Annons:
Etikettdjurskyddsfrågor
Läst 574 ggr
Uppkatten
5/30/20, 11:38 PM

Småkattungar på katthem

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Läser i kväll på Facebook ett påstående som gör gällande att det är ganska vanligt att katthem har kattungar som är yngre än 12 veckor boende på katthemmet.

Min erfarenhet är att kattungar som är yngre än 12 veckor brukar få bo i jourhem/akuthem bl a p g a smittorisken (småkattungar är känsliga och sjukligheten/överdödligheten kan bli hög om de utsätts för stress och smitta).

Naturligtvis kan kattungar med eller utan mamma ibland bli tvungna att bo något eller några dygn på katthemmet medan man ordnar ett bra jourhem/akuthem åt dem.

Vissa katthem har också lugnare utrymmen (där t ex besökare inte får komma in) där man i enstaka fall kan ha en katthona med yngre kattungar över en lite längre period, om alternativen är sämre.

Men grunden är väl i alla fall att småkattungar ska få växa upp i en lugn hemmiljö, med så lite stress och så låg smittrisk som möjligt?

Vilken är er erfarenhet? 

Är det verkligen vanligt att småkattungar bor på katthemmet under den period då de är 0-12 veckor gamla…? Och varför gör man i så fall på det sättet istället för att ha dem i jourhem/akuthem?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
Wizbot
5/31/20, 1:47 AM
#1

Det finns inte alltid nog med jourhem tillgängliga och då får man välja mellan att lämna kattungarna ute i kylan eller att ha dem på katthemmen. Jourhem växer inte på träd och moderslösa kattungar kräver praktiskt taget konstant tillsyn vilket gör att jourhemmet inte kan jobba och ibland även måste kliva upp flera gånger per natt för att mata. Då kan det vara lättare att få tag på volontärer/personal som kan turas om med det på katthemmet då det inte heller är bra för dem att flytta hela tiden mellan olika jourhem beroende på hur folk jobbar eller om de behöver få sova ut en hel natt. Har man kattungarna i ett separat rum och tillämpar god hygien är smittrisker dessutom minimala och så länge det finns bäddar och värme så har de inte något behov av att vara just i ett möblerat hem. Min mamma är med och driver ett shelter för hundar och de undviker att ha valpar så gott det går i själva sheltret men ibland kommer det in mängder med hemlösa valpar samtidigt så att alla tillgängliga fosterhem blir överfulla. Det är också större risk att en kull valpar smittar en annan kull med något än att vuxna hundar som redan kunnat vaccineras smittar. Så att sätta flera kullar i samma fosterhem är inte alltid lämpligt. Jag hoppas att du ställer upp som jourhem för kattungar med tanke på hur viktigt du tycker att det är att de inte är på katthemmet :)

Uppkatten
5/31/20, 9:24 AM
#2

#1 Att ställa upp som jourhem för kattungar vore dessvärre direkt olämpligt för kattungarna i mitt fall, då jag bor trångt (37 kvm) och har två fd hemlösa katter som bor här. Varken kattmamma eller kattungar skulle få det de behöver, och man är i första hand skyldig att ta hand om de katter som man redan har påtagit sig ansvaret för.

Det vore t ex direkt olämpligt att utsätta min tio-åriga njursjuka skyggis för det sällskapet, och hennes galna kattkompis skulle förmodligen leva rövare med de nya små… Tveksamt om jag ens skulle lyckas leva upp till djurskyddsreglernas minimikrav på att ge varje katt (och kattunge!) det de behöver vid ett sådant scenario. 

Däremot skulle jag gärna ställa upp som jourhem till såväl skyggisar som kattungar (och andra behövande katter) om förutsättningarna fanns. Men det räcker inte med stort hjärta, man måste låta hjärnan var med i beslutet också, så att det blir bra för katterna.

Kan tillägga att det finns katthem som inte ens vill ha 12-veckors kattungar på katthemmen, utan hellre adopterar ut dem direkt från jourhemmen, med hänsyn till kattungarnas hälsa (immunförsvar mm). 

Sedan håller jag med dig i ditt resonemang om att det är bättre att ha småkattungar på katthemmet än att låta de frysa/svälta ihjäl, men jag ser det fortfarande som en nödlösning snarare än som det man vill eftersträva/ha som "det normala" förfaringssättet.

Det ställer också stora krav på de volontärer på ett katthem som ska mata och sköta om småkattungar, och jag tror inte att de volontärerna heller är lätta att hitta alla gånger. Det gäller att man har såväl tillräckliga kunskaper i hygien, samt att man behöver ha kunskaper om småkattungar (matningsteknik, vikten av att kattungarna hålls varma/rena mm). Man måste också kunna "läsa av" kattungarna (och kattmamman!) så att de mår bra, då inte minst småkattungar har mkt små marginaler.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Upp till toppen
Annons: