Annons:
Etiketttips-råd
Läst 809 ggr
MissClue
2020-03-12 19:28

Omplacera större antal katter

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

Hej!

Jag och min mamma söker råd och tips över en väldigt stressfull situation som vi måste lösa så bra som möjligt. Det är så att min morfar har ett stort antal katter (ca 15st) på sin gård och nu ligger han på sjukhus och vi vet inte om och när han får komma hem. Om han dessutom kommer hem så känner vi att vi måste omplacera alla katter nu ändå för situationen är ohållbar då vi alltid oroar oss för katterna och får turas om att bo på hans gård för att se efter dom. Det hela eskalerade för ca 6år sedan då en förvildad tamkatt (urmodern) la en kull på fyra ungar i hans lada, vid samma tid dök det upp fyra kattungar till utan mamma. Vi lyckades tämja samtliga och kastrera alla utan "urmodern". Morfar försökte ge urmodern p-piller men han måste misslyckats eftersom fler kullar dök upp. Vi har tämjt och kastrerat, tämjt och kastrerat så många av hennes avkommor att jag tappat räkningen. Placerat ut 14 kattungar till väldigt bra hem. Sen la hon en kull där två honor kom undan kastrering som la kullar och efter det har vi bara känt att detta går inte längre. 

Majoriteten av katterna är tama (lite försiktiga först dock), rumsrena och friska efter vad mitt öga kan bedöma. De är dock inte regelbunden vaccinerade utan har bara fått spruta vid kastrering. Katterna har möjlighet att komma in i huset men många lever i en stor lada. Anledningen till att vi drar oss för katthem är antalet katter som det gäller. Sen har vi svårt att se dessa sitta i ett mindre utrymme tills någon vill adoptera dom, de är ju vana vid att leva fritt och vi är rädda att de kommer bli stressade eftersom de kräver lite försiktighet. Vi älskar också varenda katt och vill inte att de hamnar hos vem som helst och sen skulle vi se att några kunde flytta tillsammans. Hur skulle ni göra i vår situation? Gården är belägen i östra Skåne om ni har råd  vart man kan vända sig eller har kontakter i det området. Även Halland går bra eftersom vi pendlar därifrån.

I love not man the less, but Nature more…

Annons:
Tarotstollan
2020-03-12 19:44
#1

Ta kontakt med Kattkommando Syd och prata med dem.
De kan kanske ge dig råd.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Uppkatten
2020-03-12 19:57
#2

Ju längre ni väntar, desto större kommer problemet sannolikt att bli. Seriösa No Kill-katthem som jobbar regelbundet med försiktigare katter har stor erfarenhet av att omplacera dessa katter så att det blir bra. Det är inte alltid som katterna nödvändigtvis måste bo i ett litet rum på ett katthem någon längre tid, en del katthem/katthjälpsorganisationer jobbar med jourhem, något enstaka katthem har en skyggisavdelning där katterna kan röra sig mer fritt i flera rum o s v.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Upp till toppen
Annons: