Annons:
Etikettdjurskyddsfrågor
Läst 533 ggr
Uppkatten
2020-01-25 11:29

"Amatör-veterinärer" på Facebook...

Jag blir bedrövad över alla FB-grupper där privatpersoner fritt får "agera veterinär" och komma med alla möjliga och omöjliga råd om hur andra kattägare ska ta hand om sina (sjuka) katter.

En del som ger tips och råd är förstås erfarna, kunniga och har gott omdöme. Andra är det inte, men är ändå ivriga att ha åsikter.

Ibland är råden sådana att katten riskerar att bli riktigt rejält dålig av dem. Råden kan i vissa fall t o m riskera kattens liv (trots att de ges i all välmening).

Jag funderar kring hur man ska komma till rätta med det här, när administratörerna släpper igenom det utan vidare. 

Självklart kan man oftast inte bedöma en katts hälsa genom några få rader i ett FB-inlägg.

Och självklart bör man i de allra flesta fall hänvisa till veterinär i första hand. 

Det som kan tyckas vara en sjukdom (när kattägaren själv beskriver det) kan i själva verket vara en helt annan sjukdom (när prover etc har kontrollerats).

Jodå, man kan berätta om sina erfarenheter, men man bör ändå alltid uppmana till samråd med veterinär i det enskilda fallet, tycker jag. Bara veterinären kan ju undersöka katten och bara veterinären har en veterinärmedicinsk utbildning.

Läste ett inlägg på FB härom dagen och blev bedrövad, då det var rätt uppenbart att veterinären hade gjort som h*n gjort av en anledning. Ändå var Facebooks egna "amatör-veterinärer" (d v s folk som har åsikter men saknar egentlig kunskap/ veterinärmedicinsk utbildning/omdöme) där och skulle plocka bort både bandage och tratt och lite av varje… 

Och om operationssåret hade spruckit upp då…..? Vilket ansvar hade Facebooks egna "amatör-veterinärer" tagit då? 

Ska kattägaren stå där och säga till sin veterinär att "kattälskare på Facebook sa/tyckte att jag skulle göra så här" (med en katt med ett öppet djupt sår med allt vad det innebär med risk för infektioner etc…)? 

Därtill rådde en allmän "mobbingstämning" mot kattägaren. 

Det är SÅ inte OK.

Speciellt när det gäller t ex oerfarna kattägare och kattägare som förefaller att ha någon form av intellektuell funktionsnedsättning är det förstås extra viktigt att vara tydlig i att det är veterinärkontakt som gäller och att man följer veterinärens råd.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
Magi-cat
2020-01-25 11:31
#1

😢


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Maria
2020-01-25 12:53
#2

Självklart följer msn veterinärens ord. Det är farligt med amatörer både när det gäller djur och människor. Jag förstår inte hur man vågar.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

wildfire
2020-01-25 16:11
#3

Det där facebook fy det kan ställa till mycket det och jag skulle aldrig vilja vara med där men bra att ni som är med är uppmärksam för så här får det ju absolut inte gå till.

Djuren ska till riktiga veterinärer när dom behöver och jag tänker som kan kan det ens vara lagligt det en del gör så som i fallet du beskriver Uppkatten om katten med öppet sår och så många fler fall så borde det gå att anmäla för dom som gör så kan utsätta djuren för fara,smärta och död om det vill sig illa.

Ni som är med och ser sånt här kan ni inte ta dumpar och spara för där är väl i stort sett alla med i sina riktiga namn, orter,yrken, bilder på sig med mera för jag kan inte tro det här är lagligt att leka amatörveterinär och visa för något djurskydd, veterinär eller annan instans för det här måste få ett stopp för djurens säkerhet.

Visst tips och tankar absolut det är väldigt bra att kunna ge varandra men en del tycks gå för långt och det borde kunna anmälas och jag får svårt att tro det är lagligt så ni som är med ta dumpar,spara och vänd er till någon som vet vad som gäller rent lagmässigt.

Uppkatten
2020-01-30 22:36
#4

FB är både superbra - många gånger - och hjälper t ex många bortsprungna katter att hitta tillbaka hem.

Men FB kan också vara bedrövligt - andra gånger - och t ex sprida felaktig information och mobbing.

Man får välja vilka grupper man går med i, och noga fundera kring hur man ska förhålla sig etc.

Jag tror inte att man - #3 - kan anmäla privatpersoner som "tycker" saker på FB, även om deras tyckande saknar kunskap, omdöme etc. Först om någon utger sig för att verkligen vara veterinär, för att därefter ge (dåliga) råd tror jag att det kan bli möjligt att anmäla.

Däremot är det viktigt - när man ser kattägare ställa veterinärmedicinska frågor på FB- att man går in i tråden och hänvisar kattägaren till behandlande veterinär, alternativt att man uppmanar till t ex en second opinion hos annan veterinär (vid behov). 

Och att man försöker dämpa de personer som kommer med allehanda mer eller mindre väl genomtänkta råd… 

Varje (sjukdoms-)fall är unikt, därför kan man inte säga att "min katt blev frisk av det här så prova det". Ändringar i vård och behandling (efter "goda råd" från andra) bör alltid diskuteras med veterinär.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Upp till toppen
Annons: