Annons:
Etikettkattens-status
Läst 514 ggr
Uppkatten
3/10/20, 8:03 AM

Separat kremering, katt

Allt fler familjer väljer separat kremering för sitt husdjur sedan det avlivats. Hur tänker du kring det? Kanske säger det något om kattens status?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/blekinge/fler-djuragare-vill-behalla-husdjurets-aska

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
MonicaLagerquist
3/10/20, 8:07 AM
#1

Jag har inte låtit separat kremera någon av mina katter.

De ligger nergrävda i vår hästhage.

Hundarna samkremerades och vi hämtade inte ut askan.Men de har en minnessten uppe i hästhagen.

Stolt ägare till fem La permer

Maria
3/10/20, 8:15 AM
#2

Jag har aldrig begravt mina djur utan bara lämnat dem hos veterinären då vi har avlivat. Min åsikt är att djur begraver inte varandra utan det är ett mänskligt påfund men det är bara min känsla. Jag har full respekt för de som väljer enskild kremering.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

wildfire
3/10/20, 8:32 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

För mig är det viktigt att kremera dom separat och jag har mina urnor står i en hylla det känns så viktigt för mig att dom får finnas med mig och dom andra katterna som är i livet ❤️🐱❤️

Sabah
3/10/20, 9:32 AM
#4

Jag har inte kremerat separat. En hund har samkremerats, övriga djur är nedgrävda på gården. Minnessten till hundar och katt, ett träd är planterat där hästen är nedgrävd.


💖🧡💛💚💙💜

OberonsMatte
3/10/20, 9:58 AM
#5

Jag har alltid valt allmän kremering och bevarat katterna i hjärtat istället.

Sajtvärd Katter iFokus

cattisa
3/10/20, 12:11 PM
#6

Jag har inte valt att kremera separat. Alla mina katter har gått bort under vintern när det är mycket snö och käle i marken. Ett par hundar ligger nedgrävda i trädgården däremot, när de gått bort under rätt årstid. Det hade jag gärna gjort med katterna också om det varit möjligt.

Instämmer med #5. De lever alla kvar i hjärtat istället.

"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen

Annons:
91Marran
3/12/20, 8:45 PM
#7

Jag har min första katt i en urna hos föräldrarna. Skulle få panik om han "försvann" eller lämnades någon annanstans. Jag vet att han vill vara med oss, så skulle aldrig tänka på något annat. Min bror ville strö ut askan, men jag sa nej. Andra djur har vi begravt. Hade tillräckligt med panik över att han inte fanns i över fem år, så en urna har underlättat för mig. Hade suttit vid graven i flera dagar varje vecka och det var inte hållbart. Nu 8 år senare så här jag lugnat mig. Förstår och respekterar dem som inte vill ha en urna eller begrava.

Mvh
Mig

Uppkatten
3/14/20, 9:55 PM
#8

För mig är separat kremering ett viktigt och självklart val. Kanske hade det varit annorlunda om jag hade bott så att jag haft trädgård. För mig är det viktigt att "få ha kvar min familj".

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Upp till toppen
Annons: