Annons:
Etikettdjurskyddsfrågor
Läst 295 ggr
Uppkatten
2020-08-14 22:42

Barn slängde katt i brunnen

Det gäller verkligen att vi vuxna börjar prata med små barn redan tidigt om hur man bemöter djur, vilka rättigheter djur har, att vår uppgift är att göra det bra för djuren o s v…

Har mött många barn som stampat på småkryp, låtit vinbergssnäckor "åka vattenrutschkana" på förskolans gård o s v, och för många barn är det inte alls självklart hur man ska hantera djur… 

Men fasiken så illa det kan gå om vi vuxna inte "matar in" tidigt vad som är rätt och fel när det gäller att bemöta djur. Jag brukar tänka att även om alla barn kanske inte kan "känna" vad som är OK, så ska de i alla fall ha fått möta vuxna som berättat och visat - många gånger… Och jag tänker att det är viktigt att barn hör på den vuxnes röst, ser i den vuxnes ögon och kroppsspråk att det verkligen inte är OK när djur far illa.

Detta på tal om artikeln om barnen som slängde ner en katt i brunnen…

Sedan låter det ju lite märkligt med olåsta brunnar där små barn leker…

https://www.expressen.se/gt/barn-slangde-ner-katt-i-brunn-vittne-sag-pa/

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
Tarotstollan
2020-08-14 23:04
#1

Vilken tur att hon såg det och anmälde. Hoppas bara att de får tag i ungarna som gjorde det också och ger föräldrarna en rejäl skopa!😡😡

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[[eskils_]]
2020-08-15 09:45
#2

😕😡

Upp till toppen
Annons: