Annons:
Etikettkastrering-idmärkning-vaccination
Läst 764 ggr
Uppkatten
12/14/19, 11:06 AM

Släppa ut katt med sele på

Jag ser regelbundet hur kattägare efterlyser sin katt och skriver att "Katten har sele på sig".

Läser man vidare i annonsen framgår det att katten inte har slitit sig under koppelpromenad, utan att kattägaren medvetet har valt att släppa ut katten med sele på.

Jag tycker det är skrämmande att kattägare alls kommer på tanken att släppa ut sina katter  med sele på. Risken är överhängande att katten fastnar i och kan råka riktigt illa ut.

Dessutom ökar ju risken att människor och andra djur kan "få tag i" katten och att katten därmed kan komma till skada.

Jag tycker vi bör informera mer om att katter aldrig får släppas ut med sele på.

Det borde också finnas varningstexter på selarna (när de köps) där det framgår att selar endast är till för t ex koppelpromenader, och att katter aldrig får släppas ut på egen tass med sele på.

Folk verkar jämställa sele med halsband, och tro att halsband (och därmed sele) är ofarligt för katten att bära vid utevistelse. "Säljs det så måste det ju vara OK". Men redan halsband innebär ju en risk för katten…

Så: Ha aldrig sele på katten när den släpps ut på egen tass!

Och se alltid till att katten är kastrerad, ID-märkt + ägarregistrerad samt vaccinerad innan den får gå ut (helst bör den även vara försäkrad). 

Dessutom måste utemiljön vara kattvänlig (d v s ingen biltrafik och inga människor som ogillar katter i närområdet).

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
OberonsMatte
12/14/19, 12:13 PM
#1

Ibland misstänker jag att kattägare och upphittare skriver sele (och t.o.m. "koppel") när de menar halsband.. Har sett några sådana fall också.

Sajtvärd Katter iFokus

Uppkatten
12/14/19, 12:42 PM
#2

#1 Så kan det kanske vara i en del fall, men inte sällan finns bild på katten - med sele på (i den färg som beskrivs i annonsen).

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
5/14/20, 9:21 AM
#3

Puttar upp, då jag precis har läst en sådan här efterlysningsannons igen…

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Upp till toppen
Annons: