Annons:
Etikettbortsprungna-upphittade-katter
Läst 622 ggr
Uppkatten
11/23/19, 10:22 AM

Vem ansvarar för upphittade katter?

Polisen vägrar allt oftare att betrakta den upphittade katten som hittegods utan hänvisar t ex till länsstyrelsen. 

Vad jag förstår så omfattas emellertid bortsprungna katter av hittegodslagen, medan övergivna katter är ett ärende för länsstyrelsen.

En del poliser tar emot anmälan om upphittad katt enbart "om det rör sig om raskatter". Själv undrar jag hur många poliser som kan avgöra om den upphittade katten har stamtavla (d v s är en raskatt) eller inte.

Nu har länsstyrelsen i Kalmar vänt sig till JO för att få ett klargörande: När ska katten anses vara "troligtvis bortsprungen" och när ska den anses vara övergiven? Vem bär ansvaret för den upphittade katten?

I dagsläget faller många katter mellan stolarna, vilket förstås inte är OK.

Det här är viktiga frågor som i högsta grad behöver diskuteras, och polisens/länsstyrelsens respektive ansvar behöver både tydliggöras och synliggöras.

https://www.svt.se/nyheter/tvist-om-bortsprungna-katter-pa-jo-s-bord?fbclid=IwAR0LauNup79cjYu-1KceT0_XfJnKcwEh2zigFVtX7CiPOxHWqDLJrF_bKEc

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
Maria
11/23/19, 10:39 AM
#1

När vi hittade den dumpade katten Greta för ett år sedan så ringe jag polisen som hänvisade till länsstyrelsen. Jag fick höra att de ofta avlivar katter men jag vet inte om det stämmer.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: