Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (5) Senaste inläggen

Ny kategori 000. Vanliga frågor - FAQ - ej för diskussion! 001. Kattambassadörer TNR/Skygga Katter 02. Hittekatter i Fokus 03. Hittekatter i media 04. Katthem, jour- & stödhem, föreningar 05. Kattens status 06. Kastrering, ID-märking, Vaccination 07. Djurskyddsfrågor 08. Bilder & Filmklipp 09. Goda ideér, råd och tips! 10. Huskatten 11. Kattsjukdomar & problem 12. Kattmats relaterat 13. Kattprat i allmänhet 14. Katter söker hem! / Katter sökes! 15. Bortsprungna/upphittade katter 16. Transporthjälp önskas/erbjudes 17. Solskens- och molnhistorier 18. Evenemang på Katthemmen/ Kampanjer 19. Insamlingar, Auktioner 20. Dagens Ros & Ris! 21. Till minnet av 22. OT Utanför ämnet 23. Utsatta djur av annat slag 24. Annonsdiskussioner 25. Information om Forumet & oss Medlemmar Ny kategori
07. Djurskyddsfrågor

Lag gällande att mata hemlösa katter

2019-12-29 07:07 #0 av: Mandra

Visst är det så att det numer finns en lag som säger att börjar man t ex mata en hemlös katt - så har man sedan samma ansvar för katten som en ägare?

Har för mig det. Jag matar just nu en hemlös katt på nätterna och kommer fortsätta göra det tills vi kan fånga honom. Har kontaktat katthem som kommer att ordna plats åt honom.
Problemet är att fånga honom. Han kommer bara nattetid och olika tidpunkter på vintern. På sommaren ser man honom dagtid också.
Jag kan inte köra bil när det är mörkt och katthemmet vill nog inte sitta här hela natten heller. Men vi får väl tag på honom förr eller senare. :)

Anmäl
2019-12-29 09:07 #1 av: Maria

Kan ni inte låna en bur/fälla av katthemmet?

/Maria

Anmäl
2019-12-29 09:32 #2 av: Uppkatten

Länsstyrelsen har i något fall gjort den bedömningen - att när man matat katten hemma på sin egen tomt över en tid så är man att betrakta som kattens ägare (vill jag minnas). 

Dock finns det andra fall där katter matats utanför den egna tomten, och där man gjort en annan bedömning av ägarskapet.

Jag ska se om jag kan hitta mer info om detta och återkommer. 

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Anmäl
2019-12-29 09:46 #3 av: Uppkatten

Här finns en del intressanta länkar:

https://kattjouren.nu/anses-jag-som-agare-om-jag-matar-en-katt/

http://tidningen.djurskyddet.se/2013/01/matade-hemlosa-katter-fick-betala-till-lansstyrelsen/

http://databas.infosoc.se/rattsfall/27217#!

Anmäl
2019-12-29 11:01 #4 av: Mandra

#2 #3 Tack!

#1 Jodå - men det kan innebära att katten får sitta, i värsta fall, uppåt 10 timmar innan någon kan köra den eller hämta den. Och det vet man inte hur den reagerar på. Så vi undviker det just nu.

Anmäl
2019-12-29 11:08 #5 av: Uppkatten

#4 Har ni åtelkamera ute så att ni lättare kan kartlägga hur katten kommer och går?

Anmäl
2019-12-29 11:10 #6 av: Mandra

#5 Åtelkamera?? Vet inte vad det är ens.

Anmäl
2019-12-29 11:19 #7 av: Lena

Det finns ingen lag som säger att du blir ägare till katter som du matar. Det är myndigheterna som gjort den tillämpningen. Men det ska finnas en kammarrättdom som slagit fast att så inte är fallet. #Åtelkamera eller viltkamera som de även kallas är en kamera som reagerar på rörelse eller värme och då tar bilder/filmar automatiskt. 

//Lena - sajtvärd Katter iFokus & medarbetare Hittekatter iFokus 

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Anmäl
2019-12-29 11:25 #8 av: Mandra

#7 Har dom såna kameror på katthemmen kanske?

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.