Annons:
Etikettertnrskygga-katter
Läst 482 ggr
Kattungarnovember
11/18/19, 8:54 PM

Skygga kattungar

Hej! Fick i lördags hem två små liv hem till mig som är så skygga och vågar knappt visa sig, fräser om man råkar komma för nära och vågar knappt visa sig själva, går hur bra som helst när dom är mitt uppe i lekandet, då springer dom runt hur mycket som helst. Vet inte hur många veckor dom är, ska till veterinären på torsdag, men skulle gissa på 9-11 veckor. Undrar mest om tips och hur jag ska göra och bete mig, aldrig haft hittekatter eller stött på några, vill bara att dessa ungar ska känna sig trygga och inte vara rädda.. Mår så dåligt när man ser hur stressade dom är, och jag själv blir osäker när dom fräser. Bar upp ena igår, den som är lite mer framåt, så somnade den i min famn inlindad i handduk, men sen när hon vaknar så fräser hon, hugger inte eller något, bara fräser. Så rädd att de alltid kommer vara såhär, vet att de bara gått 3 dagar men vill bara att dom ska känna sig välkomna och trygga.. Tack på förhand

Annons:
Sindri
11/18/19, 9:12 PM
#1

Ha framförallt inte bråttom och visa inte för mycket välvilja gentemot ungarna eller försök forcera fram något. De behöver massor med tid.
Här kan du läsa en inspirerande tråd
https://katter.ifokus.se/discussions/586c0c908e0e7451f00003a1-lillens-liv-och-leverna-vid-fjordkanten?discussions-2

Calcifer
11/18/19, 9:33 PM
#2

Ta det lång tid det tar, och var mycket i deras närhet även om du inte direkt klappar dem eller liknande. Sitt i samma rum som dem och prata med din röst, lägg in en filt som luktar dig hos dem, och var väldigt uppmuntrande i tonläge när de väl kommer fram. För en del kattungar tar det tid, men när de väl börjat lita på dig kan de bli världens myskissar.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Kattungarnovember
11/18/19, 9:44 PM
#3

Okej, tack så mycket för de uppmuntrande orden! Blir bara så osäker när dom fräser och vill verkligen inte skrämma dom eller stressa dom liksom och är rädd att dom ska känna av att jag blir osäker.

Uppkatten
11/18/19, 10:22 PM
#4

Att kattungarna fräser innebär bara att de talar om för dig att de känner sig osäkra. "Ta det lugnt matte för jag kan inte den här situationen ännu och känner mig osäker". Att en katt fräser innebär alltså inte att den är aggressiv eller arg eller liknande, utan det är kattens sätt att uppmärksamma dig på att den känner sig rädd/osäker. 

Det har gått 3 dygn skriver du. 3 dygn sedan de fångades in eller 3 dygn sedan de kom till dig? Vad har de för bakgrund? Var finns kattmamman?

Du får räkna med att de ffa kommer att vara aktiva när det är mörkt ute nu i början.

Vägen till skygga kattungars hjärtan går många gånger genom just leken. Ibland kan skygga katter tycka att tysta leksaker är att föredra, t ex ett fleeceband på ett lekspö. Ibland blir de tryggare i leken om du placerar t ex en kattunnel mellan dig och kattungarna, och så använder du lekspöet. Vart eftersom kattungarna blir modigare kan du i leken locka dem närmare dig (t ex dra fleecesnöret närmare dig/över dina ben o s v). Så småningom kan du "nudda/klappa kattungarna av misstag" när de stormar förbi dig under leken eller är på väg in i lektunneln. Visar katten ängslan så lockar du tillbaka dem till lek så snart som möjligt. Där du är ska det alltid vara roligast/tryggast att vara, och där får gärna finnas något gott att smaka på (t ex torrfoderprickar som du bjuder på).

Räkna med att den värsta stressen kommer att klinga av inom några dagar. Det tar sedan åtminstone 2-3 v innan kattungarna börjar landa mer ordentligt där hemma. Hur snabbt de sedan blir riktigt tama beror på en rad faktorer, såsom t ex arv, hur de har haft det hittills, men även på hur du bemöter dem.

Se till att skapa rutiner! "Så här går det till hemma hos oss". Det är viktigt att tillvaron blir förutsebar för katterna, så långt det är möjligt. "På morgonen får vi mat, sedan gör matte rent kattlådan, sedan leker vi ihop" o s v…. Lika, lika, lika.

Undvik att låta dem bo på för stor yta. Bättre med ett eller ett par rum den första tiden. 

Inbjud till lek, men utan att stressa/provocera. 

Sitt mycket inne hos kattungarna, men inte så nära att de blir onödigt stressade. Du behöver inte nödvändigtvis ha fokus på katterna, utan sitt och läs, jobba vid datorn, prata i mobilen o liknande, det viktiga är att de vänjer sig vid att det finns människor i närheten.

När katterna blir tryggare där hemma kan du prova att sitta hos dem när de äter (placera maten successivt närmare dig). Själv sitter jag fortfarande på golvet hos mina katter vid frukosten varje dag, det är nu ca 9 år sedan de flyttade hem till mig (då knappt halvårsgamla skyggisar). Det är en mysig stund och en viktig rutin här hemma.

Eftersom kattungarna är så små och du har möjlighet att ta upp i alla fall den ena av dem så ska du fortsätta att "tvångsgosa" med dem (eller i alla fall med den modigaste av dem). Gör precis som du beskriver och ha kvar kattungen i famnen tills du märker att den börjar slappna av. Kattungar brukar ofta märka ganska snart att det är varmt och mysigt att ligga i knäet/famnen. Jag kan lova att det är en häftig känsla sedan den där första gången när kattungen väljer själv att hoppa upp och lägga sig i knäet! För min ena tjej gick det väldigt fort framåt sedan jag börjat ta upp henne i knäet och "höll kvar" henne där (tills hon började spinna/somnade/slappnade av).

Du behöver inte vara orolig för att de fräser när de vaknar till, det är som sagt bara deras sätt att berätta för dig att de känner sig små och osäkra på situationen. De har ju ingen aning om vem du är eller vad du går för.

Man ger ofta råd som att man hellre ska sitta ner på golvet än stå upp när man ägnar sig åt skygga katter (så att man inte blir så stor), att man ska undvika hastiga rörelser, att man inte ska stirra katten i ögonen (utan blinka långsamt och vända bort blicken) o s v.

Om den andra kattungen är svårare att ta upp/närma sig så kan du så småningom inhandla en s k elementpensel som du kan börja klappträna med. Ligger kattungarna tillsammans o vilar kan man även klappa den modigaste av dem med handen och sedan "råka" snudda även vid den mer försiktiga kattungen.

Jag tror inte alls du behöver vara rädd för att det "alltid ska vara så här". Jag har mött massor av skygga kattungar/ungkatter och alla har de gjort stora framsteg och hittat egna för-alltid-hem. De flesta har blivit väldigt tillgivna, en och annan har fortsatt att inte vilja ha riktig närkontakt, men i övrigt trivts bra ihop med sin människa/familj. För en del går det fort, för andra tar det lite längre tid. Det är viktigt att finnas där och att ägna sig åt sina kattungar, med lek, gos, närvaro etc. Men att också hela tiden tänka "stressreduktion". D v s man drar t ex inte hem sina vänner de första veckorna för att umgås med kattungarna o s v… 

Uppdatera gärna om hur det går, och var inte rädd för att fråga! 🙂Det är f ö naturligt att må dåligt när man ser en stressad katt, men totalt sett så brukar det vara en väldigt kort period i kattens liv som den är så där stressad. Det kan det vara "värt" om katten sedan kan få ett långt och gott kattliv! ❤️

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[[eskils_]]
11/20/19, 12:49 PM
#5

Du har fått jättebra råd. Det kommer säkert att gå bra om du följer dem.

Undrar också som #4, Vad har de för bakgrund? Var finns kattmamman?

Upp till toppen
Annons: