Annons:
Etikettdjurskyddsfrågor
Läst 3426 ggr
[Anunnaki]
2011-06-26 09:38

Djurförsök på katthemskatter

Råkade lyssna på radion i morse och satte frukosten i halsen. Det handlade om djurförsök på katter hos SLU. Man hade stängt in 15 katter på 15 m2 för att se hur atter betedde sig när de lever trångt. Nu ska katterna leva så här i två år! Katterna hade man fått från ett katthem. Jag skulle vilja veta vilket katthem det är.

Hur kan någon komma på idén att stänga in 15 katter på 15 m2 i två år för att studera deras beteende när de levde trångt när man vet att katter är solitära djur och nu i juni 2011 sätter man igång ett försök där ytan inte ens uppfyller lagkrav på att det ska vara minst 2 m2 per katt just för att katter behöver stort utrymme.

Jag är så upprörd över hur man kan bete sig mot värnlösa djur.

Om ni vill lyssna på programmet så finns det här om ni skrollar ner en bit. Notera att man fnittrar under nästan hela inslaget.

Tänk er att ha 15 katter på 15 m2 och då ska det finnas åtta sandlådor, dvs en sandlåda per 2 m2 eller behöver man inte bry sig om lagen när det gäller sandlådor heller. Eftersom det är en studie kan ju ingen heller gå in och se till att inte någon katt stjäl maten för någon annan eller att någon katt blir så mobbad så att den blir sittande i ett hörn i två år.

Jag ska nu skriva till SLU och be att få ut namnet på det katthem som lämnat katterna dit. Det måste rimligen finnas ett avtal. Dessutom tänker jag begära att få kopia på tillståndet från etikprövningsnämnden och beskrivningen av varför man genomför studien. Det är nog bra ju fler som gör det till info@slu.se

Annons:
Kaliber
2011-06-26 09:41
#1

Nej fy f-n!

Lena
2011-06-26 09:48
#2

Jösses vad chockerande! Det här måste väl endå till höra katergorin djurförsök som vi kan klara oss utan. Om katterna sedan kommer från ett katthem är det ju fullständigt hårresande.

Hoppas du kan få veta vilket katthem som skickar sina katter till djurförsök. Det känns minst sagt bedrägligt om de nu inte öppet gått ut med att de skickar katterna som försöksdjur till SLU. Och det tror jag ju knappast är fallet.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Hawknestgrove
2011-06-26 09:56
#3

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

[Anunnaki]
2011-06-26 10:15
#4

# 3 Jo, det är samma. Jag hörde reprisen. Men låt oss nu alla skriva till SLU och säga vad vi tycker om detta.

Sagolika
2011-06-26 10:18
#5

Vad hände med att alla försöksdjur ska vara destinationsuppfödda, dvs. särskilt uppfödda för det ändamålet? Men det är kanske inte så noga bara för att det är hemlösa katter! Rynkar på näsan

Undrar om katterna är fertila eller kastrater, av samma kön eller blandade samt vilka åldrar det är på dem.

Ofta blir djur avlivade efter djurförsök och obducerade. Är det vad som kommer att hända dessa katter också? Tycker mkt. synd om dem.

martdat
2011-06-26 10:20
#6

fy fabian,, trodde inte att de fick använda djur som e inte förr upp själva, elr är det undantag då detta är en studie o inge medicinska försök?

vill med veta vilket katthem ,. stackars , stackars katter, djurplågeri i högsta grad…   det kan vällinet va lagligt detta ändå,,,,,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Annons:
Kaliber
2011-06-26 10:22
#7

Det vore väldigt mycket bättre om de kunde "walraffa" istället och studera katter på katthem eller i privata hem samt hos uppfödare och bygga på studien med intervjuer med kattfolk.

Var går gränsen för hur mycket de får studera utan att gripa in hos de här stackars katterna? Finns någon gräns alls?

Detta är fullständigt avskyvärt och under all kritik!

Sehvrin
2011-06-26 10:32
#8

Som jag sagt i den andra tråden (som #3 länkar till) så är det svårt att bedömma eller fördömma studien innan man vet exakt hur den ska gå till. Maila och fråga forskaren som leder projektet, om jag läste vetenskapsradions artikel rätt var det Jenny Loberg innan ni drar förhastade slutsatser.

Alla djurförsök som genomförs i Sverige måste godkännas av en etisk nämnd, så även detta. Jag har därför svårt att tro att det skulle vara en helt oetisk behandling av katterna.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Sagolika
2011-06-26 10:36
#9

Etiska nämnderna är totalt värdelösa. De godkänner i princip alla djurförsök, oavsett hur plågsamma de är, så det är minsann ingen garanti för att djuren inte utsätts för lidande!

MewTwo
2011-06-26 10:56
#10

Googlar man samlat på kattnamn som nämns i reportaget så landar man i vissa trådar på Bergslagskattens katthem, men jag vet inte om det är korrekt…

Hawknestgrove
2011-06-26 11:00
#11

Hm…. fråga dem…..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Sagolika
2011-06-26 11:19
#12

90 katter totalt alltså eftersom de i april tog emot den första av totalt 6 grupper om vardera 15 katter.

[Mimsynims]
2011-06-26 11:59
#13

#0 Katterna ska ju inte sitta ihop på 15m2 i två år, utan det står ju bara att studien ska vara klar om två år, vilket inte är samma sak…

Tycker precis som Sehvrin att ni tar för mycket förgivet innan ni vet detaljer om projektet, tex så fattade jag det som att de "endast" bor på de olika ytorna i ett par veckor. Vilket iofs kanske är rätt stressigt för de här katterna, vid de tillfällen de bor riktigt trångt, men om man i slutändan får fram bättre regler för hållning av katter är det väl bra? Eller?

#7 För att man ska kunna undersöka just stressen som uppkommer av trångboddhet måste man se till att det inte finns annat som kan påverka katten att bli uppstressad. Då måste man ha en "kontrollerad" miljö sas.
Tyvärr kan man inte basera en (beteende)studie på intervjuer, men uppfödare och katthemsfolk kan säkert bidra med viktiga synpunkter utanför själva projektdelen eller vad jag ska kalla det.

Efter att ha lyssnat på programmet tycker jag det låter som att deras mål är att förbättra för katten långsiktigt, och det är väl som sagt bara bra. Eller?

Annons:
Kaliber
2011-06-26 12:22
#14

#13 Jag håller inte med dig. Att samla ihop katter på en okänd plats med okända människor kommer ju framkalla stress bara det.

Men jag hoppas det går bättre till än vad jag ser framför mig…

[Mimsynims]
2011-06-26 12:33
#15

#14 Fast de får ju säkert en "tillvänjningsperiod", även om du nog på sätt och vis har rätt. Det går nog inte att ifrån. Men det är kanske folk från katthemmet som städar/matar? Inte helt omöjligt, tror jag. Eller att forskarna har låtit katterna vänja sig vid dem.

Jag har ju egentligen ingen aning om hur studien är upplagd, men jag har lite erfarenhet själv av att lägga upp studier, så jag har mina aningar.

Icna
2011-06-26 12:50
#16

tycker man får en bra överblick av studien genom repotaget om ts länkade till 

alla kattgrupper börjar på 60 kvm ett pat veckor, sen 30 kvm ett pat veckor och slutligen 15 kvm ett par veckor

det verkar inte som om alla katter känner varandra sen tidigare men de hade ett par syskonpar och några katter som kom från samma ställe och där konstaterade de att de katter som kände varandra sen tidigare fungerade det bättre för än andra

de pratade on kattens låga status om hur ila katter behanldas som ex sommarkatter

det framkom inga detaljer om ålder, kasterade, kön eller så

de hänvisade väldigt mkt till studier som talade för att katten är solitär, hur katter i grupp spenderar 50% tiden på gömställen för att slippa se varandra, håller 3 m ifrånvarandra och bara "tolerar varandra",

stressen mäts genom en sjugradig skala på hur katterna beter sig mot varandra

Det enda alla människor har gemensamt är att de är unika...

hanna64
2011-06-26 12:55
#17

Nu har även jag lyssnat på programmet och undrar måste dessa katter lida för att man ska få fram hur stor yta katter behöver för att må bra??? Reagerede spec. på katten som hade bosatt sig i hylla nr 7 som inte gillade andra katter, gå fräsande förbi alla andra när hon måste på toa eller äta :(  och att en fd djurinspektör deltar i studien får mig inte att mår bättre :( Stackar katter säger jag bara :(

Sagolika
2011-06-26 12:59
#18

Fast de sa faktiskt inte i reportaget att de skulle vara ett par veckor på 15 m2. De sa att de först skulle vara på 60 m2 ett par veckor, sen på 30m2 och slutligen på 15 m2. De sa inget om hur länge de skulle vara på 15 m2. Så det kan ju vara betydligt längre än några veckor, kanske månader och år.

[Mimsynims]
2011-06-26 13:06
#19

#18 Först och främst så kommer man inte ha olika långa tidsperioder i olika rum när man gör såna här studier, det påverkar resultatet… så mycket kan jag säga med (stor) säkerhet.

Sen såg jag att Icejossan på katter.ifokus lagt in utskicket katthemmen fått, där står det bl.a. att katterna kommer tillbringa två veckor + tre dagar. Jag hoppas hon lägger in det här med, annars kan jag kopiera hit det.

Där står det mesta ni behöver veta tror jag! :)

Sehvrin
2011-06-26 13:12
#20

På katter.ifokus finns en tråd om samma ämne. Där har en som har haft kontakt med SLU lagt ut information om hur studien ska gå till.

Se inlägg #8 i den här tråden

Jag tycker inte det verkar vara en särskilt hemsk studie för katterna som ska vara med i den.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Annons:
IceJossan
2011-06-26 13:12
#21

Jag lägger ut infon här med, samma som jag skrivit i tråden på Katter.ifokus:

Jag har fått utskicket som SLU skickat till katthem runt om i Sverige.

Såhär skriver de:

Vill Ni hjälpa oss att öka kunskapen om kattens beteende?

Vi är en grupp forskare på SLU i Skara som har valt att inrikta oss på att forska på katt (beteenden, behov, herrelösa katter och människans inställning/attityd till katten). Vi vill att vår forskning ska bidra till att höja kattens status genom att öka kunskapen och kompetensen om katt och sprida denna kunskap.
Vi har nu önskemål om att få hyra katter från katthem för att kunna utföra en studie kring katters beteenden då de hålls i större grupper.

Vi undrar om Ni kan hjälpa oss med följande:
• Att hyra ut katter i ca sju veckor till oss. Vårt önskemål är att få låna katter som hålls i en grupp på helst 15 vuxna individer. Vi vill även ha kontakt med er som inte har fullt så stora grupper för det finns en möjlighet att vi även kommer att studera grupper på färre djur om vi inte hittar stora grupper. Vi kommer att kontakta er via telefon under oktober och november månad för att diskutera er eventuella medverkan. Om ni vill kontakta oss innan så är ni välkomna att ringa eller skicka e-post.

Vi garanterar Er följande:
• Katterna kommer att tas mycket väl omhand. Vi kommer att se till dem och umgås med dem flera gånger per dag.
• Lokalen som katterna vistas i uppfyller alla krav som djurskyddslagstiftningen ställer och är även godkänd av Jordbruksverket.
• I lokalen kommer det att finnas klättermöjligheter, klösbrädor, hyllor, gömställen, bekväma liggplatser, leksaker, kattlådor m.m. för att tillgodose katternas välbefinnande och sysselsättning.
• Om vi upptäcker att en katt inte kan vara i gruppen kommer vi genast att placera den i ett annat utrymme.
• Ni får ersättning (pengar i hyra) för att vi får låna era katter.
• Om någon katt av någon anledning skulle komma att behöva vård under vistelsen hos oss så finns här på SLU både veterinärer och djursjukskötare som ställer upp. De har även tillgång till Djursjukhuset här i Skara som ligger strax intill. Vi står för eventuella veterinärkostnader.
• Om katterna under vistelsen hos oss behöver vaccineras eller avmaskas så ordnar vi det (vi står för kostnaderna).
• Vi är mycket noga med smittskyddet. Lokalen (inkl. mat- och vattenskålar och kattlådor) kommer att saneras mellan olika grupper av katter för att förhindra eventuell smittspridning.
• Ni får mycket gärna komma och hälsa på hos oss för att se hur katterna har det!

Beskrivning av projektet:
Vi har fått pengar från Jordbruksverket till att göra en studie kring katters beteende då de vistas i större grupper. Katten är ju som bekant till sitt ursprung ett solitärt (ensamlevande) och revirhävdande djur, men allt eftersom vi har domesticerat katten (gjort den till vårt husdjur) så har den blivit mer social och tolerant mot sina artfränder. Idag har vi en djurskyddslagstiftning som tillåter 15 vuxna katter i ett och samma utrymme, där varje katt har tillgång till 1 kvm. Från och med maj 2013 kommer detta att ändras till 2 kvm per katt.

Problemet är att vi idag inte riktigt vet hur katternas välfärd påverkas av att hållas flera individer på små ytor. Det är detta som Jordbruksverket vill att vi undersöker närmare. Vår plan är därför att titta på om och hur katternas beteenden/stressbeteenden förändras om de ges tillgång till olika stora utrymmen (1 kvm/katt, 2 kvm/katt respektive 4 kvm/katt). Vi kommer endast att studera katternas beteenden, och inte göra några ingrepp på dem. Vi kommer bl.a. att använda oss av ett system som kallas för Cat-Stress-Score som använts tidigare för att systematiskt studera katters stressbeteenden. Sedan kommer vi även att studera vänliga sociala
beteenden, undvikande beteenden och aggressiva beteenden hos katterna. Vår avsikt är att studera sex grupper med katter. Vi tar emot en kattgrupp i taget. Kattgruppen kommer sedan att få vistas två veckor i ett storleksutrymme innan de studeras i 3 dagar (detta förfaringssätt sker med samtliga tre utrymmen). Detta innebär att
varje kattgrupp kommer att vistas hos oss i ca sju veckor.

Anledningen till att katterna vistas två veckor i vardera utrymme innan studien görs är för att de ska hunnit att vänja sig vid den nya miljön så att nyhetens behag inte påverkar våra studieresultat.

(Kontaktuppgifter finns såklart med i utskicket)

Icna
2011-06-26 13:14
#22

för lånsam med mitt svar

Det enda alla människor har gemensamt är att de är unika...

[Mimsynims]
2011-06-26 13:20
#23

#22 Se inlägg #21

Och har svårt att se att de skulle ljuga om nåt sånt, det finns egentligen ingen anledning till det.

Icna
2011-06-26 13:21
#24

jag tänkte samma som du, men jag kan ju inte sitta och säga emot utan fakta och det han ju komma

Det enda alla människor har gemensamt är att de är unika...

[Anunnaki]
2011-06-26 13:39
#25

# 21 har kopierat in ett utskick från SLU och där står bl a följande att läsa: "Idag har vi en djurskyddslagstiftning som tillåter 15 vuxna katter i ett och samma utrymme, där varje katt har tillgång till 1 kvm. Från och med maj 2013 kommer detta att ändras till 2 kvm per katt."

Jag skulle vilja i vilken djurskyddslagstiftning som det står att varje katt ska ha tillgång till 1 m2? Den lagstiftning som jag känner till som handlar om utrymme för katter är SJVFS 2008:5 där det i 11 § står "Rastgårdar och utrymmen avsedda för permanent katthållning ska vara minst 6 m2. Arean ska vara minst 2 m2 per katt. Takhöjden ska vara minst 1,9 m."

I 12 § står det att minimimått för tillfällig vistelse på t ex kattpensionat är 1,5 m2 för en katt såvida det inte är en katta med ungar.

Det skulle också vara intressant att se var det i djurskyddslagstiftningen står något om att det får vara max 15 vuxna katter i ett utrymme. Det skulle ju kunna användas i vissa fall med djursamlare.

Jag kan inte finna någon anledning att ha katter på detta sätt. Katterna skulle ju kunna bära på smittsamma sjukdomar och med 15 vuxna katter i så litet utrymme är smittrycket mycket högt.

Bra att få läsa utskicket från SLU men det väcker mer frågor än vad det ger svar på. Katter är faktiskt inte döda ting som man hyr för några veckor. Katten har låg status och bland dem som har allra lägst status är de hemlösa som mestadels har ett hårt förflutet bakom sig. Att då hyra dem för att placeras i djurförsök finner jag oerhört oetiskt. Och som sagt var kommer uppgiften om 1 m2 per katt och max 15 katter i samma utrymme.

Gällande lagstiftning verkar ha högre krav än det man säger sig vilja studera. Kan det vara så att 1 m2 per katt och max 15 i samma utrymme gäller försöksdjur? Den frågan vill jag ha svar på. Att denna studie skulle gagna någon katt nu eller i framtiden har jag mycket svårt att tro på.

brutt
2011-06-26 17:34
#26

Förstår inte  heller varför detta försök tvunget ska göras när det redan står klart att för många katter på en för liten yta skapar stress hos katten. Sedan förstås smittorisken som blir samt även detta att latenta sjukdomar virus lätt blossar upp vid stress.

Verkar förbaskat synd om katterna som tvingas delta i det här försöket.Men man får hoppas att de vet vad de gör och ingriper när en katt blir anfallen aggresiv apatisk eller verkar sjuk mm.

Hawknestgrove
2011-06-26 17:39
#27

Ja för många varelser på liten yta blir ju kaos oavsett sort, det kan vilken hönshjärna som heslt räkna ut. OCh höns kan väl verkligen berätta om det….Gråter

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
Kaliber
2011-06-26 18:08
#28

Om de vill undersöka kattens påstådda solitära natur så borde de rimligen jämföra en ensam katt med två katter och studera hur de skiljer sig åt vad beträffar deras välmående. Kan inte tänka mig att så stora grupper på så liten yta kan ge ett rättvist och vetenskapligt utslag. Säg att katterna visar stor stress och aggressivitet, då kommer de fram till att katter ska leva en och en? 15 katter på begränsat utrymme kan väl aldrig anses föredömligt? Större anknytning till verklighetens katthållning tycker i alla fall jag vore mer lärorikt. En katt vs två eller fler katter tillsammans. Detta liknar ju mer en kattsamlares djurhållning än vad som sker inom katthem och hos privatpersoner, hoppas jag i alla fall. Även uppfödare försöker väl hålla antalet katter nere och utrymmet så stort som möjligt.

[Anunnaki]
2011-06-26 19:18
#29

Det har verkligen kommit fram många värdefulla synpunkter om den här SLU-studien som verkar mycket tvivelaktig. Om man vill studera hur katter fungerar när det bor många katter i samma hem kunde de ha satt upp ett antal frågeställningar som de tycker verka vara relevanta och sedan annonserat efter kattägare som skulle vilja vara med och svara på frågorna dagligen under några veckor. Då hade man fått svar från grupper av katter som finns i sin hemmiljö och som är redan bor under samma tak. Det hade gått att skilja på innekatter och utekatter, man hade kunnat se om det finns skillnader mellan bondkatter och raskatter etc.

På detta sätt hade en kvinna gjort en studie om spädbarnskolik där föräldrarna hade fått fylla i hur många timmar om dagen som bebisen skrek, när barnet fick mat mm. Duger den metodiken för bebisar borde den duga även för katter.

Jag har också tänkt på FIP som väl lätt bryter ut om katten hamnar i en stressituation.

Kaliber
2011-06-26 19:31
#30

#29 Håller med dig fullständigt. Intervjuer och statistik på det duger fint i andra vetenskapliga sammanhang och så borde det rimligen vara även här. De skulle också kunna kombinera med videoövervakning hos kattägare, katthem osv som ger sitt tillåtande till det.

[Mimsynims]
2011-06-26 19:46
#31

#29 Upplägget du pratar om tror jag inte ger de svar de på frågeställningar de har just nu, och jag tror inte heller att man kan få relevanta svar på det sättet heller. För om de är ute efter mäta stressen hos katter som lever i mer extrema förhållanden som hos samlare i lägenheter, kan du ju inte ställa frågor till "vanliga" kattägare.

Jag tycker inte heller att det går att jämföra studien om spädbarnskolik med denna, detta är en beteendestudie och då behöver forskaren själv studera katternas beteende för att det någorlunda ska gå att mäta stressen.

#28 Jag tolkar det som att de gör denna studie iaf delvis för att bättre komma åt samlare, och då måste de väl kunna bevisa för samlaren att katterna faktiskt blir stressade? En samlare skulle väl aldrig tro på att bara för att en myndighetsperson säger det åt dom?
Tror inte heller syftet är att tvinga folk att bara ha en katt…

#25 Javisst kan det väl tyvärr finnas en smittorisk, men katterna borde väl ha suttit i karantän i katthemmet innan de kommer dit? Ok, latenta sjukdomar kan vara ett problem, sant. Det är ju en risk tyvärr som jag inte kan uttala mig om.

Kaliber
2011-06-26 19:54
#32

Personligen tycker jag inte att man ska behöva hålla katter under dåliga förhållanden för att komma fram till att det är dåligt, men det är vad jag tycker.

[Mimsynims]
2011-06-26 20:09
#33

#32 Jag kan väl delvis hålla med, men samtidigt, tänk om (bara hypotetiskt) det skulle visa sig att de inte visar några stress-symptom på 15m2?
Eller att det visar lika mycket stress på 60m2 som på 15m2?
För idag skulle det, som jag förstått det(?) inte vara några problem enligt reglerna att ha 15 katter på 60m2.

Sånt har ju säkerligen kattägare (inte samlare alltså) med det antalet katter koll på, men de som sätter reglerna har ju ingen koll alls. Intervjuer i det fallet tror jag inte fungerar, vem vill erkänna att man utsätter sina katter för stress? Vissa kanske, men inte alla och då får du ju felaktig statistik.

[Anunnaki]
2011-06-26 20:32
#34

Varenda människa som har lite erfarenhet av att ha mer än en katt åt gången vet att om man sätter 15 katter på 15 m2 så är det rent ut sagt för bedrövligt för katterna. Det är nog få djursamlare som på 15 m2 har 15 katter. Man ska inte låta lura sig att en studie som denna skulle gagna en enda katt och enligt lag måste det vara minst 2 m2 för varje katt så hela upplägget verkar sakna relevans såvida man inte tänker starta uppfödning av katter som ska bli försöksdjur. Läs här om uppfödning av försöksdjur

Men jag ska kontakta både SLU och den etiska nämnden så snart det blir vardag och förhoppningsvis få reda mer om denna studie.

Om de åtminstone hade låtit bli att fnittra under radioprogrammet för så roligt var det knappast.

Annons:
Icna
2011-06-26 20:35
#35

en felkälla vid en sån här studie kan ju vara förutfattade meningar, bristande kunskap/tolkning av katternas beteende.

Och eftersom de redan har utallat sig i fallet, att katter är solitär djur kan det leda att man "ser" ett visst beteende och missar andra.

Det enda alla människor har gemensamt är att de är unika...

[Mimsynims]
2011-06-26 20:53
#36

#35 Fast katter har ju vissa beteenden som är rätt generella för katter, och de skulle bland annat använda sig av tidigare bestämt stressbestämningssystem. Det skulle vara om detta system inte stämmer, men annars är väl det troligen en bra "måttstock".

Sen skriver de ju faktiskt att katten sen den blivit mer domesticerad har blivit mer social och mer tolerant, så riktigt så strikt i sin syn är de ju inte.

Icna
2011-06-26 21:11
#37

jag utgick från deras intervju i radion, där en av dem uttalade sig om att katter är solitär djur och la fram studier bakom det bla annat om hur stressande det måste vara att hela tiden behöva fatta beslut om katten ska förhålla sig gentimot andra katter efter som de saknar hiarki. sedan sa hon att man kan ju tänka sig hur jobbigt det måste vara för katten( nått liknande iaf)

men det spelar ingen roll vilken "måttstock" man använder, mänskliga faktorn är alltid en felkälla oavsett vilken studie man gör och man måste ju endå tolka beteendet

Det enda alla människor har gemensamt är att de är unika...

[Anunnaki]
2011-06-26 21:31
#38

Kollat lite på vad en av de personer som står bakom att ha 15 katter i ett rum på 15 m2 har gjort i övrigt. Det som jag hittade gäller kalvar.

Upp till toppen
Annons: