Annons:
Etikettdjurskyddsfrågor
Läst 1061 ggr
Mandra
12/29/19, 7:07 AM

Lag gällande att mata hemlösa katter

Visst är det så att det numer finns en lag som säger att börjar man t ex mata en hemlös katt - så har man sedan samma ansvar för katten som en ägare?

Har för mig det. Jag matar just nu en hemlös katt på nätterna och kommer fortsätta göra det tills vi kan fånga honom. Har kontaktat katthem som kommer att ordna plats åt honom.
Problemet är att fånga honom. Han kommer bara nattetid och olika tidpunkter på vintern. På sommaren ser man honom dagtid också.
Jag kan inte köra bil när det är mörkt och katthemmet vill nog inte sitta här hela natten heller. Men vi får väl tag på honom förr eller senare. :)

Annons:
Maria
12/29/19, 9:07 AM
#1

Kan ni inte låna en bur/fälla av katthemmet?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Uppkatten
12/29/19, 9:32 AM
#2

Länsstyrelsen har i något fall gjort den bedömningen - att när man matat katten hemma på sin egen tomt över en tid så är man att betrakta som kattens ägare (vill jag minnas). 

Dock finns det andra fall där katter matats utanför den egna tomten, och där man gjort en annan bedömning av ägarskapet.

Jag ska se om jag kan hitta mer info om detta och återkommer.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
12/29/19, 9:46 AM
#3

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Mandra
12/29/19, 11:01 AM
#4

#2 #3 Tack!

#1 Jodå - men det kan innebära att katten får sitta, i värsta fall, uppåt 10 timmar innan någon kan köra den eller hämta den. Och det vet man inte hur den reagerar på. Så vi undviker det just nu.

Uppkatten
12/29/19, 11:08 AM
#5

#4 Har ni åtelkamera ute så att ni lättare kan kartlägga hur katten kommer och går?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Mandra
12/29/19, 11:10 AM
#6

#5 Åtelkamera?? Vet inte vad det är ens.

Annons:
Lena
12/29/19, 11:19 AM
#7

Det finns ingen lag som säger att du blir ägare till katter som du matar. Det är myndigheterna som gjort den tillämpningen. Men det ska finnas en kammarrättdom som slagit fast att så inte är fallet. #Åtelkamera eller viltkamera som de även kallas är en kamera som reagerar på rörelse eller värme och då tar bilder/filmar automatiskt.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Mandra
12/29/19, 11:25 AM
#8

#7 Har dom såna kameror på katthemmen kanske?

Uppkatten
12/29/19, 12:07 PM
#9

Många katthem har åtelkamera. 

Eller kanske har du någon bekant/granne som är jägare och har en åtelkamera?

 Ibland går det att köpa riktigt billiga åtelkameror/viltkameror på t ex Rusta. De billiga brukar dock inte skicka bilder direkt till ens mobil, vilket de dyrare kan göra. De billigare samlar istället alla bilderna på ett minneskort som man sedan kan kolla av i sin dator.

Åtelkameran kan fotografera/filma både i dagsljud och i mörker. De reagerar på rörelse, och med hjälp av den kan du t ex övervaka vad som händer på en matningsplats när du inte är där. Vilken/vilka katter äter där. När kommer de. Vilka andra djur är där och äter. O s v.

Kolla gärna med markägaren först så att det är OK att du ställer dit en kamera, eller placera kameran så att ingen människa riskerar att hamna på bild och så att ingen snor kameran.

Det är ett jättebra hjälpmedel, även om det ibland kan vara lite svårt att bedöma t ex kattens färg exakt på nattbilderna om man inte är van. Men många katter är ju tecknade och då blir det förstås mkt lättare 🙂. Känner man till katten så kan man ju ofta se även på kattens utseende i övrigt om det är "rätt" katt som hamnat på bild. 

Man kan också få syn på katter som man inte visste fanns - katter som kan vara i stort behov av hjälp. Så åtelkameran är ett jättebra hjälpmedel. 

Åtelkameran kan även användas för att bevaka en fälla, om man inte själv kan sitta i t ex bilen i närheten av fällan. Däremot är det inte OK att ha åtelkamera vid fällan och själv befinna sig långt därifrån anser jag. Händer det något kring/vid fällan så måste man snabbt kunna vara där.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Upp till toppen
Annons: