Annons:
Etikettkastrering-idmärkning-vaccination
Läst 624 ggr
Uppkatten
3/25/20, 10:19 PM

"Inte tänkt att katten ska vara ute och springa"

Läser en efterlysningsannons, där kattägaren skriver att katten inte är id-märkt "för det är inte meningen att den ska vara ute och springa". 

Jag förstår inte hur människor kan resonera så galet. För även om kattägaren tänkt att katten ska vara innekatt så är det ju väldigt vanligt att katter kommer ut av misstag. 

Och vill man då inte att ens katt "ska vara ute och springa" så är det ju extra viktigt att katten är id-märkt och ägarregistrerad, så att katten (snabbt) kan få hjälp att komma tillbaka hem igen…

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
Herveaux
3/25/20, 10:25 PM
#1

För mig låter det lika logiskt som att man inte har en försäkring på ägodelar "för det är ju inte tänkt att de ska bli stulna", ungefär. 🤦‍♂️

Hoppas kattstackaren kommer tillrätta - och blir ID-märkt.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

OberonsMatte
3/25/20, 10:37 PM
#2

Ja, utekatter brukar även andra boende i området känna igen och veta var de bor, men innekatter är det kanske bara ägaren själv som känner igen. En innekatt beter sig också så annorlunda om den kommer ut av misstag att det är stor risk att det dröjer lång tid innan någon ens får syn på den. Ibland så lång tid att ägaren gett upp hoppet för länge sedan och alla efterlysningar försvunnit..

Sajtvärd Katter iFokus

Chinesecrestedlover
3/25/20, 11:15 PM
#3

#0 Ja, det var ju också ett sätt att se på saken…suck…hur tänker folk?

Jag har inga som helst planer på att mina hundar ska vara ute och springa heller…skillnaden är dock att jag (till skillnad från personen du nämner) har mina hundar BÅDE chippmärkta och öronmärkta för att snabba på tiden från försvinnande tills de kan komma hem igen (alla har inte chippläsare, men alla kan läsa i örat) ; OM det som inte får hända, ändå skulle hända och de skulle försvinna. 

Man försäkrar ju inte heller för att man vill att saker ska gå åt h…vete, men det är ändå väldigt bra att ha en försäkring när det väl kommer till kritan och behövs. Lätt att vara efterklok…men smartare att tänka efter före liksom. 

Otroligt glad att jag hade försäkring när ena hunden blev inlagd (p.g.a. kraftiga kramper) och behövde intensivvård (var nedsövd ca 24h och behövde syrgas och konstant övervakning m.m.) under flera dygn…notan hamnade nämligen trots bra försäkring på ca 30 000 kr utöver det som försäkringen täckte. Var dessutom och "nosade" på försäkringens tak då… Försäkringen täckte väldigt mycket, så det är inget man vill stå för själv. Min hund mår bra nu och är nästan fullt återställd mot alla odds (lite sämre balans än tidigare men inget som stör henne) men utan försäkring hade det inte varit möjligt att rädda hennes liv.  

Mvh/Chinesecrestedlover

MonicaLagerquist
3/26/20, 12:19 AM
#4

Det är väl lika logiskt som att inte använda bilbälte för jag tänker inte krocka eller köra av vägen.

Stolt ägare till fem La permer

Maria
3/26/20, 6:11 AM
#5

Min gamle Moritz var innekatt i alla år men var en mästare på att rymma. Min man byggde högre och högre staket runt trädgården och staketet är vinklat snett inåt längst upp med hårdplast på de sista plankorna så att klorna inte fick fäste.

Då började han att gräva under staketet så min man fick gräva ner armeringsjärn .😃 

Det längsta han var borta var en halv natt i alla fall. Jag gick med ficklampa i skogen vid vårt område men vid tretiden på morgonen stod han vid vår dörr och ville in.

Han var givetvis märkt och registrerad.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: