Annons:
Etikettbortsprungna-upphittade-katter
Läst 737 ggr
Uppkatten
9/7/19, 10:28 AM

Många efterlysningar av bortsprungna kattungar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Just nu är det galet många efterlysningsannonser rörande kattungar som har kommit ut av misstag, eller som inte har kommit hem efter att ha blivit utsläppta. Många, många av dessa kattungar uppges vara omärkta och okastrerade. 

Kattungar har dålig chans att överleva där ute på egen tass. Det är stor risk att kattungen så småningom dör p g a t ex trafiken, svält, kyla, sjukdomar eller skada.

Omärkta kattungar har utomordentligt små chanser att hitta tillbaka hem igen. En del kattägare har inte ens hunnit fota sin nyinförskaffade kattunge innan den försvinner, och får då svårt att ens göra en efterlysningsannons…

Nästan alla dessa kattungar är därtill okastrerade och (börjar bli) könsmogna. Det innebär att dessa kattungar snart kan få egna kattungar, och en kattungehona är inte alls redo att bli mamma…

Katter ska aldrig släppas ut med mindre än att de är kastrerade, ID-märkta, ägarregistrerade, vaccinerade och försäkrade. Och som kattägare har man en skyldighet att göra vad man kan för att förhindra att katten/kattungen kommer ut av misstag (t ex genom ett fönster, eller från balkongen).

Kattungar bör ö h t aldrig släppas ut på egen tass. Man rekommenderar ofta att katten bör vara minst ett år innan den får börja gå ut (och bara om omgivningen är "säker").

Gå inte på den gamla myten om att katthonor behöver få en kull ungar innan de kastreras - för det stämmer inte. I dag rekommenderas kastrering från ca 4 månaders ålder av såväl han- som honkatter. ID-märka och vaccinera mm bör man förstås göra långt tidigare än så. 

Vilsna katter riskerar att bli hemlösa katter. Och är de okastrerade riskerar de att ge upphov till (utefödda) hemlösa katter. 

I dagsläget räknar man med att det finns ca 100 000 - 150 000 svenska hemlösa katter… I det läget bör vi kattägare kastrera - inte öka antalet huskatter ytterligare. Och vi bör ID-märka och ägarregistrera för att öka möjligheten att vi kan få hem våra katter igen om de kommer vilse.

Hur tänker du kring just efterlysta kattungar? Varför kommer de ut? Varför släpps de ut? Och vad kan man göra åt det?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
Maria
9/7/19, 12:19 PM
#1

Bra skrivet🙂

Vi hittade en liten kattunge för ett par år sedan med halsband med ett nästan oläsligt telefonnummer. Jag sökte länge bland dessa otydliga siffror innan jag hittade rätt ägare. Våra två katter var väldigt välkomnande till denne lille kille.

De hade varit ute med hunden och kattungen "ville följa med"😮 sedan när de skulle hem igen så ville han inte följa med och då tänkte de att hämta honom ute senare.

Jag förklarade så gott jag kunde om riskerna och hur de borde göra och sedan kom de och hämtade honom hos oss. Jag hoppas innerligt att de tog till sig och jag tänker ofta på denne lille katt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[[eskils_]]
9/7/19, 1:27 PM
#2

#0 Mycket bra skrivet som sagt! Har ingen aning om vad man kan göra åt problemet, utom att fortsätta tjata om dessa självklarheter, och uppmana folk att hålla koll på hur katter behandlas hos grannar och släktingar m fl. 

Säg ifrån när katter behandlas fel, ta en diskussion!

#1 Bra gjort att hjälpa den lille! 🙂

Uppkatten
9/17/19, 9:50 PM
#3

Jag tror att många kattungar kommer ut därför att folk inte förstår hur snabb en kattunge kan vara och hur liten springa den kan ta sig ut genom. Kanske förstår man inte heller hur nyfikna kattungar ofta är till sin natur.

Koppelpromenader, och transport av katt (t ex till veterinär, sommarstugan etc) är andra "risksituationer" där katter kan komma lösa av misstag.

Kanske finns även barn med i bilden, som inte riktigt klarar av att ha koll på ytterdörren o s v, så att kattungen inte slinker ut av misstag.

Det finns också en märklig övertro på katters "förmåga att klara sig på egen tass" ute, trots att det borde vara uppenbart för var och en att en liten kattunge inte är redo för livet utomhus. 

Kanske borde man inte få ta hem en kattunge/katt utan att först ha skaffat sig en adekvat utbildning på just "katt"…?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
9/18/19, 7:05 AM
#4

Kattens rätt att få ett gott hem och bli väl omhändertagen av en kunnig ägare borde s a s väga tyngre än "vars och ens rätt att skaffa katt".

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Maria
9/18/19, 7:14 AM
#5

#4 Ja verkligen.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: