Annons:
Etikettkattprat
Läst 815 ggr
Uppkatten
2019-11-09 11:23

Näthat i kattvärlden

Återigen går mobben på nätet.

Massmedia rapporterar om en man som slagit ihjäl en katt. Ett antal upprörda människor har börjat jaga mannen. Under jakten hoppar mannen i vattnet. Räddningstjänsten tillkallas. Mannen får hjälp upp av räddningstjänsten och körs därefter till psykakuten. Ja, det är så förloppet beskrivs i den tidningsartikel som det länkas till i den aktuella tråden.

Därefter följer ett par hundra kommentarer varav de flesta är hatiska.

Människor som ser sig själva som ”Kattälskare” – kallar mannen för äckel, mördare, as, idiot, svin, monster mm. ”Tand för tand, liv för liv”, skaldar de.

”Det var synd att mannen inte drunknade”. ”Det var synd att han blev räddad”. ”Det var bra gjort att folk tog saken i egna händer”. ”Det hade varit bättre att trycka ner honom under vattnet”. ”Det var synd att det inte var kallare i vattnet - han kunde gott ha frusit ihjäl”. ”Han kunde ha fått stanna kvar i vattnet tillsammans med katten”. ”Det var synd att någon ringde efter hjälp”. ”Hade jag varit ambulanspersonal så hade jag sjukskrivit mig vid den utryckningen och gått hem. Låtit ödet ta hand om honom”.

Man skriver att man hoppas att de slog honom. Säger att det var synd att man inte dränkte honom. ”Hade jag varit på plats så hade inte ambulansen behövt komma, jag hade dränkt djurplågaren”. ”Det var synd att räddningstjänsten plockade upp honom.”

Man framför att det är sjukt att ge mannen vård. ”Har man dödat någon förtjänar man dödsstraff”. ”Det är fel att lägga resurser på dessa människor – våra skattepengar bör inte ge dessa människor vård.” ”Vi vill inte ha den här mannen på våra gator – även om han har fått vård”.

”Sådana människor förtjänar inte att leva”. ”Mannen blev förd till sjukhuset? Han borde ha blivit förd till bårhuset.”

”Tyvärr finns det massor av sådana som skulle behöva gallras bort.”

”Finns det bild på honom?”

”Gör man så här så ska det bli väldigt jobbigt för den personen att visa sig offentligt, för all framtid.”

Ju grövre kommentarer folk skriver och ju värre de uttrycker sig desto fler ”gilla” verkar de få.

Man verkar trivas med att hata i klump. ”De skulle ha tagit stenar och slagit honom med”, tycker en ung kvinna. När en annan person invänder och frågar om hon verkligen menar det skriver kvinnan: ”Varför svarar du bara mig, det är ju fler som vill skada den här personen”. Och då blir det alltså OK att vilja skada någon? För att andra säger sig vilja göra det? Man har inte ansvaret att själv tänka till innan man dras med i någon slags ”mass-hat” riktat mot en enskild person?

Går man in och tittar på nät-hatarnas FB-profiler så kan man konstatera att där b l a finns en styrelseledamot för en organisation för miljö- och hälsoskyddsinspektörer, där finns en person som uppger sig ha ”en kristen syn på livet” o s v. Skrämmande.

När någon påtalar att personen ifråga sannolikt har varit drabbad av allvarlig psykisk ohälsa/sjukdom så fås svaret ”Jag utgår från att det var en medveten handling” respektive ”Det är sådana här människor som förstör jorden. Vill du verkligen att jorden ska förstöras och gå under?”. Man förutsätter att handlingen är gjord av elakhet (snarare än som en effekt av t ex psykisk sjukdom, trots att sjuka hjärnor kan ”löpa amok” som någon mycket riktigt påpekar). Man försöker göra gällande att en enstaka person - som tagit livet av en katt - är den stora (miljö-)boven och att vederbörande är ett reellt hot mot jordklotet? Inte alla vi andra då som på olika sätt bidrar i vår vardag till att jordklotet och dess invånare mår dåligt?

De – enstaka - ”motkommentarer” som ges av folk som tänkt till får påfallande få ”gilla” och försvinner i mängden. Som t ex kommentaren: ”Ni kallar honom mördare, men det är ju vad ni själva blir om ni tar livet av honom”.

En person påpekar att personen kanske inte ens var medveten om vad han gjorde. ”I hans huvud såg han kanske något helt annat.”

En annan person påpekar att ”hade det varit ditt barn, din anhörig, din vän som mått dåligt och gjort tok – hade du resonerat likadant då?” Några av näthatarna går så långt som till att hävda att de skulle ha dödat personen även om det hade varit deras eget barn. Och det tycker de är friskt, normalt och OK då, eller…? Eller är själva nöjet måhända bara att hata och provocera? Man får hoppas att de växer till sig…

Ett fåtal personer verkar så småningom tänka till och tar bort sina kommentarer när de får ”motkommentarer”. Eller kanske är det ansvarig för gruppen som raderar? Om en administratör följer en sådan här diskussionen så är det f ö anmärkningsvärt om denne inte låser tråden/tar bort inlägget. Det ansvaret har man som administratör.

Det finns bättre sätt att uttrycka sin ilska, frustration, förtvivlan etc på. Det kan få räcka med en arg eller en ledsen smiley.

Eller som någon skriver i tråden:

”Vila i frid lilla kissen. Förlåt för att vi människor kan vara så grymma.”

Eller varför inte: ”Vila i frid lilla kissen. Förlåt för att vi människor ibland gör så fel”.

Jag skulle f ö själv aldrig vilja placera en katt hos någon av alla dessa näthatare som utger sig för att vara Kattvänner. Det skulle jag inte utsätta katten för.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
MonicaLagerquist
2019-11-09 11:29
#1

Vissa människor är vidriga.

Vila i frid lilla katten 🌺

Hoppas att mannen får den hjälp han behöver.

Stolt ägare till fem La permer

Magi-cat
2019-11-09 11:33
#2

Instämmer.

Läste just det där och häpnade inför kommentarerna. 😢

Vila i frid fina kissekatt. 🌺🐱 Hoppas människorna bättrar sig.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Uppkatten
2019-11-09 11:36
#3

Man blir mörkrädd över hur människor beter sig. Att en sjuk person slår ihjäl en katt är både ledsamt och bedrövligt, men att flera hundra personer beter sig SÅ sjukt på nätet är skrämmande.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Magi-cat
2019-11-09 11:53
#4

#3 Du formulerar det bra. 🌺🐱

Det är fruktansvärt, men man behöver inte göra ont värre.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Maria
2019-11-09 11:55
#5

Såklart en gräslig händelse men det är vidrigt vilket eftermäle det gett.

Jag vill gärna tro gott om människor men vad är det som händer anonymt på nätet???? Det är fruktansvärt.

Jag avskyr när människor så att säga förespråkar medborgargarde och det blir en slags mobb istället för att lagen får träda in.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Emo
2019-11-09 12:10
#6

Spelar detta någon roll:

"..dess ägare har kontaktats. Katten hade halsband och var chippad."

källa: https://nyheteridag.se/man-slog-ihjal-katt-i-malmo-jagades-ned-i-sjon-av-vittnen/

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Annons:
[[eskils_]]
2019-11-09 12:12
#7

Ett hemskt brott som personen begick! Hoppas han får det straff eller den vård han förtjänar.

Men masspsykos och lynchmobbar ör otäcka saker, syns tyvärr då och då i olika sammanhang nuförtiden, t ex inom politiken. Alla har vi ju fått varsin tankeförmåga, den är till för att användas.

Vila i frid lille kissen! ❤️

Uppkatten
2019-11-09 12:23
#8

#6 Å ena sidan är det bra att kattägaren får veta vad som har hänt katten, d v s att man får ett avslut och kan börja sörja och slipper att leta i kanske veckor, månader och år framöver. Å andra sidan är det ett fruktansvärt besked att få som kattägare. 

Gissar att det ev. kan vara bra såtillvida att det då finns en målsägare…?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Lussan20
2019-11-09 12:56
#9

När barn och djur plågas väcks frustration och maktlöshet, utloppet kan tes sig helt  abnormt. Man kan inte längre hjälpa katten och då kattdödaren finns på plats så kommer frustrationen ut.

Om folk reagerade på samma sätt vid misshandel på stan skulle det ses som civilkurage. Men näthatet har tagit så stora proportioner att man häpnar.  En skenmisshandel i en hiss med 51 personer som åkte med en i taget så reagerade en tjej och sade ifrån, en kommentar löd- kan jag få gå av först-, så olika är vi människor. Män och kvinnor. Vet inte vilket som är läskigast av dessa exempel?

Alla som skadar djur och barn har väl någon defekt annars gör man väl inte så?

Här försvinner så mycket katter ute, jag skulle aldrig släppa ut min katt.

Hoppas han får vård om det behövs och att familjen som förlorade sin katt får besked…Mvh/WL🌺

OberonsMatte
2019-11-09 13:38
#10

Håller fullständigt med. Det är minst sagt skrämmande att läsa hur lite fakta om ett fall som behövs för att hatmobben ska ta över kommentarsfältet med önskningar om misshandel,  utstuderade tortyrmetoder och mord.  De verkar önska sig (tillbaka till) ett samhälle och en rättsordning där pöbelvälde och lynchning ingår som en naturlig och skoningslös konsekvens av misstankar, förutfattade meningar, halvsanningar och skvaller.  "Högre staff!" skriker de innan de ens tagit reda på vad som faktiskt skett och av vem och varför i så fall. De som vill se blod,  lidande och död är inte mycket bättre än "de monster" de själva anser förtjänar de straffen.

Sajtvärd Katter iFokus

ElisabethB
2019-11-16 23:26
#11

Kan bara hålla med om det som skrivits. Folk verkar vilja ta saken i egna händer utan (många gånger) någon som helst fakta, utan precis som oberonsmatte skriver så räcker det med att någon säger/skriver något så är hatmobben igång. Personligen ser jag det som ett större "hot" än de få individer som faktiskt begår brott, för ja de är betydligt färre än de som skriver att döda/skada den som hängs ut - kanske helt oskyldig.

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

Lussan20
2019-11-17 06:19
#12

Samt att psykiskt sjuka inte alla är djurplågare. Ibland kan man lägga på oskyldigt sjuka  massa bördor de inte har, i regel är det sköra människor som aldrig skulle göra varken djur eller människor illa. Mvh/WL🌺

OberonsMatte
2019-11-17 13:06
#13

#11 Ja, när människor eller djur blir skadade av människor vars handlingar har sin förklaring i psykiska sjukdomstillstånd eller annan påverkan när det gäller omdöme och verklighetsuppfattning är det såklart frunktansvärt, men det kan inte kallas ondska. Ondska är när man som helt frisk och normalfungerande person i övrigt önskar andra lidande och död.

Sajtvärd Katter iFokus

Annons:
Wony
2019-11-23 12:30
#14

Jag kan inte annat än hålla med. Det blir så ofta en rå och hård ton som får mig att undra hur det egentligen är ställt med människor när de  uttrycker ett sådant hat. Det känns ofta som att folk vill tävla om vem som är mest "kattvän" genom att gå på och attackera andra som, antingen de gjort fel eller enligt "kattvännen" gjort fel, utan särskilt mycket förståelse eller för den delen bakgrundsinformation.

Det är inte konstigt att många inte vågar be om hjälp, när man ser hur diskussioner kan spåra ur på det viset…

Uppkatten
2019-11-25 22:18
#15

Under natten till i dag drog en ny hat-mobb igång på samma FB-sida. Den här gången gällde det ett ärende som nog hade i alla fall något år på nacken. Ett fruktansvärt ärende, men ändå inte OK alls med många av de kommentarer som följde. 

Under dagen idag var det dags igen. En transportbur hade hittats i skogen med en död katt i. Luckan var tydligtvis stängd och spärrad. Mannen vars son hade hittat katten drog slutsatsen att någon hade dumpat katten i buren i skogen, och att katten hade dött där. Instängd. Kanske hade mannen fog för sina slutsatser. Det vet vi inte. Kanske fanns där ett alternativt scenario. Som att katten var död redan när den lämnades i transportburen i skogen. 

Men hatmobben tog förstås fart. ”En sådan människa vill jag stänga in i ett frysrum som inte går att öppna inne från”. ”Ett skott i pannan”. ”Du borde spärras in i en underjordisk håla för tid och evighet – där hör du hemma”. ”Du borde gå samma väg, du skall svälta ihjäl du också din djävel”. ”Dödsstraff”. ”Fick jag tag i en sådan jävel skulle jag sätta han i en pedofillåda”. ”Må du brinna i helvetet ditt as, annars hoppas jag att någon plockar dig”. ”Må sådant bus brinna i helvetet”. ”Monster – jag önskar dig ett helvete i allt vad du tar dig för framöver”. ”Fan om jag fick stänga in den som gjort detta i en bur och kasta nyckeln”. ”Lås in personen och låt h*n känna hur det är att svälta ihjäl”. ”H*n förtjänar allt ont han kan få”. 

Ja, det låter ju som en skara friska och välanpassade människor som tycker detta, ja - eller inte… 

Helt utan vetskap om vad som låg bakom ”katten i transportburen” säger de sig vilja skada och döda en annan människa, och hetsar varandra till allt värre kommentarer. Och tycker att det är OK. Ja, t om normalt – och något som andra ska ”gilla”.

Jag blir mörkrädd när jag ser hur folk beter sig. De som tycker sig vara ”normala” och ”kattvänner”. Jag hoppas att ansvariga för FB-gruppen ser till att utesluta folk som beter sig så här, och att man berättar för dem varför de utesluts.

Det här visar också hur viktigt det är att vi lär ut ett kritiskt tänkande… ”Allt är inte alltid som det kanske ser ut att vara.” Och att vi lär människor att tänka efter: ”KAN det finnas ett alternativt scenario?”.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

OberonsMatte
2019-11-25 23:05
#16

#16 Ja, jag är relativt ny i facebookgrupperna, men de kommentarer som följer efter den typen av inlägg är helt galna.  Facebook (och flashback!) är exempel på en skrämmande utveckling där gränserna för hur man uttrycker sig i sociala medier hela tiden flyttas fram och hur det då uppstår en slags masspsykos som för tankarna till  1600-talets häxprocesser eller andra mer närliggande historiska fenomen. "Hur var det möjligt (att så många drogs med i helt vansinniga riktningar)?" är inte längre en obesvarad fråga för det är uppenbart att människosläktet alltför ofta fungerar precis likadant nu som då.

Källkritiskt/sakligt tänkande och faktagranskning är viktigare än någonsin idag när ouppklarade händelser presenteras i sociala medier och i slarviga nyhetsartiklar som om de redan var utredda och klara.  KAN det finnas en mindre grym orsak till ett fynd så kan man faktiskt inte helt bortse från den möjligheten.

Sajtvärd Katter iFokus

Upp till toppen
Annons: