19 18:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#44

Sören rycker ut med bössan till hjälp för Katthemmet och hoppas på att folk är generösa och inte bara handlar en massa julklappar på Torsdag då vi står på Julmarknad i Ronneby.

Bild från Västerviks Tidning

Självklart också inlagt på både hans och min Fb-sida.

Nalle

MewTwo
2011-12-19 22:43
#45

Heja Sören hoppas att du får massor av klappar! NosPuss Wikki

Selma99
2011-12-19 23:37
#46

Eftersom att jag inte kan ta mig till Ronneby å klappa på goa Sören så sätter jag in en slant direkt till Töreboda katthem.

Hoppas dock att Sören får många klappar på marknaden.

vilda-hilda
2011-12-20 00:23
#47

Selma har 2 örngott som jag skulle måla till dig ju Glömt!!!!!

Coming up efter Jul.

Nalle

Delfinen
2011-12-20 02:36
#48

Vet inte hur man sprider banners annars hade jag lagt ut den på min facebooksida…..

Däremot har jag fått klartecken till insamlingsbössor och kommer i veckan att köpa in 2 stycken bössor då jag inte har några. Har även fått ja från en butik här i  byn att få ställa en bössa där för hemlösa katter.

Är Töreboda katthem intresserade av att bygga upp katthemmet igen?

Annons:
kissidor
2011-12-20 06:24
#49

så, då har jag fått tummen ur och skuttat in på internetbanken och satt in ett litet men välment bidrag - en liten minnesgåva om man så vill.

en sak tänkte jag på - aftonbladet har vad jag kunnat se inte bevärdigat detta med minsta lilla notis ens, men när större djur som exvis kor brinner inne är det alltid en stor nyhet. tänk er om 82 kor eller hästar hade brunnit inne på detta sätt, vilket pådrag det hade varit! det hade garanterat stått högst upp på websidan, ett tag iaf. och det hade varit spekulationer om mordbrand mm. men det är ju det vanliga, hittekatter har ju inget ekonomiskt värde så därför var väl ingen större skada skedd enligt deras syn på saken ObestämdSkrikandesGråter

Värd på Mobiltelefoner och Android

ingvarisbjorn
2011-12-20 09:27
#50

#49 ab brukar annars vara snabba med att skriva putslustiga ordvitsartiklar när djur råkat illa ut. Jag minns bl.a. den stackars strandade valen som hade gjort ett "felval" (http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13704535.ab?nomobileredirect=true) och "microkissen".

Alexej
2011-12-20 09:57
#51

#48 klicka på höger på musen. spara bilden. Sedan går du till dinn FB-sidan och lägger in det.

Annars finns bilderna under FB: Hjälp Katthemmet i Töreboda

https://www.facebook.com/events/141325159310548/

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10150436917419671&set=o.141325159310548&type=1&theater#!/events/141325159310548/

där jag la ut det. Då klicka du på dela under bilderna då kommer det upp på din egen sida.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Selma99
2011-12-20 12:01
#52

#47 Det blir kanon det Glad

Delfinen
2011-12-20 13:36
#53

Fick det inte att funka med att lägga ut banners på min FB sida. Tror jag har för trög dator för det vill inte. Men har skrivit en text, skickat med adressen till deras hemsida och bett vänner sprida det.

Är även medlem på en annan sajt där det finns flera tusen medlemmar där det även finns olika klubbar man kan vara medlem i. Har skrivit i alla klubbarna om detta med hänvisning till deras hemsida….skrivit i min dagbok….uppmanat alla som kommer in på min sida att läsa dagboken.

Skall i dag beställa insamlingsbössor, börjar virka kattleksaker på löpande band och fundera på mer jag kan göra.

Kommer att sätta in en slant så fort jag får mina pengar från FK.

Puma77
2011-12-20 15:32
#54

Ja jag ska skicka iväg de lekskakerna som är bokade hos mig sen efter det kan jag börja med tillverkning till Töreboda med. Har redan inhandlat mer garn.

 

//Pia

Delfinen
2011-12-20 16:20
#55

Finns det några som håller på med loppis här inne? Har inte den möjligheten själv. Finns inget sånt här i byn och har inte körkort och bil så jag kan ta mig någonstans med en massa prylar. Men  kan nog samla ihop en del för loppis om någon annan  kan hålla i det.

Annons:
Alexej
2011-12-20 17:42
#56

http://www.tv4play.se/nyheter_och_debatt/nyheterna_skaraborg?title=vill_starta_nytt_hem&videoid=2124761

Bilderna från de "levande "katterna kommer från vårt katthem. Kändes lite konstigt att plötsligt se "våra" kater med i filmen. Raymond, den vita katten fanns länge på katthemmet men har nu fått ett hem.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

kattassen
2011-12-20 19:03
#57

#56 Å fick hastigt en känsla av att det var katter som också "strök med". Blev bara så berörd och gripen av filmen så jag kopplade inte ihop det hela rätt.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

Alexej
2011-12-20 19:20
#58

Fattade inget heller:) De borde ha sagt att bilderna kommer från Evas katthem…Kände bara igen kattluckan och sedan Raymond…Förvånad

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Alexej
2011-12-20 20:35
bymaruska
2011-12-20 21:24
#60

Jag tycker att hela filmen från TV4 Skaraborg var för mycket! Jag tycker filmen inte visade djuren respekt det hade inte behövts ett sådant närgånget repotage.

Jag tittade på filmen men mest i taket jag blev väldigt illa berörd.

//M-H

anebit
2011-12-20 22:01
#61

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

vilda-hilda
2011-12-21 00:58
#62

Nej det ser inte vackert ut. Men det är pga röklukt som sitter kvar och farliga partiklar som inte är så hälsosamt att få i sig  fanns det inte mycket annat att välja på. Högaktar den personal som var där och tog hand om kissarna.

Skulle aldrig klarat det själv.

Nalle

Annons:
Katthemsmatten
2011-12-21 10:18
#63

Håller med #62. Det där är ett updrag jag är glad att jag inte behövde delta i. Men skulle olyckan vara framme hos oss, ja då är det rätt självklart att ställa upp. Det blir ju det sista man trots allt kan göra för de små.

Medarbetare Hittekatter iFokus

ingvarisbjorn
2011-12-21 11:43
#64

Väldigt starka bilder i reportaget, det var väldigt jobbigt att titta på. Kan inte ens föreställa mig hur det måste vara för personalen att ta hand om de arma katterna.

Lena
2011-12-21 19:26
#65

Ja om vi går i däck när vi ser filmen är det ju bara förnamnet av hur det måste vara att vara på plats och vara med om det hela på riktigt. Fruktansvärd tragedi!

Knepigt att TV4 använde filmer tagna från Evas katthem i det här reportaget utan att nämna det.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Roslyn
2011-12-22 22:31
#66

Kanske en enfaldig fråga, men är det inte så att Djurskyddet kommer att ställa upp ekonomiskt? Där finns ju pengar att hämta.

Lena
2011-12-25 16:16
#67

#66 Djurskyddet Sverige skriver om Töreboda Katthem i sin nättidning.

"-Vi kommer göra vad vi kan för att stödja Djurskyddet Skaraborg med återuppbyggnaden, dels ekonomiskt, dels på andra sätt, säger Åsa Hagelstedt, generalsekreterare Djurskyddet Sverige".

Här kan du läsa artikeln i sin helhet.

Bland annat står det om varför katthemmet inte var försäkrat.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Alexej
2011-12-25 21:20
#68

Det med försäkringen låter lite konstigt för vi är helförsäkrade…

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Lena
2011-12-26 14:53
#69

#68 Ja det verkar ju underligt tycker jag med. Att försäkringsbolaget inte tyckte det var någon idé att försäkra.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
Upp till toppen
Annons: