Annons:
Etikettbortsprungna-upphittade-katter
Läst 1261 ggr
odezza
2019-12-24 09:56

Fin katt omhändertagen

Vi har tagit hand om en katt, ca 1 år gammal, vet ännu inte om det är en kastrerad hankatt eller en honkatt. Den är pigg, vaken, och social och verkar väluppfostrad, så någon saknar den säkert. Den är grå i färgen, korthårig, huskatt/bondkatt. Den tydde sig till oss, och ville in, så det var inga problem med att fånga in den.

Platsen är utanför Ödeshög, i Östergötland, åt tranåshållet till.

Vi kommer givetvis att kolla med polisen om den är chippad, men det kan ta några dar med tanke på helgerna.

Pm:a mig om du känner igen katten, eller vet något.

"still lost in space and time"

Annons:
kattöga
2019-12-24 10:15
#1

Har du kollat på vilse.nu och kattpolisen.Ifokus? Om du inte hittar någon efterlysning där, så kan du själv lägga in annons om er upphittade katt.
Försvunna och upphittade katter i Östergötland, på Facebook.

Lappar, lappar, lappar, i brevlådor och på stolpar kan ha bra effekt och höra med grannarna, kanske någon känner till katten?

Fint att ni tagit hand om katten! ✨

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

odezza
2019-12-24 12:53
#2

#1, ska göra detta, tack för länkarna. Men det är julafton, och jag måste åka och köpa kattmat.

Den är anmäld hos polisen, och har ett ärendenummer.  Så om någon orolig ägare hör av sig dit, så borde det kunna ordna sig.

"still lost in space and time"

Uppkatten
2019-12-24 18:39
#3

Här kan du lägga ut en egen annons på VILSE:

http://www.vilse.nu/skapa-annons/anmael-hittad-katt/

och här kan du kolla om någon har efterlyst katten på VILSE:

http://www.vilse.nu/saknade-katter/

VILSE är landets största söksajt för bortsprungna och upphittade katter.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

cattisa
2019-12-24 21:51
#4

På Vilse.nu finns ett inlägg om en korthårig honkatt som försvann i Ödeshög för en månad sen. Foto finns i efterlysningen. Jag vet att jag har sett efterlysning på samma katt någon mer stans. Kan det vara hon?

"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen

Tarotstollan
2019-12-25 22:19
#5

Hur har det gått?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

odezza
2019-12-26 13:08
#6

Katten har gjort sig hemmastadd, den verkar helt cool med mig och min särbo.

I morgon ska den avmaskas (då apoteket har öppet), då jag har konstaterat att den har mask. 

Jag har kollat på vilse.nu, och den vekar inte finnas med där. Ska skriva en egen annons. Min särbo ska åka till några grannar och fråga idag. Så vi får se hur det går.

"still lost in space and time"

Annons:
Tarotstollan
2019-12-26 19:56
#7

Hoppas att ägaren hittas och fint att ni hjälper den att bli av med masken, det tär ju på kissens kropp och allmänhälsan att ha parasiter.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

odezza
2019-12-28 12:52
#8

Lite uppdatering: Lyckad avmaskning av katten igår.

Idag fick jag ett svar från vilse.nu, jag har svarat med mail med mitt telefonnummer. Får se om någon ringer…

"still lost in space and time"

odezza
2019-12-29 18:09
#9

Jag har fått 2 svar från vilse.nu, hittills, tyvärr var den inte någon av deras katter.

"still lost in space and time"

odezza
2020-08-21 11:17
#10

Lite uppdatering, om nu någon skulle undra hur det har gått! 😉

Katten, som numera heter Gråbo, är kvar här, vi har tyvärr inte lyckats hitta någon ägare, trots ett 10-tal svar från Vilse.nu. Polisen har överlåtit "egendomen" på upphittaren, dvs mig.

Vid veterinärbesök, för att kolla kön och allmäntillstånd, visade det sig vara en honkatt, som inte var chippad. Nåväl, chippad blev hon vid det besöket. Veterinären kunde dock inte säga om hon var kastrerad eller inte, han sa att det var bara att vänta och se. Hon charmade veterinären rejält med sitt vänliga och nyfikna sätt.

I februari visade hon typiskt löp-beteende, innan hon försvann i 2 dagar. Då hon kom tillbaka letade hon i olika utrymmen hemma efter en plats att lägga en kull. Jag ringde genast och beställde tid för kastrering. Allt gick bra!

Efter 5 år utan katt, kom hon dagen före julafton, och valde att flytta in. Det är en katt som får gå ut och in som hon vill, hon har en egen chiplucka, som ingen annan katt kan gå in igenom. Hon uträttar sina behov ute, men hon har förstås en kattlåda inne. Den gick hon på under den 10 dagar långa konvalescensen efter kastreringen. Sedan hon fick gå ut igen har hon bara använt lådan 2 ggr. Ena gången spöregnade det, andra gången hade vi besök av vildsvin.

Hon är en grym jägare, det kan bli en 3, 4, 5 möss och sorkar per natt. Bytena ska hon naturligtvis släpa in och visa oss. Dock har vi lyckats lära henne att ta död på dom innan hon tar in dom. En klok och lättlärd katt!

Vi tror att hon inte var mycket mer än 8 månader då hon kom till oss, dvs troligen född under våren 2019. Jag inser nu, när hon är frisk och trygg och full av energi, hur pass medtagen hon var då hon kom.

Hon är väldigt social, ska vara med överallt och kolla upp vad vi gör. Jag och min särbo är väldigt glada över att ha henne. Enda smolket i bägaren är vetskapen om att någon som uppfostrat henne med kärlek antagligen saknar henne. Däremot förstår jag inte varför hon inte blivit chippad och kastrerad innan hon kom till oss.

"still lost in space and time"

Uppkatten
2020-08-21 11:26
#11

Grattis till att ha blivit kattägare, får vi väl säga då 🙂.

Ditt inlägg visar ju med tydlighet varför man ska kastrera, ID-märka och ägarregistrera sin katt. ID-märkningen och ägarregistreringen är kattens livlina tillbaka hem, och kastreringen förhindrar att små kattungar föds ute till ett liv i hemlöshet, svält och förtidig död.

Däremot håller jag inte med din veterinär som sa att "det var bara att vänta och se" om katten var kastrerad eller inte. Risken om man gör så är ju att katten lyckas försvinna igen och att det blir kattungar. Det finns ett blodprov som man kan ta på hitte-honkatten och som ger en mycket stark indikation på om honkatten är kastrerad eller inte. 

Vet inte exakt vad det kostar, men enligt de veterinärer som jag har pratat med (för ett par år sedan) ska det vara tillförlitligt. Jag vet att vi använde oss av det på Katthemmet vid ett tillfälle när en veterinär inte ville öppna katten för att se om hon var kastrerad eller inte.

Njut nu av livet med katt! ❤️🙂❤️

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
2020-08-21 11:28
#12

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

odezza
2020-08-21 12:19
#13

Tack för info om blodprovet! Konstigt att veterinären inte kände till detta! Det var på distriktsveterinärstationen i Väderstad, dom borde ju känna till det. Nu är hon ju kastrerad, och det blev inga kattungar!

Jag har ju alltid haft katt tidigare, min förra katt blev 20 år innan hon fick somna in för 5 år sedan. Eftersom vi håller på med att renovera huset tänkte vi vänta tills det blev lite mer ordning inomhus, innan vi skaffade en ny liten kattunge.

Men så kom Gråbo som en julklapp, och valde oss som sina människor!🙂🎁

"still lost in space and time"

Annons:
Uppkatten
2020-08-21 12:38
#14

Jag vet faktiskt inte hur känt det här blodprovet är. 

Jag fick själv höra talas om det första gången för ett par år sedan. Vill minnas att det var rätt dyrt, men självklart är det värt jättemycket att slippa buköppna en katt i onödan, med risker för komplikationer etc. 

Och etiskt så känns det inte särskilt rätt att utföra onödiga operativa ingrepp, samt att man då inte bör ta risken att det blir oönskade kattungar (genom att avvakta för att invänta ev. löp).

Så det är jättebra om det finns ett alternativ som blodprov, men som sagt; hur välkänt det är och hur ofta det används i dagsläget det vet jag inte.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

odezza
2020-08-21 12:54
#15

Jag hade nog inte velat buköppna henne bara för att kolla, så det hade ju varit toppen om det hade gått med blodprov. Min tanke var att man kanske kunde raka henne på magen och kolla efter ärr, men veterinären sa att det inte alltid gick att se, så det var ingen säker metod.

Ett blodprov hade jag nog kunnat betala, för att få visshet.

"still lost in space and time"

[[eskils_]]
2020-08-21 13:18
#16

En riktig solskenshistoria, tur att fina Gråbo hittade er! 🐱🎁🙂

Jättebra som sagt om man avgöra om en honkatt är kastrerad m h a blodprov.

odezza
2020-08-21 13:56
#17

#16, ja, och vi hade ju också tur, som fick en katt med så bra psyke. Som kan föra sig innomhus, och är streetsmart ute. Vi hade besök av en, visserligen kattvan, hund förra veckan och det gick hur bra som helst.🙂

Den här bilden tog jag bara några dagar efter att hon kommit.

"still lost in space and time"

cattisa
2020-08-21 16:41
#18

Borde man inte kunna se om en honkatt är kastrerad eller inte med ultraljud? Enklare än att öppna katten… 🤔

"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen

Uppkatten
2020-08-21 19:08
#19

Jag har också frågat om det där med ultraljud - minns inte svaret, mer än att det inte skulle vara möjligt (av någon anledning).

Ärr på magen - kan finnas, men syns inte alltid. Och rätt ofta tyckte jag att veterinärerna hörde av sig till katthemmet och sa att det fanns något som kanske kunde vara ett ärr men att de var väldigt osäkra. 

Än mer komplicerat blir det av att det (åtminstone här i stan) finns veterinärer som kastrerar med flanksnitt istället för att kastrera på traditionellt sätt. Mycket snällare mot katten , vad jag förstått, men då skulle man alltså få leta ärr även efter ev. sådant ingrepp. (Jodå, sådana ärr kan man också hitta ibland om man rakar).

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
2020-08-21 19:21
#20

Men visst kan man prova att raka mage + där flanksnitt brukar läggas - har man tur så finns tydliga ärr så att man får den information man behöver. Dock kanske det är en förväxlingsrisk, tänker jag, om man går in på liknande sätt även vid andra operationer…?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
Upp till toppen
Annons: