Annons:
Etikettkattprat
Läst 743 ggr
Uppkatten
10/21/19, 5:25 PM

Döda katter och hat på nätet

Hur kommer det sig att så många inte kan läsa något sakligt, tänka efter och inse att det kan finnas flera möjliga scenarier bakom det som beskrivs t ex i ett inlägg på FB….?

Jag tänker på inlägg om katter som hittas döda, kanske i ett sopkärl, eller under en buske eller liknande. Ofta med skador på kroppen.

Genast börjar folk spotta, svära, hata, "vilja skada och döda förövaren" o s v. 

Man förutsätter att det går djurplågare lösa, och skriver gärna om vad man skulle vilja göra med denna djurplågare.

"Jävla kräk", "elaka, sjuka människor", "idioter", mässar man och hoppas på karma. Det blir ofta någon form av "masshysteri" där de som skriver närmast verkar trigga varandra.

Självklart förekommer det att människor behandlar djur illa, och gör fruktansvärda saker mot djur (se t ex tråden om Våldsutsatta katter). Men ibland finns det andra förklaringar till att katter hittas t ex med brännskador, döda med skador i ett sopkärl o s v.

En katt med brännskador kan ha liftat i motorutrymmet på en bil.

En död katt med skador - hittad i ett sopkärl - kan vara en trafikdödad katt. Jag har hört från flera håll om hur folk som hittat en trafikdödad katt fått rådet från polisen (när de ringt dit) att lägga kroppen i en buske, eller att lägga kroppen i ett sopkärl för brännbart. Självklart tycker jag att ett sådant råd från polisen är felaktigt. En död katt ska kollas med avseende på ID-märkning och ägaren kontaktas. Finns ingen ID-märkning bör kattens kropp lämnas på närmaste djursjukhus/veterinärmottagning. Men inte desto mindre händer det att folk får den typen av råd och gör som polisen rått dem.

Man kan också undra hur "friska" kommentarerna är när det gäller vad man vill göra med "den misstänkta förövaren". Jag kan förstå att man är arg och upprörd, men det kan man uttrycka på annat sätt. 

Hur tänker du kring det här? Varför tänker man inte till? Varför börjar folk "hata" i samma sekund som de läser något, istället för att fundera på alternativa scenarier/förklaringar? 

Inte sällan försvinner ev. tips och kloka tankar i mängden av hat i trådarna… 

Sedan kan man förstås också undra hur det kan gå så långt att barn/ungdomar/vuxna inte får hjälp INNAN de börjar skada och döda djur…  (i de fall som en människa verkligen HAR skadat/dödat ett djur).

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
Calcifer
10/21/19, 5:51 PM
#1

Det svåra är nog att många reagerar med känslor direkt. Och om jag skulle öppna en soptunna för att slänga nåt och se en död katt skulle mina känslor direkt vakna och ilska, sorg, förtvivlan, skulle definitivt vara där. Jag skulle säkert också tänka "hoppas någon hittar jäveln som gjort detta så de får betala för det". Det är kanske inte alltid rationellt, men det är nog ändå förståeligt att man kan reagera med känslor.

Däremot skulle jag inte mordhota någon eller på allvar mena att man ska ta död på den som gjort detta etc. Men de direkta känslorna kan nog vara rätt kraftiga. Jag har sett överkörda utekatter och första tanken, förutom sorg för livet förlorat, har varit "jävla djurägare som låter katten gå ute". Men kanske det är en innekatt som rymt - det kan ju såklart vara så. Däremot är det nog svårt att ibland kontrollera impulstanken.

Däremot tycker jag såklart att ju mer tiden går att man ska börja tänka lite. Fundera över situationen. Kan det vara så här? Eller så här? Eller så här? Speciellt innan man börjar skriva hatfyllda kommentarer online. 

Men ibland reagerar man impulsivt, vilket kan bli helt fel, men tyvärr är rätt mänskligt.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Uppkatten
10/21/19, 8:43 PM
#2

#1 Jag håller absolut med om att man kan reagera starkt impulsivt, och att det är förståeligt att man reagerar med känslor.

Men det är i nästa steg som jag tycker att folk måste "stoppa sig själva lite" och tänka till, INNAN de skriver en massa tok på nätet. Kanske ska man vänta någon timme (eller till dagen därpå) innan man ger sig till att kommentera i den här typen av trådar…?

Jag anser att en kattägare som har mist sin katt under märkliga förhållanden kan göra helt rätt i att gå ut på nätet/i media och vädja till andra kattägare så att de har extra uppsikt över sina katter, + att det kan vara ett bra sätt att få in viktiga tips på.

Men jag tror inte att man hjälper den kattägaren genom att ösa hat etc mot en möjlig förövare. Jag tror att man istället kan öka rädslan och ångesten hos kattägaren inför det som EVENTUELLT har hänt. Man ger stöd och näring åt den ångest som redan "äter" kattägaren. 

Kanske hjälper man kattägaren bättre genom att säga att "nu tar vi ett steg i taget". "Det skulle kunna vara ett annat scenario". "Det kan finnas en annan förklaring". Först utreder man vad som verkligen har hänt (och under tiden kan det förstås vara bra om kattägare i närområdet är extra uppmärksamma och rädda om sina katter). Kan man sedan avskriva det hela som "trafikdödad katt", "dåligt råd från polisen" eller som "katt som liftat i ett motorutrymme" - ja, då får man förstås ge sitt stöd till kattägaren i den sorg som kattägaren befinner sig i (vid svårt skadad/avliden katt), eller dra en lättnadens suck över att kattungen med brännskador inte skadats med vilja av någon.

Skulle det istället visa sig att det verkligen går "en djurplågare" lös, ja, då kan jag bättre förstå om känslorna svallar, men fortfarande anser jag att man får tänka till innan man skriver hatfyllda kommentarer på nätet. 

För hur förkastligt det än är att skada/döda djur avsiktligt på det här sättet så måste man ändå någonstans försöka ha i bakhuvudet att det barn/den ungdom/den person som skadar/dödar djur på det här sättet förmodligen mår mycket, mycket dåligt psykiskt, och kanske själv har svikits av samhället - inte bara en gång. (T ex inte fått hjälp trots behov av hjälp/vädjan om hjälp).

Jag försvarar inte människor som ger sig på djur - men det kan finnas viktiga förklaringar till att enstaka personer gör det.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Upp till toppen
Annons: