Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (5) Senaste inläggen

Ny kategori 000. Vanliga frågor - FAQ - ej för diskussion! 001. Kattambassadörer TNR/Skygga Katter 02. Hittekatter i Fokus 03. Hittekatter i media 04. Katthem, jour- & stödhem, föreningar 05. Kattens status 06. Kastrering, ID-märking, Vaccination 07. Djurskyddsfrågor 08. Bilder & Filmklipp 09. Goda ideér, råd och tips! 10. Huskatten 11. Kattsjukdomar & problem 12. Kattmats relaterat 13. Kattprat i allmänhet 14. Katter söker hem! / Katter sökes! 15. Bortsprungna/upphittade katter 16. Transporthjälp önskas/erbjudes 17. Solskens- och molnhistorier 18. Evenemang på Katthemmen/ Kampanjer 19. Insamlingar, Auktioner 20. Dagens Ros & Ris! 21. Till minnet av 22. OT Utanför ämnet 23. Utsatta djur av annat slag 24. Annonsdiskussioner 25. Information om Forumet & oss Medlemmar Ny kategori
15. Bortsprungna/upphittade katter

Vem ansvarar för upphittade katter?

2019-11-23 10:22 #0 av: Uppkatten

Polisen vägrar allt oftare att betrakta den upphittade katten som hittegods utan hänvisar t ex till länsstyrelsen. 

Vad jag förstår så omfattas emellertid bortsprungna katter av hittegodslagen, medan övergivna katter är ett ärende för länsstyrelsen.

En del poliser tar emot anmälan om upphittad katt enbart "om det rör sig om raskatter". Själv undrar jag hur många poliser som kan avgöra om den upphittade katten har stamtavla (d v s är en raskatt) eller inte.

Nu har länsstyrelsen i Kalmar vänt sig till JO för att få ett klargörande: När ska katten anses vara "troligtvis bortsprungen" och när ska den anses vara övergiven? Vem bär ansvaret för den upphittade katten?

I dagsläget faller många katter mellan stolarna, vilket förstås inte är OK.

Det här är viktiga frågor som i högsta grad behöver diskuteras, och polisens/länsstyrelsens respektive ansvar behöver både tydliggöras och synliggöras.

https://www.svt.se/nyheter/tvist-om-bortsprungna-katter-pa-jo-s-bord?fbclid=IwAR0LauNup79cjYu-1KceT0_XfJnKcwEh2zigFVtX7CiPOxHWqDLJrF_bKEc

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Anmäl
2019-11-23 10:39 #1 av: Maria

När vi hittade den dumpade katten Greta för ett år sedan så ringe jag polisen som hänvisade till länsstyrelsen.
Jag fick höra att de ofta avlivar katter men jag vet inte om det stämmer.

/Maria

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.