Annons:
Etikettsajten
Läst 617 ggr
Christel68
2019-12-25 22:06

Kastrering av hon och hankatt

Har tagit hand om två underbara kattungar, hane och hona som är runt 5 månader. De har varit hos mig 4 dagar. De var skygga när jag fick hem dem. Födda i ett stall men matade dagligen av kärleksfulla människor. De små liven har snabbt blivit oerhört nyfikna och sociala och ligger gärna nära men vill ännu inte gärna bli klappade - det har ju gått så kort tid så förståeligt. Nu till min fråga : Risken är att de inom kort blir könsmogna och vill därav kastrera dem. Bör jag vänta några veckor tills de blir mer hemmastadda och tryggare. Känns inte helt bra att tvinga in dem i en bur igen så kort efter att de kom hit. Reagerar de mycket när de tvingas skiljas åt , än om för några timmar hos veterinären.? Ps. Mina två katter fick somna in i år, 13år gamla 😢så det var länge sedan de var ungar samt att de var helt tama när jag fick hem dem. Mycket tacksam för råd🐾🐾

Annons:
Honestyisdead
2019-12-25 22:11
#1

Kastrera så fort som möjligt så det inte blir fler kattungar. Det är det viktigaste.

Christel68
2019-12-25 22:20
#2

Tack för kort och direkt svar 😊. Uppskattas då jag lägger in för mycket känslor vilket iofs är bra men inte i detta läget förstår jag. Ska ringa vet på fredag och boka tid.

[[eskils_]]
2019-12-25 22:25
#3

#1 Håller med. Katter bryr sig inte om vilka de är släkt med när de parar sig. Risk finns att barn till syskon blir missbildade. Så det är bråttom.

Vixxen
2019-12-26 01:23
#4

Passa på att vaccinera dem samtidigt.

Honestyisdead
2019-12-26 02:04
#5

Och id märka.

Uppkatten
2019-12-26 09:41
#6

Jag kan bara hålla med. Det är superviktigt att kastrera så snart som möjligt så att din honkatt inte blir dräktig. Hon är ju själv bara kattunge. Och som övriga skriver: passa på att vaccinera och id-märka samtidigt.

Att vänta några veckor är knappast ett alternativ, då en del honkatter kan bli dräktiga i mkt tidig ålder.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
Christel68
2019-12-26 11:05
#7

Tack för alla synpunkter - uppskattas. Det blir kastrering fortast möjligt samt vaccination och id- märkning vilket jag givetvis tänkt göra ändå.

[[eskils_]]
2019-12-26 11:50
#8

#7 Jättebra! 👍😍

Upp till toppen
Annons: